Skärmarna blinkar svart följt av en reboot

Permalänk
Medlem

Skärmarna blinkar svart följt av en reboot

Hejsan Allihopa!

Jag har ett problem som jag väldigt tacksamt tar emot tips om hur jag kan bli av med.
Det började gissningsvis för 1 månad sen, skärmarna(har 2 st inkopplade) började att blinka till, de blir svarta vilket varar ca 1-3 sekunder.
Störigt problem men eftersom de tändes igen tänkte jag att det nog bara var glapp, något som jag dock inte lyckades fixa genom att se till att sladdarna sitter i ordentligt. Allt eftersom tiden gick började detta ske oftare och oftare, från att hända 1 gång i veckan till 2-3 gånger vid en längre gamingsession (4-8h).
Sen gick det över till att blinka ett flertal gånger direkt efter varandra varpå ett error meddelande kom upp nere vid klockan där det stod att

"Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts.
Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version XXX.XX slutade svara och har återställts."

Detta har hänt vid allt ifrån att spela spel som World of Warcraft till att datorn bara var på, inte ens webbläsare igång.
Grafiken efter återställning har blivit konstig(kanske inte helt oväntat) och har krävt en omstart av systemet för att man ska kunna använda datorn till något. Datorn fungerade alltså men har ej kunnat visa saker tex i webbläsare osv, dock ej hängt sig.

Problemet förvärrades och nu började dessutom datorn hänga sig och ge ifrån sig ett ljud, inget pip eller så utan mer ett ljud som låter som att något har hängt sig, vet ej exakt hur man ska beskriva det.

Här är datorns spec:
Moderkort: Gigabyte P67A-D3-B3 Socket 1155, P67, ATX
Processor: Intel Core i5-2500K 3.30GHz
Ram: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII TOP
Nätaggregat: Corsair HX 750W Nätdel modulära kablar
HDD 1: Samsung 840-Series EVO 120GB (Denna som Windows ligger på)
HDD 2: Samsung 850-Series EVO 500GB
HDD 3: WD Desktop Green 2TB
HDD 4: WD Desktop Green 2TB

Nu slutligen så hängde den sig inte ens längre utan skärmarna blinkar och sedan startar datorn automatiskt om.
Nedan är ett klipp på hur det ser ut, dock brukar den starta om datorn medans i klippet stängdes den av helt och jag fick själv starta den på nytt.

Jag har testat följande (ej nödvändigtvis listat i rätt ordning);

• Ladda ner nyastedrivrutinen, vilket jag tydligen ej hade.

• Laddat ner 5-7 st gamla drivrutiner (testat från den 2:a nyaste och gått bakåt då jag märkt att problemet kvarstår)

• Testat göra två olika "regedits" som fanns att hitta online (microsofts forum det ena, det andra minns jag ej var)
    Inget av dessa fungerade och efter omformatering är de ej kvar, jag vet att det handlade om att gå in under "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers" och skapa två nya "saker" där, tror det var "TdrDelay" den ena vad där man skulle ändra delayen till 2 eller 8, fanns olika förslag online jag testade båda.

• Testat köra HDD test både med två olika program, Samsung Magician samt något annat (minns ej vad det var) OCH i kommandotolken. Inga fel hittades , jag länkar bilder på hur det såg ut nedan.

• Kört memtest86 i två olika omgångar, först ca 2 - 2,5h sedan under julafton samt anslutande nätter, slutade med ca 34h runtime och 0 fel hittade.

• Ominstallerat moderkorts drivrutiner (tror dock de redan körde de nyaste)

• Omformaterat hårddisk C: helt och hållet och installerat windows (äkta Windows 7 Home Premium) på nytt.

• Jag har ej klockat något i datorn från början, en möjlig fix som föreslogs online var att klocka ner grafikkortet en aning. Jag testade att klocka ner med -50 men det gav inget resultat så jag återställde inställningarna till default (Asus GPU Tweak är programmet som användes)

• Har kontrollerat temperatur och annat med programmen "Speedfan" och "CPU-Z" samt med Aktivitetshanteraren och under Prestandafliken. Varken höga temperaturer eller hög load precis före crash vad jag kunnat se.

• Kontrollerat visuellt genom att öppna upp datorn och se så att alla fläktar snurrar, vilket de gör.

