Elleverantörer som erbjuder kärnkraft

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte nån vindskraftförespråkare men detta med att vindkraft osv förstör och förfular är klart överdriven.
Där vi spenderar sommrarna på semestern finns det vindkraftverk åt vilket håll man än tittar när man är i skärgården.
Inget som man stör sig på, men det är klart det är orättvist om man inte har en enda snurra i stockholm skärgård.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Dagens kärnkraftverk producerar bland den renaste el möjligt, samt; väldigt förmånligt om man ser till växthusgaser som, om vi ska vara krassa, är dagens stora problem. Jättestora problem.
Snälla låt utveckling och utbyggnad av kärnkraftverk gå framåt! Vi har verkligen blivit indokrinerade här i Sverige om hur hemskt kärnkraftverk är, verkligheten har gått förbi. Antalet människor som dör pga dålig luft är extremt mycket högre än dödsfall efter olyckor. Utöver detta så får man lära sig av sina misstag; kanske inte bäst att bygga kärnkraftverk vid områden med frekventa jordbävningar?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det verkar som de flesta har missat avspärrningarna runt vindkraftverken. Dessutom så skyr djuren vindkraftverken då ljudet stressar och deras habitat minskar. Gissa hur det påverkar livskvaliteten på landet, varje gång man ser det där förbannade vindkraftverket så svär man över politikerna. Fattar inte folk att det finns de som lever på landsbygden som behöver bruka skogsbruk, lantbruk, jakt och fiske. Allt detta för att man ska sitta med gott samvete med sin överkonsumtion i sin disneysaga utan verklighetsförankring och ska sedan klimatkompensera med alla möjliga stolliga idéer på bekostnad av andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Renare än att tillverka miljoner vindkraftverk som utrotar våra fåglar och ger nästintill ingen el mot vad den enormt stora yta de tar upp..och kostnaderna att hålla dessa vindkraftverk! Jesus.

Eller solpaneler som även dessa utrotar djuren...och tar enormt mycket plats..även dessa är inte så rena att tillverka..eller underhålla..kostar.

Kärnkraften är renast, om man nu inte envisas att bygga kärnkraften på ostabil mark eller låta lågutbildade sköta mekaniken..Japan och Ryssland.

Radioaktivt ämne finns redan här på jorden..vi lägger bara tillbaka den efter vi har använt den..Och vi har tekniken att återvinna radioaktivt avfall..men tyvärr får vi inte det.

Du menar alltså att avfallet man lagrar är identiskt med råvaran i fråga om sönderfall, lagringstid och hälsopåverkan på levande organismer?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Kärnkraft är väldigt miljövänligt!

Jag kan inte argumentera bra nog för att ge det rättvisa men det finns en grym Ted talk som tar upp ämnet.

https://www.ted.com/talks/michael_shellenberger_how_fear_of_n...

Permalänk
Medlem

Titta på Dokumentären Pandoras Promise, riktigt bra dokumentär om Kärnkraft, och vilka förutfattade meningar folk har om de.
Finns även på Netflix

https://www.youtube.com/watch?v=kBMj-96hols

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Det verkar som de flesta har missat avspärrningarna runt vindkraftverken som tar stora arealer i anspråk mellan 50 och 113 hektar runt varje vindkraftverk. Dessutom så skyr djuren detta då ljudet stressar och deras habitat minskar. Gissa hur det påverkar livskvaliteten på landet? Fattar inte folk att det finns de som lever på landsbygden som behöver bruka skogsbruk, lantbruk, jakt och fiske. Allt detta för att man ska sitta med gott samvete med sin överkonsumtion i sin disneysaga utan verklighetsförankring och ska sedan klimatkompensera med alla möjliga stolliga idéer på bekostnad av andra.

Ursäkta??!
Ngn form av faktakoll innan du kväker ur dig lögner!

Var är avspärrningarna?

Här nere i skåne finns det mkt rådjur,harar och vildsvin intill verken,dom verkar trivas hur bra som helst. Uppe i markbygden utanför Piteå står renarna och lutar sig mot vindkraftverkstornen för att nämna några exempel.

Permalänk
Avstängd

Vi borde hänga på och göra det Norge håller på med att fasa in att använda torium istället för uran.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&arti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Ursäkta??!
Ngn form av faktakoll innan du kväker ur dig lögner!
http://i.imgur.com/Wa8ELbE.jpg
Var är avspärrningarna?

Här nere i skåne finns det mkt rådjur,harar och vildsvin intill verken,dom verkar trivas hur bra som helst. Uppe i markbygden utanför Piteå står renarna och lutar sig mot vindkraftverkstornen för att nämna några exempel.

Vi har sett i betydligt fler trådar än den här otaliga till försök att vilseleda.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

oavsett om era elavtal säger att ni köper 100% kärnkrafts el så är det inget som går att utlova då det blands och sedan distribueras.
ingen kan se vart elen kommer ifrån. bara att dem kan lägga dina slantar på det dem lovar.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Kärnkraft är väldigt miljövänligt!

Gäller det även brytningen utav uran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Det är statistiskt den renaste energikällan som existerar, fram tills fusionsteknologi uppfunnits eller solpaneler nått över en mycket högre procentenhet än vad de idag har kapacitet för.

Precis. Idealscenariot vore modern kärnkraft fram tills sol eller fusion kan ta över.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jävligt mycket gnäll om vindkraft. Men ni i södra sverige har ingen koll alls på hur vattenkraften har förstört uppe i norr. Nu får ni hjälpa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Gäller det även brytningen utav uran?

Ja, det inkluderar gruvkraften. Summan är ändå väldigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Problemet med sol/vind är att det kräver batterier för att lagra energin så pass bra att man har tillräckligt med energi när det inte är sol eller vind och de batterierna har vi inte idag.

Moderna kraftverk med torium har tagit väldigt lång tid och är inte färdiga än mycket pga folk inte vill ta i ordet kärnkraft ens.

Media borde ha mycket mer rapporteringar om hur forskningsarbetet kring toriumreaktorer går och visa hur mycket bättre torium är än uranbrytning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ja, det inkluderar gruvkraften. Summan är ändå väldigt bra.

Spontant tycker jag att det är lite snävt att bara titta på växthusgaser när det gäller miljöpåverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Spontant tycker jag att det är lite snävt att bara titta på växthusgaser när det gäller miljöpåverkan.

Utvecklingen har gått framåt. En hel livstids energiåtgång för en person med modern kärnkraft skapar avfall i storleksordningen 33cl burk.
Det är växthusgaser vi behöver få stopp för, det är vad som dödar hela vår planet just nu. Jag säger inte att kärnkraften är felfri, men den är ett förbannat bra alternativ rätt utnyttjat, och något som måste främjas gällande utveckling. Inte som svenska politiker bara säga stopp för allt, inklusive forskning..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Utvecklingen har gått framåt. En hel livstids energiåtgång för en person med modern kärnkraft skapar avfall i storleksordningen 33cl burk.
Det är växthusgaser vi behöver få stopp för, det är vad som dödar hela vår planet just nu. Jag säger inte att kärnkraften är felfri, men den är ett förbannat bra alternativ rätt utnyttjat, och något som måste främjas gällande utveckling. Inte som svenska politiker bara säga stopp för allt, inklusive forskning..

Håller helt med om allt du säger och att vi borde utöka kärnkraften.
Dock kan jag även förstå politikerna för det kan inte vara lätt att få med den stora massa att kärnkraft är bra. Speciellt om du ska ha en reaktor till granne.
Skulle ett vindkraftverk gå sönder då händer inte så mycket, men skulle ett kärnkraftverk gå sönder då kan det gå åt pipan. Behöver inte, men kan göra och det är den rädsla som är svår att överbygga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fisken1986:

Renare än att tillverka miljoner vindkraftverk som utrotar våra fåglar och ger nästintill ingen el mot vad den enormt stora yta de tar upp..och kostnaderna att hålla dessa vindkraftverk! Jesus.

Eller solpaneler som även dessa utrotar djuren...och tar enormt mycket plats..även dessa är inte så rena att tillverka..eller underhålla..kostar.

