Bostadspriser 2017 och framåt.

Permalänk
Medlem

@Psyence: det gör jag inte alls, det är du som inte förstår skillnad mellan produkt och mål. En restaurangs produkt är mat, en banks produkt är (hantering av) pengar. Ett företags mål är att tjäna pengar. Däremot, en banks syfte är att hantera pengar - annars är det inte en bank. En restaurangs syfte är att hantera mat, annars är det inte en restaurang. Det här är jätteenkelt. Jag hänvisar för tredje gången till SNI koderna.

Det var det här jag vände mig emot från början, någon menade på att vi skulle låta någon annan än bankerna hantera våra bolån. Om en matkedja gör det blir dem en bank, exempel ICA Banken. Det går inte att låta ett företag ha som produkt eller biprodukt att göra en viss sak utan att klassificera det som ungefär det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

1. Tänk efter lite lilla du. Fukt kommer från ledningar. Uppstår skadan från din lägenhet (innandöme eller avlopp) så går det på den lagstadgade bostadsrättsförsäkringen (eller föreningens fastighetsförsäkring) du har och är kopplad till din andel i föreningen. I min bostadsrätt ingår det i avgiften så man ser det aldrig, i andra är det en separat postering. Man är som bostadsrättsinnehavare medlem i en ekonomisk förening - 100% föreningens ansvar.
3. Nej det är verkligen inte garanterat.

6. Nej en banks syfte är att förvalta pengar - på samma sätt som att en hamburgerkedjas syfte är att sälja mat. Varför tror du det finns SNI koder?

Jag lovar dig att din BRFs försäkring _inte_ täcker läckage från en trasig diskmaskin, det blir din huvudvärk. Är det däremot vattenrören som läcker är det föreningens ansvar.

SNI-koder är ett sätt att kategorisera verksamheter för statistiska ändamål, inte för att ange deras syfte.

Från SCB.se:
Standard för svensk näringsgrensindelning (SNI)

Standarden för svensk näringsgrensindelning, SNI, är främst en statistisk standard som används för att klassificera enheter som företag och arbetsställen efter deras ekonomiska aktiviteter. SNI är en viktig klassifikation för bland annat ekonomisk statistik.

Jag vidhåller att ett företags främsta syfte är att tjäna pengar åt sina ägare, inget annat. Detta kan man göra på många olika sätt, tex genom att förvalta pengar eller sälja hamburgare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Sluta tro, lova och garantera en massa saker som du bevisligen inte har en aning om eller har fel om. Jag är ekonomiansvarig i föreningen och vet mycket väl vad som gäller, både här och i andra föreningar jag har eller har haft åtagande i (gäller HSB så inga större skillnader egentligen)

Vidhåll vad du vill, du förstår uppenbarligen inte innehållet i diskussionen och inte vad SNI innebär trots att du själv skriver det. Det säger väl sig självt att ändamålet och syftet bör vara så nära varandra som möjligt Finns anledningar till att vi inte har några Michelinmärkta sjukhus!

Permalänk
Medlem

På en bostadsmarknad i balans är räntekostnader på lån + avgift till föreningen att likställa med hyra. Om man SPEKULERAR I HUR bostadsmarknadens obalanser och samhällsekonomin i stort kommer påverka värdet på bostadsrätten över tid så blir det samtidigt en finansiell risk/möjlighet.

Det enda sättet att investera genom att köpa en bostadsrätt är att renovera den till ett bättre skick än vad man köpte den i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

1. Skador så som fukt går på föreningen

I vissa fall ja, I andra fall nej. Det existerar skador som ej går på föreningen men som däremot en hyresvärd varit tvungen att fixa kostnadsfritt, vilket var poängen. Förstår du?

Skrivet av MsSmith:

2. Det är en förlust att betala 7 000kr i hyra varje månad för ingenting

Man betalar inte för "ingenting" som sagt, däremot håller jag med om att fördelarna med bostadsrätt trumfar fördelarna me hyresrätt i många fall och för de flesta i dagens marknad, vilket är varför jag också bor i bostadsrätt.

Skrivet av MsSmith:

3. Du har inga högre krav på standard va? Vitvaror ska bara fungera i hyreslägenheter - vi som vill ha ismaskin eller induktion eller renovera göra om i bostaden.

