Skärmarna blinkar svart följt av en reboot
Hejsan Allihopa!
Jag har ett problem som jag väldigt tacksamt tar emot tips om hur jag kan bli av med.
Det började gissningsvis för 1 månad sen, skärmarna(har 2 st inkopplade) började att blinka till, de blir svarta vilket varar ca 1-3 sekunder.
Störigt problem men eftersom de tändes igen tänkte jag att det nog bara var glapp, något som jag dock inte lyckades fixa genom att se till att sladdarna sitter i ordentligt. Allt eftersom tiden gick började detta ske oftare och oftare, från att hända 1 gång i veckan till 2-3 gånger vid en längre gamingsession (4-8h).
Sen gick det över till att blinka ett flertal gånger direkt efter varandra varpå ett error meddelande kom upp nere vid klockan där det stod att
"Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts.
Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version XXX.XX slutade svara och har återställts."
Detta har hänt vid allt ifrån att spela spel som World of Warcraft till att datorn bara var på, inte ens webbläsare igång.
Grafiken efter återställning har blivit konstig(kanske inte helt oväntat) och har krävt en omstart av systemet för att man ska kunna använda datorn till något. Datorn fungerade alltså men har ej kunnat visa saker tex i webbläsare osv, dock ej hängt sig.
Problemet förvärrades och nu började dessutom datorn hänga sig och ge ifrån sig ett ljud, inget pip eller så utan mer ett ljud som låter som att något har hängt sig, vet ej exakt hur man ska beskriva det.
Här är datorns spec:
Moderkort: Gigabyte P67A-D3-B3 Socket 1155, P67, ATX
Processor: Intel Core i5-2500K 3.30GHz
Ram: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII TOP
Nätaggregat: Corsair HX 750W Nätdel modulära kablar
HDD 1: Samsung 840-Series EVO 120GB (Denna som Windows ligger på)
HDD 2: Samsung 850-Series EVO 500GB
HDD 3: WD Desktop Green 2TB
HDD 4: WD Desktop Green 2TB
Nu slutligen så hängde den sig inte ens längre utan skärmarna blinkar och sedan startar datorn automatiskt om.
Nedan är ett klipp på hur det ser ut, dock brukar den starta om datorn medans i klippet stängdes den av helt och jag fick själv starta den på nytt.
Jag har testat följande (ej nödvändigtvis listat i rätt ordning);
Ladda ner nyastedrivrutinen, vilket jag tydligen ej hade.
Laddat ner 5-7 st gamla drivrutiner (testat från den 2:a nyaste och gått bakåt då jag märkt att problemet kvarstår)
Testat göra två olika "regedits" som fanns att hitta online (microsofts forum det ena, det andra minns jag ej var)
Inget av dessa fungerade och efter omformatering är de ej kvar, jag vet att det handlade om att gå in under "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers" och skapa två nya "saker" där, tror det var "TdrDelay" den ena vad där man skulle ändra delayen till 2 eller 8, fanns olika förslag online jag testade båda.Testat köra HDD test både med två olika program, Samsung Magician samt något annat (minns ej vad det var) OCH i kommandotolken. Inga fel hittades , jag länkar bilder på hur det såg ut nedan.
Kört memtest86 i två olika omgångar, först ca 2 - 2,5h sedan under julafton samt anslutande nätter, slutade med ca 34h runtime och 0 fel hittade.
Ominstallerat moderkorts drivrutiner (tror dock de redan körde de nyaste)
Omformaterat hårddisk C: helt och hållet och installerat windows (äkta Windows 7 Home Premium) på nytt.
Jag har ej klockat något i datorn från början, en möjlig fix som föreslogs online var att klocka ner grafikkortet en aning. Jag testade att klocka ner med -50 men det gav inget resultat så jag återställde inställningarna till default (Asus GPU Tweak är programmet som användes)
Har kontrollerat temperatur och annat med programmen "Speedfan" och "CPU-Z" samt med Aktivitetshanteraren och under Prestandafliken. Varken höga temperaturer eller hög load precis före crash vad jag kunnat se.