Kärnkraften är renast, om man nu inte envisas att bygga kärnkraften på ostabil mark eller låta lågutbildade sköta mekaniken..Japan och Ryssland.

Radioaktivt ämne finns redan här på jorden..vi lägger bara tillbaka den efter vi har använt den..Och vi har tekniken att återvinna radioaktivt avfall..men tyvärr får vi inte det.

Här fanns det några tokigheter...

Utrotning... Det är väl ändå helt fel ord i sammanhanget. Eller vilka arter menar du har blivit utrotade av vindkraft?
Eller av solkraft för den delen? Ännu tokigare.

Jag misstänker att du antingen överdriver och försöker vinkla det hela från sanningen en bit eller egentligen menar att vindkraften dödar fåglar vilket är sant men det är inte alls samma sak som utrotning.

Vidare är det inte så lätt att påstå att kärnkraften är billig i nuläget. Eller det beror på hur man räknar. Tittar man på vad konsumenternas fakturor är det billigt, ja.
Men i den kostnaden har byggnation av kärnkraftverket inte räknats in. Vanligtvis bygger nämligen inte elbolag sina kärnkraftverk för det är svårt att försvara kostnaden. Skattepengar brukar vara det som får bygget att bli av. Värt att nämna är att samma sak gäller för vattenkraft i många lägen ;).
En väldigt viktig punkt här är att kärnkraften i Sverige slipper betala energiskatt. Anledningen är att det inte går att drifta kärnkraften med vinst med samma skatt som tas på andra energikällor. Elen är för dyr att producera från kärnkraften helt enkelt.
Dessutom vet vi inte vad slutnotan på slutförvar blir. Man kan sia om framtida teknologier som kan dra ner slutförvaringstiden men innan dessa blir kommersiellt gångbara så är det framtidsspekulationer. Som det är i nuläget är det en dyr kostnad med slutförvar som inte heller syns på elfakturan.
Så vad är billigast egentligen då? Bra fråga. Så länge vi inte har slutnotan så går det inte att få fram nå bra svar men det finns ett gäng parametrar som alltså är lätta att missa.

Last but not least, det där med att det är så naturligt med radioaktiva ämnen och att vi bara kan lägga tillbaka resterna så är allt som vanligt igen... Det är missvisande och vinklat uttryckt.
Här tas ju inte någon hänsyn till koncentrationen av det radioaktiva ämnet. Det duger inte att slarva så vill jag påstå.
Vi får ju som exempel alla i oss små doser arsenik kontinuerligt då även detta ämne finns närvarande i vår omgivning.
Tar vi inte hänsyn till koncentrationen så innebär det att jag kan servera dig en hamburgare och för din del spelar det då ingen roll om jag laddat denna med en koncentrerad dos arsenik... Men det skulle ju döda dig på fläcken.
Alltså utspritt i naturen är uranet ofarligt då det är så spritt. När det är använt kärnbränsle så har vi anrikat det till en produkt som är väldigt farlig att hantera och därmed har vi skapat något som vi behöver ta ansvar för att hantera också.

Skrivet av Ceogar:

Jag tror en del här i tråden behöver titta på denna video: https://www.ted.com/talks/michael_shellenberger_how_fear_of_n...

Yes! Den här videon är av intresse och den är kanon! Har sett den innan.
Alltså skadan som fossil förbränning i nuläget skapar är så stor. Och rädslan för kärnkraften är inte proportionerligt rimlig mot alternativen! Du är så rätt på det!

Skrivet av Ceogar:

Som han tar upp i videon är det ännu viktigare nu att vi trycker ut mer kärnkraft.

Well... det beror på vilka "vi" är. Poängen han har är att vi ska dra ner på fossil förbränning för att producera el.
Så ja, på många platser i världen är det här ett måste för att få ner koldioxidutsläppen. Helt rätt.
Men i just Sverige har vi inte någon större produktion av el från olja i nuläget och kol bränner vi inte alls så videon är främst riktad till länder som bränner kol och olja i större mängd. Danmark, Tyskland, Polen och liknande.
Så andelen kärnkraft i just Svensk kraftförsörjning behöver inte utökas enligt TEDtalks-föreläsaren. Förnyelse av reaktorer behöver vi däremot göra inom kort. Eller bygga nytt och stänga de gamla kanske. Potato potato ;).

