Permalänk

gtx 1080 i SLI

Är det bara jag som ofta hamnar på olika orter iom jobbet? Som spenderar mycket tid på tåg? Som har ett heltidsjobb och en liten bebis. Som bara spelar ibland men vill att det ska vara snyggt och att datorn ska hålla i några år? Som förutom dataspel sysslar en hel del med fotografi. Som sitter ofta framför skärmen och därför kan tänka mig att betala för att få bra grejer?

För mig är en laptop med UDHskärm och dubbla gtx1080 kort den mest resonabla datorn jag kan tänka mig. Det behövs 1080or i SLI för att kunna spela i 4k i 60 bilder per sekund. Och eftersom jag ofta flyttar runt måste det vara en laptop. Är det bara jag som tycker att det inte är så farligt om den väger 5-6kg? Eller att det inte är sååå dyrt att köpa en dator för 50000kr? Det verkar ju lite som det eftersom det inte ens går att köpa dem i Sverige, jag kommer behöva beställa från USA som det ser ut. Alternativet skulle vara externt grafikkort, men det behövs fortfarande två 1080or för acceptabel 4k och såna externa lösningar finns ännu inte. Ingen annan där ute som är i min situation?

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer så mycket billigare undan genom att beställa från USA. Det finns ju, eller är på väg, laptops med GTX1080 i SLI.

MSI GT83, 52000 kr i svenska butiker. Kanske kommer med 4K-skärm..
Clevo P870 från Norsk hemsida, ca 48000 svenska kr. Alternativt 43000 kr och så väljer du nyare och/eller bättre SSD/HDD och RAM-minnen. Då får du ganska bra saker för 7000+, om din budjet var runt 50 tusen.
PC-Konsulten kommer säkert få in 4K-skärmar snart också och där kan du också konfigurera en Clevo P870.

Oavsett hade jag väntat tills Black Friday (25:e november) i år så kanske det kommer någon "20% på alla laptops"-erbjudanden e.dyl. på Elgiganten/Expert/Komplett osv. Plus att fler nya laptops kanske hinner hit under tiden.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju vattenkylda(!!) ASUS GX800 där det ska gå att välja 4K-skärm och Acer:s nyaste värsting Predator 21x med böjd skärm, som släpps nästa år verkar det som. Kanske den också kommer med 4K som tillval.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska många svenska butiker som säljer laptops med 1080 i sli?

Vad gäller om du är ensam, så nej, jag är ganska mycket i samma sits, på tok för mycket tid i hotellrum och på flyg eller tåg, men mitt problem där är snarare att det inte finns mycket jag vill spela på ett tåg där jag faktiskt bryr mig om prestandan. Det kommer aldrig finnas mycket till inlevelse när man sitter inträngd med solen påträngande, oljud överallt och med lite tur någon centimeter plats att ha en mus på. Kort och gott, fpsen stör inte lika mycket som barn, sol och oljud.

Istället prioriterar jag andra saker, som att datorn är tyst, sval och smidig. Ja, och sen är så gott som alla gaming laptops vidrigt fula, sådär smärtsamt att det blir pinsamt att ta fram dem på ett möte. Men det är väl en smaksak antar jag. Inte direkt en kostnadsfråga, utan mest en prioriteringsfråga. Sen kan man ju alltid argumentera för att halva priset på laptops bytta dubbelt så ofta betyder bättre prestanda i snitt, inte minst om man nu orkar sälja och ha sig.

Permalänk
Medlem

En tanke bara; gör sig verkligen 4K rättvisa på en 17-tums skärm? För egen del tror jag att nackdelarna överväger fördelarna.

Vill tekniknörden i mig ha 4K på en bärbar? Ja!

Dock spelar jag lika mycket Monkey Island 1 & 2 via ScummVM som nya AAA-titlar. Skalningen bara i 1080p var ju jobbig att lösa. 4K måste ju vara ännu värre?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Ja det kan bli skalningsproblem i 4k, det finns någon inbyggd i skärmen lösning på vissa skärmar som jag inte känner till hur bra det fungerar. Udh på 17tums skärm kan verka överdrivet men det är fortfarande mindre än 300 pixlar per tum, så det är inte lika hög upplösning som i våra telefoner. Dessutom kan man ju ha en extrern större skärm hemma. Gx800vh finns med 4k tillval, men går ännu ej att köpa, +att vattenkylaren är åbäkig att släpa med sig. MSI har valt att tillverka en modell med singel 1080 och Udh skärm, och en annan med sli 1080or men med 1080p skärm. Tack för tips om den där norska datorn, dock är det antagligen æ och ø på den? (det amerikanska företaget lovade sätta i svenskt tangentbord åt mig)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathansweclock:

Ja det kan bli skalningsproblem i 4k, det finns någon inbyggd i skärmen lösning på vissa skärmar som jag inte känner till hur bra det fungerar. Udh på 17tums skärm kan verka överdrivet men det är fortfarande mindre än 300 pixlar per tum, så det är inte lika hög upplösning som i våra telefoner. Dessutom kan man ju ha en extrern större skärm hemma. Gx800vh finns med 4k tillval, men går ännu ej att köpa, +att vattenkylaren är åbäkig att släpa med sig. MSI har valt att tillverka en modell med singel 1080 och Udh skärm, och en annan med sli 1080or men med 1080p skärm. Tack för tips om den där norska datorn, dock är det antagligen æ och ø på den? (det amerikanska företaget lovade sätta i svenskt tangentbord åt mig)

