Permalänk
Medlem

60-100 temperatur i processorn

Hej. Temperaturerna i processorn är skyhöga och jag vet inte vad problemet är. Öppnade nyss datorn för att se om den satt på plats vilket den gjorde. Har vanliga fläktar just nu ligger alla cores på 60~, men max är 105. Hjälp uppskattas

EDIT: Den höjts till 80~ direkt när jag öppnar CS:GO.
EDIT: 100~ när jag är ingame.

Permalänk
Medlem

byt kylpasta, eller kolla med ett annat program

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

@hurrai: Samma ändå, och jag laggar rejält ingame

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorre1:

@hurrai ?: Samma ändå, och jag laggar rejält ingame

inte konstigt, om ditt temp är 100 grader så klockar din processor ner för att inte skada sig själv. du kanske är på 100mhz och försöker spela.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

@zorre1: I en bärbar dator ligger temperaturerna högre pga sämre ventilation jämfört med en stationär dator. Tror inte du behöver oroa dig. Kan vara bra att se över om där finns mycket damm samlat i luftventilerna. Isf kan man använda tryckluft på burk för att rengöra. En annan sak som det kan handla om är kylpastan. Vet inte hur ny din dator är men är den äldre så kan kylpastan ha torkat in. Då tar man bort den gamla och applicerar ny.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: 100 grader är helt klart för varmt.

Permalänk
Medlem

Specs?? Antagligen är din dator/cpu kylaren dammig och/eller kylpastan gammal. Har du monterat kylaren rätt, sitter den som den ska?

Permalänk
Medlem

@DozeN: Jag är urkass på sånt här. Det kändes som fläkten satt lös, men den gick inte att plocka bort hur jag än försökte. Och kylpasta har jag inte applicerat på hur länge som helst, jag har kylpasta hemma men vet inte hur man gör

Permalänk
Medlem

@DozeN: intel core i7-3700k cpu 3.50ghz

Permalänk
Medlem

@septembro: jag har en stationär

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorre1:

@DozeN: Jag är urkass på sånt här. Det kändes som fläkten satt lös, men den gick inte att plocka bort hur jag än försökte. Och kylpasta har jag inte applicerat på hur länge som helst, jag har kylpasta hemma men vet inte hur man gör

Skrivet av zorre1:

@DozeN: intel core i7-3700k cpu 3.50ghz

Har du orginalkylaren eller bytt till en bättre?

Skulle råda dig att köpa tex en Be Quiet Pure Rock.

Permalänk
Medlem

@DozeN: Det är en vanlig Intel. så orginal antar jag. jag fick nyss loss den, men jag vet inte vad jag ska rengöra med. folk säger kemisk bensin?? finns det något man kan använda som brukar finnas i hushållet??

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorre1:

@DozeN: Det är en vanlig Intel. så orginal antar jag. jag fick nyss loss den, men jag vet inte vad jag ska rengöra med. folk säger kemisk bensin?? finns det något man kan använda som brukar finnas i hushållet??

T-röd. Vodka

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zorre1:

Hej. Temperaturerna i processorn är skyhöga och jag vet inte vad problemet är. Öppnade nyss datorn för att se om den satt på plats vilket den gjorde. Har vanliga fläktar just nu ligger alla cores på 60~, men max är 105. Hjälp uppskattas

EDIT: Den höjts till 80~ direkt när jag öppnar CS:GO.
EDIT: 100~ när jag är ingame.

Jag är inte så bra på bilar så jag lagar inte dessa, om du inte är bra på datorer skulle jag nog lämna in den.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

@septembro: 100 grader är helt klart för varmt.

Jo. Stämmer det.

Skrivet av zorre1:

@septembro: jag har en stationär

Aha! Varför lägger du tråden i "Bärbara datorer: Support och övriga trådar" då?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: My bad.. trodde det stod stationär. sorry

Permalänk
Moderator
Forumledare

@zorre1: *tråd flyttad*

No fear, the moderatorninja is here!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord