Önskar tips gällande livestreaming

Permalänk

Önskar tips gällande livestreaming

Halloj,

Jag tänkte kolla om det finns någon kunnig här gällande tekniken bakom livestreaming / webcasts?

Normalt så fotograferar jag stillbilder, och då oftast motorsport. Nu har det dock dykt upp en liten fundering på att eventuellt även kunna få till en live webbsändning under, till exempel, en motocrosstävling. Jag är novis på detta, så jag hoppas på lite tålamod.

Min fundering var om man tex kunde ha 3-5 kameror runt banan, mjukvara/hårdvara för att switcha mellan kamerorna samt möjlighet att kunna streama till siten via 3G/4G vore önskvärt (inte alltid det finns fysiskt nät).

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa om lämplig utrustning? Domän finns, så eventuell mjukvara för webben skulle vara av intresse oxå.

Även andra trådar, forum eller webbsidor om ämnet är av intresse.

Tack på förhand,

Mvh
Mattias

Permalänk
Moderator
Moderator

Kolla upp RTMP server, den löser hur du tar emot streams. Finns bra instruktioner på Youtube t ex. Sedan kan Open Broadcast System (OBS) användas för att välja vilken stream du vill visa.

Hårdvaran är jag själv nyfiken på, vilken kamera och hur man sänder trådlöst på bästa sätt med lägsta kostnad. Återkommer om jag hittar ngt värt att nämna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Kan nog bli lite tungt att streama ut med 3G/4G. Men jag har tyvärr för dålig erfarenhet av streaming så vet inte riktigt vad det kräver.

Men kul ide!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Moderator
Moderator

@SunQ: Helt korrekt, eftersom det är motorsport så kommer man nog att vilja ha 60fps åtminstone och 720p i bildkvalitet. Bitrate bör ligga på åtminstone 3500 kb/s eftersom det är vad Twitch accepterar max, om TS väljer till exempel Youtube eller egen lösning så kan man köra högre men det belastar ju den interna överföringshastigheten också.

Inte helt lätt att få till acceptabel bildkvalitet, kan vara bäst att försöka få till wi-fi nätverk med repeaters om banan är liten nog och sedan streama upp över 3G/4G? Fast att streama med 3G/4G alltså...väldigt tveksam. Vi får ju lagspikar på bredbandsuppkopplingar.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta som en total noob (som jag är inom streaming)..

Skickar man bara en stream till typ twitch/youtube och sen alla som tittar går via deras server? Eller routas trafik till streamern också?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Med risk för att låta som en total noob (som jag är inom streaming)..

Skickar man bara en stream till typ twitch/youtube och sen alla som tittar går via deras server? Eller routas trafik till streamern också?

Korrekt, du streamar till Twitch, Twitch streamar till alla som tittar från deras egna servrar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Moderator
Moderator

@SunQ: Vanligtvis på evenemang typ F1 så samlas ett antal olika kamerors bildström in till en central server, regissören väljer mellan x antal bildströmmsr vilken han vill som ska sändas upp till TV kanalen.

Man kan sända alla kameror till var sin kanal på twitch/youtube var för sig och låta tittarna flippa mellan kanalerna men det är inte att rekommendera. Laddtider, synkronisering...nej, bättre att skicka upp endast en stream för tittarna.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag har sänt web tv länge och kör med blackmgic designs atem television studio och pocket cinema kameran samt en gh3 och en g7 och vanlig camcorder. Men dom flesta kör med vanliga web kameror.

Man kan sända till twitch, youtube, youstream, livestream, tikilive, ivlog, youlivenow, vaughnlive, bambuser och några till. Man brukar ha samma fps på kodningsprogrammet som kamerorna men streaming hastigheten eller vad man ska kalla den ligger på mellan ca 800 kbps till 2000 nånting för en 720 stream beroende på var du sänder.

Det finns även en lösning med mobiler som ska funka bra har inte testat det själv dock.

Permalänk
Inaktiv

Programvara för PC är OBS (finns till mac också) xsplit och flash media live encoder + några jag glömt. På macsidan finns camtwist som är en fullfjädrad tv station i princip och gratis. Mobila routrar och modem ska funka också men man behöver bra täckning och mycket data i abonemanget.

Permalänk
Permalänk

Tack för all intressant input så här långt. Mycket intressant läsning... jag är dock lite osäker på om jag kommer använda IOS devices. Använder nog hellre renodlade kameror... om inte priset skulle springa alldeles för långt på likvärdiga kamerafunktioner vill säga.

Permalänk
Inaktiv

För att kunna köra kameror live så krävs ett capturekort till datorn och är det flera även nån form av switcher eller mixer till dom.

Jag kör med blackmagics intensity pro Pcie och ultrastudio minirecorder thunderbolt versionen. Minirecordern har både hdmi och sdi intensity pro bara hmi och en breakout kabel till input för analoga signaler.

En sak som är bra att veta och det är att atem tvs switchern kan bara acceptera 1080i 50 för full hd så man måste kolla att kamerorna sänder ut en signal som switchern ser. Men dom flesta konsument videokameror gör det och även en del dslr som tex gh3 an men inte G7an som trycker ut en 108025p signal.

Atem switchern ligger väl på runt 10000 eller nåt och blackmagic pocket cinema kamerorna på samma ungefär. Men OBS! dom är egentligen inte avsedda för live så man måste backa tillbaka firmware på dom till ett äldre som trycker ut 1080i50 vilket dom tog bort. Sen är hdmi signalen från dom ganska blek då filmerna ju fixas i dator för färgkorrigering och sånt efteråt. Så där håller jag på att experimentera med ett program PixelConduit så jag kan manipulera det live. Mac only dessvärre.

Permalänk
Medlem

Vmix och Wirecast är värda att undersöka. De klarar flera inkällor. Det är lite trixigt att få till inställningarna bra för en webcast med objekt som rör sig över hela bildytan. Det blir lätt lite ryckigt och pixligt. 3G/4G kan fungera bra om länken är stabil. Tycker att du skall testa lite innan du investerar i dyr utrustning. Det kanske inte alls blir så bra som du förväntade dig.

Permalänk
Inaktiv

Virecast kräver också ett capturekort vilket alla datorbaserade lösningar gör. Det ska finnas eller har funnits en nedskalad gratisversion till i alla fall youtube i och för sig annars är det ett ganska dyrt program i sig. Det finns lösningar i "paketform" för själva streamningen via mobilnätet med multipla modem från till olika leverantörer så man får bra täckning i och med att den kan välja under gång. Det kostar givetvis en del både själva grejen men även datatrafiken.

Med min utrustning och även med webkameror går det att få till en full hd fullt duglig stream för tittare i fullskärm på en någorlunda ok tv oavsett storlek tror jag. Hur det funkar med sport det vet jag inte personligen men det har nog mest att göra med vilka kameror man har. Däremot har jag sett en hel del sportsändningar där det funkat bra. Det går till exempel helt utmärkt att streama en hockeymatch till och med screencappad från din egen dator.

Men givetvis så när det gäller mobil sändning så handlar det i första hand om uppkopplingen vad den klara och hur mycket man vill eller behöver investera för att nå dit man vill.

På twitch är det många som sänder när dom spelar eller gör music live hemifrån med bara web kameror och det funkar jättebra både ljud och bild så det kosar olika beroende på vad man vill kunna göra. Men generellt så ska man nog hålla sig borta från virecast och det kostnadsläget i början för det finns billigare och lika bra lösningar.

Att skicka kamera signalerna långt är också ett problem som kan kosta skjortan om man frågar fel personer. Hdmi signalen funkar väl max 10 meter utan förstärkning och usb väl ungefär samma kanske kortare. Men i alla fall med en hdmi signal kan man göra följande, köp billiga noname hdmi till sdi och sdi till hdmi converters på eaby uk för runt fem hundra styck, svart satelikabel på biltema, bnc lödkontakter på kjell och company istället för proffs converters för tre tusen styck och proffs sdi kabel för 3000 för 30 meter eller nåt och löd egen kabel.

Mina blackmagic pocket cinema kameror är väldigt bleka och det är för att dom är inte byggda för live så då krävs det nåt som fixar att fixa till färgerna också. Man kan ju givetvis köpa nåt med en lut i för tusenlappár gud vet hur många men det finns en lösning som nästan är gratis i alla fall på macsidan i form av PixelConduit som går att köra signalen igenom och som i alla fall dom mest vanliga programmen kan se.

Permalänk
Inaktiv

Innan jag börjar rekommendera lösningar brett och djupt undrar jag lite försiktigt vad du har för budget? Hur bra kvalité ska det vara och finns det rättigheter som spelar roll?

Jag har jobbat med streaming i ett par år och bara genom att skumma igenom det du önskar göra låter det faktiskt som en kameraproduktion och det är inget du kan göra helt solo, om du inte råkar ha 12 händer och 14 fötter.....

Du behöver också ha en känsla för hur många som vill titta, desto fler som tittar desto större möjlighet att ta över mer av "kedjan" då du behöver inte ge bort marginaler.

Permalänk
Medlem

Wirecast är lite åt Macos jämfört med andra Streamingprodukter. Det är enklare att komma igång och du behöver inte pilla i parametrar. Du har även indikatorer som talar om CPU och anslutningsstatus. Det går att ansluta Webcams och mobiler utan Capture card.

UB 530 http://shop.jmc.se/jmc-fangst-och-inspelning/usb3-ub530-captu... är ett alternativ till Blackmagic design och dess TB anslutning.

Videons kvalitet försämras från att den lämnar kameran. Först tuggar encodern på filmen och sedan streamingservern som kodar om till HDS/HLS.

Många streamingtjänster har sina servrar i USA och det är inte alltid internet är stabilt hela vägen dit. Om du filmar i Sverige och skickar videon skickas till USA, måste tittarna även hämta den från USA. För att minska nätbelastning och flaskhalsar använder många cachingtjänster från Akamai, Level3 etc. Youtube brukar ha egna cachingservrar.

Jag tycker att en webcam duger utmärkt att testa streaming med. En full HDwebcam ger lika bra bild som en videokamera med Capture card.

Permalänk
Inaktiv

En web kamera duger helt ok och men jämfört med en riktig kamera har den inte en chans dessvärre.