Permalänk

Ser ut som ett mammakort lanserat av IKEA

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ser ut som ett mammakort lanserat av IKEA

Hihi, byggsats!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja ha tester på vanlig användning, varför inte på hur snabbt det tar att packa upp och ner filer, hur snabbt vissa lite större SQL frågor tar att exekveras etc.
Dessa renderingstester som gjordes innehåller väl en massa flyttalsberäkningar som man väl ej använder så ofta? Inte ens när Excel för vanligt folk när de lägger på sina filter så har det väl något med flyttalsdelen att göra? Om vi bortser från spel och rendering, när använder vanligt folk mycket flyttal?

Så jag ställer mig frågan till hur bra man kan använda detta resultat för vanligt kontorsarbete som många gör på sina dator?

Annars blir jag bara gladare för var dag som går, det lär ju bli en rejäl konkurrens bland cpuerna. Och även om det skulle visa sig att Intels i7-5960X är det bästa val för just en själv, så lär ockerpriset försvinna på denna nu när AMD släpper sin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag skulle vilja ha tester på vanlig användning, varför inte på hur snabbt det tar att packa upp och ner filer, hur snabbt vissa lite större SQL frågor tar att exekveras etc.
Dessa renderingstester som gjordes innehåller väl en massa flyttalsberäkningar som man väl ej använder så ofta? Inte ens när Excel för vanligt folk när de lägger på sina filter så har det väl något med flyttalsdelen att göra? Om vi bortser från spel och rendering, när använder vanligt folk mycket flyttal?

Så jag ställer mig frågan till hur bra man kan använda detta resultat för vanligt kontorsarbete som många gör på sina dator?

Annars blir jag bara gladare för var dag som går, det lär ju bli en rejäl konkurrens bland cpuerna. Och även om det skulle visa sig att Intels i7-5960X är det bästa val för just en själv, så lär ockerpriset försvinna på denna nu när AMD släpper sin.

I ärlighetens namn, om man skall testa det som påverkar "vanligt kontorsarbete" mest, så är mätskalan MB/s, testet är 4kb random read/write och den testade delen är en SSD. Nästan allt som är 2C4T ägnar mest tid åt att vänta på IO-subsystemen vid kontorsanvändande.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Men du kan inte använda Blender för att avgöra om de menade kärna mot modul när de sa 40% om inte dessa 40% avsåg just Blender. Om du ska dra slutsatser från Blender så betyder det antingen att du tror att de satte sin målsättning på 40% i just Blender. Eller att dessa 40% ska gälla precis alla scenarion. Båda är helt fel. När de sa 40% menade de antagligen ett snittvärde eller medianvärde.
I extremfall som Blender kommer du få mycket bättre resultat. Därför kan du inte med extremfall som bas hävda att de menade per modul.

Och nej, om jag inte missminner mig så sa inte Lisa ett skit om den överträffade deras IPC-förväntningar. Hon pratade generellt. Det kan betyda mycket.

Jag hänvisar till testet med Blender, inte för att bevisa någonting utan för att visa vad som verkar troligt.

Naturligtvis menar de någon form av snittvärde eller medianvärde, skall vi behöva diskutera sådant som är självklart för oss båda?

Hon säger att Ryzen har mött eller överträffat deras mål, att öka IPS med minst 40% och att skapa en smart CPU som blir bättre och bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Funderar på detta med flyttal.
Bulldozer har ju egentligen två FPU:r per modul, men de kan antingen arbeta som två 128 bitars FPU:r eller en 256 bitars.

För mig låter även 64 bitars flyttal mycket, varför 256 bitars, verkar som att jag missuppfattat något här.

edit antar att en 256 bitars fpu helt enkelt kan köra 4 st 64 bitars operationer. parallellt.

Skrivet av Wikipedia:

In terms of hardware complexity and functionality, the Bulldozer CMT module is equal to a dual-core processor in its integer power, and to either a single-core processor or a dual core its floating-point power, depending on whether the code is saturated in floating point instructions in both threads running on the same CMT module, and whether the FPU is performing 128-bit or 256-bit floating point operations. The reason for this is that for each two integer cores, there is a floating-point unit consisting of a pair of 128-bit FMAC execution units.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_(microarchitecture)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/amd-zen-ryzen-benchmarked/ använder de namnet

AMD Ryzen ES.

