FIXAT! Kan inte installera uppdateringar eller Windows Update

Permalänk
Medlem

FIXAT! Kan inte installera uppdateringar eller Windows Update

Min dator blev helt konstig för ett par dagar sedan, så jag omformaterade den. Men nu kan jag inte installera någonting eller uppdatera via Windows Update. Då försökte jag ladda ner fristående uppdateringar, men det funkar inte heller. "Installationprogrammet påträffde ett fel : 0x8024001e" kommer det upp. Jag har googlat lite (jag är inte dator kunnig) och då stod det att jag antagligen har någon form av virus. Men jag har scannat datorn men det hittar ingenting. Jag vet inte vad för information ni duktiga personer behöver, så fråga bara. Jag har windows 7.

!!!EDIT!!!: Följ denna video för dom som har samma problem, metod 4 funkade för mig, den stod och körde ett bra tag men på något sätt så funkade det! https://www.youtube.com/watch?v=WFfc22x3I_s

Permalänk
Medlem

@zorre1

Ta en titt på detta se om nåt av de kanske hjälper.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@zorre1: ladda ner denna https://support.microsoft.com/en-us/kb/949104.

Starta om datorn, kör installationen, försök igen.

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Inget av dom funkar... och sista att omformatera kommer inte funka eftersom jag gjorde det för 2 dagar sedan..

Permalänk
Medlem

@Curemylife: Ingenting händer, och jag testade en liknande sak förut och då kom det bara upp det där felmeddelandet.

Permalänk
Medlem

@zorre1: Någonting lär ju hända när du försöker att installera uppdateringen som jag länkade:)

Men det viktigaste är att du startar om precis innan du försöker installera den.

Permalänk
Medlem

@Curemylife: Nix den står bara och snurrar.. Exakt som windows update har gjort i över 30 timmar innan jag startade om. Titta min edit jag gjorde i mitt inlägg. Kan det vara problemet tro??

Permalänk
Medlem

@zorre1: Skulle nog omformatera igen och när du får frågan vilken disk du vill installera windows på så raderar du den partitionen först.

Men försök gärna ovan igen och var noga med omstarten.

Permalänk
Medlem

@Curemylife: Vettifan om jag vågar göra det igen... När jag omformaterade första gången så funkade endast drivrutinerna till internet. Grafikkorts drivrutierna tog mig en lång stund att fixa pga det inte gick att installera någonting. Är det värt att försöka? Och hur ska jag radera partionen om jag nu omformaterar?

Permalänk
Medlem

@zorre1: Det är allmänt hopplöst att uppdatera en nyinstallation av Windows 7 (du kan formatera en hårddisk inte en dator). Det finns lika många lösningar som det finns drabbade och ingen (bildligt talat) har löst det på samma sätt. Microsoft blundar för detta eftersom supporten officiellt är nedlagd för hemanvändare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Med andra ord så menar du??

Permalänk
Medlem

@zorre1: Kan det bli värre än att det inte fungerar (som i nuläget)? Se om du kan hitta en nyare image av win7 på nätet.

Under installatonen i steget när disken väljs, radera eller formare istället för att installera. Och sen välj nästa eller formatera.

Permalänk
Medlem

@Curemylife: Där har du en poäng... Men kom hem från sjukhuset för ett par dagar sedan och kan ju surfa, titta serie osv.. Så om den skulle bli helt knasig igen så skulle det suga rejält. Å andra sidan så vill jag ju kunna göra allting man ska kunna...

Permalänk
Medlem

@zorre1: Tips annars är att ladda ner alla drivrutiner du kan hitta till din dator först och lägga dom på ett usb minne innan, tex för nätverkskortet och grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@Curemylife: Exakt det jag gjorde för ett tag sedan utifall att jag skulle behöva omformatera i framtiden. Så jag hade allt på en sticka, men inget av dom gick att öppna. Alltså programmen startade inte. Som tur så kunde jag ladda ner nätverksdrivrutinen från en annan dator i hemmet, därför jag fick internet. Men grafikkortsdrivrutinen gick inte för någon anledning.. Och en polare har sagt att det är dags att köpa en ny dator, men jag har relativt bra delar. Men jag vet inte vad som skulle behövas uppdatera, som sagt är inte bra på datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorre1:

@Dr.Mabuse: Med andra ord så menar du??

Att det inte finns någon generallösning. Du får helt enkelt pröva de alternativ du får från dina Google-sökningar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Har precis omformaterat ännu en gång, denna gång helt och hållet så jag har ingen "Windows.old" mapp längre. Funkar ändå inte. Testat 10 tals google sökningar och lösningar, men ingenting funkar..

Permalänk
Medlem

Hej!

Finns en tråd om detta som är klistrad här, för info

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1449984-guide-windows-u...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200