Microsoft samarbetar med Qualcomm för att ta Windows 10 till ARM-processorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft samarbetar med Qualcomm för att ta Windows 10 till ARM-processorer

I ett något oväntat drag meddelar nu Microsoft att Windows 10 i framtiden kommer kunna köras på ARM-processorer, med stöd för samtliga Windows-applikationer och spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Detta är ju riktigt spännande!

Tror dock inte det kommer fungera optimalt med spel och sånt, men om det skulle göra det så kommer ju Intel och AMD få lite eld i baken iom mycket större konkurens på processorsidan, vilket alltid är uppskattat!

Permalänk
Inaktiv

Molnet, tunna klienter är framtiden. Men visst för den stora skaran är dessa bra.

Jag själv fjärstyrr dagligen windowsmaskiner från min surfplatta och det fungerar bra om applikationernas gränssnitt är utvecklade för detta.

Men den stora skaran tack vare alla molntjänster är idag inte så beroende av vilket operativsystem deras klient har, då alla program körs någon annan stans.

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant detta.
Kanske är för mycket att hoppas på att få se denna Windows 10 version komma till RPI3 och kommande RPI4.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Molnet, tunna klienter är framtiden. Men visst för den stora skaran är dessa bra.

Jag själv fjärstyrr dagligen windowsmaskiner från min surfplatta och det fungerar bra om applikationernas gränssnitt är utvecklade för detta.

Men den stora skaran tack vare alla molntjänster är idag inte så beroende av vilket operativsystem deras klient har, då alla program körs någon annan stans.

Grafik accelererade över internet (dock snor dyrt) är så jävla satans nice.

Med acceleratorer ute mellan städer, har testat själv och funkar helt sjukt bra, kan spela wow med 75 FPS på en dator som har prestanda för typ 10 FPS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Windows RT all over again?

Permalänk
Medlem

Såg rätt ok ut för att köras på en Snapdragon 820.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Osten87:

Windows RT all over again?

Hur får du in RT här?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Oj mitt inlägg hamnade fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Molnet, tunna klienter är framtiden. Men visst för den stora skaran är dessa bra.

Jag själv fjärstyrr dagligen windowsmaskiner från min surfplatta och det fungerar bra om applikationernas gränssnitt är utvecklade för detta.

Men den stora skaran tack vare alla molntjänster är idag inte så beroende av vilket operativsystem deras klient har, då alla program körs någon annan stans.

Den hypotesen kommer och går som en modefluga. Ca vart tionde år växlar intresset från lokalt till centraliserat varefter det svänger tillbaka igen. Att säga att en av dem är framtiden är kortsiktigt. Jag tror att mer och mer data kommer sparas på den lokala apparataen i och med att NAND flash kapaciteten ökar och webbaserade lösningar inte längre är enda lösningen. Lokala applikationer som kan köras oavsett om man har täckning eller fyllt på sina kontantkort eller är ansluten till wifi (Abbonemangstiden där alla hade fasta månadssummor verkar ta slut då allt fler konsumenter har "subscription fatigue".)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Windows RT all over again?

Nej, läs igen.

Permalänk
Medlem

Trevligt att få se x86-emuleringen "in action" Såg ju faktiskt lovande ut.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Vore nice att ha det i mobilen, som man kan docka det med en USB-sladd till skärm tangentbord och mus. Slippa bärbar helt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Den hypotesen kommer och går som en modefluga. Ca vart tionde år växlar intresset från lokalt till centraliserat varefter det svänger tillbaka igen. Att säga att en av dem är framtiden är kortsiktigt. Jag tror att mer och mer data kommer sparas på den lokala apparataen i och med att NAND flash kapaciteten ökar och webbaserade lösningar inte längre är enda lösningen. Lokala applikationer som kan köras oavsett om man har täckning eller fyllt på sina kontantkort eller är ansluten till wifi (Abbonemangstiden där alla hade fasta månadssummor verkar ta slut då allt fler konsumenter har "subscription fatigue".)

Bara att se på Farsan.
För 10 år sedan hade han email, bokföring och släktforskningsprogram på datorn. Dessutom en massa filmer, musik etc. Snart kommer han gå över till att redigera bilder online. Och jag tror att den stora skaran kommer att gå åt detta håll, folk behöver ej tänka på det och ofta är det t.o.m mer användarvänligt och underhållsfritt.

Det finns dock några grupper kvar, gamers och lite mer avancerade användare, men bland de mer avancerade användarna så går det till att man fjärrstyr andra datorer.

Jag håller annars med dig om att molnet och tunna klienter har gått i vågor och det kommer det göra ett bra tag, men lösningar som innebär fast installerade applikationer på en klient försvinner i rasande fart både för privatpersoner och företag.

*edit*
Testade https://pixlr.com/editor/
Det hade räckt åt farsan, så nästa dator inget extra bildredigeringsprogram på datorn.

Permalänk
Medlem

Kommer detta funka till andra ARM-processorer också? Eller gäller det bara Qualcomms egna?

Hade varit spännande ifall det hade funkat på alla så att man hade kunnat använda det med Raspberry Pi

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hur får du in RT här?

Skrivet av dlq84:

Nej, läs igen.

Jag menar att Windows RT var windows 8 för arm precis som detta är windows 10 för arm.
Sen att det kommer att emulera x86 så betyder inte automatiskt att det kommer bli kanon bra. Arm ligger rätt långt efter x86 när det kommer till prestanda och att sedan lägga på emulering på det gör nog att du får en rätt ordentlig prestanda hit.

Permalänk
Medlem

Tänk er i framtiden när det är en SweC nyhet om en ny mobil som släppts och folk bara "maxar den Crysis"?

Permalänk
Inaktiv

one platform - one store

där föll jag ut. Nej tack.

Man får börja gilla läget, hålla på sin gamla windows dator så länge det går och hoppas att det kommer utvecklas mer mjukvara för linux framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

one platform - one store

där föll jag ut. Nej tack.

Man får börja gilla läget, hålla på sin gamla windows dator så länge det går och hoppas att det kommer utvecklas mer mjukvara för linux framöver.

Eller byta direkt så som jag gjort, för att hjälpa till att göra upplevelsen bättre och utvecklas mer behöver fler börja använda fria operativsystem, så se till att ta steget nu! Finns ju nästan inget man kan göra i windows som inte gnu/linux kan.. Förutom spel då, men det börjar komma mer och mer, speciellt med steam.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Ett stort hot mot Intel, vilket är bra. Intel har redan visat att de blivit besegrad av ARM-tillverkarna då de lämnade en del segment.

Jag kommer köpa minst en sån här produkt, kan en ARM-CPU med x86-emulering prestera bra nog så ser jag inga som helst problem med detta. Och priserna lär bli bättre än vad Intel lär kunna fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Eller byta direkt så som jag gjort, för att hjälpa till att göra upplevelsen bättre och utvecklas mer behöver fler börja använda fria operativsystem, så se till att ta steget nu! Finns ju nästan inget man kan göra i windows som inte gnu/linux kan.. Förutom spel då, men det börjar komma mer och mer, speciellt med steam.

Samtidigt som Steam bara blir sämre och sämre och dyrare och dyrare med spel därifrån
Har 1000mbit men inte blir det snabbare i steam för det..Origin däremot drar jag ner spel snabbt som attans

Snart är nog Windows store bättre till och med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Oj, vore sjukt coolt om icke-pro-modellen av Microsoft Surface blev bestyckad med en Snapdragon-processor. Antingen så skulle tunn platta vänta oss, eller mycket bättre batteritid. Eller både och.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Samtidigt som Steam bara blir sämre och sämre och dyrare och dyrare med spel därifrån
Har 1000mbit men inte blir det snabbare i steam för det..Origin däremot drar jag ner spel snabbt som attans

Snart är nog Windows store bättre till och med

Va steam går väl snabbt drog hem bordelands 2 på typ 10 min igår.

Permalänk

Hoppas drivrutinssituationen är löst nu på ARM. Vill kunna installera om operativsystemet och drivrutiner från början precis som med vanliga Windows och inte vara beroende av att tillverkaren ska göra sina förändringar som med t.ex. Android. Styrkan med x86 är ju att en 10 år gammal dator fortfarande kan köra det senaste operativsystemet (bortsett från prestanda) med samma installationsfiler som en ny dator och till och med uppgraderas med ny hårdvara utan strul. Detta är helt otänkbart på ARM/Android-sidan idag där varje enhet kräver sin egen image och allt stöd läggs ned inom 0-24 månader.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Skrivet av THB:

Mycket intressant detta.
Kanske är för mycket att hoppas på att få se denna Windows 10 version komma till RPI3 och kommande RPI4.

Finns ju redan Windows 10 för hallonpaj, det kanske blir uppdaterat med nyheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@sleepyoh: Du har väldigt rätt i det. Jag spelar inte ens, men använder adobe produkter en hel del och orkar inte börja leta efter alternativ bara för att lära mig allt på nytt just nu. När jag köper ny hårdvara igen nästa gång så läggs det in linux det kan jag lova. Så kan jag ha kvar windows burken tills dess allt är på plats.

Permalänk
Medlem

@Patrik356b:

Endast Windows IOT. Inte desktop-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Va steam går väl snabbt drog hem bordelands 2 på typ 10 min igår.

Nu är väl inte det spelet speciellt stort eller ?

Alltså hur mycket laddas det ner för allt är ju relativt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av aradove:

@Patrik356b:

Endast Windows IOT. Inte desktop-versionen.

Läs igen (kanske)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Eller byta direkt så som jag gjort, för att hjälpa till att göra upplevelsen bättre och utvecklas mer behöver fler börja använda fria operativsystem, så se till att ta steget nu! Finns ju nästan inget man kan göra i windows som inte gnu/linux kan.. Förutom spel då, men det börjar komma mer och mer, speciellt med steam.

Du bytte från Windows till Linux, en av dina anledningar var att Microsoft satsar på egen butik. Ok. Men varför hylla steam i nästa mening som är en instängd plattform?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!