Får inget ljud från Chromecasten till hemmabiosystemet.

Permalänk

Får inget ljud från Chromecasten till hemmabiosystemet.

Hej,

Jag har stött på lite problem. Köpte en Chromecast 2.0 till morsan i julklapp då hon vill kunna se netflix o spela upp spotify från hemmabio systemet. Självfallet så åkte jag på o installera o koppla in den då mamma inte är vidare tekniskt lagd.

Tv modell: andersson L55510 FHD PVR

Hemmabio modell: Sony DAV-DZ730

Problemet som jag har är att jag får inte ljudet från chromecasten ut i hemmabio systemet. Utan endast via tv:ns egna högtalare o det ljudet är så burkigt så det går inte att lyssna på.

Min fråga är nu: Hur får jag ljudet från chromecasten ut genom hemmabion?

Chromecasten är kopplad via hdmi in i tvn. Och jag får både bild o ljud (ljudet dock från tvns egna högtalare).
Sen är hemmabion kopplad med både scart och hdmi in i tv:n.
Har provat att koppla chromecasten direkt in i hemmabiosystemet men då fick jag varken bild eller ljud.

När jag slår över till HDMI 3 utgången på tvn där chromecasten är inkopplad så följer inte ljudet med i hemmabio systemet. Där spelas fortfarande ljudet från tv kanalen... Det tycker jag är konstigt då bilden är från chromecasten o likaså tv:ns egna burkiga ljud.

På hemmabio systemet så finns det 5 alternativ: DVD/CD - FM - USB - TV - AUDIO IN

Hmm har försökt att förklara så gott det går även om det blev lite rörigt hehe.

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

kopplar du inte chromecast till HDMI på recievern? för har du den i HDMI till TVn och hemmabio till HDMI så kan du ju inte aktivera 2st olika HDMI samtidigt?
Alternativt köra med optisk från recievern till TV och hämta "allt" ljud från reciever till TV.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Har din TV stöd för ARC, Audio Return Channel? Annars kan det bli svårt att få det digitala ljudet till förstärkaren från TVn. Om TV/hemmabio har en koaxial eller optisk anslutning kan man eventuellt få ljudet till hemmabion den vägen.

Permalänk

Hur färdas ljudet från "TV-kanalen" till ljudsystemet? Vad är det som spelar upp TV-kanalen, TVn själv eller digitaltvbox?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Jaeger90:

kopplar du inte chromecast till HDMI på recievern? för har du den i HDMI till TVn och hemmabio till HDMI så kan du ju inte aktivera 2st olika HDMI samtidigt?
Alternativt köra med optisk från recievern till TV och hämta "allt" ljud från reciever till TV.

Kopplade Chromecasten till recievern i dess enda hdmi uttag men får inte fram bild eller ljud på tvn via den. ASå då kopplade jag in chromecasten i tvn istället.

Skrivet av keyser:

Har din TV stöd för ARC, Audio Return Channel? Annars kan det bli svårt att få det digitala ljudet till förstärkaren från TVn. Om TV/hemmabio har en koaxial eller optisk anslutning kan man eventuellt få ljudet till hemmabion den vägen.

Läste något om det igår men kunde inte hitta ARC på tv:n. Recievern har optisk och koaxial ingång men tvn har endast koaxial. Sämsta menyerna någonsin i båda apparaterna med så de gör det inte lätt för en :(.

Skrivet av Tejprullen:

Hur färdas ljudet från "TV-kanalen" till ljudsystemet? Vad är det som spelar upp TV-kanalen, TVn själv eller digitaltvbox?

Det är tv:n själv som spelar upp ljudet. är via kabel tv i huset så hon har ingen digitalbox.

Permalänk
Medlem

Du måste leda ljudet från sound TV out till AUX in på stereon.

Låter konstigt att du inte får fram Cromecasten genom stereon. En dum fråga, du valde väl rätt HDMI ingång både på stereon och TVn?
Ta lite bilder på hur du kopplat så kan vi hjälpa dig.
Jag har nämligen exakt samma uppkoppling som dig.
Man måste även välja ljudutgång på TVn varje gång du skall kolla på Cromecasten om du har den i TVn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny2111:

Kopplade Chromecasten till recievern i dess enda hdmi uttag men får inte fram bild eller ljud på tvn via den. ASå då kopplade jag in chromecasten i tvn istället.

Om du bara har en HDMI på recievern så är det nog endast en utgång, så det kommer inte gå vägen.

Citat:

Läste något om det igår men kunde inte hitta ARC på tv:n. Recievern har optisk och koaxial ingång men tvn har endast koaxial. Sämsta menyerna någonsin i båda apparaterna med så de gör det inte lätt för en :(.

Ibland hänger ARC ihop med CEC (system för att kontrollera andra enheter via HDMI), se om det finns någon sådan meny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny2111:

Det är tv:n själv som spelar upp ljudet. är via kabel tv i huset så hon har ingen digitalbox.

Nu är hemmabiosystemet ingen Recievern egentligen utan ett kompaktsystem med inbyggd DVD, sådan har ganska eller mycket begränsade möjligheter.
Hade det varit en även prisbilligare riktig modern hemmabioförstärkare så har dessa bildväxel med några HDMI in för både ljud och bild, några sådana finesser har nuvarande inte.

HDMI kontakten på Systemet är endast en utgång inte ingång.
Ett sätt du kan få ljud till hemmabiosystemet lär vara om TV har en TOSLINK utgång, för sådan finns det ingång för på hemmabiosystemet, alt koppla med analoga kontakter, vid senare alternativet blir det dock bara 2.0 stereo.

Tycker nästa julklapp bör bli en riktig hemmabioförstärkare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Förlåt för necro. Stötte på detta problem den här veckan. Hoppas det hjälper fler som hittar den här tråden via google.

Äger ett hemmabiosystem Philips HTS3500S, som snart fyller 20 år. Systemet har SCART, AUX, och diverse. Använder det som ljudsystem när jag använder min HTPC / storbildsdator. Köpte nyligen en Chromecast, som jag försökte driva ljudet genom TVn till hemmabion. TVn är Hitachi 55HGW69.

TVn stödjer ARC(Audio Return Channel), men endast ut genom HDMI 3 i detta fallet. Tyvärr stöp idén att skicka ljudet bakvägen genom scart kabeln, då ljud ut måste vara HDMI eller AUX som det verkar. (AV, SPDIF, YPbPr kan jag inte skaffa fram kabel för idag så dom räknas inte)

Lösningen framöver blir att skicka allt ljud via HDMI från både Chromecast och dator så kan AUX kabeln sitta mellan TV och hemmabio permanent. Använder "headphone" AUX-uttaget till AUX in i hemmabion.

Bild/Ljud Källor > HDMI 1-4 > TV > AUX out > Hemmabio AUX in

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB