Permalänk
Medlem

Audio Pro Addon T14

Tjenare! Beställde ett par Audio Pro Addon T14 http://www.audiopro.se/products/addon-t14 lite snabbt på mellandagsrean och nu funderar jag helt enkelt om jag ska behålla dem. Fick dem för 1990kr ordinare pris är 3880kr. Undrar bara om det är någon som har erfarenhet med Audio Pro högtalare.
Är de värda pengarna?
Hur ställer de sig upp mot till exempel ett par Audioengine 5+ högtalare?

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk
Medlem

Har ett par T12 till datorn och är väldigt nöjd.

Har ingen erfarenhet av Audioengine 5+ men för 1990 gör du ett fynd enligt mig.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har precis som föregående postare ett par Audio Pro Addon T12 till datorn och är mycket nöjd. Beställde dem 2014 på Black Friday ihop med en sub som var restad, efter jag testat mina T12 avbeställde jag subben.

Vet inte vad det är för skillnad mellan T12 och T14 men högre siffra borde ju vara bättre . T14 för 1 990:- låter väldigt bra!

PS! Enda skillnaden mellan T12 och T14 verkar vara att på T12 är det en 1 x 3.5 mm och 1 x TOSLINK optisk digital och på T14 istället 1 x RCA och 2 x TOSLINK optisk digital. Annars verkar allt identiskt (5 W effktskillnad till T12:s fördel men det är ju inom felmarginalen).

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett par t14 av föräldrarna i julklapp men jag har inte hunnit testa dem ordentligt än. De har sedan innan ett par lv2 och brorsan ett par t8 och jag kan säga att de är väldigt behagliga att lyssna på. Farsan har varit väldigt ljudinterreserad och just Audiopro tycker han om.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

Jag sällar mig till intressetråden här, jag var iväg till varuhuset i stan för att införskaffa ett par t14 till 1990-priset - dock var de slut, och jag kunde inte få lägga en order och hämta dem i varuhuset till samma pris. De hade på nätet helt avaktiverat Collect@Store-funktionen för deras mellandagsreaprylar, och den vita kunde man heller inte beställa via deras webbutik - däremot kunde man beställa den svarta (som var den aktuella för mig) via webbutik, och idag äntligen står den som skickad. Bara någon timme efter att jag beställt tog de ner beställfunktionen även för den svarta varianten, så det var väl lite på håret att det överhuvudtaget gick.

Har läst mycket gott om de här, bland annat att ha en sub till dessa är helt meningslöst så de verkar pumpa rätt mycket luft, vilket låter lovande för en bas-junkie som mig Lite kul är det att ha lite tryck i det lägre registret när man röjer i World of Warships.

Det testare generellt har anmärkt på är att de kanske låter något mindre "sofistikerade" än vad de ser ut att vara, då de är rätt stiliga, men då jämför de med prylar i samma prisklass med - 4k och däromkring. För 2 tusen tror jag att man skrattar hela vägen hem från posten.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mina idag, har inte riktigt något att jämföra de med men ajg gillar dem
Ska skaffa något extern ljudkort eller DAC med ratt så att jag slipper använda fjärren för att justera ljudet. Hade tur nog och fick de för ca 1600 på Elgiganten, då det automatiskt drogs 20% kassarabatt av misstag. Hade tur för på morgonen så va det justerat och kassarabatten borta.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tips. Har just nu ett par Logitech Z623 högtalare kopplade till datorn. Ska testa Audiopro T14 när de kommer med posten och jämföra med de jag redan har.

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk

@Infigo @Frecked , har ni hunnit testa dem något vidare än?
Jag hade hoppats att det var postgång som vanligt på nyårsafton men det var att hoppas på för mycket, så högtalarna kommer inte fram förrän måndag. Surt när de ligger på en av postens sorteringsterminaler 1 mil från utlämningsstället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

@Infigo @Frecked , har ni hunnit testa dem något vidare än?
Jag hade hoppats att det var postgång som vanligt på nyårsafton men det var att hoppas på för mycket, så högtalarna kommer inte fram förrän måndag. Surt när de ligger på en av postens sorteringsterminaler 1 mil från utlämningsstället

Nej. Familjen hatar min musiksmak så det blir när jag kommer hem nästa vecka

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

@Broder Truck: Nepp har inte fått mina än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja,
har ni några reflektion/kommentarer på högtalarna ännu?