Jag har aldrig sett det där ES förut.

Är det ett etablerat namn sedan tidigare?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Jag har aldrig sett det där ES förut.

Är det ett etablerat namn sedan tidigare?!

Engineering sample?

Permalänk
Avstängd

Ser mycket lovande ut

Blir mycket Random Forest och Support Vector Machines på min kommande Zen, 16st trådar bör blir ett märkbart lyft om det går att få till på ett effektivt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag hänvisar till testet med Blender, inte för att bevisa någonting utan för att visa vad som verkar troligt.

Men hur kan du dra slutsatsen att de menar per modul?

Skrivet av Ratatosk:

Naturligtvis menar de någon form av snittvärde eller medianvärde, skall vi behöva diskutera sådant som är självklart för oss båda?

Det verkade inte så när du drog slutsatser och förklarade skillnaden mellan uttalandet på 40% och blenderresultatet som att de måste räknat per modul. Det finns alternativa förklaringar, som att de inte räknade på Blender när de sa 40% t.ex.
Det skulle kunna ge samma resultat även fast de räknade per kärna och inte per modul.

Skrivet av Ratatosk:

Hon säger att Ryzen har mött eller överträffat deras mål, att öka IPS med minst 40% och att skapa en smart CPU som blir bättre och bättre.

Hon säger inte att de nått över 40% IPC-ökning. Det är ju rimligt att de har, men det är inte vad hon säger.

De mötte eller överträffade två uttalade mål, det ena var 40% högre IPC vid samma effekt, det andra var en smart processor som blir bättre och bättre. Det framgår inte vilket som överträffades eller om båda gjorde det. Och även om båda överträffades så innebär det inte att de överträffade 40% IPC-ökning, bara målet om 40% högre IPC vid samma effekt.

Jag säger som sagt inte att de inte överträffat 40% IPC-ökning. Jag säger bara att Lisa Su inte sagt något om det i presentationen.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag väntar tills recensionerna kommer igång med att tro & spekulera eller åtminstone tills det finns lite mer matnyttigt så att säga!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De mötte eller överträffade två uttalade mål, det ena var 40% högre IPC vid samma effekt, det andra var en smart processor som blir bättre och bättre. Det framgår inte vilket som överträffades eller om båda gjorde det. Och även om båda överträffades så innebär det inte att de överträffade 40% IPC-ökning, bara målet om 40% högre IPC vid samma effekt.

För att vara helt korrekt säger hon "med samma energi-effektivitet".

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Men hur kan du dra slutsatsen att de menar per modul?

"All right - with 150 samples, I get 4m10s, that is 250 seconds, on my 7850K at stock settings. That's with a freshly reinstalled copy of Blender 2.78a x64, just to be certain.
That's 7.14x slower than the Ryzen prototype, despite a slightly higher clock speed, with the only valid excuses being half the core count and no L3 cache. Damn, Steamroller sucks. (But we already knew that.)
Then I went to the BIOS and set up a fixed 3.4GHz clock speed, to match the Ryzen prototype as demoed. Result: 4m32s, or 272 seconds, 7.77x slower than the Ryzen prototype, on half the cores.
This indicates Zen has nearly double the IPC per thread, and nearly quadruple the IPC per core, versus Steamroller, on this particular benchmark. Piledriver is worse still, though I don't have exact figures for 150 samples yet."

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5ie7f0/summoning_uamd_r...

En ökning av IPC med nästan fyra gånger per kärna i Blendertestet.

Jag drog inte slutsatsen att de säkerligen har räknat en BD-modul mot en Ryzen kärna, jag menade att eftersom AMD har ökat så förbannat mycket i det test som jag sett, tyder det på, att de inte som de räknat per kärna utan räknat en Ryzenkärna per BD-modul.
Kan du inte se skillnaden mellan spekulation utifrån indicier och konstaterade av resultat utifrån fakta?

Citat:

Det verkade inte så när du drog slutsatser och förklarade skillnaden mellan uttalandet på 40% och blenderresultatet som att de måste räknat per modul. Det finns alternativa förklaringar, som att de inte räknade på Blender när de sa 40% t.ex.
Det skulle kunna ge samma resultat även fast de räknade per kärna och inte per modul.

Ditt resonemang stämmer ganska bra, förutsatt att jag är nog imbecill att tro att AMD bara har koncentrerat sig på att få Ryzen så snabb som möjligt i Blender, eller tro att jag kan dra helt säkra slutsatser hur Ryzen presterar, utifrån ett enda test.
Ok du får tro vad du vill, men jag känner att vidare diskussion är fullständigt meningslös.

edit förstår inte varför du är så petig över vad jag skriver, vi måste väl kunna spekulera lite i en tråd som handlar om en CPU som inte släppts än och min spekulation har ju vissa fakta som pekar i viss riktning, även om det är långt i från bevisat, det är ju så en spekulation är.
Du får sista ordet, det bjuder jag på.

Citat:

Hon säger inte att de nått över 40% IPC-ökning. Det är ju rimligt att de har, men det är inte vad hon säger.

Jag säger som sagt inte att de inte överträffat 40% IPC-ökning. Jag säger bara att Lisa Su inte sagt något om det i presentationen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

RyZen = AmaZen

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

En del snack om begreppet IPC (instructions per clockcycle) och vad det jämförs med. Zen har 40% högre IPC eller mer mot 1 kärna/1tråd i förhållande till Excavator. Lämna moduler och effekt utanför det andra då det är två helt olika mikroarkitekturer och framför allt att man också gått från en CMT design till en SMT design som inte heller har med begreppet IPC att göra.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ska bli kul när Ryzen kommer och få se AMD-forumet komma till liv igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Funderar på detta med flyttal.
Bulldozer har ju egentligen två FPU:r per modul, men de kan antingen arbeta som två 128 bitars FPU:r eller en 256 bitars.

För mig låter även 64 bitars flyttal mycket, varför 256 bitars, verkar som att jag missuppfattat något här.

edit antar att en 256 bitars fpu helt enkelt kan köra 4 st 64 bitars operationer. parallellt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_(microarchitecture)

128- eller 256-bitar refererar här bara till den interna bredden på varje pipeline i FPUn. Både Zen och Bulldozer-serien kan endera köra två 128-bitars SSE/AVX instruktioner per cykel eller två 256-bitars AVX varannan cykel. Sandy Bridge och framåt man köra två 128/256-bitars SSE/AVX varje cykel. Det är vad skillnaden i bredd gör.

Går inte att använda en 256-bitars FPU pipeline till att utföra 4 st skalära ("vanliga" flyttalsoperationer så som de används i traditionell C++/C#/Java) 64-bitars operationer, går däremot att utföra 4 st vektoriserade (SIMD) 64-bitars operationer.

Zen verkar har två stycken 128-bitars pipelines för flyttal (i GCC ser det som sagt ut som de två andra FPU-pipelines också är 128-bitar men dedikerade för SSE/AVX-heltals). Det är i så all exakt samma sak som i Bulldozer-serien, men där är det totalt tre pipelines varav två verkar vara för både flyttal och heltal medan den sista är saker som shuffle/blend och lite annat smått och gått.

En 256-bitars pipeline kan bara köra en skalär 32-bitars eller 64-bitars operation, så för skalära storheter är det endast antalet pipelines som spelar roll. Jämför man då Zen (två 128-bitars pipelines) och Broadwell (två 256-bitars pipelines) så finns ingen kapacitetskillnad för skalära operationer.

Är därför som det finns ett stort tryck på att hitta en vettigt sätt att uttrycka sitt problem i högnivåspråk på ett sätt som effektivt kan översättas till SIMD-instruktioner. För GPUer (som i stort sätt är jättebreda SIMD CPUer) knäcktes detta med CUDA och OpenCL. Går att generera hyfsat effektiv SSE/AVX kod från CUDA/OpenCL, men de är främst designande för GPUer och utnyttjar därmed inte styrkorna fullt ut i SSE/AVX (som överlappar en hel del med GPU, men finns områden där SSE/AVX fungerar bra men GPU fungerar dåligt och vice versa).

