Nintendo Switch får 6,2-tums 720p-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Varför? 720p för spel på denna storleken ger tillräckligt hög PPI för att 1080p bara hade försämrat produkten. Tar bättre batteritid, ett lägre pris och beräkningskraft som kan läggas på annat alla dagar i veckan framför högre upplösning. Från ett tekniskt perspektiv (inte ett marknadsförningsperspektiv) så har Nintendo gjort helt rätt val här.

Den mobil som du valt att köpa; vad har den för upplösning (förmodligen dessutom en mindre skärm en Switch)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Dpi I all ära men helt allvarligt, vem tusan köper en skärm i 720p nu för tiden, speciellt till spel? Ni som så desperat försvara detta, skulle ni nöja er med en 720p mobil också (eller ännu lägre) då de oftast inte har en 6" skärm? Ser ni era Youtube/Netflix serier i 720p på mobilen då de är "bra nog"?

Eller är det så att ni också sitter på mobiler med minst 1080p, många har nog bortåt 4k i fickan och det tycks bara vara något positivt. Att Nintendos trogna användare vill försvara dem är väl inte konstigt och att de återigen ligger en generation efter med hårdvaran (men dom regel tar rejält betalt) är ju väntat, men hela "720p är bra nog" diskussionen låter farligt nära "30fps duger, det mänskliga ögat kan inte se mer". Upplösning är viktigt på en spelkonsol, mer så än en surfplatta, det kan nog de flesta förstå om de riktigt tänker efter. Att spela spel i hög upplösning ger en direkt bättre upplevelse, samma kan jag tyvärr inte säga om att skicka mess, läsa dokument eller liknande som görs på en surfplatta.

Exakt min poäng! Verkar vara väldigt mycket "dubbelmoral" och "dubbla standards" som gäller för många.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Håller inte med.

Jag har högre krav på att text håller hög PPI än grafik.

Text med låg PPI gör att den blir oläslig. Grafik med låg PPI tenderar hjärnan att fylla i det som fattas / accepterar att det ska se ut så.

Varvade nyss GTA 4 på Xbox 360 på en 28" CRT på landstället. Ganska mycket text i det spelet. Stör mig mycket mer på textens kvalitet än grafikens.

Mitt kompisgäng har N64 som officiell förfestkonsoll, så spelar det hyffsat mycket. Där måste texten vara gigantisk för att kompensera för den låga PPIn. Däremot grafiken tycker jag är fin (för sin tid).

Om du har problem med XB360, kommer inte precis samma problem att inträffa med liknande spel på Switch med mycket text? Eller?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kompromisser görs överallt, precis som mobiler med 2560x1440 inte ritar upp all grafik i 2560x1440 – särskilt spel. Ingen mobil renderar spel i UHD-upplösning. Xperia Z5 Premium ritar t.ex. upp t.o.m. UI i 1080 trotts UHD-skärm.

Skulle inte spelen på en handkonsoll kunna göra exakt samma sak som spelen på din mobil (dvs själv välja den upplösning som passar bäst, eller tom som på PC låta användaren välja efter egna preferenser)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Samtidigt lanserades 3DS för snart 6 år sedan när många inte hade avancerade mobiler och mobilspel, och surfplattor var rätt ovanligt. I dag har folk mobiler med 5"-skärm och en eller två surfplattor liggandes. Jag tror att uppförsbacken för att få folk att köpa ännu en mobil enhet är större den här gången.

Håller med. Kraven har helt klart ökats tack vare mobiler och surfplattor. Håller inte med samma skit längre.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Microsoft Surface Book har en av de skarpaste skärmarna på laptops och denna ligger på 234 PPI. iPad Air med retinadisplay ligger på 264PPI. Switch ligger på 237 PPI.

Går inte att jämföra så som du gör.

Du sitter på längre avstånd ifrån en dator och platta med stor skärm, än med en liten handhållen device på endast 6".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Den mobil som du valt att köpa; vad har den för upplösning (förmodligen dessutom en mindre skärm en Switch)?

Som renderingsprogrammerare som jobbar med spel så kan jag flika in med att väldigt få 3d-spel någonsin renderar i native-upplösning på mobila enheter idag. Dels för att det helt enkelt inte går för många, samt att det är en fullständig waste av gpu-tid. Tillochmed 4k-rendering på konsoller och pc kommer framöver att använda sig av många knep för att inte rendera i den faktiska upplösningen. Det som verkligen spelar roll är antialiasing (både in-surface och kant). Jag tror detta är ett ett bra move av nintendo, kvalitetsmässigt så kommer detta kunna se bättre ut än vad det gör på många plattor i liknande storlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skulle inte spelen på en handkonsoll kunna göra exakt samma sak som spelen på din mobil (dvs själv välja den upplösning som passar bäst, eller tom som på PC låta användaren välja efter egna preferenser)?

Inte om inte prestandan finns där i bärbart läge. Finns ingen vits att ha något ospelbart valbart på en konsol.

De hade såklart kunna valt att köra 2560x1440 och renderat allt i 1280x720...

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

varför ens släppa en konsoll med så sunkiga specs? och vilket jävla överpris också dessutom den kommer ha, hoppas den floppar åt skogen!

Vad pratar du om? överpris? kommer inte att kosta 10 lax så du vet, Switch är inte prissatt ännu. Sunkiga specs? vart?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

2010 vill ha tillbaka sina skärmar!

720P känns ju lite snålt. Visst hårdvaran har sina begränsnigar i den här formfaktorn. Dem kunnde ju ialfall stoppat in en 1080P skärm. Sen är det uptill spelutvecklaren att köra i 720P eller 1080P. Många Nintendo spel är ju allt annat än krävande grafiskt.

Har inte alla moderna iphones (inte stora plusmodellen) typ 720-750p? Då kan det ju inte vara 2010, för dom är ju bara bääääst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Har inte alla moderna iphones (inte stora plusmodellen) typ 720-750p? Då kan det ju inte vara 2010, för dom är ju bara bääääst.

1334x750 på 2014 års iPhone 6, 2015 års iPhone 6S och 2016 års iPhone 7 för att vara exakt. Förvisso är det högre än 237 ppi, men det är samma ppi som 1280x720 i 4.5-tum.

Sen är som sagt 1280x720 på 6.2-tum lite högre ppi än du får från 1920x1080 på 10-tum. Samtidigt kräver 6.2-tum och den mindre storleken kompromisser för att man ska kunna köra fläktlöst och ha någorlunda batteritid. Sen har inte ens Nintendo visat någon laddare som man ska kunna använda när man inte har tillgång till dock-lösningen. Har svårt att tro att de vill att folk sitter inkopplade med sladd till elnätet och spela "portabelt", som folk gör med telefoner idag. Men vi får kanske se hur de tänkt sig redan om ett par månader på 12:e januari-eventet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om du har problem med XB360, kommer inte precis samma problem att inträffa med liknande spel på Switch med mycket text? Eller?

Nej som sagt, spelade på en CRT. Osäker på upplösningen. Antingen 576i eller 480i, 4:3.

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat tänka mig köpa en mobil med samma ppi, men hur? Jag har gillat att ha Nexus serien tidigare (av helt andra skäl) men det kommer ju inga bra telefoner med liknande ppi,(som switch) bara för att man tycker att det räcker på Switch så betyder det ju inte att det är dubbelmoral när jag köper en telefon med högre ppi, om någon gjorde en telefon med allt det andra jag vill ha med samma ppi skulle jag köpa den utan att tveka. Många är så fatalistiska...allt är inte svart eller vitt!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jag hade kunnat tänka mig köpa en mobil med samma ppi, men hur? Jag har gillat att ha Nexus serien tidigare (av helt andra skäl) men det kommer ju inga bra telefoner med liknande ppi,(som switch) bara för att man tycker att det räcker på Switch så betyder det ju inte att det är dubbelmoral när jag köper en telefon med högre ppi, om någon gjorde en telefon med allt det andra jag vill ha med samma ppi skulle jag köpa den utan att tveka. Många är så fatalistiska...allt är inte svart eller vitt!

Finns såklart budgetmobiler och udda tillverkare som kör liknande ppi, men grejen är att det inte bara är upplösningen som avgör om det är en bra skärm eller inte. 960x540 i 4.65" hade varit exakt samma ppi. Det hade kanske varit lite ansträngt att försöka läsa en hemsida anpassad för desktop och utzoomad på det, men folk klarade sig på lägre ppi/upplösning och ännu mindre skärmar för bara några år sedan. Sen ska man komma ihåg att mobiler ofta kör pentile-matrix som gör den verkliga upplösningen lägre, och de två första Nexus-telefonerna hade lägre ppi. Men som sagt, det de har att jämföra sig mot är Wii U GamePad och PS Vita, de som vill köra i 1080 på sin TV kommer kunna göra det, om nu utvecklarna vill utnyttja det fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sotai:

Som renderingsprogrammerare som jobbar med spel så kan jag flika in med att väldigt få 3d-spel någonsin renderar i native-upplösning på mobila enheter idag. Dels för att det helt enkelt inte går för många, samt att det är en fullständig waste av gpu-tid. Tillochmed 4k-rendering på konsoller och pc kommer framöver att använda sig av många knep för att inte rendera i den faktiska upplösningen. Det som verkligen spelar roll är antialiasing (både in-surface och kant). Jag tror detta är ett ett bra move av nintendo, kvalitetsmässigt så kommer detta kunna se bättre ut än vad det gör på många plattor i liknande storlek

Jag är helt med på detta.

Vad jag inte är med på;

Om vi nu har nytta av 4k (eller annan hög upplösning) för att få snyggare bilder, text och spel med tex antialiasing, på både andra nya spelkonsoller och även andra nya typer av mobila enheter, varför skulle vi då plötsligt inte ha nytta av detta på en ny konsoll/mobil enhet ifrån just Nintento?

Är det något "magiskt" med just varumärket "Nintento" som gör att när hela övriga mobilvärlden och konsollvärlden går framåt med sådana här nya tekniska lösningar, så skall just Nintentods produkter stanna kvar på 720p?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag är helt med på detta.

Vad jag inte är med på;

Om vi nu har nytta av 4k (eller annan hög upplösning) för att få snyggare bilder, text och spel med tex antialiasing, på både andra nya spelkonsoller och även andra nya typer av mobila enheter, varför skulle vi då plötsligt inte ha nytta av detta på en ny konsoll/mobil enhet ifrån just Nintento?

Är det något "magiskt" med just varumärket "Nintento" som gör att när hela övriga mobilvärlden och konsollvärlden går framåt med sådana här nya tekniska lösningar, så skall just Nintentods produkter stanna kvar på 720p?

För att det alltid är en kompromiss. Det går inte att tillverka en mobil enhet idag med prestanda och framför allt inte bra prestanda/w nog för att kunna rendera spel med krävande effekter i hög upplösning. Därför är det ett bättre val att sänka upplösningen (en upplösning som fortfarande ger relativt hög ppi) än att promt köra hög upplösning bara för att på bekostnad av batteritid/grafik/fps osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

För att det alltid är en kompromiss. Det går inte att tillverka en mobil enhet idag med prestanda och framför allt inte bra prestanda/w nog för att kunna rendera spel med krävande effekter i hög upplösning. Därför är det ett bättre val att sänka upplösningen (en upplösning som fortfarande ger relativt hög ppi) än att promt köra hög upplösning bara för att på bekostnad av batteritid/grafik/fps osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Är med på att vissa typer av spel kanske inte är helt optimala i tex 1080p, precis som många gånger på PS och XB, men låt utvecklarna bestämma detta (eller ännu hellre oss användare)!

Varför skall Nintendo ständigt ligga längst bak i utvecklingen? Även med sina framtida produkter... Känns trist!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är med på att vissa typer av spel kanske inte är helt optimala i tex 1080p, precis som många gånger på PS och XB, men låt utvecklarna bestämma detta (eller ännu hellre oss användare)!

Varför skall Nintendo ständigt ligga längst bak i utvecklingen? Även med sina framtida produkter... Känns trist!

Är ganska tydligt att Nvidias SoC för Nintendo här är flera gånger snabbare än något som finns i mobiler. Så jag vet inte varför folk fortsätter gnata på om att Nintendo (som du lyckas stava rätt i detta inlägg, men fel tre gånger i det förra) skulle vara flera generationer efter på hårdvara. I portabelt format finns det inte och kommer inte finnas något snabbare, så vida vi inte ska börja kalla 13-14"+ bärbara speldatorer för handhållna konsoler. Den kommer vara starkare än Wii U och många gånger starkare än närmsta konkurrenten PS Vita. Att låta användare välja 1080, men tvinga utvecklare köra 720 på den inbyggda skärmen när användarna väljer "oskalat" tjänar inget till. I så fall hade det varit bättre att köra en 2560x1440-panel och tvingat spelen rendera i 720 och låta konsolen skala 4:1. Men en bra 720-panel är trevligare än en dassig 1440 och drar mindre effekt. Det håller nere storleken/vikten på enheten då de inte behöver större batteri för att driva panelen. Skulle de köra full prestanda i bärbart läge skulle hela den problematiken bli ännu värre.

Nvidia kan inte leverera bättre krets, jag vet fortfarande inte hur det kan speglas dåligt på Nintendo. Jag kommer trotts allt inte kunna stoppa Project Scorpio i fickan eller driva det från 15-20Wh batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nej som sagt, spelade på en CRT. Osäker på upplösningen. Antingen 576i eller 480i, 4:3.

Hur relevant är den jämförelsen då?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag tror att "Nintednoe" [sic] ändå kommer att få svårt med att sälja 720p-begränsade mobila enheter och 720p-konsoler 2017. Återstår att se vad som fungerar på marknaden.

Bra om de ändå lyckas, för både Sony och MS behöver konkurrens.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tror att "Nintednoe" [sic] ändå kommer att få svårt med att sälja 720p-begränsade mobila enheter och 720p-konsoler 2017. Återstår att se vad som fungerar på marknaden.

Bra om de ändå lyckas, för både Sony och MS behöver konkurrens.

Det är bara i bärbart läge du spelar på den inbyggda skärmen. Det kommer finnas något mer prestanda när den är ansluten till TVn/stationen och det finns ett gäng spel som kör 1080p på Wii U och liknande spel ska givetvis kunna köra det här med (med bättre grafik och mer krävande spel överlag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är bara i bärbart läge du spelar på den inbyggda skärmen. Det kommer finnas något mer prestanda när den är ansluten till TVn/stationen och det finns ett gäng spel som kör 1080p på Wii U och liknande spel ska givetvis kunna köra det här med (med bättre grafik och mer krävande spel överlag).

Hur mycket bättre och högre prestanda är det i "stationärt" dockat läge, jämfört med i det "sämre" bärbara läget?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur mycket bättre och högre prestanda är det i "stationärt" dockat läge, jämfört med i det "sämre" bärbara läget?

Ingen vet.

Det är inte ens säkert att prestandan är högre i dockat läge. Det är bara [rätt rimlig] spekulation än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur mycket bättre och högre prestanda är det i "stationärt" dockat läge, jämfört med i det "sämre" bärbara läget?

Skrivet av ipac:

Ingen vet.

Det är inte ens säkert att prestandan är högre i dockat läge. Det är bara [rätt rimlig] spekulation än så länge.

Återkom tidigast 12 januari i frågan, när Nintendo presenterat mer eller i mars när den lanseras.

Aktiv kylning, nätström och högre klockfrekvenser lär det handla om, men vi vet ännu inte vad Nintendo kör för krets och Nvidia har inte presenterat några detaljer än heller. Det enda vi har sett är det de presenterat om Parker på deras blogg och på Hot chips. Något liknande denna skulle kunna hamna i Nintendos enhet, och i så fall är det en rätt kraftfull krets jämfört med de i telefoner och surfplattor.

Permalänk
Medlem

Ok.

Skall bli intressant att se om prestandaökningen verkligen blir så stor att det är den som magiskt och plötsligt lyfter spelupplevelsen ifrån 720p till 1080p.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/