• Kontrollerat att båda SSD diskarna hade den senaste firmwaren, vilket 120gb SSDn inte hade men numera har.

Reserverar mig för att där finns saker jag gjort som jag sedan glömt, har försökt felsöka detta över ett par dagars tid nu och ej skrivit ner det jag gjort förrän i efterhand. Uppdaterar inlägget allt eftersom jag kommer på något som jag gjort/att jag faktiskt utfört något nytt test

Saker jag ska testa men ännu ej gjort (ville slänga upp en tråd så att den finns uppe och eventuella förslag kan börja trilla in):

• Plocka ut ramminnena och köra dom 1 och 1 för att dubbelkolla att det inte är något fel med dom alternativt med någon av kontakterna på moderkortet

• Om möjligt ta hjälp av polare och testa med tex deras Grafikkort (samt/alternativt med mitt i deras maskiner), dvs testa delarna 1 och 1 så gott jag kan.

• Vet ej om det har någon betydelse men tänkte testa med endast 1 skärm inkopplad

Två Errors som jag hittar i Windows loggboken är:
Källa - Händelse-ID

CAPI2 - 4107 (Under program fliken)
Schannel - 36887 (Under Systemfliken)

Efter att ha googlat och försökt fixa framförallt CAPI2 (4107) så kommer jag ej hela vägen. Man ombes göra följande;

"Ta bort innehållet i katalogerna som visas i listan. (%windir% är Windows-katalogen.)

Obs!Du kan få ett meddelande som säger att du inte har behörighet att öppna mappen. Om meddelandet visas klickar du på Fortsätt.

LocalService:

%windir%\ServiceProfiles\LocalService\AppData\LocalLow\Microsoft\CryptnetUrlCache\Content
%windir%\ServiceProfiles\LocalService\AppData\LocalLow\Microsoft\CryptnetUrlCache\MetaData

NetworkService:
%windir%\ServiceProfiles\NetworkService\AppData\LocalLow\Microsoft\CryptnetUrlCache\Content
%windir%\ServiceProfiles\NetworkService\AppData\LocalLow\Microsoft\CryptnetUrlCache\MetaData

LocalSystem:
%windir%\System32\config\systemprofile\AppData\LocalLow\Microsoft\CryptnetUrlCache\Content
%windir%\System32\config\systemprofile\AppData\LocalLow\Microsoft\CryptnetUrlCache\MetaData"

Jag vet ej hur jag ska göra, efter att ha kollat på följande klipp från YouTube där en kille gör precis det så använder han sig av programet "Total Commander" för att söka efter filerna. Jag laddade ner detta och försökte använda det men fastnade på steget då man söker efter filer. Jag fick meddelande om att ingen fil vid det namnet jag skrivit hittades. Jag kontrollerade naturligtvis, både en och två gånger att jag skrivit rätt vilket jag hade.

Osäker på om det säger er något men efter ominstallation av Windows så blev datorn jätteseg precis vid uppstart. När datorn fungerade felfritt tidigare så har den startat upp och varit redo att användas direkt, nu när datorn startar så "laddar" internet ikonen nere vid klockan och när du försöker starta något, tex webbläsare så händer ingenting direkt.
Efter ca 30 sekunder så startar de program man klickat på (om man nu gjort det) samt att "välkommen in i windows" ljudet spelas upp.

Tacksam för alla förslag, jag är datorvan men inte speciellt van vid just felsökningar så förklara gärna så tydligt ni kan om ni har något förslag. God jul och gott nytt år

Edit 1:
Här kommer ett klipp till på hur det kan se ut, nu hände dock något som inte hänt sedan tidigare. Skärmarna blinkade till och kom sedan tillbaka, nu hade upplösningen ändras ute i Windows och texten/grafiken inne i spelet World of Warcraft blev suddig och annorlunda. Dock så hängde sig datorn ej, rebootade inte heller samt att ingen ruta nere vid klockan gällande drivrutin dök upp. Försökte filma så att aktivitetshanteraren var i bild men vet ej hur bra jag lyckades med det.

Permalänk
Medlem

Nätagg? och då märke/modell/ålder.
Jag tycker det låter som att nätagget har börjat tappa orken mer och mer för att numera vara på den absoluta gränsen för vad det klarar av och grafikkortet kraschar av för lite/ojämn ström.

Utöver detta varför 840 evon som OS disk?
850 evon är ju snabbare både för att den är dubbelt så stor och en nyare generation plus 840 evons läs problem som dom visserligen mestadels har fixat nu men inte till 100% (dvs den kan bli slöare att läsa filer som ej har skrivits till med tiden).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nätagg? och då märke/modell/ålder.
Jag tycker det låter som att nätagget har börjat tappa orken mer och mer för att numera vara på den absoluta gränsen för vad det klarar av och grafikkortet kraschar av för lite/ojämn ström.

Utöver detta varför 840 evon som OS disk?
850 evon är ju snabbare både för att den är dubbelt så stor och en nyare generation plus 840 evons läs problem som dom visserligen mestadels har fixat nu men inte till 100% (dvs den kan bli slöare att läsa filer som ej har skrivits till med tiden).

Hej, såklart var det något jag glömde, nätagget jag har är ett "Corsair HX 750W Nätdel modulära kablar" och är ca 5-6 år gammalt. Jag måste erkänna att jag inte tänkt på att det kan vara nätagget men det har du ju såklart rätt i. Vad är bästa sätt att testa detta? Finns det tex program som på olika sätt kan mäta det eller man får helt enkelt byta med en kompis och testa den vägen?

När det gäller vilken disk som har OSet så är svaret så enkelt som att 840n har varit med ett tag och har då varit den ända SSDn men nu nyligen så köpte jag en till för att få lite mer space. Det fungerade bra med 840n och jag tänkte inte att det var värt strulet att ändra på det men det kanske det är, isf tack för du uppmärksammade det :). Det är något jag inte funderat så mycket över, allt jag kände var att det fungerade prima med 840n och därför ej bytade men det kanske är dags att göra nu då när jag ändå precis gjort en fresh install, lika bra när man är igång.

Tack för ditt svar, ska göra mitt bästa för att ta reda på hur man bäst felsöker nätagget och följa upp det

Edit: Kollade upp när datorn var köpt (sen har vissa tillägg och byten gjorts, dock ej på Nätagget) och det köptes in 2011-11-13. Kollade även upp hur lång garanti det är på Nätagget och det är 7 år. Så på det sättet kan man ju hoppas att det är just nätagget som strular

Permalänk
Medlem

HX är ett bra nätagg som borde hålla i ett par till minst.
Men man vet ju aldrig!

Testa nätagg kan göras genom att prova det misstänkta agget med andra delar (och då delar som drar ungefär lika mycket ström) dock är det inte att rekomendera för OM nätagget är dåligt så kan det skada andra komponenter under testet (och det oavsett hur bra det är dock är det ju betydligt mindre risk med ett bra än ett skräp), vilket det givetvis kan ha gjort med datorn det satt i redan.

Det är betydligt bättre att prova ett nytt eller beg agg som man vet funkar (dvs satt i en dator som drog lika mycket heller mer störm som den som ska testas).
Alternativt mäta upp agget under belastning vilket kräver en del kunskaper samt utrustning som kan kosta en hel del (mer än ett nytt agg i alla fall).

Då du har ett p67 kort så kan du ju ej testa utan grafikkort tyvärr men du kan ju alltid prova ett grafikkort som drar mindre ström om du har nåt (troligen inte).
Det finns ju nvidia 210,610,710 amd 5450,r5 230 kort för 300-400 hundra men det är ju en ganska onödig kostnad då dessa kort är sämre än dom inbyggda i intels cpu'er och nästintill oanvändbara för annat än en server och kanske lite browsing (utan film/flash/etc).

Har ett 210 själv för att testa med numera om det behövs och det köptes för att asrocks p67 fatality pro moderkort (som var till min unraid NAS burk) helt enkelt vägrade att boota något OS dvs win/linux/etc utan ett grafikkort istoppat.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen att det är grafikkortet, se till att testa ett annat innan du spenderar för mycket tid på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

HX är ett bra nätagg som borde hålla i ett par till minst.
Men man vet ju aldrig!

Testa nätagg kan göras genom att prova det misstänkta agget med andra delar (och då delar som drar ungefär lika mycket ström) dock är det inte att rekomendera för OM nätagget är dåligt så kan det skada andra komponenter under testet (och det oavsett hur bra det är dock är det ju betydligt mindre risk med ett bra än ett skräp), vilket det givetvis kan ha gjort med datorn det satt i redan.

Det är betydligt bättre att prova ett nytt eller beg agg som man vet funkar (dvs satt i en dator som drog lika mycket heller mer störm som den som ska testas).
Alternativt mäta upp agget under belastning vilket kräver en del kunskaper samt utrustning som kan kosta en hel del (mer än ett nytt agg i alla fall).

Då du har ett p67 kort så kan du ju ej testa utan grafikkort tyvärr men du kan ju alltid prova ett grafikkort som drar mindre ström om du har nåt (troligen inte).
Det finns ju nvidia 210,610,710 amd 5450,r5 230 kort för 300-400 hundra men det är ju en ganska onödig kostnad då dessa kort är sämre än dom inbyggda i intels cpu'er och nästintill oanvändbara för annat än en server och kanske lite browsing (utan film/flash/etc).

Har ett 210 själv för att testa med numera om det behövs och det köptes för att asrocks p67 fatality pro moderkort (som var till min unraid NAS burk) helt enkelt vägrade att boota något OS dvs win/linux/etc utan ett grafikkort istoppat.

Precis, tanken var främst att få låna en polares nätagg och koppla in hos mig och se. Jag har sett att det finns kalkylator för att räkna ut vilken styrka ens PSU kräver osv, men jag verkar få konstiga värden. När jag fyllde i 2 olika som jag hittade i någon tråd här på Sweclockers så fick jag att mitt PSU bör vara 320MHz eller något sånt.

Kanske jag som är kass men är inte det galet lågt? Grafikkortet rekommenderar dom att man har 550W. Jag är kass på sånt där, men det känns som något inte stämmer eller som att jag inte riktigt hänger med på vad som menas. Min ena polare som jag pratade med har ett 650W, vet ej märke osv än. Tror ni det kan fungera för att testa med eller är det lågt? Jag vill ju inte testa med ett helt nätagg men som är för svagt för mitt system, då blir väl testet helt meningslöst.

Precis som du är inne på så har jag tyvärr inget grafikkort som ligger, visst om det verkar vara det kan jag självklart investera i ett billigt för någon hundralapp men slipper ju helst :). Av en slump berättade jag för farsan om mitt problem och ditt förra råd om att titta om det kan vara just nätagget, han sa då att han skulle se om deras IT kille på jobbet som är kunnig kunde titta på det, han är dessutom utbildad elektriker så han skulle tydligen ha massor med verktyg då han är intresserad av att pilla med sånt. Vi får se om han har tid/lust

Skrivet av Semjonov:

Jag tror personligen att det är grafikkortet, se till att testa ett annat innan du spenderar för mycket tid på annat.

Hej!
Har du något förslag på hur jag kan testa Grafikkortet? Jag testade nämligen med 3Dmark som jag har via Steam, har ej Steam installerat just nu och kan inte kolla precis nu men tror det var 3Dmark 11. När jag testade det förut, innan reinstall av OS så dog datorn direkt men just nu verkar systemet vara lite mer stabilt så jag får ladda ner Steam och testa det igen.

Tack för ditt tips

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag installerade Steam och körde ett performance test med 3Dmark 11. Vad som hände var att efter bara en liten stund så blinkade skärmarna svart sedan stängdes programmet ner med ett felmeddelande. Jag filmade det och ni kan se hur det såg ut nedan
https://youtu.be/mHUiMHc2GRQ

Efter testet slutade jag filma och glömde starta inspelningen när jag bestämde mig för att testa entry level istället. När jag gjorde detta så crashes datorn helt och vägrar nu starta. Jag testade att ta ut cmos batteriet ifrån datorn och sedan starta men den kommer ej längre än Windows loggan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan inte låna ett billigt kort ifrån IT killen över en helg eller nåt?
Dom borde ju ha åtminstånde ett för att som dom testar med.

Vad gör den när vid uppstaarten?
Dvs dör den/startar om/fryser o du behöver starta om den manuellt?

