Fått faktura från Hurmycket.com

Permalänk
Medlem

Fått faktura från Hurmycket.com

Hej! behöver ltie tips och råd från andra som kanske varit med om samma.
Kan bara att säga att jag har aldrig ägt bil, funderat på att köpa bil, eller kollat upp på något sätt vad en bil kostar.
Fick en faktura som det står mitt namn och min adress på som är för en bil värdering som man beställer på en hemsida hurmycket.com
Hade inte hört talats om sidan förrän jag fick en faktura därifrån och dom vill ha 88 eur från mig.
Har mailat dem och frågat vad det handlar om och dom vill ha en kopia på en polisrapport om identitetsstöld för att hjälpa mig.
Både mail och mobilnummer som använts för att registera värdering tillhör inte mig.
Har inte gjort polisanmälan än men ska göra det imorgon, samt skicka en skriftlig bestridan till företaget.

Vad har ni för tips och trix? Har ni erfarenhet av detta företag?

Stavfel
Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk

Själv tycker jag att hemsidan inte verkar vara legit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Kan bara att säga att jag har aldrig ägt bil, funderat på att köpa bil, eller kollat upp på något sätt vad en bil kostar.
Fick en faktura som det står mitt namn och min adress på som är för en bil värdering som man beställer på en hemsida hurmycket.com
Hade inte hört talats om sidan förrän jag fick en faktura därifrån och dom vill ha 88 eur från mig.
Har mailat dem och frågat vad det handlar om och dom vill ha en kopia på en polisrapport om identitetsstöld för att hjälpa mig.
Både mail och mobilnummer som använts för att registera värdering tillhör inte mig.
Har inte gjort polisanmälan än men ska göra det imorgon, samt skicka en skriftlig bestridan till företaget.

Vad har ni för tips pch trix? Har ni erfarenhet av detta företag?

Tjena, har ingen erfarenhet av det företaget men skulle tro att det är ett bluff företag då det är mysko om ett företag som heter HurMycket.com som också låter svenskt skulle ta betalt i Euro.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Hedersmedlem

Blufföretag, du bör bestrida fakturan. Tyvärr kryllar det av sådana oseriösa sidor, du kan läsa mer här, här och här.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är upp till företaget att bevisa att du har ingått ett avtal med dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gipp3r:

Vad har ni för tips och trix? Har ni erfarenhet av detta företag?

Du ska bestrida fakturan till dem, och det är DE som ska bevisa att du har en skuld till dem, det är inte du som ska bevisa något.

De blandar svenska och engelska på sin sida, men jag hade skrivit till dem på svenska. De vänder ju sig till den svenska marknaden, så då bör man ju kunna kommunicera på svenska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Googlade lite av nyfikenhet. Alla på flashback som bara bestridit utan vidare kontakt med det företaget har till slut blivit lämnade ifred.

Permalänk
Medlem

Polisanmälan snarast säger jag.

Det som är mest mysko här är väl att dom har värderat din bil. Skulle vara kul att se vilken det är, speciellt om du inte äger någon. För att värdera någon annans bil skulle åtminstone i Sverige vara ett lagbrott, för jag antar att dom tagit in den för en besiktning och inte bara sparkat på däcken eller tittat på ett foto.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ett blufföretag och det finns dessutom en ren klon av hemsidan, autopris24 är exakt samma skit och så finns den med annat tema, eyefitness där man kan köpa ögonträning för att slippa glasögon och det låter ju väldig seriöst....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Blufföretag, du bör bestrida fakturan. Tyvärr kryllar det av sådana oseriösa sidor, du kan läsa mer här, här och här.

Skrivet av giplet:

Du ska bestrida fakturan till dem, och det är DE som ska bevisa att du har en skuld till dem, det är inte du som ska bevisa något.

De blandar svenska och engelska på sin sida, men jag hade skrivit till dem på svenska. De vänder ju sig till den svenska marknaden, så då bör man ju kunna kommunicera på svenska.

Skrivet av Jaevel:

Googlade lite av nyfikenhet. Alla på flashback som bara bestridit utan vidare kontakt med det företaget har till slut blivit lämnade ifred.