Irrelevant.

Skrivet av MsSmith:

4. Nej vi får inte se det som något det inte är. Det där är mytomanifasoner. Det blir inte så i PRAKTIKEN, bland det enskilt dummaste på Swec på länge. Jämför aldrig medlemskap i en ekonomisk förening eller äganderätt med att betala hyra - som att jämföra bilar och ansjovis.

Verkar som jag trampade på en öm tå här.

Man skall inte jämföra att hyra med att köpa bostadsrätt. GOT IT. (facepalm)

Som "bilar och ansjovis", OK.

Skrivet av MsSmith:

5. Verkligheten... jo tjena, är det någon som klyver hår här så är det väl du som hittar på saker som inte är och försöker vrida det till något som inte stämmer.

Vad som stämmer är att de flesta som köper lägenheter för långt mer än de någonsin kommer betala tillbaka befinner sig i en situation som på många sätt är som att hyra, förstår att det smärtar dig på något vis att se det så men det är likväl fallet. Betalar du inte din ränta blir du kickad, din lägenhet är pantsatt och det är banken som tar den om du inte betalar till dom.

Skrivet av MsSmith:

6. En banks uppgift är att förvalta pengar. Vem skulle annars göra det?

Vad är din poäng? Vi har redan en statligt ägd bank som du så fint påpekade, du har fortfarande inte förklarat meningen med att låta privatägda banker förvalta bolån.

Skrivet av MsSmith:

7. Släpp dina vänsterfasoner och kom in i matchen. Banker drivs av aktieägarnas önskan att tjäna pengar.

Detta är såklart en del av min poäng men uppenbarligen är du fortfarande så fast i "OMG HAN JÄMFÖR HYRA MED RÄNTOR OCH AVGIFTER, HÄDELSE!!!" för att se den stora bilden.

Skrivet av Olegh:

På en bostadsmarknad i balans är räntekostnader på lån + avgift till föreningen att likställa med hyra. Om man SPEKULERAR I HUR bostadsmarknadens obalanser och samhällsekonomin i stort kommer påverka värdet på bostadsrätten över tid så blir det samtidigt en finansiell risk/möjlighet.

Det enda sättet att investera genom att köpa en bostadsrätt är att renovera den till ett bättre skick än vad man köpte den i.

Exakt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

I vissa fall ja, I andra fall nej. Det existerar skador som ej går på föreningen men som däremot en hyresvärd varit tvungen att fixa kostnadsfritt, vilket var poängen. Förstår du?

Finns inget som är kostnadsfritt, förstår du?

Citat:

Irrelevant.

Knappast - endast om man nöjer sig med att ha en spis eller vad det nu är.

Citat:

Verkar som jag trampade på en öm tå här.

Jag har sett dig svänga dig med den termen i andra inlägg - varje gång har du varit igång med någon hittepå fantasi och du har blivit tillrättavisad. Du har fel och sprider felaktiga påståenden på ett forum med tusentals läsare och risken är hög, framför allt på ett datorforum, att några tror på det du skriver.

Citat:

Vad som stämmer är att de flesta som köper lägenheter för långt mer än de någonsin kommer betala tillbaka befinner sig i en situation som på många sätt är som att hyra, förstår att det smärtar dig på något vis att se det så men det är likväl fallet. Betalar du inte din ränta blir du kickad, din lägenhet är pantsatt och det är banken som tar den om du inte betalar till dom.

Visa gärna en källa på ditt påstående - för det finns inget utan bara något du tar ur tomma intet.
Det är fortfarande lika fel, om inte bilar och ansjovis tog skruv så kan vi jämföra badbollar och trampoliner - båda är relaterade till vatten men helt olika. Enklare så? Du har dessutom helt fel, banken tar inte din lägenhet då banken inte är en bostadsförmedlare Lär dig använda rätt ord när du ska argumentera, för jag vet vad du menar men dina ord är fel.

Citat:

Vad är din poäng? Vi har redan en statligt ägd bank som du så fint påpekade, du har fortfarande inte förklarat meningen med att låta privatägda banker förvalta bolån.

Skojar du med mig? På fullaste allvar rekommenderar du monopol på en marknad för bolån? Det är ett så bisarrt ställningstagande att inte låta banker förvalta bolån att jag helt seriöst är förstummad.

Citat:

Detta är såklart en del av min poäng men uppenbarligen är du fortfarande så fast i "OMG HAN JÄMFÖR HYRA MED RÄNTOR OCH AVGIFTER, HÄDELSE!!!" för att se den stora bilden.

Nej du har ingen stor bild uppmålad. Du har en ideologisk bild som är helt uppåt väggarna felaktig och ganska obehaglig.

Citat:

Exakt.

Verkligen inte. Olegh har lika fel som du men ni drivs ju av nån form av ideologi som gör det omöjligt för er att förstå skillnad mellan att ha en hyresvärd och att vara medlem i en ekonomisk förening. Att ni likställer något med något annat - fine - men kom inte och säg att det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Finns inget som är kostnadsfritt, förstår du?

Hahaha skojar du eller? det är ju det som är min poäng, MAN BETALAR JU HYRA FÖR DETTA. Trollar du eller?

Skrivet av MsSmith:

Knappast - endast om man nöjer sig med att ha en spis eller vad det nu är.

Poängen var att hyresvärden står för att dessa funkar och är i samma skick och med samma funktioner som när du flyttade in. Hurvida det är en vedspis eller en spis från framtiden med inbyggd teleport är irrelevant för poängen. Det är fortfarande en av sakerna man får för hyran och som man får reda själv i en bostadsrätt.

Skrivet av MsSmith:

Jag har sett dig svänga dig med den termen i andra inlägg - varje gång har du varit igång med någon hittepå fantasi och du har blivit tillrättavisad. Du har fel och sprider felaktiga påståenden på ett forum med tusentals läsare och risken är hög, framför allt på ett datorforum, att några tror på det du skriver.

Vad snackar du ens om?

Skrivet av MsSmith:

Visa gärna en källa på ditt påstående - för det finns inget utan bara något du tar ur tomma intet.
Det är fortfarande lika fel, om inte bilar och ansjovis tog skruv så kan vi jämföra badbollar och trampoliner - båda är relaterade till vatten men helt olika. Enklare så? Du har dessutom helt fel, banken tar inte din lägenhet då banken inte är en bostadsförmedlare Lär dig använda rätt ord när du ska argumentera, för jag vet vad du menar men dina ord är fel.

Mer hårklyverier, banken låter någon sälja din lägenhet, resultatet är detsamma nämnligen att du blir utan lägenhet om du inte betalar till banken varje månad. Detaljer är oväsentliga i sammanhanget vilket du kanske förstått om du inte vore så djupt förvirrad i din politiska agenda att du inte ser skogen för alla träden.

Skrivet av MsSmith:

Skojar du med mig? På fullaste allvar rekommenderar du monopol på en marknad för bolån? Det är ett så bisarrt ställningstagande att inte låta banker förvalta bolån att jag helt seriöst är förstummad.

Att du är förstummad förvånar knappast.

Skrivet av MsSmith:

Nej du har ingen stor bild uppmålad. Du har en ideologisk bild som är helt uppåt väggarna felaktig och ganska obehaglig.

Och vilken bild skulle det vara? det är tämligen uppenbart för mig och alla andra att det är du som drar in politik i detta, och det är också därför det ej går att resonera med dig.

Skrivet av MsSmith:

Verkligen inte. Olegh har lika fel som du men ni drivs ju av nån form av ideologi som gör det omöjligt för er att förstå skillnad mellan att ha en hyresvärd och att vara medlem i en ekonomisk förening. Att ni likställer något med något annat - fine - men kom inte och säg att det är så.

Jasså nu är det fine helt plötsligt? hur skall du ha det egentligen. Antingen kan man likställa hyra med ränta och avgifter eller ej, har du inte precis argumenterat i flera inlägg för hur bisart det var?

Du är typexempel på någon som skall politisera allting, och det är därför du ser massa ideologier och annat bakom simpla påståenden som är så glasklara att det inte ens är värt diskussion. Men på något sätt blev din politikerådra triggrad och eftersom du nu ser oss genom dina ideologiglasögon så måste det vi säger vara falskt. Faktum är att varken jag eller Olegh driver någon politisk agenda här, det är endast du som kommit indragandes med detta.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

För att inflika, mitt inlägg är förenklat i ett avseende. Ms Smith återkommer ofta till benämningen "ekonomisk förening" och det är såklart så att man som medlem har en liten chans att påverka värdet av sin borätt också genom att arbeta för att föreningen som helhet ska investera pengar i fastigheten/fastigheterna på ett visst sätt.

Jag kanske missar fler små faktorer, men poängen kvarstår att det är spekulation som sticker ut som skiljelinje mellan hyresrätt och bostadsrätt. Här är jag - och många andra - extremt skeptiska till att det är en god idé att uppmuntra kreti och pleti att spekulera med allt större summor lånade pengar.

Personligen känner jag avsmak för spekulation som fenomen i sig, men inser såklart att för en förkrossande majoritet av bostadsrättsköpare handlar det bara om att underkasta sig ett slags "gilla läget"-tänk. Det börjar dock bli farligt när många börjar intala sig, på osäkra grunder, att det är till deras fördel à la glaset är halvfullt, inte halvtomt. Här kommer kanske en ideologisk twist - ja, jag tycker att staten borde arbeta för att begränsa åtminstone just den här typen av spekulation på systemnivå. Volatiliteten i ekonomin gynnas(=undertrycks) knappast av att fler individer/medborgare/konsumenter ges möjlighet att bygga luftslott. Driv istället en politik där arbete uppmuntras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Hahaha skojar du eller? det är ju det som är min poäng, MAN BETALAR JU HYRA FÖR DETTA. Trollar du eller?

Poängen var att hyresvärden står för att dessa funkar och är i samma skick och med samma funktioner som när du flyttade in. Hurvida det är en vedspis eller en spis från framtiden med inbyggd teleport är irrelevant för poängen. Det är fortfarande en av sakerna man får för hyran och som man får reda själv i en bostadsrätt.

Vad snackar du ens om?

Mer hårklyverier, banken låter någon sälja din lägenhet, resultatet är detsamma nämnligen att du blir utan lägenhet om du inte betalar till banken varje månad. Detaljer är oväsentliga i sammanhanget vilket du kanske förstått om du inte vore så djupt förvirrad i din politiska agenda att du inte ser skogen för alla träden.

Att du är förstummad förvånar knappast.

Och vilken bild skulle det vara? det är tämligen uppenbart för mig och alla andra att det är du som drar in politik i detta, och det är också därför det ej går att resonera med dig.

Jasså nu är det fine helt plötsligt? hur skall du ha det egentligen. Antingen kan man likställa hyra med ränta och avgifter eller ej, har du inte precis argumenterat i flera inlägg för hur bisart det var?

Du är typexempel på någon som skall politisera allting, och det är därför du ser massa ideologier och annat bakom simpla påståenden som är så glasklara att det inte ens är värt diskussion. Men på något sätt blev din politikerådra triggrad och eftersom du nu ser oss genom dina ideologiglasögon så måste det vi säger vara falskt. Faktum är att varken jag eller Olegh driver någon politisk agenda här, det är endast du som kommit indragandes med detta.

Jag skriver "fine" för att jag orkar inte. Du har överlag fel om det mesta och förstår inte ens att det du anser vara fakta och din åsikt är ganska identiskt med en vänster ideologi.

Permalänk
Medlem

@Olegh: Tyvärr är det svårt att få tag på hyresrätter, även i skäggetorp kan det vara flera års köpoäng, jag hittade en lgh jag ville ha (hade 10års köpoäng) och fick den inte valde en rutten etta istället som jag senare flyttade ifrån.

Många tvingas nog till att köpa en bostadsrätt i brist på alternativ.

Nackdelen med en bostadsrätt är att man bara har nyttjanderätt, om föreningen går dåligt påverkar det avgiften negativt/och marknadsvärdet på bostadsrätten. Om föreningen går i konkurs omvandlas bostadsrätten till en hyresrätt då sitter man sen och ska amortera ett bostadslån för en bostad som inte finns, samtidigt som man har en hyra som ligger 3-4ggr över tidigare avgift
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...
http://www.svd.se/borattskopare-star-utan-skydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

För att inflika, mitt inlägg är förenklat i ett avseende. Ms Smith återkommer ofta till benämningen "ekonomisk förening" och det är såklart så att man som medlem har en liten chans att påverka värdet av sin borätt också genom att arbeta för att föreningen som helhet ska investera pengar i fastigheten/fastigheterna på ett visst sätt.