Skrivet av Ceogar:

Folk envisas ju med att vilja köpa el-bilar men skiter i hur elen ska tillverkas.

Det där är väldans vinklat va... Det är med största sannolikhet inte samma grupp människor som skiter i hur elen produceras och de som köper elbil. Jag vill nog påstå att tittar man på de som skaffar elbil så är motståndet mot att bränna fossila bränslen större än för genomsnittet. Så att koppla eller dra paralleller sådär blir fel.

Skrivet av Ceogar:

Sol, vatten, vind etc kommer aldrig till 100% kunna förse oss med energi. Att då ta bort den renaste källan vi har och ersätta med smuts är en fulkomlig katastrof.

Agreed. Eller aldrig är väl ett starkt ord, men som det ser ut i nuläget och ett bra tag framöver så har vi absolut inte full driftskapacitet att förse landet med energi med enkom sol/vind/vatten och då är kärnkraften absolut bästa alternativet vi har tillgång till i nuläget.

Alternativen kol/oljeförbränning eller elbrist är ju såklart uteslutna!

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Många här som skyller på politikerna med vet ni om att svenska folket röstade för att avveckla kärnkraften 1980?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Medan du satt och lät dig indoktrineras av okunniga hippies & miljötomtar så utvecklade resten av världen nya reaktortyper som med hög effektivitet kan köras på det vi kallar kärnavfall idag. Förvaring kommer inte att behövas, lika lite som vi idag behöver förvara all "värdelös" bensin och andra lätta fraktioner som man inte tyckte sig ha nytta av i den moderna petroleumutvinningens barndom.

Nej det kallas för utbildning i grundskolan men visst börja kalla majoriteten för Sverige's NO:lärare för hippies för att bevisa din poäng.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bassen87:

Vi borde hänga på och göra det Norge håller på med att fasa in att använda torium istället för uran.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&arti...

Det Norge håller på med ja...
Norge har inte några kärnkraftverk alls och kommer med största sannolikhet inte heller bygga några (utöver labtestmaskiner). De har sitt behov täckt av vattenkraft som de kompletterar med vind.

Det Norge däremot har är en produkt de tänkt sälja till andra. Likt hur de i nuläget säljer oljan har de även tänkt sälja Torium för det finns pengar att göra där. Inget ont i detta och Torium är säkert bra på flera sätt. Men det är alltså marknadsföring och försäljning till andra snarare än något de själva pysslar med

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu är jag inte nån vindskraftförespråkare men detta med att vindkraft osv förstör och förfular är klart överdriven.
Där vi spenderar sommrarna på semestern finns det vindkraftverk åt vilket håll man än tittar när man är i skärgården.
Inget som man stör sig på, men det är klart det är orättvist om man inte har en enda snurra i stockholm skärgård.

Jag tycker definitivt inte det är överdrivet.
Jag bor i Jämtland i närheten av Bydalsfjällen. Vi har utsikt över fjällen från vardagsrummet. Nu står det visserligen bara en snurra på Bydalsfjällen men det ser för det första för jävla tråkigt ut, sen om man går upp där på sommaren eller om man åker skidor där på vintern och det aset står där och snurrar men sitt skit tråkiga ljud. Ja det förstör den lugna tysta känslan med.
Kör man ner mot Härjedalen är där någon vindkraftpark på något fjäll (vet inte vad det heter) ser så förbannat fult ut.

För bara en vecka sen sa Bergs kommun blankt nej till att uppföra vindkraftverk i Gräftåvallen vilket jag tror alla jublade över.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

oavsett om era elavtal säger att ni köper 100% kärnkrafts el så är det inget som går att utlova då det blands och sedan distribueras.
ingen kan se vart elen kommer ifrån. bara att dem kan lägga dina slantar på det dem lovar.

Poängen är att din leverantör köper in den mängd el du förbrukat i från producenter av den typ du efterfrågat. Med andra ord, din förbrukning täcks av kärnkraftsproduktion. På precis samma sätt som man erbjuder "grön" el från vindkraft.

Jag skulle kunna tänka mig ett avtal med kärnkraft / vattenkraft.

Skrivet av Legacy_wow_jon:

Många här som skyller på politikerna med vet ni om att svenska folket röstade för att avveckla kärnkraften 1980?

Visst. Men minns du vad alternativen man fick att rösta på var, och hur informationen om de olika alternativen såg ut?
Låt oss bara säga att man hade en agenda, ochinte var helt hederlig...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vilseledda av en sörja av dåtiden rödgröna

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Jag tycker definitivt inte det är överdrivet.
Jag bor i Jämtland i närheten av Bydalsfjällen. Vi har utsikt över fjällen från vardagsrummet. Nu står det visserligen bara en snurra på Bydalsfjällen men det ser för det första för jävla tråkigt ut, sen om man går upp där på sommaren eller om man åker skidor där på vintern och det aset står där och snurrar men sitt skit tråkiga ljud. Ja det förstör den lugna tysta känslan med.
Kör man ner mot Härjedalen är där någon vindkraftpark på något fjäll (vet inte vad det heter) ser så förbannat fult ut.

För bara en vecka sen sa Bergs kommun blankt nej till att uppföra vindkraftverk i Gräftåvallen vilket jag tror alla jublade över.

Bara för att jag är nyfiken, hade en kärnkraftverk på fjället varit ok?

Sen vet jag inte varför folk pratar om att vi kan inte enbart försörja oss på vind och sol energi för så vitt jag vet har inte Sverige det som mål heller. Bara att en viss del skall vara förnybar energi.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Det valet var inte särskilt "rättvist", för folket fick 3 alternativ, alla 3 alternativen var variationer av "avveckla kärnkraften" på ett eller annat sätt, så med tanke på hur den folkomröstningen var riggad för att endast tillåta en utgång,
så är det inte precis något man bör ta särskilt seriöst.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis. 19 år nu! (2025, ett år kvar till det kunnat handla på systemet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Håller helt med om allt du säger och att vi borde utöka kärnkraften.
Dock kan jag även förstå politikerna för det kan inte vara lätt att få med den stora massa att kärnkraft är bra. Speciellt om du ska ha en reaktor till granne.
Skulle ett vindkraftverk gå sönder då händer inte så mycket, men skulle ett kärnkraftverk gå sönder då kan det gå åt pipan. Behöver inte, men kan göra och det är den rädsla som är svår att överbygga.

Skrivet av Sweede:

Sen vet jag inte varför folk pratar om att vi kan inte enbart försörja oss på vind och sol energi för så vitt jag vet har inte Sverige det som mål heller. Bara att en viss del skall vara förnybar energi.

Av de som idag har kärnkraft som granne (t.ex. jag) är en överhängande majoritet för kärnkraft, medan de som har vindkraft som granne ofta är emot (utom själva ägaren till marken som får snuskigt bra betalt för att upplåta lite mark).

Så skulle de vilja bygga fler kärnkraftverk här är jag helt för. Tycker vi borde slå på stort och bygga sex nya reaktorer två på varje ort. Alla av samma modell för att underlätta möjligheten att ha delvis gemensamt reservdels lager.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Nej.
Men det handlar inte om att jag är för kärnkraft och emot vindkraft. Utan det handlar om att man imo inte förstöra den orörda naturen med dessa fanstyg.
Jag kommer från Skåne från början och där hade jag inte haft några problem med att bo granne med ett kärnkraftverk

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emtek:

Nej.
Men det handlar inte om att jag är för kärnkraft och emot vindkraft. Utan det handlar om att man imo inte förstöra den orörda naturen med dessa fanstyg.
Jag kommer från Skåne från början och där hade jag inte haft några problem med att bo granne med ett kärnkraftverk

Ok att se både vindkraftverk och kärnkraftverk i Skåne som jag tolkar det hela då

Visa signatur

🎮 → Steamdeck