Om du tar ur grafikortet och startar datorn hur beter den sig då?
Prova även efter detta test att koppla ur ALLT utom cpu minne inklusive alla usb enheter som mus/kablar/hubb/osv och ssd/hd/osv
Dör den/startar om (om det är detta den gör med gpu) på samma sätt även då heller "funkar" den utan att dö/starta om.
Visst du kommer juu ej att ha en bild så du vet ju inte om win/etc laddas men cpu/chassi fläktar är ju rätt vanligt att dom varvar upp max under nån/några sek vid uppstarten för att sen gå ner i varv.
Så du borde ju kunna höra om den startar om på samma sätt om det är det den gör.

Dom flesta moderkort kan starta upp utan problem och utan bios inställningar när man ej har ett grafikkort (haft flera p67 kort där det funkat bra enda som ej funkat är asrock kortet jag skrev om tidigare).

Du får ju kanske ett humm om vad som kan vara trasigt dvs om den fortfarande uppför sig på samma sätt så är det ju troligen inte fel på grafikkortet men nätagget/allt annat kan det ju vara fel på fortfarande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam2k:

Uppdatering: Jag installerade Steam och körde ett performance test med 3Dmark 11. Vad som hände var att efter bara en liten stund så blinkade skärmarna svart sedan stängdes programmet ner med ett felmeddelande. Jag filmade det och ni kan se hur det såg ut nedan
https://youtu.be/mHUiMHc2GRQ

Efter testet slutade jag filma och glömde starta inspelningen när jag bestämde mig för att testa entry level istället. När jag gjorde detta så crashes datorn helt och vägrar nu starta. Jag testade att ta ut cmos batteriet ifrån datorn och sedan starta men den kommer ej längre än Windows loggan.

TIPPAR PÅ ATT SSD``=GAME OWER Har haft liknande fenomen ...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Du kan inte låna ett billigt kort ifrån IT killen över en helg eller nåt?
Dom borde ju ha åtminstånde ett för att som dom testar med.

Vad gör den när vid uppstaarten?
Dvs dör den/startar om/fryser o du behöver starta om den manuellt?

Om du tar ur grafikortet och startar datorn hur beter den sig då?
Prova även efter detta test att koppla ur ALLT utom cpu minne inklusive alla usb enheter som mus/kablar/hubb/osv och ssd/hd/osv
Dör den/startar om (om det är detta den gör med gpu) på samma sätt även då heller "funkar" den utan att dö/starta om.
Visst du kommer juu ej att ha en bild så du vet ju inte om win/etc laddas men cpu/chassi fläktar är ju rätt vanligt att dom varvar upp max under nån/några sek vid uppstarten för att sen gå ner i varv.
Så du borde ju kunna höra om den startar om på samma sätt om det är det den gör.

Dom flesta moderkort kan starta upp utan problem och utan bios inställningar när man ej har ett grafikkort (haft flera p67 kort där det funkat bra enda som ej funkat är asrock kortet jag skrev om tidigare).

Du får ju kanske ett humm om vad som kan vara trasigt dvs om den fortfarande uppför sig på samma sätt så är det ju troligen inte fel på grafikkortet men nätagget/allt annat kan det ju vara fel på fortfarande.

Hej igen.
Jo det kan jag säkert höra med honom dock så kommer min polare hem ikväll efter att ha varit borta över julhelgen och han har tydligen ett grafikkort som ligger, vet ej vilket.

Vid uppstart nu så kommer den till windowsloggan och sedan startar om. Jag har ej testat att starta utan grafikkort, trodde inte det gick med detta moderkortet men det kan jag absolut testa.
Jag ska testa köra med bara CPU och se vad som händer.

Nu är jag inte så kunnig som sagt men när datorn krascha och vägrar starta efter ett sånt 3Dmark test tänkte jag att det nog var grafikkortet ändå, trist isf då det blir dyrare än att köra PSUet på garanti 😥

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

TIPPAR PÅ ATT SSD``=GAME OWER Har haft liknande fenomen ...

Det kan det ju såklart vara men borde inte det synts på något sätt när jag gjorde HDD testerna? Finns det något bättre sätt att testa än det jag gjorde om jag får igång datorn?