Permalänk
Medlem

Ohh det hade jag gömt. Riktigt trevliga. Nu är jag inte någon att bedömma ljud då jag inte har saker att riktigt jämföra med men jag ska göra mitt bästa. De har så man kan ändra treble och bas så man kan pilla lite själv. Jag funderade på att köpa deras bas till men det är ganska maffiga så när jag tittar på film 2 meter bort så är jag rädd att störa grannar när jag drar upp volymen. Bluetouth är trevligt lika så dubbla optiska ingångar.
Någonting som jag hade problem med är att iet på den vänstra högtalaren föll av, jag hittade det men det blev att den inte sitter så bra. Texten är pyttelite sne på den högra. De skickade ny text till mig om jag ville byta då jag inte var sugen på att vänta 1 månad på att elgiganten skulle få in nya vita att byta till Men om jag ville kunde jag få de utbytta.

Magnetisk kontroll så den sitter fast på vissa metallytor, både positivt och lite negativt (vågar inte lägga den på telefonen då magneten är hyfsat stark).

Jämfört mot lillbror t8 så känns de mindre ansträngda och har som sagt mer anslutningar. Jag tyckte t8 var imponerande för att vara så små (brorsan har dem). Brorsan betalde ca 1200kr för sina t8 och mina t14 kostade ca 2000 när jag fick dem så de är båda dubbelt så dyra nu som då (rea då)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej okej tack för din input😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur fungerar dessa till datorn? Hade hemma ett par Klipsch R15PM Aktiva högtalare som inte alls föll mig i smaken. För det första så spred de ljudet dåligt vilket gjorde att man behövde rikta in dem med ganska hög precision alt. sitta par meter bort vilket blir svårt vid en dator. Dessutom kom inte basen fram förrns vid högre volymer vilket åter igen gjorde att de inte var så bra på nära avstånd.

Audio Pro högtalarna verkar dock leverera gott om bas men hur fungerar de i near field?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur fungerar dessa till datorn? Hade hemma ett par Klipsch R15PM Aktiva högtalare som inte alls föll mig i smaken. För det första så spred de ljudet dåligt vilket gjorde att man behövde rikta in dem med ganska hög precision alt. sitta par meter bort vilket blir svårt vid en dator. Dessutom kom inte basen fram förrns vid högre volymer vilket åter igen gjorde att de inte var så bra på nära avstånd.

Audio Pro högtalarna verkar dock leverera gott om bas men hur fungerar de i near field?

De fungerar utmärkt till datorn! Kör med T12 och sitter knappt en meter ifrån dem vid min stationära dator och ljudet är bättre än vad man kan förvänta. Otroligt bra bas, trots att jag avbeställde subben jag tänkt skaffa. Helt enkelt är de extremt kapabla som datorhögtalare.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Aha bra!

Vad skulle ni säga om färgen? Vet ju att det är en smaksak men ibland gör sig en viss färg sig bättre i långa loppet, ex hur val repor och damm syns?

Just nu lutar jag åt svart även om damm syns lite mer där, främst egentligen för att allt annat till datorn är svart

Vilken färg valde ni? Och hur uppfattar ni att den åldras?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Aha bra!

Vad skulle ni säga om färgen? Vet ju att det är en smaksak men ibland gör sig en viss färg sig bättre i långa loppet, ex hur val repor och damm syns?

Just nu lutar jag åt svart även om damm syns lite mer där, främst egentligen för att allt annat till datorn är svart

Vilken färg valde ni? Och hur uppfattar ni att den åldras?

Jag valde svart för att matcha dator, skärm mm. Två år har inte på något sätt påverkat den svarta färgen, ser precis likadana som när de var nya. Visst samlas det en massa damm på högtalarna så syns det men jag städar ganska ofta så det är inget problem.

Här är ett gammalt galleri där du ser högtalarna i min setup. Har sedan dess uppgraderat både dator och skärm men det ser i det stora hela lika dant ut:

Galleri

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag valde svart för att matcha dator, skärm mm. Två år har inte på något sätt påverkat den svarta färgen, ser precis likadana som när de var nya. Visst samlas det en massa damm på högtalarna så syns det men jag städar ganska ofta så det är inget problem.

Här är ett gammalt galleri där du ser högtalarna i min setup. Har sedan dess uppgraderat både dator och skärm men det ser i det stora hela lika dant ut:

Galleri

Ser bra ut, kör på svart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Återkoppla gärna vad du tycker jämt emot Klipschen. Sitter i samma sits som sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Återkoppla gärna vad du tycker jämt emot Klipschen. Sitter i samma sits som sig.

Har nu fått dem, som vanligt snabb leverans av Elgiganten!

Första intrycket är välproducerade, moderna och stilrena högtalare. Fjärrkontrollen är tjock och tung alum som ger lite lyxigare känsla.

Extra plus att de redan har en mjuk platta att stå på både för att skydda högtalaren och underlaget.

Storleken känns lagom på ett 160 cm skrivbord, Klipschen kändes i största laget.

Jag kopplade in dem med AUX in för enkelhetensskull(kabeln medföljer) men egentligen borde man väl köra optisk.

Det viktigaste, ljudet? Som vanligt är detta en smaksak men i min bok är de många gånger bättre än Klipschen, de levererar imponerande bas för att vara så små, jag funderar på om det finns ett tredje element i lådan vilket inte skulle förvåna mig med tanke på original priset.

Mellanregistret är något tillbaka draget och diskanten hade kunnat vara aningen klarare men det är inte på något vis dåligt.

Jag misstänker att om man köper till en sub så hade man kunnat sätta ner basen på högtalarna och kanske fått till mellanregistret lite bättre.

De sprider ljudet mycket bättre än Klipschen så de behöver inte riktas in nämnvärt när man sitter vid skrivbordet vilket är ett stort plus!

Så som det ser ut nu så är jag nöjd med dessa högtalare! Svart var helt klart rätt val då de är mer diskreta(elementen är svarta).

Jag kan helt klart rekommendera dessa högtalare för datorn, till TV hade jag velat ha något maffigare men så är jag van vid Monitor Audio RX8 system med sub.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej låter bra tack för sammanfattningen! Hoppas få mitt par i morgon!

Permalänk
Medlem

Fungerar Aux-ingången?

Audio Pro är bra högtalare, balanserat ljud (lite audiofil) så jag tycker nog det är ett helt ok köp för reapriset. Efter att ha lysstnat in mig någon dag skulle dock vara lite besviken om jag betalat ordinarie, vilket jag dock inte gjort.

Har en fråga till tråden, någon som haft ett problem med Aux-ingången (line in). Har testat att köra via den lilla svarat ljudkabeln från såväl PC som Samsungplatta till högtalaren men får inget ljud ut. Någon som testat och fått det att låta? Är det fel på min kabel, högtalare eller mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cricke10:

Audio Pro är bra högtalare, balanserat ljud (lite audiofil) så jag tycker nog det är ett helt ok köp för reapriset. Efter att ha lysstnat in mig någon dag skulle dock vara lite besviken om jag betalat ordinarie, vilket jag dock inte gjort.

Har en fråga till tråden, någon som haft ett problem med Aux-ingången (line in). Har testat att köra via den lilla svarat ljudkabeln från såväl PC som Samsungplatta till högtalaren men får inget ljud ut. Någon som testat och fått det att låta? Är det fel på min kabel, högtalare eller mig?

Line-In har funkat för mig i flera år. Föredrar den då jag kan manipulera (hemska tanke!!) ljudet med equalizer från ljudkortets mjukvara. Har ett par T12.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cricke10:

Jag ser på Audio Pro som instegshögtalare till vad man kan kalla audiofil men det är såklart en smaksak som så mycket annat som hör till vad som är bra ljud.

Osäker på vad du menar med balanserat ljud? Ett neutralt ljud är något som inte är förhöjt i någon region men var exakt dessa regioner ligger finns det inga regler om. Jag skulle dock gissa på att studio högtalare är det som sätter ribban efter som det är där artisterna bestämmer hur de tänker att det ska låta.

Audio Pro anser jag inte personligen som neutrala eller för den delen balanserade. De är ganska kraftigt förhöjda i bas och diskanten är också ganska vass medan mellanregistret saknas en aning. Men jag antar att detta är en smaksak och har lite med göra vad det är för musik man är van vid.

Du säger att du skulle varit besviken om du betalat 4000 kr, menar du att du hört högtalare som låter bättre i samma storlek med inbyggd förstärkare för 4000 kr? Såfall hade det varit väldigt intressant att höra vilka.

I mitt tycke så är Audio Pro mer anpassad för modern musik vilket gör dem för mig många gånger bättre än Klipsch R-15PM som normalt ligger på 6000 kr. Klipsch R-15PM Var helt klart mer neutrala och tråkiga trotts att lådorna var ganska mycket större, dock så finns det säkert folk som tycker att ett sådant ljud är bättre.

Mina kördes på AUX först och det tog lite tid innan jag fick ljud, fick konstra lite i Windows med att aktivera rätt device och lite så. Se bara till att du inte har väldigt hög volym när du hittar rätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cricke10:

Skrivet av Neon:

Jag ser på Audio Pro som instegshögtalare till vad man kan kalla audiofil men det är såklart en smaksak som så mycket annat som hör till vad som är bra ljud.

Osäker på vad du menar med balanserat ljud? Ett neutralt ljud är något som inte är förhöjt i någon region men var exakt dessa regioner ligger finns det inga regler om. Jag skulle dock gissa på att studio högtalare är det som sätter ribban efter som det är där artisterna bestämmer hur de tänker att det ska låta.

Audio Pro anser jag inte personligen som neutrala eller för den delen balanserade. De är ganska kraftigt förhöjda i bas och diskanten är också ganska vass medan mellanregistret saknas en aning. Men jag antar att detta är en smaksak och har lite med göra vad det är för musik man är van vid.

Du säger att du skulle varit besviken om du betalat 4000 kr, menar du att du hört högtalare som låter bättre i samma storlek med inbyggd förstärkare för 4000 kr? Såfall hade det varit väldigt intressant att höra vilka.

I mitt tycke så är Audio Pro mer anpassad för modern musik vilket gör dem för mig många gånger bättre än Klipsch R-15PM som normalt ligger på 6000 kr. Klipsch R-15PM Var helt klart mer neutrala och tråkiga trotts att lådorna var ganska mycket större, dock så finns det säkert folk som tycker att ett sådant ljud är bättre.

Mina kördes på AUX först och det tog lite tid innan jag fick ljud, fick konstra lite i Windows med att aktivera rätt device och lite så. Se bara till att du inte har väldigt hög volym när du hittar rätt

se även till att ändra ingången på högtalarna. Lampan ska byta färg beroende på vilken ingång som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Line-In har funkat för mig i flera år. Föredrar den då jag kan manipulera (hemska tanke!!) ljudet med equalizer från ljudkortets mjukvara. Har ett par T12.

Vad märkligt? Jag kör mina på optisk kabel och min EQ fungerar utmärkt. Där har jag provat att sätta upp mellanregister men det lät inte alls så bra.

Funderar på om man skulle köpa till subben så man kan sätta ner basen och kanske få ännu renare ljud. Såfall hade förhoppningen varit att det större elementet tog över mellanregistret lite mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja nu har jag lyssnat hela dagen på mina T14, de klarar sig bra och jag skulle inte behöva någon extra sub. Dock tycker jag att de INTE levererar bättre än mitt 2.1 kit system med några år på nacken så kommer göra ett återköp på dessa.

Om jag inte hade haft ett system innan så hade dessa vart klockrena. Bra tryck,detaljer och man kan få mycket bas om man gillar det. Smidigt att enkelt kunna ställa diskanten och basen.

Permalänk
Medlem

@Frecked: jag har haft audio pro addon five i fem år och är helnöjd med dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Tja nu har jag lyssnat hela dagen på mina T14, de klarar sig bra och jag skulle inte behöva någon extra sub. Dock tycker jag att de INTE levererar bättre än mitt 2.1 kit system med några år på nacken så kommer göra ett återköp på dessa.

Om jag inte hade haft ett system innan så hade dessa vart klockrena. Bra tryck,detaljer och man kan få mycket bas om man gillar det. Smidigt att enkelt kunna ställa diskanten och basen.

Ja, Elgigantens 30 dagars öppet köp är väldigt generöst! Har behövt använda det ett par gånger kan man säga.

Vad är det för 2.1 system du har? De flesta 2.1 system är ju relativt billiga så kan man få ett lika bra för mindre pengar så hade det varit intressant.

Tänk på att ljud är inte bara en smaksak utan även en vanesak. Man brukar säga att högtalare ska spelas in men det finns inga bevis på att högtalare faktiskt ändras ren fysiskt efter X antal speltimmar så istället handlar det om att man vänjer sig vid en viss ljudkaraktär.

De Hifi butiker jag köpt från och där jag velat lämna tillbaka har i de flesta fall tyckt att jag skulle behålla öppet köp perioden ut innan jag bestämde mig och min gissning är att de räknar mad att man vänjer sig vid ljudkaraktären.

Visa signatur

Permalänk

Även jag fastnade för dessa för en tid sedan. Utseendet, fjärren och anslutningsmöjligheterna. Fick hem dom för ett par dagar sedan, och tycker att dom låter bra. Oklart om jag verkligen skulle vilja pröjsa ordinarie pris dock.. Men för 2000kr så är jag nöjd än så länge. Någon närmare recension väntar jag med tills dess att jag har gett dom chansen till några fler timmars lyssnande/inspelning. Använder dom som datorhögtalare.

Hade nästan precis köpt Harman Kardon Soundsticks 3, och för priset jag fick ge (1000kr) så låter dom riktigt bra, åtminstone som datorhögtalare. Tycker nog att exempelvis vissa detaljer och röster kommer fram bättre ur dessa än ur T14. Men dom är dock väldigt riktade i sin ljudbild, så man får vara noga med placering och vinkling.

Och återigen så kommer jag ge T14 några timmar till, innan jag bestämmer mig för vart dom hamnar. Har planer på att testa att använda dom som TV-högtalare också, eller så kanske dom får ersätta min Harman GO + Play 2016.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 24GB DDR4 2666mhz | Asus 1080 Ti 11GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5