Windows Defender for Windows 10. Bad or Good?

Permalänk
Medlem

Var ju ett motargument

Skrivet av Dunder:

Vad menar du med inbyggt?

Följer det med Win10? Ja. Betyder det att det är inbyggt? Nej. Spelar det någon som helst roll för någon av oss? Nej.

Varför tas det ens upp? Du ville inte ha en diskussion kring trådens ursprungliga ämne, så jag ser inte hur det skulle bli en diskussion kring detta heller.

Det var ju ett motargument från dig redan till mitt första inlägg. Jag böjde mig för din kommentar då, men det har visat sig att jag hade rätt, så lika bra att klargöra det för dig. Så nu vet du att "WD" är inbyggt i Windows 10.
Tycker det är bra att upplysa om tidigare felaktigheter så ordningen är återställd.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ecuaman:

Det var ju ett motargument från dig redan till mitt första inlägg. Jag böjde mig för din kommentar då, men det har visat sig att jag hade rätt, så lika bra att klargöra det för dig. Så nu vet du att "WD" är inbyggt i Windows 10.
Tycker det är bra att upplysa om tidigare felaktigheter så ordningen är återställd.

Haha okej, samma intetsägande argumentering som tidigare alltså, lite som att försöka "diskutertera" med en tegelvägg Självklart är det inte inbyggt, men du får gärna försöka motbevisa. Det blir nog däremot svårt med tanke på att du inte gett en endaste källa i hela tråden Brandväggen däremot skulle kunna vara inbyggd, men den vet vi ju alla hur bra den är...

Vart har det visat sig, menar du?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Haha okej, samma intetsägande argumentering som tidigare alltså, lite som att försöka "diskutertera" med en tegelvägg Självklart är det inte inbyggt, men du får gärna försöka motbevisa. Det blir nog däremot svårt med tanke på att du inte gett en endaste källa i hela tråden Brandväggen däremot skulle kunna vara inbyggd, men den vet vi ju alla hur bra den är...

Windows Defender är inbyggt i Windows sedan Windows 8.

Vad är din definition av "inbyggt" egentligen?

Permalänk
Medlem

Intetsägande?

Skrivet av Dunder:

Jaadu "Klumpen"
Tycker att jag varit ödmjuk och läst och lyssnat av alla inlägg i denna tråd. Det jag tycker är en röd tråd genom alla inlägg är att dina argument faller ett efter ett. När jag startade denna tråd var jag inte en benhård anhängare till Windows Defender, utan ville mer få reda på varför så många nedvärderar, nedlåter och snackar skit om "WD"... Jag började själv använda "WD" i en maskin en tid innan jag startade denna tråd. Nu har jag det aktiverat i alla Windows 10 burkar. Har gjort några tester i en neutral pc med windows 10 och defender aktiverat. Skyddar minst lika bra som de bästa köp AV.
Du får gärna använda AV som du betalar för, upp till dig. Jag gör det inte.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kaine_Uro:

Att det är just inbyggt, inte att det följer med. Men vad det spelar för roll har jag ingen aning om. Ecuaman verkar bara försöka hitta någonting att få rätt i.

Skrivet av Ecuaman:

Jaadu "Klumpen"
Tycker att jag varit ödmjuk och läst och lyssnat av alla inlägg i denna tråd. Det jag tycker är en röd tråd genom alla inlägg är att dina argument faller ett efter ett. När jag startade denna tråd var jag inte en benhård anhängare till Windows Defender, utan ville mer få reda på varför så många nedvärderar, nedlåter och snackar skit om "WD"... Jag började själv använda "WD" i en maskin en tid innan jag startade denna tråd. Nu har jag det aktiverat i alla Windows 10 burkar. Har gjort några tester i en neutral pc med windows 10 och defender aktiverat. Skyddar minst lika bra som de bästa köp AV.
Du får gärna använda AV som du betalar för, upp till dig. Jag gör det inte.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...
Under 90% när industristandard är 98%... Ja, det känns ju bra.

Jag låter tråden självdö igen nu, då det inte finns så mycket mer att diskutera. Jag gissar på att du snart försöker hitta något annat att återuppliva den med

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Att det är just inbyggt, inte att det följer med. Men vad det spelar för roll har jag ingen aning om. Ecuaman verkar bara försöka hitta någonting att få rätt i.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...
Under 90% när industristandard är 98%... Ja, det känns ju bra.