Jag kanske missar fler små faktorer, men poängen kvarstår att det är spekulation som sticker ut som skiljelinje mellan hyresrätt och bostadsrätt. Här är jag - och många andra - extremt skeptiska till att det är en god idé att uppmuntra kreti och pleti att spekulera med allt större summor lånade pengar.

Personligen känner jag avsmak för spekulation som fenomen i sig, men inser såklart att för en förkrossande majoritet av bostadsrättsköpare handlar det bara om att underkasta sig ett slags "gilla läget"-tänk. Det börjar dock bli farligt när många börjar intala sig, på osäkra grunder, att det är till deras fördel à la glaset är halvfullt, inte halvtomt. Här kommer kanske en ideologisk twist - ja, jag tycker att staten borde arbeta för att begränsa åtminstone just den här typen av spekulation på systemnivå. Volatiliteten i ekonomin gynnas(=undertrycks) knappast av att fler individer/medborgare/konsumenter ges möjlighet att bygga luftslott. Driv istället en politik där arbete uppmuntras.

Inte bara värdet utan även standarden man själv lever i. Från fasader till rabatter etc. Det finns ingen hyra på bostadsrättslägenheter - vilket också är viktigt att poängtera. Det är också otroligt viktigt att komma ihåg att det är just en ekonomisk förening man köper medlemskap i. En förening skiljer sig från ett företag på det sättet man inte ska tjäna pengar på det utan verka för medlemmarnas väl och ve. Däremot det som säljs är således inte en lägenhet i sig själv utan medlemskapet i föreningen, även om en bostadsrättsförening är en abrovinsch på begreppet förening.

Brist på bostäder är ett problem och jag har det som ett ständigt dilemma då jag arbetar strax under regeringsnivå med integrationsproblematiken i Sverige. Men ännu är det egentligen inte ett problem utan enbart vissa delar i framför allt Stockholm som är överhettat - amorteringskraven som trädde i kraft i somras kylde effektivt av det, men som jag skrev tidigare så steg ytterområden med över 20% under 2016 istället - men det är inte representativt för Sverige som land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag skriver "fine" för att jag orkar inte. Du har överlag fel om det mesta och förstår inte ens att det du anser vara fakta och din åsikt är ganska identiskt med en vänster ideologi.

Så din poäng är alltså att något som "låter som något folk med en vänster ideologi skulle säga" är automatiskt fel? du har fortfarande inte kommit med något argument överhuvudtaget för något hittils, det enda du gjort är att peka ut lite hårklyvierier ackompanjerat med lite "haha, du hade fel på fackordet, därför är ditt påstående också fel, haha nu fick jag dig allt" och avslutar med: "detta låter lite vänster, du har fel i allt".

Skrivet av MsSmith:

Det finns ingen hyra på bostadsrättslägenheter - vilket också är viktigt att poängtera. Det är också otroligt viktigt att komma ihåg att det är just en ekonomisk förening man köper medlemskap i. En förening skiljer sig från ett företag på det sättet man inte ska tjäna pengar på det utan verka för medlemmarnas väl och ve. Däremot det som säljs är således inte en lägenhet i sig själv utan medlemskapet i föreningen, även om en bostadsrättsförening är en abrovinsch på begreppet förening.

Nej, ingenting av detta är "otroligt viktigt att komma ihåg", det går alldeles utmärkt att ta ett lån på banken, köpa en bostadsrätt (förlåt, "gå med i en ekonomisk förening"), se avgiften och räntan som sin hyra och amorteringen som sitt sparande och skita totalt i teknikaliteterna.

Om din poäng är att det ofta är billigare och mer fördelaktigt att bo i bostadsrätt är det liksom ingen som argumenterar mot dig, vi är alla med på att det är så för de flesta idag.

Skrivet av MsSmith:

Brist på bostäder är ett problem och jag har det som ett ständigt dilemma då jag arbetar strax under regeringsnivå med integrationsproblematiken i Sverige. Men ännu är det egentligen inte ett problem utan enbart vissa delar i framför allt Stockholm som är överhettat - amorteringskraven som trädde i kraft i somras kylde effektivt av det, men som jag skrev tidigare så steg ytterområden med över 20% under 2016 istället - men det är inte representativt för Sverige som land.

Haha där kom det, du arbetar "strax under regeringsnivå" alltså, och ironiskt nog har du hittils varit ett väldigt bra prov på vad som är problemet med politiken idag istället för att bemöta argument handlar det om att måla in alla man inte håller med om i "motståndarnas" ideologi så man enkelt kan avfärda allt med en axelryckning, duktigt

En newsflash: högern har rätt ibland, centern har rätt ibland, vänstern har rätt ibland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår att du är lite begränsad. Säger att alla som har en ideologi framför fakta är ute på hal is. Det är ju inte jag som påstår att någon annan än banken borde förvalta några lån direkt...

Jag säger ju att det är "fine" att ni resonerar så och jag upprepar igen att ni har helt fel och att ni bör tänka på detta då Swec har tusentals läsare som kan gå på era felaktigheter. Uppenbarligen har du svårt för att använda rätt termer vid rätt tillfälle, gissar att du skulle beskriva hockey som en bollsport också.

Du jar ju inget annat att komma med än direkta felaktigheter och att måla dumstruten på dig och sätta dig i ett hörn är en ytterst enkel grej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Det var inte kul när bubblan sprack i början på 90-talet. Man blir kort sagt deprimerad av alla tecken som kommer igen.

Jo, det var det, det var fan det bästa som hände på hela 90-2000 talet.
Decennier präglade av olika grader av skit! Man försöker släta över.
Förbannat, heligt förebannat, vare 90 och 2000 talen, jag kommer nog att kasta saker på långvården när någon nämner dessa årtionden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

6. Nej en banks syfte är att förvalta pengar - på samma sätt som att en hamburgerkedjas syfte är att sälja mat.

Nu finns det banker som pysslar med olika saker, men en bank som bedriver in/utlåning har inte som främsta uppgift att förvalta pengar. Snarare är det att "tillverka" pengar, vilket sker när någon tar ett lån. Mao de miljoner man lånar till husköpet är inte pengar banker har/förvaltar, utan det är pengar som skapas när man skriver på lånehandlingarna. För mig är det iaf inte att förvalta pengar.

Skrivet av MsSmith:

1. Tänk efter lite lilla du. Fukt kommer från ledningar. Uppstår skadan från din lägenhet (innandöme eller avlopp) så går det på den lagstadgade bostadsrättsförsäkringen (eller föreningens fastighetsförsäkring) du har och är kopplad till din andel i föreningen. I min bostadsrätt ingår det i avgiften så man ser det aldrig, i andra är det en separat postering. Man är som bostadsrättsinnehavare medlem i en ekonomisk förening - 100% föreningens ansvar.

Sist jag kollade, vilket förvisso var några år sen, så var inte bostadsrättstillägg i hemförsäkringen lagstadgat. Inte heller var det lagstadgat att man måste ha en hemförsäkring. Anledningen till att många föreningar tecknar en försäkring som liknar bostadsrättstillägget (jag skriver liknar eftersom den enbart innehåller såna moment och ingen hemförsäkring) för samtliga medlemmar är just för att alldeles för många missar/skiter i det.

Jag har inte noterat att detta skulle ha ändrats, så du får gärna komma med en källa på ditt påstående om att det är lagstadgat att en bostadsrättsinnehavare måste ha ett bostadsrättstillägg i sin hemförsäkring (eller liknande).

Skrivet av MsSmith:

Jag är ekonomiansvarig i föreningen och vet mycket väl vad som gäller, både här och i andra föreningar jag har eller har haft åtagande i (gäller HSB så inga större skillnader egentligen)

Vilket helt ärligt inte betyder ett smack! Bara för att man sitter i styrelsen så betyder inte att man har rätt. Jag har själv suttit i styrelsen för ett par föreningar, varav en rätt stor sådan. I princip alla i styrelserna (förutom då möjligtvis externa representanter) är amatörer. Min erfarenhet är att många som sitter i styrelserna mest bara tycker saker och inte ens försöker sätta sig in i vad som gäller (vilket givetvis inte gäller alla, jag har stött på otroligt ambitiösa och duktiga människor i styrelserna också).