Just att man vid single precision flyttal utnyttja 1/4 av en 128-bitars SIMD-enhet och bara 1/8 av en 256-bitars gör att man vill hitta vägar att frigöra den potentialen. Har man sedan något som kan utnyttja FMA (varje CUDA/stream-kärna i en GPU är definierad just som en FMA-enhet) fördubblas potentialen.

Det betyder att Zen skulle kunna köra t.ex. Blender upp till åtta gånger snabbare och Haswell-> upp till sexton gånger snabbare per kärna om man kunde vektorisera flyttalsoperationerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om ser på videon så körde de ju inte enbart Blender utan även Handbrake (https://handbrake.fr/) som är en video transcoder (enligt tomshardware.com "UHD Video Transcoding: H.265 Audio: AAC"). Resultaten blev

AMD Ryzen ES 3.4 GHz 54 sec
Intel i7-6900K 3.7 GHz 59 sec

Jag har försökt se om Handbrake innehåller några flyttalsoperationer men har inte hittat något om det.

Här några data http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2015/-25-Handbr...

Intel Core i7-3770k (Ivy Bridge 4c/8t) 3.5 GHz (Turbo 3.9 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 8 MB L3 491 Intel Core i7-4770t (Haswell 4c/8t) 2.5 GHz (Turbo 3.7 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 8 MB L3 489 Intel Core i5-4670k (Haswell 4c/4t) 3.4 GHz (Turbo 3.8 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 6 MB L3 487 Intel Core i5-4690 (Haswell 4c/4t) 3.5 GHz (Turbo 3.9 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 6 MB L3 476 AMD FX-8350 (Vishera 8c/8t) 4 GHz (Turbo 4.2 GHz), DDR3-1866, 8 MB L2, 8 MB L3 473 Intel Core i7-4770s (Haswell 4c/8t) 3.1 GHz (Turbo 3.9 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 8 MB L3 436 Intel Core i7-980x (Gulftown 6c/12t) 3.33 GHz (Turbo 3.6 GHz), DDR3-1066, 1.5 MB L2, 12 MB L3 425 Intel Core i7-4770k (Haswell 4c/8t) 3.5 GHz (Turbo 3.9 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 8 MB L3 414 Intel Core i7-4790 (Haswell 4c/8t) 3.6 GHz (Turbo 4 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 8 MB L3 Intel Core i7-3960x (Sandy Bridge-E 6c/12t) 3.3 GHz (Turbo 3.9 GHz), DDR3-1600, 1.5 MB L2, 15 MB L3 385 Intel Core i7-4790k (Haswell 4c/8t) 4 GHz (Turbo 4.4 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 8 MB L3 364 Intel Core i7-5960x (Haswell-E 8c/16t) 3 GHz (Turbo 3.5 GHz), DDR4-2133, 2 MB L2, 20 MB L3 242

FX-8350 ligger ju rätt hyfsat där.

Är det någon som vet om Handbrake innehåller flyttal?

Läser man på https://en.wikipedia.org/wiki/High_Efficiency_Video_Coding så nämns heltal (integer) flera gånger.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Om ser på videon så körde de ju inte enbart Blender utan även Handbrake (https://handbrake.fr/) som är en video transcoder (enligt tomshardware.com "UHD Video Transcoding: H.265 Audio: AAC"). Resultaten blev

Jag har försökt se om Handbrake innehåller några flyttalsoperationer men har inte hittat något om det.

Intel Core i7-3770k (Ivy Bridge 4c/8t) 3.5 GHz (Turbo 3.9 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 8 MB L3 491 Intel Core i7-4770t (Haswell 4c/8t) 2.5 GHz (Turbo 3.7 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 8 MB L3 489 Intel Core i5-4670k (Haswell 4c/4t) 3.4 GHz (Turbo 3.8 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 6 MB L3 487 Intel Core i5-4690 (Haswell 4c/4t) 3.5 GHz (Turbo 3.9 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 6 MB L3 476 AMD FX-8350 (Vishera 8c/8t) 4 GHz (Turbo 4.2 GHz), DDR3-1866, 8 MB L2, 8 MB L3 473 Intel Core i7-4770s (Haswell 4c/8t) 3.1 GHz (Turbo 3.9 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 8 MB L3 436 Intel Core i7-980x (Gulftown 6c/12t) 3.33 GHz (Turbo 3.6 GHz), DDR3-1066, 1.5 MB L2, 12 MB L3 425 Intel Core i7-4770k (Haswell 4c/8t) 3.5 GHz (Turbo 3.9 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 8 MB L3 414 Intel Core i7-4790 (Haswell 4c/8t) 3.6 GHz (Turbo 4 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 8 MB L3 Intel Core i7-3960x (Sandy Bridge-E 6c/12t) 3.3 GHz (Turbo 3.9 GHz), DDR3-1600, 1.5 MB L2, 15 MB L3 385 Intel Core i7-4790k (Haswell 4c/8t) 4 GHz (Turbo 4.4 GHz), DDR3-1600, 1 MB L2, 8 MB L3 364 Intel Core i7-5960x (Haswell-E 8c/16t) 3 GHz (Turbo 3.5 GHz), DDR4-2133, 2 MB L2, 20 MB L3 242

Läser man på https://en.wikipedia.org/wiki/High_Efficiency_Video_Coding så nämns heltal (integer) flera gånger.

Tackar för informationen. Jag tycker det är väldigt stort fokus på flyttal, men är tveksam till om detta för så många är ett så stort problem?
Det jag tänker på är mer vardagligt som beror på att SBS (skit bakom spakarna) har utvecklat programvaran, ta Excel som jag nämnde, den fryser sig i minuter när man gör tyngre saker utan vare sig cpu eller hårddisk enligt resurshanteraren maxar.

Nå det verkar som att nya Zen kan bli en bra arbetsdator för vanligt bruk om priset ligger rätt.

Permalänk
Medlem

@anon159643: För mig känns det som SBS är den vanligaste flaskhalsen idag. Jämför man vad datorerna klarade av 1986 med idag och tittar på tätheten per effektiv kod så sklle det gå 10 ggr fortare om programmet var lika optimerat som det var på 80-talet. Idag har vi helt enkelt för mycket bling bling just bara för att vi kan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Johan86c: För mig känns det som SBS är den vanligaste flaskhalsen idag. Jämför man vad datorerna klarade av 1986 med idag och tittar på tätheten per effektiv kod så sklle det gå 10 ggr fortare om programmet var lika optimerat som det var på 80-talet. Idag har vi helt enkelt för mycket bling bling just bara för att vi kan.

Ligger mycket i det du skriver fastän jag inget förstår om mjukvaror.

Bling bling? förmodligen för att folk & fä? vill ha det eller stirrar sig blinda på det & jag får nog sälla mig till den skaran.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Har inte tittat i källkoden för Handbrake och kan inget om x264/x265. Google fram ett par presentationer, verkar främst vara heltalsberäkningar vid kodning/avkodning (känns rimligt då man verkar kunna göra väldigt billiga fixed-function kretsar för avkodning av x264/x265).

Vet vi exakt vilken codec AMD använde sig av? Kollade som hastigast i x264 koden, där finns rätt mycket handoptimering för MMX (lär knappast användas på dagens CPUer) och SSE3/4 (vektoriserade heltal), de gamla flyttalsinstruktionerna (x87) är i praktiken pensionerade idag.

Om vi antar att AMD körde någon codec som är vektoriserad med SSE3/4 så handlar det inte om "vanlig" heltalskod. Vad vi i stället fått en vink om är att FPU-delen i Zen nog är väldigt kapabel.

FPU-delen borde kanske bättre kallas för SSE/AVX-delen. "Vanlig" skalära flyttals hanteras i 64-bitars x86 via speciella SSE (32-bitars) och SSE2 (64-bitars) instruktioner.

FPU-delen i Zen har fyra pipelines. Om jag läst gcc-specifikationen för Zen rätt är två pipelines specialiserade för flyttal (både skalära och vektoriserad) och två är specialiserade till vektoriserade heltalsoperationer samt lite smått och gått som att formatera data inom vektor-registren (shuffle/blend).

Om ovan är någorlunda korrekt vet vi tyvärr inte alls något om hur "vanliga" heltalsdelen står sig samt hur pass väl cache-designen står sig (både blender och handbrake har extremt hög data-lokalitet, så cache-hit rate i L1/L2 är väldigt nära 100 %). Men kommer om inte annat vi skarp lansering, med lite tur får tech-siterna förhandsexemplar snart.

Av det jag lärt mig om Blender så här lågt skulle jag ändå säga att de fina resultatet i Handbrake känns betydligt mer betryggande än resultatet i Blender...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Av det jag lärt mig om Blender så här långt skulle jag ändå säga att de fina resultatet i Handbrake känns betydligt mer betryggande än resultatet i Blender...

Exempel på hur vi halvt om halvt pålästa är tacksamma att dina kunskaper finns med på tåget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tydligen är Intel medvetna om Ryzen och kan komma med något motdrag.

http://www.pcworld.com/article/3149051/components/amd-offers-...

Citat:

The story behind the story: AMD declined to disclose two key Summit Ridge details: the chip’s “boost” speed, or maximum potential, and its price. In doing so, AMD avoids revealing too much to Intel’s marketing team, said analysts. Keep in mind, although it didn’t attract much attention at the time, Intel executives said in August they hadn’t ruled out increasing the core count of its Core i7-6900K—just as it did with the 10-core Core i7-6950X. That could help Intel maintain its performance edge over any upcoming Zen chips. All these machinations are to the consumers’ benefit, of course—this is the essence of competition!

Men, förstår inte vad artikeln menar. Skall de öka antalet kärnor så får man väl en 6950X? Det enklaste måste ju vara att sänka priset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tydligen är Intel medvetna om Ryzen och kan komma med något motdrag.

http://www.pcworld.com/article/3149051/components/amd-offers-...

Men, förstår inte vad artikeln menar. Skall de öka antalet kärnor så får man väl en 6950X? Det enklaste måste ju vara att sänka priset.

Att Intel skulle sänka priset på något är väl ungefär lika troligt som att min katt får vingar och flyger iväg

Deras ställning på marknaden har varit ohotad alldeles för länge för att de skulle paniksäkna några priser i första taget tror jag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Att Intel skulle sänka priset på något är väl ungefär lika troligt som att min katt får vingar och flyger iväg

Deras ställning på marknaden har varit ohotad alldeles för länge för att de skulle paniksäkna några priser i första taget tror jag.

Jag tror du överskattar Intel något. ARM-tillverkarna har sparkat ut Intel från smartphone och tablet-marknaden. Finns ändå en god chans här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag tror du överskattar Intel något. ARM-tillverkarna har sparkat ut Intel från smartphone och tablet-marknaden. Finns ändå en god chans här.

Tja de har aldrig varit speciellt stora på de marknaderna.

Jag tror inte att deras första tanke är att sänka priserna, dock kanske att erbjuda mer som de redan hintat om. Kan bli att de låser upp kärnor på processorer där det inte var tänkt osv, precis som de själva givit ledtrådar om.

Men den som lever får se

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tja de har aldrig varit speciellt stora på de marknaderna.

Jag tror inte att deras första tanke är att sänka priserna, dock kanske att erbjuda mer som de redan hintat om. Kan bli att de låser upp kärnor på processorer där det inte var tänkt osv, precis som de själva givit ledtrådar om.

Men den som lever får se

beror på hur amd´s prollar tas emot inte bara på desktop utan tex mobila samt server marknaden.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag var rätt så spot on iaf!

Tycker Rizen ser ut att bli ett riktigt bra chip. Nu är det bara priset man kan vänta på. Snälla, inge mer än 4000 kr pleeeaaaaase! Jag tror dock dom måste lägga sig under 5000 kr (ca 499 dollares) för att folk ens ska bry sig just med tanke på vad @GilbertG skrev ovan om mind share. Skoj inlägg för övrigt GilbertG!

Nihar väl sett denna video från AdoreTV? Väldigt deprimerande. Värd att postas igen trots att den kanske gjorts det tidigare.

https://youtu.be/uN7i1bViOkU

Det ser inte lika mörkt ut på CPU-sidan tror jag men jisses vad nVidia har alla casuals by the balls.

Han bor för övrigt i Sverige... någonting om dom svenska tjejerna som drog hit honom, Haha!

Hehe, tack
Svårt att sia om priset, kan bli hur som helst. Ska vi slå va? Jag slår på stort och säger ca 8000 kronor för 8 kärnor och alltså positionerar sig mot 6900K.