Kontrollerat visuellt genom att öppna upp datorn och se så att alla fläktar snurrar, vilket de gör.
Kontrollerat att båda SSD diskarna hade den senaste firmwaren, vilket 120gb SSDn inte hade men numera har.

Reserverar mig för att där finns saker jag gjort som jag sedan glömt, har försökt felsöka detta över ett par dagars tid nu och ej skrivit ner det jag gjort förrän i efterhand. Uppdaterar inlägget allt eftersom jag kommer på något som jag gjort/att jag faktiskt utfört något nytt test
Saker jag ska testa men ännu ej gjort (ville slänga upp en tråd så att den finns uppe och eventuella förslag kan börja trilla in):
Plocka ut ramminnena och köra dom 1 och 1 för att dubbelkolla att det inte är något fel med dom alternativt med någon av kontakterna på moderkortet
Om möjligt ta hjälp av polare och testa med tex deras Grafikkort (samt/alternativt med mitt i deras maskiner), dvs testa delarna 1 och 1 så gott jag kan.
Vet ej om det har någon betydelse men tänkte testa med endast 1 skärm inkopplad
Två Errors som jag hittar i Windows loggboken är:
Källa - Händelse-ID
CAPI2 - 4107 (Under program fliken)
Schannel - 36887 (Under Systemfliken)
Efter att ha googlat och försökt fixa framförallt CAPI2 (4107) så kommer jag ej hela vägen. Man ombes göra följande;
"Ta bort innehållet i katalogerna som visas i listan. (%windir% är Windows-katalogen.)
Obs!Du kan få ett meddelande som säger att du inte har behörighet att öppna mappen. Om meddelandet visas klickar du på Fortsätt.
LocalService:
%windir%\ServiceProfiles\LocalService\AppData\LocalLow\Microsoft\CryptnetUrlCache\Content
%windir%\ServiceProfiles\LocalService\AppData\LocalLow\Microsoft\CryptnetUrlCache\MetaData
NetworkService:
%windir%\ServiceProfiles\NetworkService\AppData\LocalLow\Microsoft\CryptnetUrlCache\Content
%windir%\ServiceProfiles\NetworkService\AppData\LocalLow\Microsoft\CryptnetUrlCache\MetaData
LocalSystem:
%windir%\System32\config\systemprofile\AppData\LocalLow\Microsoft\CryptnetUrlCache\Content
%windir%\System32\config\systemprofile\AppData\LocalLow\Microsoft\CryptnetUrlCache\MetaData"
Jag vet ej hur jag ska göra, efter att ha kollat på följande klipp från YouTube där en kille gör precis det så använder han sig av programet "Total Commander" för att söka efter filerna. Jag laddade ner detta och försökte använda det men fastnade på steget då man söker efter filer. Jag fick meddelande om att ingen fil vid det namnet jag skrivit hittades. Jag kontrollerade naturligtvis, både en och två gånger att jag skrivit rätt vilket jag hade.
Osäker på om det säger er något men efter ominstallation av Windows så blev datorn jätteseg precis vid uppstart. När datorn fungerade felfritt tidigare så har den startat upp och varit redo att användas direkt, nu när datorn startar så "laddar" internet ikonen nere vid klockan och när du försöker starta något, tex webbläsare så händer ingenting direkt.
Efter ca 30 sekunder så startar de program man klickat på (om man nu gjort det) samt att "välkommen in i windows" ljudet spelas upp.
Tacksam för alla förslag, jag är datorvan men inte speciellt van vid just felsökningar så förklara gärna så tydligt ni kan om ni har något förslag. God jul och gott nytt år
Edit 1:
Här kommer ett klipp till på hur det kan se ut, nu hände dock något som inte hänt sedan tidigare. Skärmarna blinkade till och kom sedan tillbaka, nu hade upplösningen ändras ute i Windows och texten/grafiken inne i spelet World of Warcraft blev suddig och annorlunda. Dock så hängde sig datorn ej, rebootade inte heller samt att ingen ruta nere vid klockan gällande drivrutin dök upp. Försökte filma så att aktivitetshanteraren var i bild men vet ej hur bra jag lyckades med det.