Skrivet av OldComputer:

Det som är mest mysko här är väl att dom har värderat din bil. Skulle vara kul att se vilken det är, speciellt om du inte äger någon. För att värdera någon annans bil skulle åtminstone i Sverige vara ett lagbrott, för jag antar att dom tagit in den för en besiktning och inte bara sparkat på däcken eller tittat på ett foto.

Skrivet av mrqaffe:

Det är ett blufföretag och det finns dessutom en ren klon av hemsidan, autopris24 är exakt samma skit och så finns den med annat tema, eyefitness där man kan köpa ögonträning för att slippa glasögon och det låter ju väldig seriöst....

Tack för svaren!
Vet om proceduren om att det är dom som måste bevisa att jag använt deras tjänst, så bestridan och polisanmälan är på G.

Det kom med en del papper med info om beganade bilar och annan carp så är väldigt otydligt om det är "min" egen bil eller någon annans bil som är värderad, intressanta t det skulle vara olagligt i sverige att göra värdering på någon annns bil för då är det ju bara ren bluff, har aldrig ägt någon bil så det blir ju omöjligt för dom att jag ska ha begärt värdering av min egen bil.

Mer troligt att dom skiter i det och låter folk använda en tjänst som gör ingen nytt och bara snor pengar av folk.

Om mågon av er har erfarenhet av att göra en bestridan, hade ni skickat ett brev till dom och bara skrivit vem ni är och vilken faktura ni bestrider?

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Skrivet av Gipp3r:

Vet om proceduren om att det är dom som måste bevisa att jag använt deras tjänst, så bestridan och polisanmälan är på G.

Vad är det ni tänker att ni gör en polisanmälan av? Att ni fått en faktura som ni inte skulle ha? Det är bara en sak som behövs just nu och det är att skriva ett mail till dem, typ:

Härmed bestrider jag er faktura med nr xxxx
Jag har aldrig beställt någon tjänst av er och är därmed inte heller skyldig att betala något.

mvh
Anders Andersson

Lämnar de inte dig i fred efter det kan man börja prata om polisanmälan av dem, men tills vidare så får vi väl utgå ifrån att de kommer att stryka skulden. Gå inte på deras dravel om att det krävs en polisanmälan för att slippa skulden. Inget inkassobolag än mindre kronofogden kommer att ta i detta med tång om det finns en bestridan som inte är uppklarad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att man ska göra polisanmälan direkt man blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, det är skillnad på om man beställt nått och det strular men när man inte beställt nått utan det kommer en faktura från ett företag som lever på att skicka ut skitfakturor utan att leverera nån seriös tjänst är det ju ett uppenbart bedrägeriförsök och inte bara en dålig tjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det ni tänker att ni gör en polisanmälan av? Att ni fått en faktura som ni inte skulle ha? Det är bara en sak som behövs just nu och det är att skriva ett mail till dem, typ:

Härmed bestrider jag er faktura med nr xxxx
Jag har aldrig beställt någon tjänst av er och är därmed inte heller skyldig att betala något.

mvh
Anders Andersson

Lämnar de inte dig i fred efter det kan man börja prata om polisanmälan av dem, men tills vidare så får vi väl utgå ifrån att de kommer att stryka skulden. Gå inte på deras dravel om att det krävs en polisanmälan för att slippa skulden. Inget inkassobolag än mindre kronofogden kommer att ta i detta med tång om det finns en bestridan som inte är uppklarad.

Det mailet har jag redan skickat till dem, inte dom exakta orden iofs.
Tanken med polisanmäla är att antingen har något utsatt mig för idetitetsstöld, det är det det kallas ifall någon gör något i mitt namn som inte är jag, eller så har företaget skickat en blufffaktura, båda är ett lagbrott, osannolikt att min polisanmälan leder någonstans, men många bäckar små så kanske det händer något, och om ingen polisanmäler när det händer sånna saker så kommer det aldrig bli någon skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Man polisanmäler för att det finns misstanke om bluffaktura. Sedan är det polisens ansvar att utreda om så är fallet eller inte.