Permalänk
Medlem

Köpt Gtx 1080 men kass FPS

Tjena kommer först att skriva mina specs!
Allt utom grafikkortet är köpt för 2-3 år sedan från INET.

Fractal design chassi
Windows 10 64 bit
Kraft 700W nätagg
Msi Gtx 1080 gaming x, grafikkort
Z87-G45 GAMING moderkort
8GB ram 1600
Intel Haswell 4670k i5 klockad till 4.4Ghz
2 tb Hdd

Har en stor noctua cpu kylare och allt är i allmänhet väldigt svalt och fräscht.

Allt detta kör jag i 1080p.
Jag hade tidigare ett Asus 780ti som jag inte heller tyckte presterade så bra, helt ok fps i Bf4 nu på senare tid när spelet finslipats av alla uppdateringar under åren. Men inte över stadig 100fps i bf4 på high settings. Och ännu värre när spelet var nyare.

Men nu ville jag börja lira BF1 och där fick jag ca 45-90 fps när allt var på LOW settings och i små gamemodes. Ca 40-65 fps i conquest large. Vilket var ospelbart, jag har till och med testat att lira på lägsta möjliga upplösning och sänka res-scalen men de har jag bara tjänat 5-10 fps på, och då ser spelet seriöst ut som Minecraft.

Så jag köpte ett 1080 kort och fick det hemskickat idag. Lite förbättring men absolut inte nöjd. Mina vänner med 1070 kort ligger på 100+ fps med allt på ultra och 125% res-scale. Min ena kompis ligger på 144fps lockat med allt på ultra men dock bara 100% res-scale, och han har visserligen köpt en sprillans ny i7a och andra komponenter men det är helt sjuk skillnad från vad jag får. Och ingen säger att mina specs ska flaskhalsa mitt kort.
Jag ser folk streama med 140 fps + med allt på low, elr 100-130 fps med high settings, och de kör inte sli.

Men jag får under 100 fps på vilka settings jag än kör på, kan droppa ner till 50-60 fps med allt på low. Men när jag höjer settingsen till ultra och 125% res-scale så får jag faktiskt ungefär samma fps, extremt liten skillnad om ens någon.

Något känns extremt fel bara och jag måste ha 120 fps när jag lirar FPS-spel, MÅSTE. Grafik spelar ingen roll så länge jag får fin fps, men med ett 1080 kort för 8000kr så borde jag väl få lira på lite fina settings? Sjukt att min kompis ligger på 144 stadiga fps iaf på ultra på de största gamemoden med ett 1070 kort. SJ ligger man på 60 fps i tdm med allt på low med ett 1080 kort.
Det var dock en update idag för BF1 som har strulat lite för folk och även min kompis men det är tveksamt för jag får inte så bra prestanda i Crysis 3 heller. Crysis 3 är dock jävligt krävande och jag får 60-80 fps där men det säger inte så mycket om mina problem i bf1.
Bf1 är det jag vill lira men att lägga ut en massa pengar har iaf inte funkat.

Jag har ju försökt med ALLT, exakt allt utom att byta ut andra komponenter. Kanske det är något så grundläggande som att något i datorn är felkopplat?
Det är inge fel med mina drivers, bios, updates generellt, cpu/gpu usage, dx11/12, vsync, nvidia kontroll panel settings, temps, m.m...

Jag måste få någon typ av experthjälp, är mycket tacksam!

Permalänk
Medlem

Hej, har du provat ta bort Xbox gamebar från windows 10? Det har strulat förrut med spel med fps.
https://www.reddit.com/r/DotA2/comments/4xu9vi/bad_fps_after_...

Om det inte funkar, kan du prova överklocka din cpu lite till se om det hjälper?

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem

Några grejer du kan kolla:
Dubbelkolla att din cpu klockning inte throttlar.
Kolla så du har GPU PCI Gen 3 (eller gen2) vilken som nu finns aktiverat.
Dubbelkolla med MSI afterburner så att ditt GTX inte throttlar av någon anledning.
Du kan eventuellt tjäna lite FPS på att klocka dina minnen så prova att dra upp Mhz om du kan.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner har du? Många har rapporterat om låg fps på flera spel med 375.86 som kom ut idag.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade blåst om burken för att säkerställa att inget bråkar med drivare etc, fick rätt duktig prestandahöjning senast jag gjorde det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Några gejer du kan kolla:
Kolla så du har GPU PCI Gen 3 (eller gen2) vilken som nu finns aktiverat.
Dubbelkolla med MSI afterburner så att ditt GTX inte throttlar av någon anledning.
Du kan eventuellt tjäna lite FPS på att klocka dina minnen så prova att dra upp Mhz om du kan.

Jag har kolla via msi afterburner och allt ser bra ut, men vet inte hur jag kollar vilken pci slott jag har. Tror dock det ej är något fel på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Hej, har du provat ta bort Xbox gamebar från windows 10? Det har strulat förrut med spel med fps.
https://www.reddit.com/r/DotA2/comments/4xu9vi/bad_fps_after_...

Om det inte funkar, kan du prova överklocka din cpu lite till se om det hjälper?

Ska testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Vilka drivrutiner har du? Många har rapporterat om låg fps på flera spel med 375.86 som kom ut idag.

Jag har exakt de drivrutinerna ja, fick dem idag. Och ja, det kan vara något mysko med dem men mitt 780ti har inte heller presterat som de skulle för lång tid sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frosterz:

Jag har exakt de drivrutinerna ja, fick dem idag. Och ja, det kan vara något mysko med dem men mitt 780ti har inte heller presterat som de skulle för lång tid sen!

Kan vara värt o prova avinstallera dem o testa dessa 375.70

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Kan vara värt o prova avinstallera dem o testa dessa 375.70

Kan testa det, ska dock sova nu men kommer att vara aktiv imorn!

Permalänk
Medlem

Några fler tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Provade du att klocka ram (Googla guider för rätt sätt för just din setup) ?
Finns en del som upplevt det som bottleneck: https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4w0d60/ddr3_1600_bot...

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Bara en tanke, hur mycket står det till med din HDD?
Såg inget om att du körde SSD nämligen.

Hur mycket ledigt utrymme är det på den partition som du har spelet på?
Vad är det för disk etc?
Kan du se om disken accessas extremt mycket när du spelar, alternativt köra en prestandatest på den.

edit: samt hur ser minnesanvändningen ut?

Permalänk

Det verkar tyvärr som många med i5 processor har väldigt låg fps i BF1 samtidigt som de har 100% CPU-användning. Det kan man läsa om på Battlefields forum. Med MSI Afterburner och tillhörande Riva Turner Statistics Server så kan man följa både GPU och CPU usage när man spelar i On Screen Display. Förmodligen ligger din CPU på 100% medan GPU ligger väldigt lågt. Att få bättre prestanda med i5 processorer i BF1 är vad de med problem önskar sig genom patchning. Vet inte om alla med i5 processorer har låg fps i BF1 men det är ett känt problem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Jag hade blåst om burken för att säkerställa att inget bråkar med drivare etc, fick rätt duktig prestandahöjning senast jag gjorde det.

Jag personligen har hoppat från HD7870 till gtx 970 och sen gtx1070 och tyckte det presterade dåligt
(då kortet i sig är bra och jag använde DDU för byten)
Men efter ren installation av windows och drivare så fick jag bättre fps och jämnare spel känsla. dock har jag inte kört bf1 sedan betan och då flöt det på bra ( 970 då men har uppgraderat till 1070 nu)

Visa signatur

Mobo: Gigabyte Z790 Gaming X AX
CPU: Intel Core i5 14600K Stock
RAM: PNY XLR8 Mako 32GB (2x16GB) 6000Mhz
GPU: 2080Ti ROG STRIX GAMING OC (ska bytas på 5 serien)
If There Is No Games, Then It Is No Life

Permalänk
Medlem

Jag kör med gtx 1080 och en I7 970 från 2010 och får normalt sett 80-200fps i bf4 i 1440p med allt på ultra. Och då är det så klart cpun som är flaskhalsen så gpun ligger aldrig på max (50-85%).

Är cpu en flaskhals så ska man inte få lägre/högre fps om man går från tex low/med/high/ultra settings. Testade detta själv. Så det låter ju lite som det som händer dig

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde76:

Bara en tanke, hur mycket står det till med din HDD?
Såg inget om att du körde SSD nämligen.

Hur mycket ledigt utrymme är det på den partition som du har spelet på?
Vad är det för disk etc?
Kan du se om disken accessas extremt mycket när du spelar, alternativt köra en prestandatest på den.

edit: samt hur ser minnesanvändningen ut?

Nej jag har ingen SSD, jag använder en vanlig hdd från min gamla dator, kanske är något mysko med den :/
750 gig ledigt, nyss ominstallerat hela datorn, windows etc.
Ser inte så mycket mera info om den

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Jag kör med gtx 1080 och en I7 970 från 2010 och får normalt sett 80-200fps i bf4 i 1440p med allt på ultra. Och då är det så klart cpun som är flaskhalsen så gpun ligger aldrig på max (50-85%).

Är cpu en flaskhals så ska man inte få lägre/högre fps om man går från tex low/med/high/ultra settings. Testade detta själv. Så det låter ju lite som det som händer dig

Min GPU usage ligger på 100% och cpu usage ligger på 40-50 % i Unigine Heaven

Permalänk
Medlem

@frosterz: kör du windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frosterz:

Några fler tips?

din processor är ju inte så stark det gör mycket med mera cores eller nyare generation av 6700K socket 1151 skylake skulle du ha bra mera fps gtx 1080 är ju grymt snabb gpu kräver mer av processorn. även min socket 2011 4820K ivy bridge-e processor skulle inte orka fullt ut, min polare sitter på gammal socket 1366 med en core i7 975 Extreme på 3.77ghz Oc och ett Gtx 1070 i ultra settings i rise of the tomb raider ligger han konstant på 61fsp skulle han haft nyare saker klart skillnad

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@frosterz: kör du windows 10?

yes

Permalänk

Vad CPU usage ligger på i Unigine Heaven säger väldigt lite om vad den ligger på i BF1. I BF1 ligger den säkert på 100% som många andra i5 och flaskar ditt grafikkort enormt mycket.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Starta MSI Afterburner, ha det igång i bakgrunden. Spela BF1 i en timme. Läs sedan av GPU usage, CPU usage, temps på GPU och CPU. Återkom sedan med informationen du får ut av de kurvorna. Eller lägg upp bilder på dem.
Då kan vi reda ut om det är något problem där.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Att köpa 1080 när man inte har en ssd är lite som att köpa ferrarri fälgar till din saab 9-5 från 2002 😀

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av frosterz:

Tjena kommer först att skriva mina specs!
Allt utom grafikkortet är köpt för 2-3 år sedan från INET.

Fractal design chassi
Windows 10 64 bit
Kraft 700W nätagg
Msi Gtx 1080 gaming x, grafikkort
Z87-G45 GAMING moderkort
8GB ram 1600
Intel Haswell 4670k i5 klockad till 4.4Ghz
2 tb Hdd

Har en stor noctua cpu kylare och allt är i allmänhet väldigt svalt och fräscht.

Allt detta kör jag i 1080p.
Jag hade tidigare ett Asus 780ti som jag inte heller tyckte presterade så bra, helt ok fps i Bf4 nu på senare tid när spelet finslipats av alla uppdateringar under åren. Men inte över stadig 100fps i bf4 på high settings. Och ännu värre när spelet var nyare.

Men nu ville jag börja lira BF1 och där fick jag ca 45-90 fps när allt var på LOW settings och i små gamemodes. Ca 40-65 fps i conquest large. Vilket var ospelbart, jag har till och med testat att lira på lägsta möjliga upplösning och sänka res-scalen men de har jag bara tjänat 5-10 fps på, och då ser spelet seriöst ut som Minecraft.

Så jag köpte ett 1080 kort och fick det hemskickat idag. Lite förbättring men absolut inte nöjd. Mina vänner med 1070 kort ligger på 100+ fps med allt på ultra och 125% res-scale. Min ena kompis ligger på 144fps lockat med allt på ultra men dock bara 100% res-scale, och han har visserligen köpt en sprillans ny i7a och andra komponenter men det är helt sjuk skillnad från vad jag får. Och ingen säger att mina specs ska flaskhalsa mitt kort.
Jag ser folk streama med 140 fps + med allt på low, elr 100-130 fps med high settings, och de kör inte sli.

Men jag får under 100 fps på vilka settings jag än kör på, kan droppa ner till 50-60 fps med allt på low. Men när jag höjer settingsen till ultra och 125% res-scale så får jag faktiskt ungefär samma fps, extremt liten skillnad om ens någon.

Något känns extremt fel bara och jag måste ha 120 fps när jag lirar FPS-spel, MÅSTE. Grafik spelar ingen roll så länge jag får fin fps, men med ett 1080 kort för 8000kr så borde jag väl få lira på lite fina settings? Sjukt att min kompis ligger på 144 stadiga fps iaf på ultra på de största gamemoden med ett 1070 kort. SJ ligger man på 60 fps i tdm med allt på low med ett 1080 kort.
Det var dock en update idag för BF1 som har strulat lite för folk och även min kompis men det är tveksamt för jag får inte så bra prestanda i Crysis 3 heller. Crysis 3 är dock jävligt krävande och jag får 60-80 fps där men det säger inte så mycket om mina problem i bf1.
Bf1 är det jag vill lira men att lägga ut en massa pengar har iaf inte funkat.

Jag har ju försökt med ALLT, exakt allt utom att byta ut andra komponenter. Kanske det är något så grundläggande som att något i datorn är felkopplat?
Det är inge fel med mina drivers, bios, updates generellt, cpu/gpu usage, dx11/12, vsync, nvidia kontroll panel settings, temps, m.m...

Jag måste få någon typ av experthjälp, är mycket tacksam!

Blåst om burken?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Starta MSI Afterburner, ha det igång i bakgrunden. Spela BF1 i en timme. Läs sedan av GPU usage, CPU usage, temps på GPU och CPU. Återkom sedan med informationen du får ut av de kurvorna. Eller lägg upp bilder på dem.
Då kan vi reda ut om det är något problem där.

Gag testade att spela bf1 ett tag och såg ju då att GPU usage ligger på ca 50% och har låg fps, när jag kollar in i en vägg får jag 120+ fps och GPU usage går upp till ca 70%. CPU usage ligger på 99-100%

I Gears of war 4 så ligger GPU usage på ca 70% och cpu usage 90%+. Detta är när jag kollar ut över stora områden.
Och här igen när jag kollar in i en vägg så höjs GPU usage och CPU usage sänks. Fpsen höjs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Blåst om burken?

vad menar du?

Permalänk
Inaktiv

Ladda ner ParkControll för att omparkera dina kärnor i processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264182:

Ladda ner ParkControll för att omparkera dina kärnor i processorn.

Testade det förr utan effekt