Jag låter tråden självdö igen nu, då det inte finns så mycket mer att diskutera. Jag gissar på att du snart försöker hitta något annat att återuppliva den med

Nu är du där igen "Klumpen", du låter ju inte tråden "självdö" som du skriver, utan redovisar testresultat från "AV TEST" som ju visats i flertalet inlägg med länkar att "Säkerhetsexperterna" inte ser som trovärdiga eller up to date vad det gäller de ska testa.
Så går du blint på det får du skylla dig själv.
Sedan som "Kaine_Uro" frågar, så skulle det ju vara intressant att få din "definition" av att något är inbyggt i Windows 10?
Ett exempel: Appen E-post Kalender kan man avinstallera... kan man ju säga "följer med" eller valfri att använda. Windows Defender går inte att avinstallera med de vanliga verktygen... samt ligger i OS:et och känner av ifall du installerar eller avinstallerar annat AV-program, för att på så sätt säkra upp medans du utför någotdera av detta. Det uppdateras samtidigt med OSet och virusdefinitionerna uppdateras också vid dessa tillfällen.

Permalänk
Medlem

Inbyggt betyder att det är permanent installerat och inte enkelt kan tas bort (bara inaktiveras).

Här är några inlägg där Dunderklumpen kallar Windows Defender för "Windows inbyggda":
#14242189, #14439069, #14832876

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Inbyggt betyder att det är permanent installerat och inte enkelt kan tas bort (bara inaktiveras).

Här är några inlägg där Dunderklumpen kallar Windows Defender för "Windows inbyggda":
#14242189, #14439069, #14832876

Ha ha Torbjörn... tack. Då har vi tack vare dig rett ut den argumentationen. Windows Defender är inbyggt i Windows 10. I alla fall enligt "Klumpen" och mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Skrivet av Dunder:

Att det är just inbyggt, inte att det följer med.

Ren logik, och nätet, kan vara obarmhärtigt mot de som dukat under för narcissism.
Det tråkiga är att folk som upplever problem får sina frågeställningar förstörda.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Pollen får väl avses som avslutad nu

Vad kan vi läsa ut av detta resultat? Blev ju ändå 154 st som röstade till slut:

Av 154 röstande så tycker:
- 97 st att Windows Defender är bra
- 36 st att det är mindre bra eller dåligt
- 21 st vet inte eller har ingen erfarenhet

Man kan väl dra slutsatsen att Windows Defender fyller sin funktion vad det gäller att skydda mot virus och skadlig kod. Har även ett bra skydd för Malware och Ransomware.

Av det som kommit fram i denna tråd så drar jag slutsatsen att om man vill ha en bra fungerande Windows 10 dator så skall man:

1. Alltid uppdatera OS:et med senaste uppdateringarna
2. Ha brandvägg och router som är installerade med uppdaterad säkerhetsstandard. Inte öppna portar i routern om man inte vet absolut vad man håller på med.
3. Ha bra koll på vad man laddar ner, kopierar och installerar i sin dator
4. Bara ta emot och kopiera bilagor från e-post med betrodda/kända avsändare
5. Ha ett bra antivirus/antimalware program och helt klart så är det "inbyggda" Windows Defender ett helt OK alternativ

Kan också avslutningsvis berätta att jag har avinstallerat alla 3:e parts antivirusprogram i 25 datorer på min arbetsplats nu. Det har varit en blandad flora med antivirusprogram; Avast, Kaspersky, Avira, Norton, Eset etc. Efter avinstallerat dessa och kört en full "offline" scanning med Windows Defender så var det skrämmande att se vad det hittade.
Var tvungen att formatera diskar och ominstallera OS på flera maskiner för att vara säker att de blev rena.

Så från nu rekommenderar jag med varmt hjärta Windows Defender till både vänner och kollegor. Men som klart framgår så ska man ju inte enbart förlita sig på denna typ av program.

Permalänk
Avstängd

Microsoft Adding Artificial-Intelligence Based Advanced Antivirus to Windows 10
http://thehackernews.com/2017/06/windows10-artificial-intelli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Har även ett bra skydd för Malware och Ransomware.

Har Defender verkligen skydd mot Ransomware med?
Att det är helt okej antivirus och skyddar mot mycket malware överlag, det är jag med på. Men jag trodde absolut inte att det fångade ransomware. Även de flesta stora tredjehands antivirustillverkarna har ju ransomware-skydd som separata moduler, eller rentav separata program, vid sidan av sitt huvudskydd. Jag har separat ransomware-skydd installerat för jag trodde inte Defender tog hand om det mesta av det.

Jag är verkligen nyfiken på det i detalj i så fall. Om du (eller någon annan här) har länk som beskriver just detta med Defender så vore det skitkul att få läsa om det. Inget konfrontativt eller illa ment.

PS Najs med pollen, och sammanfattningen .DS.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Hej TomKe, intressant fråga. Läser man Microsoft egen information om "Windows Defender" Så skall det ju även skydda mot Ransomware, inbegripligt då att man skall ha alla skyddsfunktioner aktiverade i "Säkerhetscenter". Även den molnbaserade som man aktiverar i inställningar. Nu är det ju så att detta bekräftas... eller dementeras beroende på vem man frågar, eller vilket antivirus säkerhets center som man läser rapport från. Som man även kan se i denna tråd så svajar det åt alla håll.
Själv bestämde jag mig för att installera senaste Windows 10 i mina 3 datorer; laptop, home, office. Detta gjorde jag vid ungefärlig tidpunkt för "Aniversary" uppgraderingen... är väl mer än 1 år sedan. Bestämde även då att enbart använda Windows Defender som skydd mot virus och skadlig programvara.... mm. Tills nu... inget problem. Ja ja säger en del, bara för att man inte ser eller upptäcker så betyder det ju inte att man har en ren dator. Har gjort tester med jämna mellanrum med externa maleware och ransomeware skydd och allt verkar ok.
Jag har även uppdaterat 15 st datorer på kontoret till Windows 10 med endast "WD" som skydd. På ca 8 månader så är det 2 datorer som fått problem. Visat sig att det varit användaren som laddat ner skadlig kod från epost där det varit en attached zip fil. Svårt att skydda med något program...
Så för min del kan jag inte ge något svar som jag kan stå för. Egen erfarenhet är det som gäller för mig.
Kanske någon mer tekniskt bevandrad i dessa frågor kan komma med mer klarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Nu är det ju så att detta bekräftas... eller dementeras beroende på vem man frågar, eller vilket antivirus säkerhets center som man läser rapport från. Som man även kan se i denna tråd så svajar det åt alla håll.

Mm, så är det nog med Kaspersky anti-ransomware som jag körde in i datorn för ett tag sen med. En ransomware-infektion är nog tämligen olik en annat med, så Defender kanske skyddar mot en del av dom men inte alla kända. Och såvitt jag förstår har många antivirus svårt att scanna filer som kommer in via krypterad länk, som https, ftps eller krypterade mail osv. Dom kan inte scanna krypterade filer, förrän dom lagras i datorn. Synd att man inte direkt kan 'testa' live.

Man tycker ju att Defender 'borde' ha skydd mot ransomware, eller åtminstone uppdaterats för sånt skydd om det inte hade det innan, med tanke på hur mycket ransomware börjat massanvändas sista tiden. Verkar nästan vara det mest förekommande hotet just nu. Torde ju ses som minst lika viktigt som många andra säkerhetsuppdateringar och hålpluggar som MS släpper ifrån sig.

Jag ska ta och googla om saken, rejält. Vill känna mig helt 100. Kan återkomma om jag hittar nåt som påstår 100% det ena eller det andra.

Nån annan här som har live ransomware tillhanda, som man kan testa på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows Defender kommer också erhålla Exploit Guard, ASR, SmartScreen.

Så Windows Defender får en liten boost i nästa uppdatering, idag kör den ju bara med ATP.

Själv har jag kört med bara Windows Defender i 2 år aldrig fått virus, men jag välkomnar också EMET Avancerad, Exploit Guard, ASR, och SmartScreen.

Innan Windows 10 så körde jag hela tiden ESET.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Jag hittade den här demonstrationen av hur Defender reagerar på flera aktuella malwares. https://www.youtube.com/watch?v=LzBtVozt8YU
Alltid svårt att utvärdera en video såhär, svårt att känna till alla miljöparametrarna osv. Men jag minns att jag tyckt att Defender är slött, i jämförelse med vissa tredjepartstillverkare som hugger snabbt som kobror på misstänkta filer/aktiviteter. Om man får malware är ju varje ögonblick viktigt, att stoppa dåliga processer så snabbt som möjligt. Vissa sakkunniga säger man kan hindra ransomwares kryptering av disken, om man är snabb nog. Kanske händer det mer saker under ytan med Defender, som inte syns, men .. mja, det känns som det är långsamt för mig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TomKe:

Att det är helt okej antivirus och skyddar mot mycket malware överlag, det är jag med på. Men jag trodde absolut inte att det fångade ransomware. Även de flesta stora tredjehands antivirustillverkarna har ju ransomware-skydd som separata moduler, eller rentav separata program, vid sidan av sitt huvudskydd. Jag har separat ransomware-skydd installerat för jag trodde inte Defender tog hand om det mesta av det.

Jag är verkligen nyfiken på det i detalj i så fall. Om du (eller någon annan här) har länk som beskriver just detta med Defender så vore det skitkul att få läsa om det. Inget konfrontativt eller illa ment.

PS Najs med pollen, och sammanfattningen .DS.

Bättre skydd mot ransomware kommer snart:

Windows 10 to Get Built-in Protection Against Most Ransomware Attacks
http://thehackernews.com/2017/06/windows10-controlled-folder-...