Köpt Gtx 1080 men kass FPS
Tjena kommer först att skriva mina specs!
Allt utom grafikkortet är köpt för 2-3 år sedan från INET.
Fractal design chassi
Windows 10 64 bit
Kraft 700W nätagg
Msi Gtx 1080 gaming x, grafikkort
Z87-G45 GAMING moderkort
8GB ram 1600
Intel Haswell 4670k i5 klockad till 4.4Ghz
2 tb Hdd
Har en stor noctua cpu kylare och allt är i allmänhet väldigt svalt och fräscht.
Allt detta kör jag i 1080p.
Jag hade tidigare ett Asus 780ti som jag inte heller tyckte presterade så bra, helt ok fps i Bf4 nu på senare tid när spelet finslipats av alla uppdateringar under åren. Men inte över stadig 100fps i bf4 på high settings. Och ännu värre när spelet var nyare.
Men nu ville jag börja lira BF1 och där fick jag ca 45-90 fps när allt var på LOW settings och i små gamemodes. Ca 40-65 fps i conquest large. Vilket var ospelbart, jag har till och med testat att lira på lägsta möjliga upplösning och sänka res-scalen men de har jag bara tjänat 5-10 fps på, och då ser spelet seriöst ut som Minecraft.
Så jag köpte ett 1080 kort och fick det hemskickat idag. Lite förbättring men absolut inte nöjd. Mina vänner med 1070 kort ligger på 100+ fps med allt på ultra och 125% res-scale. Min ena kompis ligger på 144fps lockat med allt på ultra men dock bara 100% res-scale, och han har visserligen köpt en sprillans ny i7a och andra komponenter men det är helt sjuk skillnad från vad jag får. Och ingen säger att mina specs ska flaskhalsa mitt kort.
Jag ser folk streama med 140 fps + med allt på low, elr 100-130 fps med high settings, och de kör inte sli.
Men jag får under 100 fps på vilka settings jag än kör på, kan droppa ner till 50-60 fps med allt på low. Men när jag höjer settingsen till ultra och 125% res-scale så får jag faktiskt ungefär samma fps, extremt liten skillnad om ens någon.
Något känns extremt fel bara och jag måste ha 120 fps när jag lirar FPS-spel, MÅSTE. Grafik spelar ingen roll så länge jag får fin fps, men med ett 1080 kort för 8000kr så borde jag väl få lira på lite fina settings? Sjukt att min kompis ligger på 144 stadiga fps iaf på ultra på de största gamemoden med ett 1070 kort. SJ ligger man på 60 fps i tdm med allt på low med ett 1080 kort.
Det var dock en update idag för BF1 som har strulat lite för folk och även min kompis men det är tveksamt för jag får inte så bra prestanda i Crysis 3 heller. Crysis 3 är dock jävligt krävande och jag får 60-80 fps där men det säger inte så mycket om mina problem i bf1.
Bf1 är det jag vill lira men att lägga ut en massa pengar har iaf inte funkat.
Jag har ju försökt med ALLT, exakt allt utom att byta ut andra komponenter. Kanske det är något så grundläggande som att något i datorn är felkopplat?
Det är inge fel med mina drivers, bios, updates generellt, cpu/gpu usage, dx11/12, vsync, nvidia kontroll panel settings, temps, m.m...
Jag måste få någon typ av experthjälp, är mycket tacksam!