Föräldrar låter mig inte gå i friskola, tanke om det?

Permalänk

Föräldrar låter mig inte gå i friskola, tanke om det?

Ni kan ju läsa titeln, dom anser att inte någon ska göra vinst på sitt barn.
Grejen är att den skolan jag vill gå på ger bättre studiemedel och av de jag frågat så är det bra lärare etc.
Jag vet att dom egentligen inte ska ha något att göra med mitt gymnasieval men jag vill ju inte direkt vara respektlösa mot dom, vad kan jag göra/säga för att dom ska ändra sig eller anser ni också att det är fel att gå på privatskola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

Grejen är att den skolan jag vill gå på ger bättre studiemedel och av de jag frågat så är det bra lärare etc.
Jag vet att dom egentligen inte ska ha något att göra med mitt gymnasieval men jag vill ju inte direkt vara respektlösa mot dom, vad kan jag göra/säga för att dom ska ändra sig eller anser ni också att det är fel att gå på privatskola.

Inte gör vinst på sitt barn? Ganska dåligt argument tycker jag. Likt dina föräldrar så kommer du jobba hela ditt liv och tjäna pengar åt andra.

Permalänk
Medlem

Sålänge du bor hemma bestämmer dom. Men om privatskolan inte kostar något extra är det konstigt om de inte låter dig välja själv om den är på samma ort.

Permalänk
Administrativ avgift

@viggehN: Ditt val , ditt kast.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Är skolan gratis? i så fall kan du ju välja vad du vill, det är upp till dig.
Men om man måste betala så måste du nog ha fullförståelse om dina föräldrar inte kan / vill betala för det.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Är skolan gratis? i så fall kan du ju välja vad du vill, det är upp till dig.
Men om man måste betala så måste du nog ha fullförståelse om dina föräldrar inte kan / vill betala för det.

Skolan är gratis, så det är inte det. Sen har min farsa det bra ekonomiskt så det skulle egentligen inte varit svårt för han att finanisera det.

Permalänk
Medlem

Spännande. Svårt att undvika "dom anser att inte någon ska göra vinst på sitt barn."?!

Köper ni inget? Inte ens mat? Går ni till ICA och handlar köttfärs så gör icahandlarn en fin liten vinst!

Permalänk
Skrivet av babbelfisk:

Sålänge du bor hemma bestämmer dom. Men om privatskolan inte kostar något extra är det konstigt om de inte låter dig välja själv om den är på samma ort.

Det är på samma ort.
Enligt lag får jag ju dock bestämma vilket gymnasium jag vill gå på helt själv?

Permalänk
Skrivet av viggehN:

Skolan är gratis, så det är inte det. Sen har min farsa det bra ekonomiskt så det skulle egentligen inte varit svårt för han att finanisera det.

Då tycker jag du väljer det du vill. Ens föräldrar ska inte bestämma vad/vart sina barn pluggar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kote:

Inte gör vinst på sitt barn? Ganska dåligt argument tycker jag. Likt dina föräldrar så kommer du jobba hela ditt liv och tjäna pengar åt andra.

Deras argument är att de som startar skolan tjänar pengar på mig för att de får pengar av staten och de tror att dom gör avdrag på vissa saker så de kan öka vinsten, vilket jag inte tror/säger att dom gör men dom lyssnar inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Bättre studiemedel på vilket sätt då? Är det gymnasiet vi pratar om?
Att de du pratat med säger att lärarna är bra tycker jag du ska ta med en nypa salt. Du kanske inte gillar lärarna bara för att de gör det, du får kanske inte ens samma lärare som de har haft. Oavsett var du hamnar vågar jag nästan lova att du kommer få både lärare du gillar och lärare du inte gillar.

Vad har du tänkt läsa?

Jag tycker varken till eller från egentligen men det känns som att de gånger jag läst om tveksamheter i kvalitén på utbildningen och så vidare så har det gällt privatskolor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här kan du se betyg på skolorna, detta kan vara ett argument för val av skola.
http://valjaskola.se/

Att du får en laptop på ena skolan är inget bra argument.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av viggehN:

ja antar att du är 15-16? ja har själv haft en förälder som styrt mitt liv efter deras ideologiska val,

om deras resonemang är rent idealistiskt så kan ja inte se varför du inte kan helt enkelt vägra någon annan gymnasieskola.
fråga om dom tycker 9års grundskola är tillräckligt ?

lite som med poker troligen synar dom inte din "bluff"

ja vet inte hur det kan vara respektlöst att sätta ner foten det är väl ditt liv?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av viggehN:

Snacka med dina föräldrar om vilken gymnasieskola som är bäst och vilken som kommer ge dig bäst förutsättningar för att läsa vidare om du tänkt dig det. Jag vet inte hur det det ut i Umeå, men här i Lund är de kommunala skolorna överlägsna de privata på alla plan.
I Helsingborg däremot har jag fått intrycket att de privata är betydligt bättre än de kommunala.
Det jag vill säga med det här är att vilken skola som är bäst varierar efter ort, det går inte att säga att alla kommunala skolor är bättre än de privata och inte heller motsatsen.

Jag tror inte att du kan eller bör försöka förändra dina föräldrars politiska uppfattning, utan fokusera på vilken skola som ger dig bäst förutsättningar för fortsatta studier alternativt arbete.

På din text, och med tanke på att vi befinner oss på ett datorforum, låter det nästan som att du får en finare dator av den privata skolan än av de kommunala. Tänk inte så, förresten är det danande för karaktären att skriva för hand.

Permalänk
Skrivet av xfade:

Här kan du se betyg på skolorna, detta kan vara ett argument för val av skola.
http://valjaskola.se/

Att du får en laptop på ena skolan är inget bra argument.

Fast jo, skolan min storebror gick på så fick han en laptop som han inte kunde använda till hans skolarbete vilket kunde dra ner hans betyg. Den klarade knappt inte programmen han behövde till sitt skolarbete och skolan han gick på har över 1000 elever, relativt mycket slagsmål etc.

Permalänk
Medlem

Dummaste jag hört, Klart du ska välja vilken skola du vill.
Det är ditt liv/framtid och inte deras.

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Snacka med dina föräldrar om vilken gymnasieskola som är bäst och vilken som kommer ge dig bäst förutsättningar för att läsa vidare om du tänkt dig det. Jag vet inte hur det det ut i Umeå, men här i Lund är de kommunala skolorna överlägsna de privata på alla plan.
I Helsingborg däremot har jag fått intrycket att de privata är betydligt bättre än de kommunala.
Det jag vill säga med det här är att vilken skola som är bäst varierar efter ort, det går inte att säga att alla kommunala skolor är bättre än de privata och inte heller motsatsen.

Jag tror inte att du kan eller bör försöka förändra dina föräldrars politiska uppfattning, utan fokusera på vilken skola som ger dig bäst förutsättningar för fortsatta studier alternativt arbete.

På din text, och med tanke på att vi befinner oss på ett datorforum, låter det nästan som att du får en finare dator av den privata skolan än av de kommunala. Tänk inte så, förresten är det danande för karaktären att skriva för hand.

Inte bara datorn som lockar dock, mycket mindre skola. Färre elever med ca 90% typ. Sen så har jag redan en laptop och stationär så inte i direkt behov av det.
På skolan dom vill att jag ska gå på så är det ca 1000 elever o den andra runt 120-140.

Permalänk
Medlem

En del föräldrar är röda in i benet.
Beklagar men du verkar iaf vara en klart tänkade självständig individ så något rätt har de gjort

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av viggehN:

Grejen är att den skolan jag vill gå på ger bättre studiemedel

Kan du förklara vad du menar med det här, skolan ger dig inga studiemedel utan det sköts av CSN.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

han menar dator och sådant, inte cash

Permalänk
Medlem

Vilka skolor idag är inte privata? De har väl sålt ut alla?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förklara vad du menar med det här, skolan ger dig inga studiemedel utan det sköts av CSN.

Jag får en bättre dator som jag kan använda mig av gentemot en skit plastlaptop man får på de kommunala skolorna som min bokstavligen har fallit isär.

Det mesta som man gör på skolorna nuförtiden gör man på datorerna om du inte visste det heller.

Permalänk
Medlem

Jag är inte religiös men enligt sagoboken (Bibeln) hade Jesus några bra åsikter, här är en åsikt som stämmer bra även på skolan i Sverige dom senaste åren: Jesus driver ut månglarna ur templet https://sv.wikipedia.org/wiki/Jesus_driver_ut_m%C3%A5nglarna_...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av viggehN:

Inte bara datorn som lockar dock, mycket mindre skola. Färre elever med ca 90% typ. Sen så har jag redan en laptop och stationär så inte i direkt behov av det.
På skolan dom vill att jag ska gå på så är det ca 1000 elever o den andra runt 120-140.

Så precis vad är det som lockar då? Det är trevligt med större skolor och fler parallellklasser, dessutom ökar kursutbudet.
Ligger någon av skolorna i stan? Nära er bostad?

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är kommunala eller privata skolor så är det nån chef som tjänar pengar på att du ingår i deras ansvar så att säga. Kommunala skolor ska inte vara inkomstgivande, men det är rent skitsnack. Gå du på en privatskola om du så vill. Det är inte dina föräldrars val. Det är ditt personliga val, och av personlig erfarenhet av både privatägt gymnasium och kommunalt så vet jag att det sistnämnda är skit i jämförelse. De privatägda må ta ut vinster till sina ägare, men det är oftast högre standard på den utbildning, och mindre grupper på fler lärare. I kommunala skolor är det 25-30 elever på en lärare. Bara en tanke att tänka på.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Fedora Linux

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Så precis vad är det som lockar då? Det är trevligt med större skolor och fler parallellklasser, dessutom ökar kursutbudet.
Ligger någon av skolorna i stan? Nära er bostad?

Mycket trevligare med färre elever, man vill ju slippa få huvudvärk så fort man går ut ur klassrummet liksom.

De ligger typ lika långt bort ifrån varandra. Sen är ju datorn ett solklart plus om du hade orkat läsa igenom mina tidigare svar. Datorn som dom kommunala skolorna erbjuder duger knappt till skoljobb tbh. Sen ligger den privata skolan mitt i stan vilket kan vara extremt smidigt.

Permalänk
Medlem

Skriv ihop en fördelar/nackdelar lista och presentera den för dina föräldrar.
Om du kommer med bra åsikter om varför du ska gå på den privata skolan bör varenda vettig förälder lyssna på sitt barn.

Men som det låter på dig här i tråden så grinar du över att du får en så dålig dator på kommunala skolan så du inte kan vara där. Det är bara trams.
Däremot att det finns färre elever kan vara ett plus, OM det finns fler lärare/elev.
Men det kan vara så att det är 30 elever på en lärare även fast det är få elever och den större kommunala skolan har 24 elever /lärare.

Men som sagt, skriv ihop en fördelar/nackdelar lista och förbered dig lite inför ett samtal med dina föräldrar.
Be dom komma med lite anledningar varför du inte får gå på den andra skolan. De kanske har hört dåligt om skolan. Kanske känner några andra föräldrar som har haft elever där eller kanske känner den som styr skolan och vet att den personen är konstig..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vet du att det är vinstdrivande? Alla privata/friskolor är inte det. Jag går till exempel i ett fristående gymnasium, men det är inte vinstdrivande.
Och gymnasievalet är för övrigt helt ditt eget.

Och ja, det är ganska trevligt med en liten skola, knappt 300 gymnasieelever i min (+ en grundskola på typ 250...).

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Skrivet av viggehN:

Mycket trevligare med färre elever, man vill ju slippa få huvudvärk så fort man går ut ur klassrummet liksom.

De ligger typ lika långt bort ifrån varandra. Sen är ju datorn ett solklart plus om du hade orkat läsa igenom mina tidigare svar. Datorn som dom kommunala skolorna erbjuder duger knappt till skoljobb tbh. Sen ligger den privata skolan mitt i stan vilket kan vara extremt smidigt.

Äsch, lägg ner det där med att du ska välja gymnasieskola efter vilken dator du får. Jag går själv kommunalt gymnasium och har fått en sådan dator som du beskriver. Lenovo XXX E10 eller E11, där XXX är något namn. Den är plastig, långsam och det ser ut som att ingenjörerna hade en dålig dag när de ritade den, men vad gör det? Jag använder den i genomsnitt mindre än en gång i veckan för att skriva uppsatser i Libreoffice eller på mattprov för grafritare. Den duger utmärkt för det. Mellan användningstillfällena låter jag den ligga i skåpet.
Lektionsanteckningar förs med fördel i ett kollegieblock.

Förresten betyder inte fler elever mindre plats per elev, däremot skola i stan för ofta med sig mindre yta per elev.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@viggehN:
Förslagsvis summerar du varför du vill gå i friskolan. Är det för en bättre utbildning? Då är det väl det ditt val och det är dumt att dina föräldrar bestraffar dig för rädslan att någon annan får lite cash i fickan.

Är det för en finare skoldator? Då tycker jag dina föräldrar har helt rätt.

Är det hårdare disciplin och ordning? Ja då får du argumentera varför detta är viktigt och att dina föräldrars rädsla in skall bestraffa dig.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin