Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem exportera databas i MySQL workbench

Permalänk
Medlem

Problem exportera databas i MySQL workbench

Jag har XAMPP för att köra MySQL server.

Använder MySQL Workbench för att fråga databaser.

Nu vill jag exportera en databas för att kunna importera till ett webbhotell.

Problemet är att jag inte ser valet "Server" i menyn. Där har jag tidigare exporterat databaser.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Öppna din xampp mapp och gå in i mysql\bin mappen. Shift + högerklick i mappen (alltså, ej på filer) och klicka "Öppna kommandoprompten här" (har på engelska så något liknande det borde det stå)

I cmd skriv mysqldump -u användarnamn -p databasnamn > databasnamn.sql

Du kommer bli promptad att fylla i ditt lösenord. När du är klar kommer din databasnamn.sql fil ligga i samma mapp (mysql\bin) som du kan importera hos ditt webbhotell.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Alternativt installera webmin. Ett framtida tips

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Öppna din xampp mapp och gå in i mysql\bin mappen. Shift + högerklick i mappen (alltså, ej på filer) och klicka "Öppna kommandoprompten här" (har på engelska så något liknande det borde det stå)

I cmd skriv mysqldump -u användarnamn -p databasnamn > databasnamn.sql

Du kommer bli promptad att fylla i ditt lösenord. När du är klar kommer din databasnamn.sql fil ligga i samma mapp (mysql\bin) som du kan importera hos ditt webbhotell.

Fick det att fungera i efter att jag googlat men ska nog testa ditt sätt också.

Skrivet av fragwolf:

Alternativt installera webmin. Ett framtida tips

Vad är webmin för något?

Ett annat problem jag har nu är att jag inte lyckas importera i PHPMyAdmin på mitt webbhotell.

Står nog något om att nekas åtkomst. Konstigt, har gått förr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Fick det att fungera i efter att jag googlat men ska nog testa ditt sätt också.

Vad är webmin för något?

Ett annat problem jag har nu är att jag inte lyckas importera i PHPMyAdmin på mitt webbhotell.

Står nog något om att nekas åtkomst. Konstigt, har gått förr.

Om du har tillgång till servern där dina saker finns så kan du installera webmin, det är ett webgui för att administrera servern sök på youtube eller google för att titta. Det gör web/mysql mm mycket lättare att hantera.
Det webhotell jag har kör webmin för att hantera databaser å dylikt. Misstänker det är nog vanligt att de använder det för att ge kunderna ett enkelt sätt att hantera sina webutrymmet själva, än att utveckla ett eget.

Visa signatur

.