Permalänk

Bästa cpu/apu

Jag har GA-F2A68HM-HD2 Motherboard och Jag kan bara ha socket fm2/fm2+ apus.
Och jag vill uppgradera det.
någon som den bästa apu'n som passar?

Jag har ett gtx 1050 om det hjälper om något, lul.

Permalänk
Medlem

Tittar man på: http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...
Så borde en A10 7890k fungera så länge du har BIOS-versionen F2c eller nyare.

Men om du nu ändå använder ett externt grafikkort så kanske en Athlon X4 880k är ett mer vettigt val. Kostar ca 600:- mindre men är dock 100 MHz långsammare i stock, men då den är upplåst så borde det ju gå att få tillbaka med en enkel överclockning. Även denna har kravet på minst BIOS-version på F2c eller nyare.

Permalänk
Avstängd

Jag hade satsat på en utan integrerad grafik som 860k eller 880k beronde på vad ditt moderkort kan svälja då du redan har ett grafikkort som är ok och har inte pris i huvudet men dom är billigare och du får mer cpu prestanda för pengarna och snabbare grafik än nån apu har integrerad

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@loefet: Den heter bara fc så jag antar att den är fc1... kan man uppgradera den till fc2?

Permalänk

@lord_vasagos: jag har ett AMD Athlon X4 860K atm. får bara 40 fps på h1z1 och gta och sånt så jag måste sänka allt till lägsta om jag ska få ok fps (100)

Permalänk
Medlem

@henrik801: Ah, då förstår jag, Du har version 1.1 av moderkortet, då gäller ju denna CPU listan: http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...
Samma APU/CPU men då med FC eller bättre som gäller, så det är bara att köra för dig, då FC är den senaste BIOS-versionen till det moderkortet.

Om du nu har en 860k så tror jag inte det är värt att byta, bättre att satsa på att överclocka från början då. Kostar inget (förutom kanske bättre kylning) samt att de "snabbare" CPUerna är inte mycket bättre, 100-200 MHz.

Permalänk

@loefet: Har aldrig överklockat en cpu inann men får la försöka xdd

Permalänk
Medlem

@henrik801: Bör inte vara så svårt, installera Easy Tune så kan moderkortet göra mycket automatiskt, alternativt så kan du lätt ändra inställningar.
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5289#u...

Har själv som helt novis skrämt upp min GPU-clock i min APU på liknande sätt.
Kan vara så lätt som att öka multipliern något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henrik801:

@lord_vasagos: jag har ett AMD Athlon X4 860K atm. får bara 40 fps på h1z1 och gta och sånt så jag måste sänka allt till lägsta om jag ska få ok fps (100)

skulle säga att en updatering inte är nån jättevinst så det är värt pengarna i så fall då ett 1050 inte är så snabbt kort i sig själv och du kommer få köra rätt låga inställlnigar oavsett i gta v så tråkiga svaret där är att du kommer inte få 100fps med vettiga settings med det kortet

i h1z1 som jag är lite osäker på vad som flaskar men gissar på det är dåligt trådat så kan du få mer fps av snabbare cpu men hade jag haft den datorn hade jag klockat processorn du har och grafikkortet då det antagligen ger mer prestanda än köpa dyraste cpu du kan hitta till moderkortet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w