Windows Defender for Windows 10. Bad or Good?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Comodo som det skrivs om i artikeln får inte mer än 3/6 poäng i protection, så varför ens fundera på den?
Defender får lika dåligt den, 3/6 poäng, men sämre prestanda.
ESET får 5,5/6, men har kass prestanda.

Själv gillar jag Bitdefender som får i princip toppbetyg i allt.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

AV-test poäng om prestanda för ESET måste vara buggad på hög nivå. Bitdefender har sjuka problem med sin support vilket det står klart och tydligt om du läser andra forum. Sist jag provade bitdefender vart det som sirap och UI:ET kändes hemskt och tråkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av buddaz:

AV-test poäng om prestanda för ESET måste vara buggad på hög nivå. Bitdefender har sjuka problem med sin support vilket det står klart och tydligt om du läser andra forum. Sist jag provade bitdefender vart det som sirap och UI:ET kändes hemskt och tråkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jao jag går inte satt mig in i hur prestandan mäts, men för mig har UI:t aldrig krånglat eller varit långsamt. Vad är det för problem, menar du?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao jag går inte satt mig in i hur prestandan mäts, men för mig har UI:t aldrig krånglat eller varit långsamt. Vad är det för problem, menar du?

Nu vart det en stund sedan sist. Det jag mins var att det kändes lite låst på funktioner och det kändes lite för mycket ofärdigt. Sedan fick jag även problem eftersom bitdefender låste hela min dator. Det var en funktion som inte skulle aktiveras och den information om funktionen fanns ej beskriven.

Sedan dess använder jag ESET Smart Security där v10 har fått nya funktioner för att skydda mot nätverksattacker.

Läser knappt några tester längre däremot har jag lärt mig läxan om MSE och håller mig långt undan från programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av buddaz:

Nu vart det en stund sedan sist. Det jag mins var att det kändes lite låst på funktioner och det kändes lite för mycket ofärdigt. Sedan fick jag även problem eftersom bitdefender låste hela min dator. Det var en funktion som inte skulle aktiveras och den information om funktionen fanns ej beskriven.

Sedan dess använder jag ESET Smart Security där v10 har fått nya funktioner för att skydda mot nätverksattacker.

Läser knappt några tester längre däremot har jag lärt mig läxan om MSE och håller mig långt undan från programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, det kanske var någon bugg som fixats då, inte ett problem jag känner igen. De funktioner jag bryr mig om finns lätt tillgängliga, de flesta andra funktioner finns det andra program än antivirusprogram som gör bättre.

ESET har jag aldrig riktigt gillat de gånger jag testat det, och jag stör mig på deras reklam som ska spelas innan varje video, så de får inte mina pengar

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej, det kanske var någon bugg som fixats då, inte ett problem jag känner igen. De funktioner jag bryr mig om finns lätt tillgängliga, de flesta andra funktioner finns det andra program än antivirusprogram som gör bättre.

ESET har jag aldrig riktigt gillat de gånger jag testat det, och jag stör mig på deras reklam som ska spelas innan varje video, så de får inte mina pengar

Vet inte riktigt vad du menar. Meddelanden går att stänga av under inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av buddaz:

Vet inte riktigt vad du menar. Meddelanden går att stänga av under inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Meddelanden? Vilka meddelanden och vilka inställningar?

Det var reklamen i Sweclockers videos jag menade

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Ad-block och generell kunskap om var man kan/bör surfa/klicka på räcker gott för mig. Jo, jag har väl kört någon Malwarebytes-scan någon gång om året. Den har aldrig hittat något förutom vanliga Tracking Cookies.
Så - sunt förnuft - Defender duger för mig.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Comodo som det skrivs om i artikeln får inte mer än 3/6 poäng i protection, så varför ens fundera på den?
Defender får lika dåligt den, 3/6 poäng, men sämre prestanda.
ESET får 5,5/6, men har kass prestanda.

Själv gillar jag Bitdefender som får i princip toppbetyg i allt.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

https://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2016/11/av...

Och här får Eset med Avira bäst i prestanda.

Bitdefender är nog det värsta program jag testat, avskyr deras UI, fruktansvärt.
Sen av någon anledning har det alltid segat ner min dator, och kladdat.

Gett det flera chanser men slängt ut möget varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vart har du hört att ESET är bäst? Kolla testsidorna.

Skrivet av Dunder:

Själv gillar jag Bitdefender som får i princip toppbetyg i allt.

Här är ett antivirustest från SE Labs som utropar Eset till det bästa. Det påstår även att MSE är marginellt bättre än Bitdefender. Är det ett godkänt antivirustest?

Home Anti-Malware Protection, July-September 2016

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JimmieSan:

https://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2016/11/av...

Och här får Eset med Avira bäst i prestanda.

Bitdefender är nog det värsta program jag testat, avskyr deras UI, fruktansvärt.
Sen av någon anledning har det alltid segat ner min dator, och kladdat.

Gett det flera chanser men slängt ut möget varje gång.

Ja, jag har som sagt inte satt mig in i hur de mäter just prestandan, men när Bitdefender funkar bra (både i skydd och prestanda) och har ett bra UI så ser jag ingen anledning för min egen del att byta.

Skrivet av torbjorn_75:

Här är ett antivirustest från SE Labs som utropar Eset till det bästa. Det påstår även att MSE är marginellt bättre än Bitdefender. Är det ett godkänt antivirustest?

Home Anti-Malware Protection, July-September 2016

http://forumbilder.se/FBVL6/avtest.png

Känner själv inte till sidan så det kan jag inte svara på. Vet inte hur opartiska de är gentemot MSE när de är med i Microsofts VIA.

Sen har jag inget emot ESET, de har alltid varit stora av en anledning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, jag har som sagt inte satt mig in i hur de mäter just prestandan, men när Bitdefender funkar bra (både i skydd och prestanda) och har ett bra UI så ser jag ingen anledning för min egen del att byta.

Känner själv inte till sidan så det kan jag inte svara på. Vet inte hur opartiska de är gentemot MSE när de är med i Microsofts VIA.

Sen har jag inget emot ESET, de har alltid varit stora av en anledning.

Försöker inte få någon att byta

Av samma anledning jag inte byter ifrån Eset
Drar absolut inget av mitt system, bra ui, samt bra skydd.

Och ja andra sidor som AV comparatives visar att Eset är bland det bästa gällande prestanda, litar personligen på dom mer än AV-test då jag följt dom längre samt dom redovisar så mycket ang deras testmetoder osv + uppdaterar ofta.

Så länge man har ett AV som ger en bra skydd är mycket annat personligen hur man gillar UI etc.
Samt rapportering på false positives vilket är frustrerande, och hur enkelt man kan whitelista filer etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Mycket intressant och kunnig kille.

Indeed. I artikeln finns en länk till Ormandys egen bloggpost. Den beskriver lite mer detaljerat vad testlabben kan förbättra i sina tester. Jag tycker att det är bra förslag, för om testlabben förbättrar sina tester skulle det sätta press på antivirustillverkarna att göra säkrare produkter.

There’s no need to reinvent the wheel here, why don’t these tests simply integrate some part of Microsoft’s SDL? Many of these tests can be automated, but their results would actually be useful. For example, "Product survives 24 hours of fuzzing with zero exceptions", "All processes and modules use minimum standards for mitigations", "An attack surface analyzer report identifies no new issues", and so on. Award bonus points in some ranking for using sandboxing, and maybe we'll see the first vendor actually implement that.

SDL betyder Security Development Lifecycle och är en utvecklingsprocess som minskar antalet sårbarheter och hur allvarliga de är. Den är obligatorisk på Microsoft sedan 2004. Redan 2007 skrev säkerhetsforskaren Sergio Álvarez att antivirustillverkarna borde göra som Microsoft och anamma den. Här är ett exempel från förra året där en av dem tyvärr inte bara struntade i detta, utan t.o.m. jobbade i motsatt riktning.

