Föräldrar låter mig inte gå i friskola, tanke om det?

Permalänk
Medlem

Kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter. Spenderade min grundskoletid på tre olika skolor, varav två var kommunala och en privat.

Rent kunskapsmässigt så var min tid på friskolan den mest givande. Man märkte stor skillnad både på eleverna men även på lärarna. Båda grupperna tog sitt studerande respektive utlärande på mycket större allvar i friskolan, och stämningen präglades av studiemotivation och seriositet. Det var heller inga s.k. "glädjebetyg" som delades ut, vilket jag skulle märka när jag sedan bytte skola till en kommunal.

I friskolan snittade jag D, medan jag i den kommunala gick ut med "straight A:s" (Dock ska det sägas att betygen i friskolan var från åk 6, och från den kommunala i åk 9). Det var även mycket stökigare och mindre motiverade elever i den kommunala, vilket gjorde att jag lärde mig mycket mindre under tiden jag skulle spendera där.

Går nu i ettan på ett privat gymnasium, och har bara positiva saker att säga. Det är riktigt tufft rent studiemässigt, men lärarna är grymma och som i min mellanstadieskola präglas atmosfären av studiemotivation och seriositet. Fräscha lokaler, god mat, och allt annat man kan önska sig av en bra skola finns här.

Har alltså bara positiva upplevelser av friskolor, så mitt svar till TS är att du ska göra exakt vad du vill. Låt inte dina föräldrars politiska åsikter influera ditt gymnasieval!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer00j:

Kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter. Spenderade min grundskoletid på tre olika skolor, varav två var kommunala och en privat.

Rent kunskapsmässigt så var min tid på friskolan den mest givande. Man märkte stor skillnad både på eleverna men även på lärarna. Båda grupperna tog sitt studerande respektive utlärande på mycket större allvar i friskolan, och stämningen präglades av studiemotivation och seriositet. Det var heller inga s.k. "glädjebetyg" som delades ut, vilket jag skulle märka när jag sedan bytte skola till en kommunal.

I friskolan snittade jag D, medan jag i den kommunala gick ut med "straight A:s" (Dock ska det sägas att betygen i friskolan var från åk 6, och från den kommunala i åk 9). Det var även mycket stökigare och mindre motiverade elever i den kommunala, vilket gjorde att jag lärde mig mycket mindre under tiden jag skulle spendera där.

Går nu i ettan på ett privat gymnasium, och har bara positiva saker att säga. Det är riktigt tufft rent studiemässigt, men lärarna är grymma och som i min mellanstadieskola präglas atmosfären av studiemotivation och seriositet. Fräscha lokaler, god mat, och allt annat man kan önska sig av en bra skola finns här.

Har alltså bara positiva upplevelser av friskolor, så mitt svar till TS är att du ska göra exakt vad du vill. Låt inte dina föräldrars politiska åsikter influera ditt gymnasieval!

Det är ju inte direkt ovanligt att högstadiet är stökigare än mellanstadiet dock.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det är ju inte direkt ovanligt att högstadiet är stökigare än mellanstadiet dock.

Förlåt för otydligt inlägg. Gick hela lågstadiet på en kommunal skola, för att under mellanstadiet byta till en friskola. Bytte sedan efter halva sexan tillbaka till min gamla skola där jag gick i en termin, för att sedan slussas vidare till en kommunal högstadieskola eftersom den bara sträckte sig upp till sexan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elojas:

Kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter. Spenderade min grundskoletid på tre olika skolor, varav två var kommunala och en privat.

Rent kunskapsmässigt så var min tid på friskolan den mest givande. Man märkte stor skillnad både på eleverna men även på lärarna. Båda grupperna tog sitt studerande respektive utlärande på mycket större allvar i friskolan, och stämningen präglades av studiemotivation och seriositet. Det var heller inga s.k. "glädjebetyg" som delades ut, vilket jag skulle märka när jag sedan bytte skola till en kommunal.

I friskolan snittade jag D, medan jag i den kommunala gick ut med "straight A:s" (Dock ska det sägas att betygen i friskolan var från åk 6, och från den kommunala i åk 9). Det var även mycket stökigare och mindre motiverade elever i den kommunala, vilket gjorde att jag lärde mig mycket mindre under tiden jag skulle spendera där.

Går nu i ettan på ett privat gymnasium, och har bara positiva saker att säga. Det är riktigt tufft rent studiemässigt, men lärarna är grymma och som i min mellanstadieskola präglas atmosfären av studiemotivation och seriositet. Fräscha lokaler, god mat, och allt annat man kan önska sig av en bra skola finns här.

Har alltså bara positiva upplevelser av friskolor, så mitt svar till TS är att du ska göra exakt vad du vill. Låt inte dina föräldrars politiska åsikter influera ditt gymnasieval!

Skrivet av Elojas:

Förlåt för otydligt inlägg. Gick hela lågstadiet på en kommunal skola, för att under mellanstadiet byta till en friskola. Bytte sedan efter halva sexan tillbaka till min gamla skola där jag gick i en termin, för att sedan slussas vidare till en kommunal högstadieskola eftersom den bara sträckte sig upp till sexan.

Det här visar också på något rätt sorgligt med friskolor i allmänhet och privatägda i synnerhet, de kan välja sina elever, de kan välja bort "besvärliga" elever som har behov av särskilda anpassningar.

Tyvärr så spär de här systemet på klyftorna i samhället som fan och det kommer bara bli värre med tiden, jag förstår definitivt dina (TS) föräldrars ståndpunkt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

När han är myndig ja, då får han bestämma sitt liv själv.

Man måste inte vara myndig för att få bestämma över sig själv, dock har man kanske lite mer begränsningar som omyndig. Vad du väljer för skola är ditt val, vad du väljer för inriktning är ditt val.

En före detta klasskamrat som snackade om en friskola för några år sedan. Var några han kände som gick där som sket totalt i skolarbetet men fick ändå höga betyg. Visserligen förekom det lite på skolan jag gick (kommunal) att lärare gav högre betyg än vad dom borde, oftast var det för att vara "snälla" då det mest var elever som struntade i allt och aldrig lämnade in några uppgifter (och skippade mer än hälften av lektionerna) men ändå fick godkänt.

Permalänk

Går själv andra året på en privatägd skola eller vad man ska kalla de för. Har verkligen inget direkt negativt som skulle få mig att avstå från samma skola om jag skulle söka igen. De enda två punkterna är att de verkar vara svårt att hitta vikarier, och att maten är väldigt dålig (sämst av de tre andra skolor jag gått på by far).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3