Tips på IPS budgetmonitor, ny eller begagnad?

Permalänk
Medlem

Tips på IPS budgetmonitor, ny eller begagnad?

Hej!

Försöker komma på vad man bör satsa på.

Är ute efter en monitor för vardagligt bruk (surf, ordbehandling, film, youtube osv.), lite Photoshop eventuellt. Inget spelande i huvudsak.

Dell Ultrasharp kommer ofta på tal. Men priserna verkar ha gått upp en del om man köper nytt. Det verkar gå att hitta en del begagnat. Men många skärmar har varit länge på marknaden, ändå ett bra val?

Denna killen rekommenderar en LG monitor som ser fin ut och inte är så dyr, verkar dock inte säljas i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=MILkocK6-KY

Vad säger ni?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Skärmrekommendationer är alltid svårt eftersom man inte vet vad du är van med sen innan.

Men har du som jag inga jättekrav så kan jag rekommendera Samsungs PLS-skärmar, finns ett gäng för strax över en tusenlapp. Jag har en som är lite skranglig i konstruktionen, men själva panelen är bra. I min mening bra färgåtergivning och kontrast, och betraktningsvinklarna är utmärkta. PLS är vad jag förstått väldigt likt IPS.

Ta en titt på den här t.ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3642550

Har märkt att vissa billigare skärmar saknar DP och kör HDMI istället, och då får man passa sig när man kopplar in. Mitt nVidia-kort ställer automatiskt in limited dynamic output range när jag kopplar in över HDMI, vilket ger dassig kontrast för en monitor. Måste ändras varje gång man uppdaterar drivrutiner, men det är snabbt gjort.

Edit: AOC har jag läst mycket gott om också när jag jagade skärm i budgetsegmentet. Har inte ägt någon själv, men får bra omdömen överallt. De har IPS-skärmar för runt 1500:-.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Skärmrekommendationer är alltid svårt eftersom man inte vet vad du är van med sen innan.

Men har du som jag inga jättekrav så kan jag rekommendera Samsungs PLS-skärmar, finns ett gäng för strax över en tusenlapp. Jag har en som är lite skranglig i konstruktionen, men själva panelen är bra. I min mening bra färgåtergivning och kontrast, och betraktningsvinklarna är utmärkta. PLS är vad jag förstått väldigt likt IPS.

Ta en titt på den här t.ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3642550

Har märkt att vissa billigare skärmar saknar DP och kör HDMI istället, och då får man passa sig när man kopplar in. Mitt nVidia-kort ställer automatiskt in limited dynamic output range när jag kopplar in över HDMI, vilket ger dassig kontrast för en monitor. Måste ändras varje gång man uppdaterar drivrutiner, men det är snabbt gjort.

Edit: AOC har jag läst mycket gott om också när jag jagade skärm i budgetsegmentet. Har inte ägt någon själv, men får bra omdömen överallt. De har IPS-skärmar för runt 1500:-.

Tack för ditt svar. Ska kolla in dem.

Ja, det är väl lite vad som grejen är. Vet inte riktigt vad som är tillräckligt bra för att man inte ska ångra sig att man la lite mer pengar. Använder mest den bärbara eller en gammal Philips Brillance 190B9CS/00 som skärm idag (LCD panel,1280 x 1024 pixlar) Den har ett bra stativ och det är väldigt användbart har jag märkt, men bilden är sådär rolig. Tycker dock att 19 tum är förhållandevis stort så mer 24 tum lär jag inte behöva. Men gärna något som är ett klart steg upp ifrån den skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EA202:

Tack för ditt svar. Ska kolla in dem.

Ja, det är väl lite vad som grejen är. Vet inte riktigt vad som är tillräckligt bra för att man inte ska ångra sig att man la lite mer pengar. Använder mest den bärbara eller en gammal Philips Brillance 190B9CS/00 som skärm idag (LCD panel,1280 x 1024 pixlar) Den har ett bra stativ och det är väldigt användbart har jag märkt, men bilden är sådär rolig. Tycker dock att 19 tum är förhållandevis stort så mer 24 tum lär jag inte behöva. Men gärna något som är ett klart steg upp ifrån den skärmen.

Problemet är ju alltid att vad man än köper så vänjer man sig ganska snabbt och vill gärna ha mer. Jag gick från 14-tums laptop med 1366x768 till 24 tum och 1920x1080. Jättenöjd vid köpet för något år sedan och det duger ju fortfarande, men jag har börjat snegla mot 27 tum och 2560x1440.

Vill du ha justerbart stativ så skulle jag kolla på AOC-skärmarna. Stativet till Samsung-skärmen jag har är verkligen inget att hänga i granen, en plastbit helt utan inställningsmöjligheter. Den står bra för mig så det har inte stört, men det är ju annars en grej som kan vara värd att lägga några hundra extra på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@boogey: Hehe, 27-tums är kanske det man ska satsa på från början då. Men då måste jag nog skaffa nytt skrivbord också. Hoppas att det dyker upp några bra erbjudanden i mellandagarna. Ser annars att Samsung 27" S27F350H säljs för 1699 hos Inet just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EA202:

@boogey: Hehe, 27-tums är kanske det man ska satsa på från början då. Men då måste jag nog skaffa nytt skrivbord också. Hoppas att det dyker upp några bra erbjudanden i mellandagarna. Ser annars att Samsung 27" S27F350H säljs för 1699 hos Inet just nu.

Har också suttit och sneglat på den men tyvärr verkar den vara slut på Inet

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av EA202:

Hej!

Försöker komma på vad man bör satsa på.

Är ute efter en monitor för vardagligt bruk (surf, ordbehandling, film, youtube osv.), lite Photoshop eventuellt. Inget spelande i huvudsak.

Dell Ultrasharp kommer ofta på tal. Men priserna verkar ha gått upp en del om man köper nytt. Det verkar gå att hitta en del begagnat. Men många skärmar har varit länge på marknaden, ändå ett bra val?

Denna killen rekommenderar en LG monitor som ser fin ut och inte är så dyr, verkar dock inte säljas i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=MILkocK6-KY

Vad säger ni?

Tack på förhand.

http://www.dell.com/ed/business/p/dell-u2312h/pd är grym! Jag har 2st som sido panelar (i mitten har jag en 144hz monitor).

Dom här IPS panelerna har jätte bra viewing angle och kontrast för att arbeta med grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EA202:

Jag är lite tveksam till att gå upp i storlek utan att gå upp i upplösning om man ska arbeta mycket med skärmen också. 1920x1080 och 23-24 tum känns som en bra kombo, misstänker att det skulle kunna kännas lågupplöst på en större skärm. För spel skulle man nog kunna ta ett par tum till och stanna kvar i samma upplösning om man har ett grafikkort som inte är lämpat för högre upplösningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag äger en Dell 2515 och det är en av de bästa monitorer jag använt. Kan starkt rekommendera om du får tag på en begagnat

Har sett att de går lös för ca 1800 här på Swec

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter en ny skärm, IPS 27" 1440p. Har kollat runt och läst litegranna och kommit fram till att Dell Ultrasharp verkar vara bra, så hoppas att det kommer upp några bra priser nu på mellandagsrean så att man kan slå till.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2981197