Virecast kräver också ett capturekort vilket alla datorbaserade lösningar gör. Det ska finnas eller har funnits en nedskalad gratisversion till i alla fall youtube i och för sig annars är det ett ganska dyrt program i sig. Det finns lösningar i "paketform" för själva streamningen via mobilnätet med multipla modem från till olika leverantörer så man får bra täckning i och med att den kan välja under gång. Det kostar givetvis en del både själva grejen men även datatrafiken.
Med min utrustning och även med webkameror går det att få till en full hd fullt duglig stream för tittare i fullskärm på en någorlunda ok tv oavsett storlek tror jag. Hur det funkar med sport det vet jag inte personligen men det har nog mest att göra med vilka kameror man har. Däremot har jag sett en hel del sportsändningar där det funkat bra. Det går till exempel helt utmärkt att streama en hockeymatch till och med screencappad från din egen dator.
Men givetvis så när det gäller mobil sändning så handlar det i första hand om uppkopplingen vad den klara och hur mycket man vill eller behöver investera för att nå dit man vill.
På twitch är det många som sänder när dom spelar eller gör music live hemifrån med bara web kameror och det funkar jättebra både ljud och bild så det kosar olika beroende på vad man vill kunna göra. Men generellt så ska man nog hålla sig borta från virecast och det kostnadsläget i början för det finns billigare och lika bra lösningar.
Att skicka kamera signalerna långt är också ett problem som kan kosta skjortan om man frågar fel personer. Hdmi signalen funkar väl max 10 meter utan förstärkning och usb väl ungefär samma kanske kortare. Men i alla fall med en hdmi signal kan man göra följande, köp billiga noname hdmi till sdi och sdi till hdmi converters på eaby uk för runt fem hundra styck, svart satelikabel på biltema, bnc lödkontakter på kjell och company istället för proffs converters för tre tusen styck och proffs sdi kabel för 3000 för 30 meter eller nåt och löd egen kabel.
Mina blackmagic pocket cinema kameror är väldigt bleka och det är för att dom är inte byggda för live så då krävs det nåt som fixar att fixa till färgerna också. Man kan ju givetvis köpa nåt med en lut i för tusenlappár gud vet hur många men det finns en lösning som nästan är gratis i alla fall på macsidan i form av PixelConduit som går att köra signalen igenom och som i alla fall dom mest vanliga programmen kan se.