Tror det är nordiskt tangentbord, dvs det står ÖØ och ÄÆ på tangenterna. Vet bara inte hur det är med frakt till sverige så det får du kanske kontakta dem om, om du var intresserad.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill

Köp XMG https://www.mysn.de/xmg-ultimate-gaming-notebooks/xmg-u727

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p1er:

Sen finns det ju vattenkylda(!!) ASUS GX800

laptop?
ser mer ut som en överkörd desktop
betydelsen laptop med vad det innebär att kunna ta med sig datorn smidigt och använda den överallt har nog försvunnit där.
skrytbygge enbart men ok snyggt är det.

sen skulle jag aldrig betala 52K för en laptop med IPS skärm.
troligen inte heller för halva priset
riktiga skitdisplayer med hög svärta och låg kontrast och en dassig utvattnad bild.

till TS:
du ville att det ska se snyggt ut?
glöm det med en sunkig IPS skärm
köp en laptop med en VA skärm eller vänta tills oled kommer för laptops.

sen har du säkert råd med en skärmkalibrering också
snyggt blir det aldrig utan en hårdvarukalibrering från en profilerad colorimeter eller spectrometer och kalibreringsprogram.
då som först ser du materialet som det är tänkt att visas

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

laptop?
ser mer ut som en överkörd desktop
betydelsen laptop med vad det innebär att kunna ta med sig datorn smidigt och använda den överallt har nog försvunnit där.
skrytbygge enbart men ok snyggt är det.

Hear Hear

(Fast snyggt tycker jag nog inte det är ur någon vinkel....men kanske "häftigt")

Skrivet av pg_ice:

sen skulle jag aldrig betala 52K för en laptop med IPS skärm.
troligen inte heller för halva priset
riktiga skitdisplayer med hög svärta och låg kontrast och en dassig utvattnad bild.

till TS:
du ville att det ska se snyggt ut?
glöm det med en sunkig IPS skärm
köp en laptop med en VA skärm eller vänta tills oled kommer för laptops.

Nja, känns som rätt grova generaliseringar skulle jag säga. Finns tom TN paneler som är bra samtidigt som det finns många som är riktigt dåliga. Som ofta får man väl vad man betalar för, eller iaf om man är beredd att betala mer så ökar chansen att man får något bättre. OLED på laptops finns för övrigt redan idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Nja, känns som rätt grova generaliseringar skulle jag säga. Finns tom TN paneler som är bra samtidigt som det finns många som är riktigt dåliga.

jag menade rena IPS paneler.
det är dom man ska hålla sig borta ifrån.

du får tyvärr inte vad du betalar för i bildväg.
dom modellerna som är länkade upptill har alla skitskärmar.
det verkar som dom glömde bort bildkvaliteten där

hårdvara i överflöd sure men sen sket det sig

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

jag menade rena IPS paneler.
det är dom man ska hålla sig borta ifrån.

du får tyvärr inte vad du betalar för i bildväg.
dom modellerna som är länkade upptill har alla skitskärmar.
det verkar som dom glömde bort bildkvaliteten där

hårdvara i överflöd sure men sen sket det sig

Vadå "rena IPS paneler", antingen är det väl IPS eller så är det inte IPS?

Några av dom bästa monitorerna på marknaden är IPS så att påstå att att IPS skulle vara någon form av skräp är helt enkelt fel. Kollade t.ex. topp 3 på denna lista:

http://uk.pcmag.com/monitor-reviews-price-comparisons-from-pc...

och samtliga är IPS. Att dessutom säga att VA paneler skulle vara överlag bättre är inte heller rätt, dom har vissa fördelar som t.ex. att dom ofta har något bättre svärta (om än fortfarande dålig jämfört med OLED) men å andra sidan brukar dom då t.ex. ha klart sämre tittvinklar också än IPS.

Så, jag skulle nog säga som så att man får titta på varje unik produkt och vad den råkar ha för panel, och gärna läsa några tester om den då om man inte har möjlighet att testa själv. OLED är nog dock i de flesta fall överlägset det mesta i form av ren bildkvalite, sen vet jag inte om de har några andra nackdelar när de används på laptops, t.ex. burn in skulle kunna vara ett problem men om det verkligne är det i praktiken vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ofta hamnar på olika orter iom jobbet? Som spenderar mycket tid på tåg? Som har ett heltidsjobb och en liten bebis. Som bara spelar ibland men vill att det ska vara snyggt och att datorn ska hålla i några år? Som förutom dataspel sysslar en hel del med fotografi. Som sitter ofta framför skärmen och därför kan tänka mig att betala för att få bra grejer?

För mig är en laptop med UDHskärm och dubbla gtx1080 kort den mest resonabla datorn jag kan tänka mig. Det behövs 1080or i SLI för att kunna spela i 4k i 60 bilder per sekund. Och eftersom jag ofta flyttar runt måste det vara en laptop. Är det bara jag som tycker att det inte är så farligt om den väger 5-6kg? Eller att det inte är sååå dyrt att köpa en dator för 50000kr? Det verkar ju lite som det eftersom det inte ens går att köpa dem i Sverige, jag kommer behöva beställa från USA som det ser ut. Alternativet skulle vara externt grafikkort, men det behövs fortfarande två 1080or för acceptabel 4k och såna externa lösningar finns ännu inte. Ingen annan där ute som är i min situation?

XMG samt PC Konsulten levererar clevo med dubbla 1080 från 40k.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Vill mam verkligen köpa en 1080sli? Riktigt dyra och i regel riktigt tjocka och tunga. Jag skulle hellre köpa en 17" med ett 1080 för säkert 20k billigare och spela i 1080p.