Post- och telestyrelsen: "Telia bryter mot nätneutraliteten"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Fast när 3 gjorde detta så var det lagligt?

Nä. Därför har 3 meddelat att dom skall anpassa sin tjänst, vilket PTS skriver att dom uppskattar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk

Underbart!!! Nu kanske opertörerna är tvungna att ge oss riktiga fri surf abbonemang istället ?
Dom borde även straffas hårt för dom har ju kört detta under en längre dig och gett dom mkt per och nya kunder, dom har under den tiden skadat konkurrenterna hårt genom att telia har gett deras utvalda partners fördelar.

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Nu kommer Familjelivs forum bli overcrowdat av hemmafruar som gnäller.

haha den var bra.. säkerligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är jättebra och efterlängtat.
Lika för alla.

Det jag skulle kunna finurla på är om det gick att lägga till några sidor i vanliga abonnemanget.

Säg att jag har ett teleabonnemang som kostar 299Kr där allt ingår och 2GB surf.
I detta fiktiva scenario surfar jag mycket på youtube och kan då lägga till säg en 25-50Kr så är youtube fri från datamängden oavsett om jag tittar på det 24/7.

Det vore mer rättvist.

Fast nackdelen med den affärsmodellen är att företagen kommer göra sådana paket till alla populära tjänser (Netflix, Spotify, Steam...) och hålla datamängderna på låga nivåer så att man i princip måste köpa till ett par paket för att kunna använda de tjänsterna.

Även nystartade och mindre företag kommer förlora på det då det inte går att köpa paket för deras tjänster utan de måste klara sig på de GB som du har i abonnemanget, som för övrigt inte kommer öka då operatörerna vill att folk ska köpa ett abonnemang med låg datamängd och köpa till paketen för de tjänsterna som behövs.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Verkar som om de flesta som kommenterar här bara läser rubriken och blir glad.
Vad PTS faktisk säger är att det är fritt fram för Telia att särbehandla vissa sidor så länge man har minst 1 byte kvar på surfen. Det är enbart när den är helt slut som de inte får lov att tillåta surf på sina "gratissidor".
Så facebook, twitter etc kommer inte dra något från din surfpott, även efter PTS beslut. Enda skillnaden är att man inte kommer åt dessa sidor när surfpotten är helt slut, vilken man kan idag.

Tyvärr ett riktigt uselt beslut för oss som vill ha nätneutralitet :(.

Telia kan visserligen även fortsättningsvis behålla nollpriset på surf i sociala medier och musiktjänster. Men när datatrafiken tagit slut, för att kunden använt andra tjänster som inte ingår, måste all datatrafik stängas av, säger Emma Närvä, chef på enheten för elektroniska kommunikationstjänster på PTS. Är surfpotten slut, så gäller det alla tjänster.
http://www.idg.se/2.1085/1.671446/pts-telia-fri-surf

Permalänk
Medlem
Skrivet av janzzon:

Nä. Därför har 3 meddelat att dom skall anpassa sin tjänst, vilket PTS skriver att dom uppskattar.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om de anpassar tjänsten så kommer de aldrig att kunna ha alla tjänster som kan användas för att streama musik, nya tjänster kommer ibland.

Exempelvis SR Play och diverse andra live-radio kanalers tjänster är ju inte inkluderade, finns säkert ett par mindre/medelstora direkta konkurrenter till Spotify som inte har inkluderats, och glöm inte att man även kan streama från sin egen server.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Fast nackdelen med den affärsmodellen är att företagen kommer göra sådana paket till alla populära tjänser (Netflix, Spotify, Steam...) och hålla datamängderna på låga nivåer så att man i princip måste köpa till ett par paket för att kunna använda de tjänsterna.

Även nystartade och mindre företag kommer förlora på det då det inte går att köpa paket för deras tjänster utan de måste klara sig på de GB som du har i abonnemanget, som för övrigt inte kommer öka då operatörerna vill att folk ska köpa ett abonnemang med låg datamängd och köpa till paketen för de tjänsterna som behövs.

Det var ju precis tvärt om jag skrev. Inget paket alls i det jag skrev.
En sida för 25-50Kr utöver surfen är ganska långt från ett paketerbjudande samt att det gäller valfri sida.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Krass:

Verkar som om de flesta som kommenterar här bara läser rubriken och blir glad.
Vad PTS faktisk säger är att det är fritt fram för Telia att särbehandla vissa sidor så länge man har minst 1 byte kvar på surfen. Det är enbart när den är helt slut som de inte får lov att tillåta surf på sina "gratissidor".
Så facebook, twitter etc kommer inte dra något från din surfpott, även efter PTS beslut. Enda skillnaden är att man inte kommer åt dessa sidor när surfpotten är helt slut, vilken man kan idag.

Tyvärr ett riktigt uselt beslut för oss som vill ha nätneutralitet :(.

Telia kan visserligen även fortsättningsvis behålla nollpriset på surf i sociala medier och musiktjänster. Men när datatrafiken tagit slut, för att kunden använt andra tjänster som inte ingår, måste all datatrafik stängas av, säger Emma Närvä, chef på enheten för elektroniska kommunikationstjänster på PTS. Är surfpotten slut, så gäller det alla tjänster.
http://www.idg.se/2.1085/1.671446/pts-telia-fri-surf

Ja jag läste nog inte heller tillräckigt noga, aftonbladet rubriken verkade lura oss alla
Verkar ju inte så jävla bra ändå då.. då dom uppenbarligen kan gå runt det väldigt lätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Man kan ju också utforma lagen på ett lite mer vettigt sätt istället. Så att operatörerna kan få erbjuda t.ex. fri musikstreaming ifall de vill vara mer konkurrenskraftiga.

Nej. Det hela handlar om att skydda nätneutraliteten här. Och det är just nätneutraliteten som sätts ur spel om man erbjuder fri datatrafikmängd på en tjänst men inte på en annan. All data ska behandlas lika. Det är hela tanken. Att hålla undan affärsmodeller som sätter nätneutraliteten ur spel.

Frågan om nätneutralitet är så mycket större än att få tillgång till mer data för en specifik tjänst.
Det Telia och tre har gjort här är att känna om isen håller för att vingklippa nätneutraliteten. Isen höll inte i det här fallet vilket var en fantastikt bra grej.
Varför?

Jo det telia och tre erbjöd var något som liknar att dela ut godis från sin svarta van utanför en skola. "kom in i bilen så bjuder jag på godis/fri data". Ja lockelsen av gratis treats är ju såklart stor. Det förstår jag. Men varför erbjuds detta? Det kostar ju pengar att köpa in godis som man ger bort gratis eller data man inte tar betalt för.
Liknelsen med vanen utanför skolan kan nog sluta där för det finns en del skillnader också... givetvis.

Men det intressanta är att operatörerna ser en väldig vinst av att vingklippa nätets "lika villkor" och de är beredda att locka in intet ont anande användare här.

Hurdå? Vad är det han babblar om nu?

Kan operatören välja vilka tjänster som är billiga/åtkomliga så kan operatören både få en stor makt i samhället då dessa kan styra över vad vi konsumenter får tillgång till och samtidigt får de jättestort inflytande som gatekeepers över alla företag som vill ha oss som kunder.
De kan göra deals med exempelvis alla de större musiktjänsterna om att släppa in dem i värmen och erbjuda fri strömning. Som ny konkurrent måste man då bli accepterad av rätt bredbandsleverantörer för att ens kunna börja konkurrera med redan etablerade företag. Det finns flertalet scenarier där ett är att operatören kan ha budgivning där tre musiktjänster får tillgång till fri strömmad media och de som betalar mest får denna gräddfil. Som konsument kommer jag då få starka motiv styrt av min bredbandsleverantör att välja ett av de tre bolagen som vann budgivningen eftersom att det ger mig mer data. Här kan operatörerna tjäna jättemycket pengar utan att behöva ta hänsyn till kundernas önskemål.
Ett annat scenario är att en bredbandsleverantör erbjuder ett helt gratis abonnemang innehållande... säg 100 megabyte per månad. Det är ju fint so far. Till detta finns då även tilläggstjänster mot betalning. 50:- extra för fri strömning av musik, 30:- extra för fri tillgång till forum och 40:- för tillgång till alla speltjänster som steam och liknande. Här kan vi för exemplets skull stryka det där med budgivningar och ändå ser vi tydliga problem. För det första så blir det upp till bredbandsleverantören att avgöra vilka tjänster som ingår i dessa "paket". Tyvärr GOG var inte intressant så det företaget har vi inte tagit med i speltjänsten... Nähä?
Eller ett exempel som vi redan sett hos Tre. En del gillar man att lyssna på p3 strömmat för sin musikkonsumtion. Men det kostar ju data med Tres "frimusikströmning". Där har Tre nämligen valt åt oss konsumenter att spotify är ett mer lämpligt alternativ som ska premieras. På detta sättet får både Tre och spotify fördelar av "den obegränsade musikströmningen" medan de som inte spelar efter operatörens pipa får en konkurrensnackdel. Märk väl att det inte är konkurrensnackdelen i sig som är av ondo utan just det faktum att det inte bör vara upp till bredbandsleverantören att ha denna maktposition. För det andra så kommer de med mer pengar ha tillgång till allt och de med mindre pengar bara ha tillgång till de man betalar för. Tillgången på information på nätet blir klassindelad.

Det operatörerna kan tjäna på att vingklippa nätneutraliteten är så himla stor. Ett enormt inflytande, ja kanske världen mäktigaste knutpunkt kanske. När bredbandsleverantörerna börjar kunna ta kontroll över medieutbud för de med mindre pengar... Inte mot folks vilja utan de erbjuder ju bara "obegränsad datamängd för vissa områden".
Gratis tillgång till fox news och aftonbladet ingår. Resten av media kommer i ett paket eller det får man använda sin begränsade data till... Det kommer definitivt ha djup inverkan i vilken media folk konsumerar och vartåt opinionen pekar.

Just därför är folk så oroande över "den lilla grejen" att Telia och tre nu börjat försöka sig på metoder att data inte ska behandlas lika längre.

Det är en fråga om fri konkurrens, demokrati och lika möjligheter för alla att nå informationen.

Skrivet av Immersion:

Underbart!!! Nu kanske opertörerna är tvungna att ge oss riktiga fri surf abbonemang istället ?

Nä. Det där är en helt annan fråga som inte är relaterad till nätneutraliteten och dess skydd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krass:

Verkar som om de flesta som kommenterar här bara läser rubriken och blir glad.
Vad PTS faktisk säger är att det är fritt fram för Telia att särbehandla vissa sidor så länge man har minst 1 byte kvar på surfen. Det är enbart när den är helt slut som de inte får lov att tillåta surf på sina "gratissidor".
Så facebook, twitter etc kommer inte dra något från din surfpott, även efter PTS beslut. Enda skillnaden är att man inte kommer åt dessa sidor när surfpotten är helt slut, vilken man kan idag.

Tyvärr ett riktigt uselt beslut för oss som vill ha nätneutralitet :(.

Telia kan visserligen även fortsättningsvis behålla nollpriset på surf i sociala medier och musiktjänster. Men när datatrafiken tagit slut, för att kunden använt andra tjänster som inte ingår, måste all datatrafik stängas av, säger Emma Närvä, chef på enheten för elektroniska kommunikationstjänster på PTS. Är surfpotten slut, så gäller det alla tjänster.
http://www.idg.se/2.1085/1.671446/pts-telia-fri-surf

Jisses! Ja det här var ju verkligen något som plockar ned en på jorden igen. Urk va trist!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Är surfmängden slut är du avstängd från internet tills du langar upp mer kosing.
Uppdatera ditt abonnemang.

Jag har kunnat surfa med begränsad hastighet efter att datapaketet är slut sedan 2009.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan2k:

EU är ingen diktatur utan del av en parlamentarisk demokrati. Det finns såklart saker som fungerar mer eller mindre bra i EU men just därför är det så bra att som enskilda invånare har rätt att delta i val och på så vis påverka hur EU fungerar. Du kan till och med engagera dig politiskt och med lite flax bli invald i EU-parlamentet. Nästa val är 2019 - det är bara att sätta fart. DET är raka motsatsen till diktatur.

Jag är ursprungligen från en diktatur, och känner igen en när jag ser den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det var ju precis tvärt om jag skrev. Inget paket alls i det jag skrev.
En sida för 25-50Kr utöver surfen är ganska långt från ett paketerbjudande samt att det gäller valfri sida.

Med paket menade jag en tilläggstjänst som ger obegränsad data till en viss sida/tjänst (i brist på något bättre ord).

Men tänk om folk gillar den affärsidén med att köpa till obegränsad surf för vissa tjänster och operatörerna går över till att bara erbjuda abonnemang med 2 GB som i ditt exempel.

Då måste man köpa till ett "paket" för varje hemsida/tjänst man använder ofta för att den ska gå att använda i praktiken, tänk också på att kraven kommer att öka i framtiden medans datamängderna i abonnemangen inte kommer att öka om folk köper "paketen".

Dessutom är det omöjligt att erbjuda "paket" till alla hemsidor som finns så det kommer bara gynna större företag som operatören tycker det är lönt att lägga ner tid och pengar på att lägga till "paket" för.

Så det blir ju att du får betala 299kr/månad för abonnemanget (som i ditt exempel) och sen måste lägga till de tjänster du använder för 25-50kr/st (som i ditt exempel) istället för att operatören väljer att öka datamängden med jämna mellanrum (efter hand som nätet byggs ut och kraven ökar).

Då tycket jag iallafall att det är bättre att bara kunna köpa högre datamängd så den räcker till istället, så att man kan göra vad fan man vill.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Jag förstår att du tycker att det är ett dåligt beslut. Något som du kunde göra kanske du inte kan göra fullt ut, som tidigare. Jag respekterar din åsikt till fullo.

Jag har tele2 faktiskt. Men utomlands har jag använt t kontantkort där bland annat Facebook var gratis när man köpte datapaketet. Riktigt underbart.

Dock förstår jag varför så många är glada över detta. I sin ni naivitet tror man att detta kommer sätta press på operatörerna till att införa fri surfa. Men nej, det kommer inte att ske än på ett långt tag. Detta missgynnar kunder och företag. Alla ska ha det lika dåligt så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag är ursprungligen från en diktatur, och känner igen en när jag ser den.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det förklarar ju i alla fall sättet som du resonerar på.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Ja, det förklarar ju i alla fall sättet som du resonerar på.

Marknaden bör vara levande och fri, stater och framförallt EU ska inte lägga sig i. Det blir bara fel, som i det här fallet då alla konsumenter ska ha det dåligt enligt principen mgm.

Som någon sa tidigare, vad händer om en koncern inom hår-branschen bjuder på kaffe eller fralla? Är det rättvist mot Gunillas Klipp&Style som kanske inte har råd att bjuda på det då hon är engenföretagare?

Nej tack till sådana här diktaturfasoner som bromsar utvecklingen.

Om det skulle visa sig att vissa företag utnyttjar marknaden för att skapa monopol så får man helt enkelt straffa dom i efterhand, förslagsvis med fängelsestraff för ledningen. Det är ett bättre val än att som nu bromsa utveckling och göra tjänsterna lika dåliga för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av janzzon:

Av en händelse så fördubblade Telia för nån månad sen kostnaden för att ladda enstaka GB på kontantkort.

Tack som fan, vad sägs om att skita i gräddfilen för vissa siter och behålla (eller sänka) priset på data som kan användas till det ANVÄNDAREN faktiskt väljer?

Skickades från m.sweclockers.com

Sedan får vi ju inte glömma att mobilnäten är skit.
När Gyllene Tider hade spelning i Kalmar sist så gick det knappt att ringa via GSM, datatrafiken och 3g hade kollapsat totalt pga överbelastning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mirialia:

Marknaden bör vara levande och fri, stater och framförallt EU ska inte lägga sig i. Det blir bara fel, som i det här fallet då alla konsumenter ska ha det dåligt enligt principen mgm.

Som någon sa tidigare, vad händer om en koncern inom hår-branschen bjuder på kaffe eller fralla? Är det rättvist mot Gunillas Klipp&Style som kanske inte har råd att bjuda på det då hon är engenföretagare?

Du missar poängen med nätneutralitet helt och hållet här. Exemplen är inte på något sätt jämförbara.
Jag går igenom problematiken i ett tidigare inlägg.
Länk:
#16535893

Inget i det inlägget behöver engagera dig. Men när du jämför nätneutralitetsfrågan med att bjuda på kaffe så har du uppenbarligen missat vad det hela handlar om.

Skrivet av Mirialia:

Om det skulle visa sig att vissa företag utnyttjar marknaden för att skapa monopol så får man helt enkelt straffa dom i efterhand, förslagsvis med fängelsestraff för ledningen. Det är ett bättre val än att som nu bromsa utveckling och göra tjänsterna lika dåliga för alla.

Problem med snedvriden fördelning finns redan tack vare dessa nätneutralitetsvingklippningar. Se exemplet med strömmad musik från p3 kontra spotify. Bredbandsleverantörens tjänster ska inte på något sätt ha inflytande i val av tjänst på det här sättet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Antar att de flesta som inte tycker om detta lyssnar mycket på Spotify helt enkelt? Nu behöver man kanske byta till ett lite dyrare abonnemang om man vill kunna fortsätta streama lika mycket.

För dem med tillgång till obegränsade anslutningar utöver deras 3G/4G så kan de ju såklart börja använda mer "offline-lagring" av musiken nu... precis som man gjorde förr.

Det handlar inte om huruvida man lyssnar eller använder Spotify, liktväl andra tjänster. Vad det handlar om är att Internet ska vara fritt och inga ska gå före i kön så att säga.
Huruvida abonnemanget blir för dyrt är helt upp till en själv att avgöra, den dagen då myndigheterna börjar favorisera vissa sidor på detta sättet är en sorgens dag.
Sinnessjukt är bara tanken. Detta är för övrigt ett av få positiva beslut som kommit från PTS i min mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Verkar som om de flesta som kommenterar här bara läser rubriken och blir glad.
Vad PTS faktisk säger är att det är fritt fram för Telia att särbehandla vissa sidor så länge man har minst 1 byte kvar på surfen. Det är enbart när den är helt slut som de inte får lov att tillåta surf på sina "gratissidor".
Så facebook, twitter etc kommer inte dra något från din surfpott, även efter PTS beslut. Enda skillnaden är att man inte kommer åt dessa sidor när surfpotten är helt slut, vilken man kan idag.

Tyvärr ett riktigt uselt beslut för oss som vill ha nätneutralitet :(.

Telia kan visserligen även fortsättningsvis behålla nollpriset på surf i sociala medier och musiktjänster. Men när datatrafiken tagit slut, för att kunden använt andra tjänster som inte ingår, måste all datatrafik stängas av, säger Emma Närvä, chef på enheten för elektroniska kommunikationstjänster på PTS. Är surfpotten slut, så gäller det alla tjänster.
http://www.idg.se/2.1085/1.671446/pts-telia-fri-surf

Edit. Tack för infon, som så många andra förhoppningsvis kommer säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du missar poängen med nätneutralitet helt och hållet här. Exemplen är inte på något sätt jämförbara.
Jag går igenom problematiken i ett tidigare inlägg.
Länk:
#16535893

Problem med snedvriden fördelning finns redan tack vare dessa nätneutralitetsvingklippningar. Se exemplet med strömmad musik från p3 kontra spotify. Bredbandsleverantörens tjänster ska inte på något sätt ha inflytande i val av tjänst på det här sättet.

Jag förstår problematiken men jag håller inte med om att den är korrekt.

Ingen operatör tvingar en att använda Spotify. Dessutom finns p3 programmen att ladda ner som poddar. Som konsument kan man välja. Själv använder jag Google musik (offline) och poddar.

Varför ska dom inte ha något inflytande? Telia bjuder kunder som tecknar abonnemang spotify-pfenumeration, eller gjorde det tidigare. Jag minns inte att någon klagade då. Det är till och med värre då man tvingas på en test framför en annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Marknaden bör vara levande och fri, stater och framförallt EU ska inte lägga sig i. Det blir bara fel, som i det här fallet då alla konsumenter ska ha det dåligt enligt principen mgm.

Som någon sa tidigare, vad händer om en koncern inom hår-branschen bjuder på kaffe eller fralla? Är det rättvist mot Gunillas Klipp&Style som kanske inte har råd att bjuda på det då hon är engenföretagare?

Nej tack till sådana här diktaturfasoner som bromsar utvecklingen.

Om det skulle visa sig att vissa företag utnyttjar marknaden för att skapa monopol så får man helt enkelt straffa dom i efterhand, förslagsvis med fängelsestraff för ledningen. Det är ett bättre val än att som nu bromsa utveckling och göra tjänsterna lika dåliga för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska företagsledningen straffas för att de har lyckats skapa ett monopol? Nyss var du ju för en fri marknad.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Varför ska företagsledningen straffas för att de har lyckats skapa ett monopol? Nyss var du ju för en fri marknad.

Monopol är per definition inte fritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mirialia:

Jag förstår problematiken men jag håller inte med om att den är korrekt.

Jag tror faktiskt inte riktigt på dig. Hade du förstått problematiken från början så hade du inte jämfört det här med att erbjuda gratiskaffe.

Skrivet av Mirialia:

Ingen operatör tvingar en att använda Spotify. Dessutom finns p3 programmen att ladda ner som poddar. Som konsument kan man välja. Själv använder jag Google musik (offline) och poddar.

Nej. Det är ingen som påstår något om tvång. Tror du det så har du ändå missförstått det hela. Frågan är helt annorlunda.
Det som efterfrågas är varför bredbandsoperatörerna ska få en viktig position i våra beslut om vilka tjänster vi ska välja.

Skrivet av Mirialia:

Varför ska dom inte ha något inflytande? Telia bjuder kunder som tecknar abonnemang spotify-pfenumeration, eller gjorde det tidigare. Jag minns inte att någon klagade då.

För att vi vill att kvalitén på tjänsten och om tjänsten passar oss som ska vara det som avgör vilken tjänst som väljs.
Konkurrensen ska bygga på hur bra tjänsterna är.
Valet av nyhetstjänster eller musiktjänster ska inte styras av de som betalt mest pengar till bredbandsoperatörerna.
Det är ett steg ifrån en marknad där företag kan konkurrerar om kunder på lika villkor. Det ser många av oss här som något riktigt negativt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Som någon sa tidigare, vad händer om en koncern inom hår-branschen bjuder på kaffe eller fralla? Är det rättvist mot Gunillas Klipp&Style som kanske inte har råd att bjuda på det då hon är engenföretagare?

Använd gärna jämförelser, men då bör de vara relevanta. Internet är en del av infrastrukturen, och det är inte en frisör- eller hamburgerkedja. Jämför med tillgång till vatten, mat, sjukvård, skola, vägnät, järnväg eller annat "livsviktigt" i ett modernt samhälle. Om det ska konkurrensutsättas bör det vara så bra reglerat som möjligt, så missbruk kan förebyggas och lagföras.

Internetleverantörerna är väl ägare av nätverken i stor utsträckning och därför potentiella gatekeepers, eller? Vore inte en bättre jämförelse att en stad subventionerade hyran för specifika företag, tex en viss frisörkoncern, vilket skulle försvåra för andra frisörer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Monopol är per definition inte fritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Och du menar att internet är en fri marknad om operatörerna bestämmer över innehållet?
För det är det som vi blir skyddade från med hjälp av lagen.

Tänk att operatörerna bestämmer sig för att abonnemangen ska ha 10MB surfpott och bara företag som betalar hamnar på frisurf listan.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över att det inte är fler liberaler som skriker sig blåa.

"Problemet" kommer ju regleras av marknaden skulle det heta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Dom erbjuder något extra för sina kunder, hur kan det vara fel?[/size]

Skrivet av Pamudas:

Eftersom jag enbart har 4G med begränsad data så tycker jag det är synd att detta tas bort.

De kan istället höja datapotten lite så att alla sidor kan samsas om den data som Telia försökte ge till bara vissa sidor. Då erbjuder de lika mycket extra för sina kunder, på ett mindre fel sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Och du menar att internet är en fri marknad om operatörerna bestämmer över innehållet?
För det är det som vi blir skyddade från med hjälp av lagen.

Tänk att operatörerna bestämmer sig för att abonnemangen ska ha 10MB surfpott och bara företag som betalar hamnar på frisurf listan.

Hur bestämmer dom innehållet? Blockerar dom vissa tjänster/sidor? Att premiera vissa tjänster framför andra är inte att bestämma vad internet består av.

Ja det kan operatörer göra om dom vill, men då sätter den fria marknaden in en högväxel och snart poppar det fram konkurrenter som erbjuder bättre alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att vi vill att kvalitén på tjänsten och om tjänsten passar oss som ska vara det som avgör vilken tjänst som väljs.
Konkurrensen ska bygga på hur bra tjänsterna är.

Varför propagerar inte du och andra här då om att förbjuda reklam? För det är väl den enskilt största faktorn (skulle jag tro utan att titta upp det) som bestämmer vad konsumenterna köper. Reklam är ju inte rättvist, stora företag kan lägga ut miljarder på reklamkampanjer världen runt som pågår i månader, vad kan ICA-krister göra?

Reklam styr mer val av produkter/tjänster än detta med fri surfa.

Jag hör inte någon här diskutera problematiken med reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!