Avast: stack buffer overflow, strncpy length discarded: I'm confused how this could have happened, but regardless, this is obviously a very critical flaw.
Ormandy: I'm not making this up, it really happens!
Ormandy: A stack buffer overflow in Avast! because strncpy() was replaced with strcpy() in some open source code. code.google.com/p/google-secur ... ¯\_(ツ)_/¯
Ormandy: I found a major antivirus vendor doing s/strncpy/strcpy/g on what *was* safe opensource code.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Tack för ännu mer intressant "input". Tycker verkligen att vissa borde kolla lite i de artiklar du delar. När Antivirus producenterna inte ens är up-to-date så kan man ju få undra lite...? Jag har ju även gått lite långt i mina kommentarer till att misstänka olika mät- och testlab för oegentligheter. Men man kan väl säga lite enkelt, att de är färgade av den branch som föder dem
Av alla de års erfarenhet jag har, där jag följt denna antivirus utveckling (inte professionellt) utan egenintresse för att mitt företag skall fungera... tycker jag ändå ger mig rätt att komma med vissa misstankar.
Det har ju även (som jag skrivit tidigare) visat sig att en del antivirustillverkare även tillverkat virus, som de då själva gått ut och haft snabba skydd och botemedel för. Nu var det förvisso några år sedan jag läste om dessa företeelser, så man kan ju hoppas att det är bättre nu. Tyvärr som tidigare inlägg i denna tråd säger - så är de ju mer sofistikerade nu, fattar att de måste gömma sina skadliga koder/virus od så att de inte märks till att börja med vare sig i prestanda eller funktioner som stör.
Det som jag lackade ur på när tex Norton och Kaspersky var som störst på marknaden var att de som vissa andra antivirustillverkare gjorde det otroligt svårt för användare att avinstallera dem från sin pc om man ville byta. Tyvärr visar det sig att vissa gör så fortfarande. Borde vara straffbart!!

Permalänk
Keeper of Traditions

Man är iofs väldigt naiv om man tror att Defender är utan brister... En snabb googling på mobilen ger exempel som:
https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-26/pr...
Och:
https://technet.microsoft.com/library/security/ms13-058
Och:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/security/2974294....

Och ett exempel på M$ ignorans när det kommer till säkerhet:
http://www.trustedreviews.com/news/read-microsoft-s-snarky-re...

De vet att en brist aktivt utnyttjas men väljer att göra ingenting. Låter toppen!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Man är iofs väldigt naiv om man tror att Defender är utan brister... En snabb googling på mobilen ger exempel som:
https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-26/pr...
Och:
https://technet.microsoft.com/library/security/ms13-058
Och:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/security/2974294....

Och ett exempel på M$ ignorans när det kommer till säkerhet:
http://www.trustedreviews.com/news/read-microsoft-s-snarky-re...

De vet att en brist aktivt utnyttjas men väljer att göra ingenting. Låter toppen!

Hej Dunder, endast den sista artikeln var aktuell. Av de övriga så var den senaste från mitten av 2014. Hade Windows 10 ens börjat pushas ut då?? Den sista artikeln, tycker jag är positiv för Microsoft i stort. Visar verkligen att de tar säkerheten på allvar direkt de upptäcker ett hot. Men tog lite lång tid innan poletten ramlade ner...
Tycker nog att Google, som den stora aktör man är... där säkerheten är minst lika viktig som hos Microsoft/Windows, kunde ha varit lite mer diskret med detta.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ecuaman:

Hej Dunder, endast den sista artikeln var aktuell. Av de övriga så var den senaste från mitten av 2014. Hade Windows 10 ens börjat pushas ut då?? Den sista artikeln, tycker jag är positiv för Microsoft i stort. Visar verkligen att de tar säkerheten på allvar direkt de upptäcker ett hot. Men tog lite lång tid innan poletten ramlade ner...

Kan man länka gamla artiklar för att prisa Defender så kan man länka gamla artiklar för att kritisera.

Positivt? De gör ingenting i tio dagar och börjar sen skylla ifrån sig och gnälla när Google bokstavligen tvingar dem till handling. Nej du, den gubben gick inte...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan man länka gamla artiklar för att prisa Defender så kan man länka gamla artiklar för att kritisera.

Positivt? De gör ingenting i tio dagar och börjar sen skylla ifrån sig och gnälla när Google bokstavligen tvingar dem till handling. Nej du, den gubben gick inte...

Tråden gäller Windows Defender för Windows 10. Så de gamla artiklarna är irrelevanta. Däremot den sista länken du hänvisade till är ju mycket aktuell, men kan ju diskuteras om den kanske hör hemma i en annan tråd gällande säkerhet och brandväggar etc.
Tror personligen inte att något annat antivirusprogram eller brandvägg var förberedd på detta de heller.
Som "tur" var så verkar jag ha klarat mig från denna attack, undrar om det var någon i forumet som drabbades??
Skriv gärna och berätta hur ni drabbades...

Saludos

Permalänk
Medlem

POLL - OMRÖSTNING tillagd i första inlägget av denna tråd !

Hej alla som är intresserade. Har en Poll - omröstning tillagd i det första inlägget i denna tråd. Hoppas så många som möjligt har tillfälle att lägga sin röst där. Endast en röst per medlem såklart
Blir ju en ganska objektiv mätning... i alla fall här i detta eminenta forum.

ÄR WINDOWS DEFENDER FÖR WINDOWS 10 BRA ELLER DÅLIGT.

Saludos

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecuaman:

Hej alla som är intresserade. Har en Poll - omröstning tillagd i det första inlägget i denna tråd. Hoppas så många som möjligt har tillfälle att lägga sin röst där. Endast en röst per medlem såklart
Blir ju en ganska objektiv mätning... i alla fall här i detta eminenta forum.

ÄR WINDOWS DEFENDER FÖR WINDOWS 10 BRA ELLER DÅLIGT.

Saludos

Skall bli spännande och se vad omröstningen tar för väg. Som det ser ut nu så tror jag vare sig man är för eller emot att resultatet är lite oväntat..Men vi får se i slutänden vad det blir Det är tur det inte går att ringa och rösta!!

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Hur vet ni att ni inte har fått virus då? Att AV-programmet inte hittar virus kan ju betyda att det är AV-programmet som inte fungerar så bra.

Hej. Det är skillnad på att HITTA virus och FÅ VIRUS/att maskinen blir smittad. De flesta (inklusive mig) tror jag får indikationer via sitt antivirus... att det hittar, raderar eller lägger i karantän?? Om man inte får dessa indikationer så kan man ju börja fundera på vad som är fel. Förmodligen så är antivirus programmet undermåligt...
De flesta i denna tråd som skriver att de inte fått virus eller är rena från virus i sina pc, har förmodligen de nämnda indikationerna så att de vet att deras antivirusprogram gör någon nytta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Har en Poll - omröstning tillagd i det första inlägget i denna tråd.

Bra där. Nu fick vi dessutom diskutera lite och bilda oss en uppfattning först innan omröstningen startade.

För de som vill läsa mer och något som är aktuellt kanske den senaste debatten på Twitter i ämnet kan vara intressant. Någon Vess som har jobbat i av-industrin skrev att Microsofts antivirus skulle vara dåligt och så blev det mer eller mindre krig. Bland annat hoppade Google Chromes säkerhetschef Justin Schuh in i debatten. Han verkar vara redigt förbannad på antivirustillverkarna och de risker de utsätter användarna för. Även utvecklare från Firefox var med på ett hörn. Mycket underhållande.

Så här skrev Tavis Ormandy, det är ungefär här startskottet går av:

Ormandy: No doubt you're saying "crap" because of some avtest metric. Based on code quality and safety, Microsoft wins.

Här är Justin Schuhs mer läsvärda inlägg, det är hårda ord men jag gillar när folk talar klarspråk:

Schuh: You misunderstand your own ignorance. AV is my single biggest impediment to shipping a secure browser.
Schuh: I could rattle off a laundry list of total security breakage due to worthless AV code. In fact, I will.
Schuh: AV tampering delayed Win32k Flash lockdown for over a year. Lowbox & CSRSS lockdown are still on hold.
Schuh: We constantly suffer injected AV vulns, from ROP gadgets at predictable addresses to command exec
Schuh: Broken AV MitM creates a constant stream of TLS failures, and breaks real security like HSTS pinning.
Schuh: And don't even get me started on the constantly elevated crash rates outright bricking of the browser.
Schuh: I expect it's possible to make an AV that isn't more harm than good, but none of you are even trying.
Schuh: You ignore all security best practice, piling dodgy format parsing and other unsafe code into the kernel
Schuh: No isolation or defense-in-depth. You inject huge blobs of privilege and attack surface in every process
Schuh: I'm willing to revisit my position on AV, but I'd need to see some basic regard for security first.

Schuh: You're deflecting. The problem is irrelevant of injection hacks. The code itself is a vuln-ridden mess.
Schuh: Name one AV that sandboxes it's format parsing, or does anything significant to minimize attack surface?
Schuh: Name one AV that fuzzes it's hostile data handling code or tries to meet any reasonable bar.
Schuh: AV injects a mess of vulnerable, buggy attack surface and you have the gall to ask us to make it easier?
Schuh: You continue to deflect rather than answer very real criticism of how AV puts users at serious risk.
Schuh: I can't tell if you're just that ignorant or if you're being evasive because you know @taviso and I are right.

Schuh: To anyone familiar with software security, yes. AV is at least a decade behind Office or Windows on basic security practice.
Schuh: This belies total ignorance of modern software security. Windows & Office sandbox major attack surface plus other hardening.
Schuh: No software is perfect, but attacking MS products takes real time, effort, & expertise. Whereas AV is just trivially soft.
Schuh: Just find someone you trust who genuinely knows a bit about modern software security, and have them explain it to you.
Schuh: I assume this is the main reason Microsoft is pushing Defender. Because third-party AVs are Typhoid Mary by comparison.

Schuh: Why AV is bad: Security is mostly about reducing attack surface & enforcing boundaries. AV adds huge attack surface & bridges boundaries.
Schuh: MS Defender doesn't sandbox, but it's still quite robust. Likely due to basic secure coding practice and aggressive fuzzing.
Schuh: To add context, AV doesn't have to be this bad, but other than MS Defender, none of them are incentivised to make safe products.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Då har även jag vaknat här i Ecuador. Mycket intressanta rader Torbjörn. Alltid intressant att se vad kunniga och insatta personer säger just nu. "Justin Schuh" skräder inte orden. Intressant att han även tar upp organisationerna/företagen som utför dessa "objektiva" mätningar som så många verkar lita blint på. "Justin" hänvisar ju till att de har gamla och förlegade metoder när de utför dessa testermätningar. Sedan har ju jag mina åsikter att de även färgas av den marknad som föder dem (snällt sagt).

Jag hoppas att så många som möjligt röstar i pollen som finns i första inlägget av denna tråd:

ÄR WINDOWS DEFENDER FÖR WINDOWS 10 BRA ELLER DÅLIGT?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1457217-windows-defende...

Saludos

Permalänk
Medlem

Kör Defender på alla mina datorer, är det enda som inte påverkar prestandan uppseendeväckande negativt och man slipper bli spammad med dialogrutor och annat skit som nästan är värre än att bli drabbad av ett virus. Dessutom brukar tredjeparts-program bugga ur när Windows uppdateras och jag kör alltid med senaste Windows hemma.

Har inte ens funderat på något annat än Defender på några år nu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Ormandy: No doubt you're saying "crap" because of some avtest metric. Based on code quality and safety, Microsoft wins.

Lite lustigt blir det när du enbart handplockar de inlägg som går åt ena hållet. Du missar andra hälften av diskussionen... Men så har det iofs varit i varenda tråd där du postat twitterinlägg från Tavis.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Lite lustigt blir det när du enbart handplockar de inlägg som går åt ena hållet. Du missar andra hälften av diskussionen... Men så har det iofs varit i varenda tråd där du postat twitterinlägg från Tavis.

Hej "Klumpen" Hur många länkar har du lagt in som visar både positivt och negativt... dvs båda sidor? Skulle vara intressant om någon kunde hitta någon aktuell artikel där en erkänd säkerhetsexpert nervärderar Windows Defender... gör ingenting om vi bara får dennes åsikter. För det är ju just den personen man vill få åsikter från.

POLL - OMRÖSTNING
ÄR WINDOWS DEFENDER FÖR WINDOWS 10 BRA ELLER DÅLIGT?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1457217-windows-defende...

Permalänk
Medlem

Ollydbg/idapro och lite hjärna är det bästa antiviruset

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ecuaman:

Hej "Klumpen" Hur många länkar har du lagt in som visar både positivt och negativt... dvs båda sidor? Skulle vara intressant om någon kunde hitta någon aktuell artikel där en erkänd säkerhetsexpert nervärderar Windows Defender... gör ingenting om vi bara får dennes åsikter. För det är ju just den personen man vill få åsikter från.

POLL - OMRÖSTNING
ÄR WINDOWS DEFENDER FÖR WINDOWS 10 BRA ELLER DÅLIGT?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1457217-windows-defende...

Bara att läsa tråden på Twitter som länkades av Torbjörn.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Bara att läsa tråden på Twitter som länkades av Torbjörn.

Har läst, så du gjorde det med? Då gjorde du säkert som andra som ville veta mer objektivt. Tänkte höra med alla om det finns ett sätt att få ut POLLEN/omröstningen så det blir lite spridning. Ju fler som röstar ju bättre bild får man.

POLL - OMRÖSTNING
ÄR WINDOWS DEFENDER FÖR WINDOWS 10 BRA ELLER DÅLIGT?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1457217-windows-defende...

(första inlägget i tråden)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ecuaman:

Har läst, så du gjorde det med? Då gjorde du säkert som andra som ville veta mer objektivt. Tänkte höra med alla om det finns ett sätt att få ut POLLEN/omröstningen så det blir lite spridning. Ju fler som röstar ju bättre bild får man.

POLL - OMRÖSTNING
ÄR WINDOWS DEFENDER FÖR WINDOWS 10 BRA ELLER DÅLIGT?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1457217-windows-defende...

(första inlägget i tråden)

Vet inte vad du vill få ut av omröstningen egentligen, resultatet kommer vara så subjektivt det bara kan bli. Vilket resultat du än får fram kommer det vara färgat av folks personliga åsikter mer än uppmätta resultat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Lång erfarenhet

Skrivet av Dunder:

Nej, åsikter har ingenting med saken att göra och vad du menar med erfarenheter vet jag fortfarande inte eftersom du undvek frågan.
Du ställde en fråga om Defender och fick svar på hur dåligt det är med objektiva mätningar som förklaring. Ska du motargumentera får du komma med mer än oklara påståenden om hur lång erfarenhet du har.

Hej igen "Klumpen". Försöker inte undvika något... bara få fram både vanliga och professionella användares åsikter. Har man vetenskapliga kunskaper bakom sina åsikter...bra. Har man lång erfarenhet...bra. Vet man vad man skriver om...bra. Vet man lite... bra, blir ju olika utgångslägen som ändå gör att man får en bra bild hur förtroendet för "WD" ser ut.
För min egen del så hamnar jag förmodligen i kategorin "lång erfarenhet", då jag började använda pc i arbetet år 1984. 1987 startade jag egen verksamhet som baserades till största delen av arbete med pc och kringutrustning. Efter en tid så började man få skadlig kod (virus) via portabla media som tex SyQuest skivor. På denna tid fick man söka efter virus genom de definitioner man kunde komma över och helt enkelt radera dem manuellt fån OS och HD.
Sedan internet startade upp så blev det ju enklare att sprida dem... För att kunna ha en fungerande verksamhet så var jag ju tvungen att följa med i händelserna och ha bra användarinformation till de anställda samt införskaffa bra AV vartefter de utvecklades. I början var det helt avgörande hur man hanskades med information medans det mer och mer har förlitats på AV programmen. Jag har hela tiden ansett att ett respektfullt och ansvarigt användande är minst lika viktigt som ett bra AV program samt brandvägg såklart.
Jag och mitt företag har klarat oss bra från virus under hela denna tid fram till nu.
Så... jag anser att jag har erfarenhet. Mina åsikter och "påståenden" kan inte vara helt hämtade ur luften? Men till sist... jag är ingen säkerhetsexpert och läser därför rapporter från dem också när jag har möjlighet. Så kan man bygga på sin egen kunskap med hjälp av erfarenheten. Hoppas det gör dig mindre misstänksam angående min erfarenhet "Klumpen"??

Saludos

Gå till första inlägget i denna tråd och rösta om Windows Defender är BRA eller DÅLIGT:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1457217-windows-defende...