Edit: Bestämde mig för att ringa till Inet och kolla hur lång väntetid det var på felsökning bara som en reservplan ifall jag inte lyckas reda ut det själv, 500:- är det lätt värt men det är intressant att göra själv om det går och naturligtvis mycket lärorikt.
Medans jag stod i telefonkö så testade jag starta datorn med moderkortsmanualen i handen för att läsa av eventuell felkod (pip) och vad det betydde. Den pep först 1 gång vilket betyder lyckad boot men sen rebootade den efter windowsloggan precis som den gjorde tidigare, efter detta så startade dock datorn till min förvåning.
När jag väl kom fram till Inet support så sa tjejen att det till 99% var att mitt grafikkort som har gett upp samt att väntetiden var ca 7 dagar i butiken nära mig. Kan tillägga att jag sedan sist har tagit ut grafikkortet och blåst bort så mycket damm jag kan både ifrån fläktarna och kontakterna (båda ändar) samt testat med 1 ram minne i taget osv, gjorde ingen skillnad datorn startade inte ändå (obs detta var igår, nu idag startade datorn som nämnt ovan).

Jag funderar just nu på att testa med polarens grafikkort när han kommer hem ikväll, beroende på hur resultatet där blir så kanske med nätaggregat också. Om vi ej lyckas lösa det så blir det nog en inet felsökning, annars blir det att skrapa ihop växeln i soffan och köra på ett nytt grafikkort nu när det är REA. Även om det är REA just nu så tillåter inte plånboken ett så roligt köp av nytt grafikkort som man skulle önska, har ni något bra tips på ett grafikkort som inte kostar skjortan? Jag tänker tom i banorna att skaffa ett som har motsvarande prestanda till mitt nuvarande, det måste ju gå att få för en hyffsad peng nu när mitt snart har 4 år på nacken, allt beror på priserna helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam2k:

Jag funderar just nu på att testa med polarens grafikkort när han kommer hem ikväll, beroende på hur resultatet där blir så kanske med nätaggregat också.

Ja, det borde du göra. Är definitiv billigare och snabbare att testa med polarens än att lämna in datorn.

Skrivet av adam2k:

Det kan det ju såklart vara men borde inte det synts på något sätt när jag gjorde HDD testerna? Finns det något bättre sätt att testa än det jag gjorde om jag får igång datorn?

Det finns fall där diskar gått sönder trots att nått program sagt att disken var ok. Dom som bett om hjälp kom då tillbaka och berättade vad som hänt och att deras problem löstes när de köpte ny disk.

Du kan låna en disk som du testar att installera på. Men ha bara 1 disk kopplad medan du installerar för att undvika att DVD/USB minnet läger/använder något på en annan disk som Windows behöver för att starta.

Dessutom kan lagrings diskar också orsaka problem så man vill testa utan sånt kopplade också. SATA kablar, strömkablar och SATA porten på moderkortet är också kända för att orsaka konstiga fel så är felet kvar vill man också testa med andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ja, det borde du göra. Är definitiv billigare och snabbare att testa med polarens än att lämna in datorn.

Det finns fall där diskar gått sönder trots att nått program sagt att disken var ok. Dom som bett om hjälp kom då tillbaka och berättade vad som hänt och att deras problem löstes när de köpte ny disk.

Du kan låna en disk som du testar att installera på. Men ha bara 1 disk kopplad medan du installerar för att undvika att DVD/USB minnet läger/använder något på en annan disk som Windows behöver för att starta.

Dessutom kan lagrings diskar också orsaka problem så man vill testa utan sånt kopplade också. SATA kablar, strömkablar och SATA porten på moderkortet är också kända för att orsaka konstiga fel så är felet kvar vill man också testa med andra.

Polaren är här när som helst då börjar vi testa grafikkort och möjligtvis nätagg också. Återkommer med hur det går, kanske inte idag dock.
Tack för tipset om HDD, får se hur jag kan göra där, vet ej om jag kan låna någon disk av polare, kan det hjälpa att koppla ur alla utom 1 och försöka sig på tester möjligtvis reinstall av windows med bara 1 disk i?

Permalänk
Medlem

Vi har nu testat med 2 olika grafikkort som polaren hade med sig och med båda fungerar datorn. Den är fortfarande lite konstig när den kommer igång samt att ena skärmen blinkar svart lite då och då.
Det går dock att för det första få igång datorn, vilket fortfarande inte går med mitt, men även spela verkar fungera.
Jag hoppas att det bara är grafikkortet som strular, det verkar ju iallafall vara sönder. Hoppas att en omformatering samt nytt grafikkort löser det andra också. Värt att notera är att detta grafikkortet jag lånar just nu inte vill köra 2 skärmar via DVI så jag fick koppla in min 2a skärm via HDMI, något som jag inte testat förut. Nu blinkar den svart typ allt från 1 gång var 10e minut till 3 gånger vissa minuter. Kan detta vara ett problem som har med HDMI anslutning/kabel eller så att göra? När vi testade använde vi bara 1 skärm, jag kopplade inte in den andra förrän han stack igen.

Nu är då frågan, några tips på bra grafikkort? Jag är inne på ett som endast är en liten uppgradering ifrån mitt förra alternativt tom ett likvärdigt. Datorn fungerade bra innan det gick sönder. Allt beror på vad priserna är, kan jag få ett likvärdigt för en struntsumma så kan faktiskt det vara ett alternativ, annars är jag ute efter ett bra budget kort, tänker att det allra helst ska landa på under 2500:-
Har ni tips på ett kort för 3000:- som ni tycker är så j*vla värt 500:- extra så är det absolut något jag kommer överväga.

Stort tack till alla som skrivit i tråden och engagerat sig Hoppas verkligen att det blir bra med nytt grafikkort nu, det känns som att det är det som spökat.

Permalänk
Medlem

Blinkade skärm problem kan vara dålig/kabel/kontakt eller för lång kabel.
Om du sänker upplösningen och/eller hz så minskar du bandbredden i kabeln så om du har tex en 1080p60hz skärm prova med 50/30/25/23,976hz eller 720p.
Funkar skärmen då är det kabel/kontakt problem, "billiga" hdmi kablar (som inte alltid behöver vara billiga) kan ha dålig passform på hdmi kontakterna som kan ställa till det.

Har själv haft en hdmi kabel som satt mellan min reciver o tv ip tv box/dvd/htpc funkade felfritt men när popcorn c-200 (mediaspelare) användes så fick jag ett 2cm brett band av gröna linjer på vänstra sidan av tv´n.
Det började med 1-2gånger per mån och en ur/i koppling av hdmi kabeln löste det (eller omstart av c-200 som dock tog för lång tid så kabel i/ur var det som användes dom flesta gånger).
Men sakta ökade det och efter 1-2 år var det uppe i 3-5 gånger per vecka, utöver detta så gjorde tv´n en hdmi sync (dvs samma sak som händer om du ändrar upplösning/hz) 3 av 4 gånger jag släckte lampan på skithuset.
Efter att jag flyttat tv/reciver för städning bakom och lite tryck luft o rensa damm ur dom så slutade det helt och hållet (båda problemen var lösta).
Efter nån mån började jag fundera på varför och provade att vända på hdmi kabeln och vips så var problemet tillbaks igen så vände tillbaks igen och sen dess har det inte hänt på 2-3år.

Det är fortfarande inte omöjligt att det är nätagget.
Vad var det för grafikkort ni testade med?
Var det ett som drog lika mycket heller mer ström? Om ja så är det nog inte nätagget, om nej så kan det mycket väl vara nätagget.
Även om det var en skillnad på några enstaka sketna watt så kan nätagget ha hamnat på rätt sida gränsen vid testet.

Du kan kolla på ett ungefär vad olika kort drar här http://www.hwcompare.com/12521/geforce-gtx-670-vs-radeon-hd-5...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Blinkade skärm problem kan vara dålig/kabel/kontakt eller för lång kabel.
Om du sänker upplösningen och/eller hz så minskar du bandbredden i kabeln så om du har tex en 1080p60hz skärm prova med 50/30/25/23,976hz eller 720p.
Funkar skärmen då är det kabel/kontakt problem, "billiga" hdmi kablar (som inte alltid behöver vara billiga) kan ha dålig passform på hdmi kontakterna som kan ställa till det.

Har själv haft en hdmi kabel som satt mellan min reciver o tv ip tv box/dvd/htpc funkade felfritt men när popcorn c-200 (mediaspelare) användes så fick jag ett 2cm brett band av gröna linjer på vänstra sidan av tv´n.
Det började med 1-2gånger per mån och en ur/i koppling av hdmi kabeln löste det (eller omstart av c-200 som dock tog för lång tid så kabel i/ur var det som användes dom flesta gånger).
Men sakta ökade det och efter 1-2 år var det uppe i 3-5 gånger per vecka, utöver detta så gjorde tv´n en hdmi sync (dvs samma sak som händer om du ändrar upplösning/hz) 3 av 4 gånger jag släckte lampan på skithuset.
Efter att jag flyttat tv/reciver för städning bakom och lite tryck luft o rensa damm ur dom så slutade det helt och hållet (båda problemen var lösta).
Efter nån mån började jag fundera på varför och provade att vända på hdmi kabeln och vips så var problemet tillbaks igen så vände tillbaks igen och sen dess har det inte hänt på 2-3år.

Det är fortfarande inte omöjligt att det är nätagget.
Vad var det för grafikkort ni testade med?
Var det ett som drog lika mycket heller mer ström? Om ja så är det nog inte nätagget, om nej så kan det mycket väl vara nätagget.
Även om det var en skillnad på några enstaka sketna watt så kan nätagget ha hamnat på rätt sida gränsen vid testet.

Du kan kolla på ett ungefär vad olika kort drar här http://www.hwcompare.com/12521/geforce-gtx-670-vs-radeon-hd-5...

Hej, ja det verkar vara kabeln alternativt HDMI ingången bak på skärmen. Jag brukar köra en HDMI kabel till datorn och det fungerar fint även nu, så det är endast strul med just denna skärmen och när HDMI används. Precis som du säger så är det inte alltid så att "billiga" HDMI kablar är just det i butiken, billiga. Kabeln jag kör till TVn är hela 10m men har fungerat bra i 5-6 år nu, den kostade lite mer när den inhandlades också, vet ej hur stor skillnad det gjorde men kände att det var värt en lite dyrare sladd speciellt eftersom den är så lång.

Okej, inget gör mig gladare än om det är nätaggregatet då det går på garantin.
Vi testade med två olika, ett jättegammalt som jag ej har kvar här nu och inte är helt 100 på namnet men tror det var "XFX GeForce 275 GTX". Vi testade detta delvis för att ha testat två olika men också för att polaren ville se om det fungerade eller om det skulle slängas :).
Det andra vi testade var polarens nuvarande grafikkort som är ett "XFX Radeon HD 7950"

Här är en jämförelse från sidan du länkade mellan mitt gamla (eventuellt söndriga) och polarens kort.
http://www.hwcompare.com/12507/geforce-gtx-670-vs-radeon-hd-7... Enligt detta verkar hans dra 30 watt mer? På återförsäljares hemsida tror jag mitt 670 rekommenderar 550W och hans 7959 500W. Enligt Cnet är rek på 275 kortet 550W samma som mitt.

Ja det är svårt att säga, om man går efter hwcompare så drar testkortet mer, dvs antagligen är nätagget helt.
Går man efter rekommendationer från återförsäljare så är siffran där 50W mindre, sen exakt hur jag ska tolka det vet jag ej.

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag körde till Netonnet och köpte ett ASUS GeForce GTX1060 3GB (https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu...).

Datorn fungerar hittills som den ska, installerade även Windows på den andra SSDn. Hur som helst, det verkar som att det var grafikkortet. Jag har iofs bara testat spela i typ 3-4 timmar men det flyter på bra, 3Dmark 11 test osv fungerade också, vet ej hur bra poäng det blev då jag mest fokuserade på om datorn skulle klara testet.

Tack för all hjälp, uppdaterar om det skulle bli några fler konstigheter nu i dagarna när jag hinner testa lite mer men håller tummarna på att det fortsätter fungera.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara lägga till ett sista inlägg nu när det gått lite drygt en vecka, datorn fungerar prima.
Så om någon läser detta i framtiden och har liknande problem, testa gärna det jag skrev i mitt första inlägg samt det som folk tipsat om i tråden. I mitt fall var det dock ett söndrigt grafikkort som var problemet, men så är det kanske inte nödvändigtvis för dig.