Jim har flickvän i Sverige

Skrivet av Swedish Berserk:

Undra om där kommer släppas sex och fyrkärniga varianter samtidigt som denna åttakärniga kommer alltså Q1 2017. Har en känsla av att processorn som visades upp kommer ligga utanför min prisklass nämligen.

6- och 4-kärniga ska komma senare, typ Q2 som jag förstår.

Skrivet av Enigma:

Var mycket negativt från dig i tråden där du även har dålig ton mot andra medlemmar för att sen ursäkta dig.

Du vet inte mer än ett trams om IPC på Zen, eller vilken frekvens som den kommer arbeta i. Du talar i definitiv form och framstår bara som en pajas. UT ur tråden om du inte kan bete dig eller snacka relevant. Nästa liknande post rapporteras till moderator då du hittills är den enda i tråden som skrivit på ett irriterande vis utan någon teknisk argumentation eller grund för det du påstår där vi andra har spenderat extremt mycket tid på att analysera, läsa och leta efter resultat och behandla det på ett så professionellt sätt som möjligt.

Bara det här säger en del:

1. Den lanseras inom en högst normal tid. Varför? Se nästa punkt

2. Dragit fötterna efter sig? Det tar normalt sett alltid 5år att ta fram en helt ny mikroarkitektur, något som är baseline att läsa sig till och lära sig inom detta ämne (mikroprocessorer). AMD har dessutom haft en fruktansvärt tuff tid där man samtidigt som man lyckats få fram Zen på drygt 4år, också finslipat Bulldozer i 3 förbättrade versioner sedan den första samt gjort enorma strukturella förändringar internt och jobbar hårt med VEGA/VR/DX12/Vulkan och project Scorpio och dess APU satsning med HMB. Jäkligt imponerande om du frågar mig.

3. Dom använder aldrig produktionsexemplar vid tidigare tester och presentationer som dessa, utan engineering samples för att köra debug och felsöka efter erratas bl.a samt färdigställa eventuella drivrutiner och klockfrekvenser till den slutgiltiga produktionen. Just nu massproduceras Zen och med en basfrekvens på ÖVER 3.4Ghz på en 8 kärnig processor med en TDP på 95W är ruskigt imponerande, speciellt med tanke på att det är en helt ny mikroarkitektur på en helt ny tillverkningsnod. Inte ens Intel som har sina egna fabriker till sina egna CPU designer klarar att matcha detta, och då är man ändå inne på 3'e generationens 14nm process.

Tack för mig och argumentera INTE med mig HÄR.

Tack.

Skrivet av Enigma:

Det här är lite samma sak som att sia om Zen's interconnect/ringbussar men med stor sannolikhet så kommer 6 och 8 kärniga (eller "FX" modeller) att ha fler lanes. Den 8 kärniga lär ha dubbla 16x PCI-E 3.0 i CPU, men kanske dom olika moderkorten begränsar detta då ledningsbanorna i PCB fortfarande bestämmer. Detta är dock inget jag personligen tänker så mycket på då man så många gånger testat både äldre och nyare spel i både låga och högre upplösningar och sett skillnader på max 1-2% i Crossfire/SLI-konfiguarationer. PCI-E 4.0 är snart aktuellt, men detta kommer i princip endast utnyttjas i datacenters/kluster.

Har för mig jag läst nånstans om styrchipet Promontory, att det ut från processorn är just dubbla 16x PCI-E 3.0 som moderkorttillverkarna kan välja att koppla på styrchippet eller köra saker direkt till i komptakta lösningar.

Ga-AX370-Gaming Yes! It's on. Ser najs ut. Men såklart. "Gaming" Och COM-porten lever kvar

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Då måste ju jag sticka ut lite och tippa på ett pris om 4500 kr. Högre än intels konsumetprocessorer samt instegsnivån på dess x99-plattform men ändå prisvärt. Intels priser är uppblåsta så hur som hoppas jag på ett priskrig.

Som jag ser det är det bara ett riktigt bra pris som kan få upp AMD's marknadsandelar. Dom stora vinsterna får dom ta på moderkort och i det långa loppet, fast dom behöver det nu.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar