Permalänk
Hedersmedlem

i7 4860HQ (laptop), 59.37 sek på 100 samples. Inte så illa
Ingen OC.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer:

i7 5820k @ 4,5 GHz efter en hel dags arbete utan omstart så vet inte hur rättvisa siffrorna är

100 samples:
http://i.imgur.com/Bu4P9p5.png

200 samples:
http://i.imgur.com/abUS0a8.png

Tackar allra ödmjukast för den, vi sitter på i stort likadana riggar och jag misstänker att jag har problem så bra referens. Jag testade nyss 4.5GHz också och får liknande siffror som för 4.3GHz + att mina sifforr är "all over the place" från runda till runda, vet inte om det har med OS att göra som är segt som sirap trots Win på SM951 (NVMe M2) och helt fylld då jag inte orkat åtgärda det än. Får ett par sekunder under ditt så runt 28s men körde en 27.85s runda innan i 4.3GHz så känns helknäppt?

Permalänk
Medlem

@fark: Tycker att mina resultat är ganska lika från gång till gång. Har dock bara kört några rundor. 28s i 4,3 GHz kan säkert stämma annars.
Ska köra några mer seriösa rundor direkt efter start efter helgen har jag tänkt.
Om hårddisken är helt fylld så kan det säkert påverka prestandan då Windows överlag inte brukar gilla när C: är full.
Testade 150 samples innan och fick 41s men då hade jag igång visual studio, chrome med en massa tabbar och hel hög med andra program samtidigt så kanske blir något lägre direkt efter en omstart.

Visa signatur

5900x ][ MSI B550 Tomahawk ][ 32 GB@3200C14 ][ Asus 3060ti ][ Samsung 980Pro 1TB + 2x Crucial MX300 1TB ][ Corsair HX1000i ][ Corsair 400Q ][ Asus MG278Q ][ Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Renderingstiden verkar skala hyfsat linjärt med antalet samples, så om ni inte vill köra om testet så lägg på 50% på tiden ni fick med 100 samples, eller dra av 25% på tiden med 200 samples.

Skrivet av Perkka:

Tyvärr är det bara "hyffsat" linjärt, hade det varit helt linjärt skulle värdet coreperformance varit identiskt per processor i min tabell för de olika sample värderna. men det blir lite högre ju fler samples du kör.

Den där metoden fungerar inte bra. Orsaken är att det är log-log-relaterade samband. Se grafen nedan, testat på två olika CPU:er.

Skrivet av sAAb:

Jag tänkte se hur det ser ut om man varierar sample-värdena.

Här testar jag Intel Core 2 Quad Q6600 och Intel i5-2500K, båda oklockade.

Samples Q6600 2500K 1 2.97 1.83 2 4.3 2.57 4 6.95 4.34 8 12.34 7.84 16 23.21 14.84 32 44.83 29.15 64 88.27 67.07 100 119.78 94.86 128 174.94 117.53 150 209.62 132.88 200 282.06 176.07 256 350.42 225.69 512 697.61 453.21 1024 1398.21 907.65

Grafen, med logaritmiska axlar ser ut såhär:

Min tanke var att det kanske fanns relevanta skillnader beroende på cache-storlekar, L1, L2 eller L3.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

6700@4.7ghz 150 samples

Permalänk
Medlem

Testade 150 Samples nu också med min 5960x@4,3GHz

Resultat: 30,76s

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Någon med 8 kärnor som kan testa vid just 3.4GHz? @Yoshman Din xeon kan väl skrämmas upp lite extra med basklock?

Har en 2670 liggandes men den skulle inte nå högre än ~3.2 max. Jag hade gärna viljat se hur mycket skiljer Ryzen mot Sandy Bridge vid samma klock, då kan man lättare jämföra IPC sen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Någon med 8 kärnor som kan testa vid just 3.4GHz? @Yoshman Din xeon kan väl skrämmas upp lite extra med basklock?

Har en 2670 liggandes men den skulle inte nå högre än ~3.2 max. Jag hade gärna viljat se hur mycket skiljer Ryzen mot Sandy Bridge vid samma klock, då kan man lättare jämföra IPC sen.

Lyckades skrämma upp min i 3.4ghz med baseclock 103.5, lagt till i listan. 39.90sek @ 150, 26,69sek @ 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Lyckades skrämma upp min i 3.4ghz med baseclock 103.5, lagt till i listan. 39.90sek @ 150, 26,69sek @ 100

Ryzen skulle isf vara ca 10,8% bättre per klock än Sandy Bridge om datan stämmer och jag räknat rätt.

Ryzen har liknande IPC som Haswell dårå?

Vilken klock körde 6900k vid deras test? 3.7GHz kan inte stämma.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Håller med.
Finns väl inte någon som går i max boost med alla kärnor belastade.

Enda jag hittar är detta:
http://www.startlr.com/new-article-overview-of-processor-core...

"Formally, the nominal clock speed Core i7-6900K set to 3.2 GHz. However, in practice at maximum load the processor clocked at 3.5 GHz. It affects support for this processor technology Turbo Boost 2.0, which increases the frequency of several steps in the event that this has no obvious contraindications of the temperature "

Hoppas någon på Sweclockers som har 6900K ser den här tråden.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Håller med.

"Formally, the nominal clock speed Core i7-6900K set to 3.2 GHz. However, in practice at maximum load the processor clocked at 3.5 GHz. It affects support for this processor technology Turbo Boost 2.0, which increases the frequency of several steps in the event that this has no obvious contraindications of the temperature "

För alla andra cpu'er anger intel hur mycket boost man får vid 1,2,3,4,5,6,7,8 cores använda, men inte för 6900k där anger de bara upp till 3.7 :/, så är ju inte fel av amd att säga att den hade 3.7ghz turbo boost eftersom det är enda intel anger, men 3.5 stämmer nog bättre med verkligheten.

Litar för övrigt fortfarande inte på yoshmans simulerade resultat, att en cpu skulle ha totalt annorlunda IPC för man deaktiverar några cores och att en haswell skulle vara bättre än skylake känns väldigt fel. Alla andras resultat är mer rimliga

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LPG:

Skrivet av ArcticFire:

Håller med.

Skrivet av Klubba:

För alla andra cpu'er anger intel hur mycket boost man får vid 1,2,3,4,5,6,7,8 cores använda, men inte för 6900k där anger de bara upp till 3.7 :/, så är ju inte fel av amd att säga att den hade 3.7ghz turbo boost eftersom det är enda intel anger, men 3.5 stämmer nog bättre med verkligheten

Det är upp till 3.5GHz som gäller när alla kärnor används beroende på kylning.
Jag vet inte vid vilken exakt temperatur den throttlar vid dock.
Källa: https://youtu.be/s1j7FMQKzMw?t=7m48s

Om man till exempler Googlar på "i7 6900K 3.5GHz" så hittar man dessutom en del trådar med förvirrade användare som upptäckt att deras CPU'er går i 3.5GHz vid full load

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hjälpsam

A10-7850k, 4'10'22, med 150 sampel.
Tja antar att 250s är ett jämnt och fint värde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Intel 6950X @ 3.5 8C/16T

35.71 sek

Värdet från HardOCP som har haft samma problem med sample som många här.
http://m.hardocp.com/article/2016/12/15/amds_new_ryzen_cpu_sm...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Klubba:

För alla andra cpu'er anger intel hur mycket boost man får vid 1,2,3,4,5,6,7,8 cores använda, men inte för 6900k där anger de bara upp till 3.7 :/, så är ju inte fel av amd att säga att den hade 3.7ghz turbo boost eftersom det är enda intel anger, men 3.5 stämmer nog bättre med verkligheten.

Litar för övrigt fortfarande inte på yoshmans simulerade resultat, att en cpu skulle ha totalt annorlunda IPC för man deaktiverar några cores och att en haswell skulle vara bättre än skylake känns väldigt fel. Alla andras resultat är mer rimliga

Enda felet jag kan se med min 4/8 mätning för E5 var att frekvensen hade ändrats från de 3,4 jag skrev in till 3,3 GHz i det virrvarr av samtida modifieringar som hände igår, har uppdaterat dokumentet nu. Med den korrekta 3,4 GHz frekvensen har E5 2960 körandes 4 kärnor och 8 trådar lägre IPC jämfört med Broadwell och Zen.

Och det handlar inte om att simulera resultatet, 4/8 fallet är mätt när man säger åt Linux-kärnan att just Blender processen bara får använda 8 specifika CPU-trådar. Väljer dessa CPU-trådar så att de hamnar på båda hypertrådar på fyra fysiska kärnor körandes på samma CPU-sockel.

För att få väldigt reproducerbara resultat stänger jag också av P-state skalning, säger åt Linux att alltid använda läge P0. P-state är "Power state", de styr spänning och frekvensskalning i en CPU. I P0 kör CPUn på sin nominella frekvens (2,9 GHz för 2690) och P0 är också det enda P-state där turbo-boost används (fast turbo boost är innan Skylake helt utanför OS-kontroll).

För ett program som Blender borde alla kärnor i praktiken vara i P0 hela tiden, program som inte kör absolut 100 % på kärnorna hela tiden får däremot betydligt mer reproducebara värden (de är något högre än om P-state scaling är på) om man tvingar OSet att aldrig gå ur P0.

HardOCP gjorde något liknande, de simulerade en i7-6900K genom att slå av två kärnor på en i7-6950X, fast i deras fall satte man också klockfrekvensen hårt till 3,5 GHz (vilket är än hårdare än att tvinga P0, i detta fall sätter man även turbo-boost hårt via BIOS). Detta besvara frågan om frekvensen för i7-6900K, den verkar klarar att köra 300 MHz över basfrekvens med alla kärnor aktiv. Är mer än i7-6800K som bara kör 100 MHz över sin basfrekvens, vilket då också blir 3,5 GHz när alla kärnor jobbar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Enda felet jag kan se med min 4/8 mätning för E5 var att frekvensen hade ändrats från de 3,4 jag skrev in till 3,3 GHz i det virrvarr av samtida modifieringar som hände igår, har uppdaterat dokumentet nu. Med den korrekta 3,4 GHz frekvensen har E5 2960 körandes 4 kärnor och 8 trådar lägre IPC jämfört med Broadwell och Zen.

Och det handlar inte om att simulera resultatet, 4/8 fallet är mätt när man säger åt Linux-kärnan att just Blender processen bara får använda 8 specifika CPU-trådar. Väljer dessa CPU-trådar så att de hamnar på båda hypertrådar på fyra fysiska kärnor körandes på samma CPU-sockel.

För att få väldigt reproducerbara resultat stänger jag också av P-state skalning, säger åt Linux att alltid använda läge P0. P-state är "Power state", de styr spänning och frekvensskalning i en CPU. I P0 kör CPUn på sin nominella frekvens (2,9 GHz för 2690) och P0 är också det enda P-state där turbo-boost används (fast turbo boost är innan Skylake helt utanför OS-kontroll).

För ett program som Blender borde alla kärnor i praktiken vara i P0 hela tiden, program som inte kör absolut 100 % på kärnorna hela tiden får däremot betydligt mer reproducebara värden (de är något högre än om P-state scaling är på) om man tvingar OSet att aldrig gå ur P0.

HardOCP gjorde något liknande, de simulerade en i7-6900K genom att slå av två kärnor på en i7-6950X, fast i deras fall satte man också klockfrekvensen hårt till 3,5 GHz (vilket är än hårdare än att tvinga P0, i detta fall sätter man även turbo-boost hårt via BIOS). Detta besvara frågan om frekvensen för i7-6900K, den verkar klarar att köra 300 MHz över basfrekvens med alla kärnor aktiv. Är mer än i7-6800K som bara kör 100 MHz över sin basfrekvens, vilket då också blir 3,5 GHz när alla kärnor jobbar.

Oj, såg att du tog bort haswell resultatet och ändrade frekvensen till 3.4 på 4/8 2690 resultatet precis som jag kommenterade. Du har dock ett mycket märkligt sätt att erkänna du hade fel o_O
Men nu stämmer resultaten mycket bättre i.a.f, dock blir det ju inte helt 100% rättvist om du har alla kärnor aktiva och låter bakgrundsprocesser köra på andra kärnor än blender, att deaktivera kärnorna i bios hade nog gett lite annorlunda resultat men nu är värderna rimliga i.a.f

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Klubba:

Oj, såg att du tog bort haswell resultatet och ändrade frekvensen till 3.4 på 4/8 2690 resultatet precis som jag kommenterade. Du har dock ett mycket märkligt sätt att erkänna du hade fel o_O
Men nu stämmer resultaten mycket bättre i.a.f, dock blir det ju inte helt 100% rättvist om du har alla kärnor aktiva och låter bakgrundsprocesser köra på andra kärnor än blender, att deaktivera kärnorna i bios hade nog gett lite annorlunda resultat men nu är värderna rimliga i.a.f

? Var inte i närheten av en dator sedan ~12:30 igår så kunde inte ändra tidigare. Och jag skrev in 3,4 GHz igår för 4-kärnor men någon hade ändrat det av misstag sedan dess.

Sedan höll jag med dig om att i5-4670T värdena inte var vettiga, rekommenderade att de skulle tas bort (ville inte göra det själv runt lunch igår då det var ett väldigt ändrade i dokumentet av andra samtidigt). Där har jag testat att köra om och dubbelkollat frekvenserna, både Linux och Intel Performance Counters Monitor är överens om att den frekvens jag skrev gäller. Men det verkar ju uppenbarligen vara fel och då jag inte kan komma på något annat sätt att exakt lura ut vad frekvensen faktiskt är känns det vettigast att ta bort värdet (har en idé om hur man kan bestämma faktiskt frekvens, men tar lite för mycket resurser/tid för att jag ska orka).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman enda frågan jag undrar är... Ser jag fel eller verkar Ryzen har bättre IPC än man tidigare gissat? (nu är det vääääldigt specifika tester och program man kört, men man trodde ändå på IPC likt Sandy/Ivy).

Stämmer dessa värden som ges här, har AMD verkligen gjort ett bra kliv upp. Återstår att se om det blir bra även utanför rå CPU tester.

PS. Satan vad du har tillgång till många exotiska CPUer DS.

Permalänk
Avstängd

@yoshman Din haswell fick antagligen så bra resultat p.g.a linux, körde nyss min egen haswell laptop och diffade 20 sekunder mellan windows 10 och mint 18, verkar vara något med haswell prollerna som linux drar nytta av.
Testade precis som du både win och linux tidigare med sandy-bridgen och fick samma resultat men med haswell är det stor skillnad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Klubba:

@yoshman Din haswell fick antagligen så bra resultat p.g.a linux, körde nyss min egen haswell laptop och diffade 20 sekunder mellan windows 10 och mint 18, verkar vara något med haswell prollerna som linux drar nytta av.
Testade precis som du både win och linux tidigare med sandy-bridgen och fick samma resultat men med haswell är det stor skillnad.

Frågan är vad det skulle vara. Vi får ju nästan exakt samma på 2690, antar att du kör Windows där.

Skilde bara några sekunder mellan Win10 och Linux på 4702MQ, är också Haswell. Är i.o.f.s lite saker som skiljer mellan olika modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Frågan är vad det skulle vara. Vi får ju nästan exakt samma på 2690, antar att du kör Windows där.

Skilde bara några sekunder mellan Win10 och Linux på 4702MQ, är också Haswell. Är i.o.f.s lite saker som skiljer mellan olika modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, kör till 99% linux
Testade om i win10 med xeon'en, och det diffar en del på den också. Ska revidera mina resultat, AMD Rizen verkar nu ännu mer imponerande.

Men verkar vara windows 10 som gäller om man ska få jämförbar data, nu när AMD fixat filen och allt kanske vi skulle starta en ny tråd från början så folk kan börja testa, tror många inte orkar läsa tråden till slutet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Nope, kör till 99% linux
Testade om i win10 med xeon'en, och det diffar en del på den också. Ska revidera mina resultat, AMD Rizen verkar nu ännu mer imponerande.

Men verkar vara windows 10 som gäller om man ska få jämförbar data, nu när AMD fixat filen och allt kanske vi skulle starta en ny tråd från början så folk kan börja testa, tror många inte orkar läsa tråden till slutet

Just gällande Blender är det ganska tydligt att Ryzen har liknande IPC som Haswell. Blir lite imponerad här faktiskt.

Dock är det ju priset som i slutändan kommer att avgöra om det är en bra konsumentprocessor eller ej.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Just gällande Blender är det ganska tydligt att Ryzen har liknande IPC som Haswell. Blir lite imponerad här faktiskt.

Dock är det ju priset som i slutändan kommer att avgöra om det är en bra konsumentprocessor eller ej.

T.o.m bättre, hamnar ju mellan broadwell och skylake ser det ut som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

T.o.m bättre, hamnar ju mellan broadwell och skylake ser det ut som

Föredrar att ha lite mer måttliga förväntningar, så blir man inte ledsen sen

Men visst, det ser riktigt fint ut.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Föredrar att ha lite mer måttliga förväntningar, så blir man inte ledsen sen

Men visst, det ser riktigt fint ut.

Hoppas bara Vega blir bra med, så blir det nog helrött till våren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Hoppas bara Vega blir bra med, så blir det nog helrött till våren

Ja hur ska man kunna hålla fingrarna borta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hype sönder AMD nu, som swec alltid gör dooooo itttt!!!!!

fast ang vega så verkar det ju prestera som 1070/1080 jue... 1070 i ashes å som 1080 i doom med vulcan.

problemet e la intel å Nvidia som bara behöver sänka priset på sina prylar å så får Amd kämpa som fan med tanke på att 90% av alla sweccare bara "känner" till Intel/Nvidia nu förtiden. Bara gamla sweccare från sent 90/tidigt 00tal som vet vad amd e för nått jue

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Hype sönder AMD nu, som swec alltid gör dooooo itttt!!!!!

fast ang vega så verkar det ju prestera som 1070/1080 jue... 1070 i ashes å som 1080 i doom med vulcan.

problemet e la intel å Nvidia som bara behöver sänka priset på sina prylar å så får Amd kämpa som fan med tanke på att 90% av alla sweccare bara "känner" till Intel/Nvidia nu förtiden. Bara gamla sweccare från sent 90/tidigt 00tal som vet vad amd e för nått jue

Då var det ATi på gpu-sidan ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Nope, kör till 99% linux

Jag bad Elgot att öppna tråden åt mig igen så att jag kan länka till Perkkas tabell och ändra annan föråldrad info. Men jag har inte hört något än.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

1:18.61 @ 100 samples
FX-8350 @ 4,4GHz