Acer Predator XB241H vs Asus ROG SWIFT PG248Q

Permalänk
Medlem

Acer Predator XB241H vs Asus ROG SWIFT PG248Q

ROG SWIFT PG248Q VS Predator XB241H

Vilken hade ni valt?

Bortsett ifrån all den här backgroundbleeding från PG278/279.

Rent skärmmässigt vilken skärm hade ni köpt?

Permalänk
Medlem

@vlixx: Kan inte uttala mig om XB241H, men jag har testat en PG248Q. Har för mig att jag läst att de har samma panel.

Jag kom från en DELL U2515H och det var större skillnad än jag trodde på färgåtergivningen (dock gjorde jag ingen större ansträngning att kalibrera skärmen). PG248Q kändes lite urtvättad. Mitt exemplar hade en död pixel samt att det var smuts inne i displayen i ena hörnet. Fick även bekräftat det jag läst i recensioner: gul ton i övre hörnen (speciellt mot vit bakgrund) och synliga scanlines vid 180hz (iaf på mitt exemplar). Kan inte förstå hur man marknadsför den som 180hz.

Bortsett från detta kändes skärmen väldigt robust och premium. Löjligt mycket snabbare än U2515H. Bör tillägga att det var första gången jag hade en 144hz skärm överhuvudtaget, och dessutom g-sync. Bara 144hz utan g-sync kändes tillräckligt wow, och flytet var helt perfekt med g-sync. Hade nog behållit den om det inte vore för döda pixeln och smuts inuti displayen. Betalade dock bara 3990kr för den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Sitter också och väljer mellan dessa två..

Någon som kan ge mig lite råd? Vilken borde jag satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Sitter också och väljer mellan dessa två..

Någon som kan ge mig lite råd? Vilken borde jag satsa på?

Just nu borde du köpa Acer predator på elgiganten. För endast 6000:- med rabatten från sweclockers.

Jag tycker dock acer predator skärmen själva "foten" är extremt ful. Men vissa kanske gillar det, men absolut att du bör köra på den med tanke på att det är 2k billigare än Rog swiften.

Permalänk
Medlem

Det är 24" skärm jag vill ha, tror 27" finns på elgiganten. Men tack för tipset iaf.

Men överlag vilken är bättre och borde vara ett bättre köp? Såg att Acer skärmen har högtalare me går dom att plocka bort eller?

Hur viktigt är det med G-sync? Ni som har de skulle ni kunna tänka er att köpa en skärm utan?

Tack.

Permalänk

@weew: När jag köpte min 144hz G-sync skärm så hade jag aldrig haft problem med screen tearing innan. Fördelen är dock att när man trillar från ~100fps i BF1 till ~80fps så blir det inget konstigt hack som det kan bli utan g-sync.

Har du en dator som kan hålla en stabil framerate så är inte g-sync värt det i mina ögon.

Permalänk
Medlem

@weew: Beror helt på din ekonomiska sits. G-sync ska du ha alla dagar i veckan just nu om din ekonomi tillåter det. Så du bör köpa en 27 skärm som även har IPS.

Om du mer satsar på en budget då kanske inte G-sync är så nödvändigt. Notera även att G-sync fungerar endast på Nvidia grafikkort så om du har ett AMD så får du satsa på freesync.

Men för att sammanfatta:

Ja du ska köpa en G-sync skärm om du vill ha det bästa i dagens skärm.

Oftast kostar dessa skärmar relativt mycket dock, 24 tums skärmar skulle jag nog kört på en ROG swift 248q alternativt en billigare version är väl typ benQ.