I en av föreningarna där jag satt i styrelsen hade vi en vattenskada som drabbade 7-8 lägenheter och vi anlitande en skadejurist för att utreda. Bostadsrättsinnehavare som orsakade skadan ansågs vara vårdslös och saknade dessutom både bostadsrättstillägg och hemförsäkring. Jag vet faktiskt inte hur det slutade eftersom efterspelet varade såpass länge att jag hann flytta, men gissningsvis blev det hiskeligt dyrt för personen som orsakade skadan.

Givetvis kan saker och ting ändras med åren, men såvitt jag vet och vad jag lite snabbt kan läsa mig till så verkar saker vara ungefär detsamma som när detta hände. Vilket i så fall innebär att du har fel i det du säger. Om jag har fel får du gärna komma med bättre argument för dina påståenden än "jag sitter i styrelsen" (och då gärna med källor).

För er som inte orkar läsa artikeln jag länkade till så tar jag med några exempel ur den:

Citat:

Exempel 1
Det läcker in vatten genom fasaden och lägenhet A får vattenskador på väggen. Det visar sig vara orsakat av en skada som föreningen inte kände till, eller borde ha känt till. Bostadsrättsföreningen betalar reparationen av fasaden och medlemmen får bekosta reparationerna i sin lägenhet. Försäkringsbolag täcker inte dessa skador i form av inträngande vatten utifrån.

Exempel 2
En skada på vattenledningen i badrummet i lägenhet A orsakar en översvämning. Skadan beror inte på att bostadsrättshavaren eller någon annan i lägenheten varit försumlig och därmed orsakat skadan. Här får föreningen reparera och stå för allting som blivit skadat i lägenheten.

Exempel 3
Diskmaskinen i lägenhet A går sönder och orsakar en vattenskada på köksgolvet. Vattnet rinner sedan vidare ner i stommen och fortsätter ner i lägenhet B, som får skador i taket och på parkettgolvet. Bostadsrättshavaren i lägenhet A har inte varit försumlig på något sätt. Här får bostadsrättshavaren i lägenhet B stå för sina reparationskostnader för taket och parkettgolvet. Bostadsrättsföreningen får betala skadorna på stommen. Om skadan hade berott på att medlemmen i lägenhet A bevisligen hade varit försumlig hade den personen fått stå för reparationerna i sin och grannens lägenhet samt föreningens del. Att bevisa försumlighet är en mycket svår uppgift.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Om jag köper och betalar min lägenhet med lånade pengar från banken, betalar jag alltså då hyra i någons värld?
Om jag köper och betalar min lägenhet med mina egna pengar som jag har, bor jag då hyresfritt?

Hyra & ränta är väldig olika även om de båda kan ha gemensamt att de dränerar ens lönekonto.

Permalänk
Medlem

Reporäntan kommer att stiga, om inte i år så nästa år. Hur mycket den stiger och hur det påverkar bostadspriserna är svårt att säga. Men det är klart att den KAN hända att priserna sjunker när det händer. Hur som helst... som priserna ser ut idag så tycker jag nästan gatan ser mer lockande ut än att försätta mig i 3 miljoners skuld med hjälp av föräldrarna. Ska på visning imorrn btw... Om jag köper kommer jag leva i ständig skräck, det är en sak som är klar. Samtidigt hatar jag mitt liv som är begränsat till 37kvm i andra hand för närvarande.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Nackdelen med en bostadsrätt är att man bara har nyttjanderätt, om föreningen går dåligt påverkar det avgiften negativt/och marknadsvärdet på bostadsrätten.

Just denna punkten är ngt man inte diskuterar tillräckligt.

IMHO är det just nybyggda bostadsrättsföreningar UTANFÖR "premium"-läge - tex närförort i Sthlm, GBG eller Malmö, där konsekvensen av en stigande ränta skulle slå mycket hårt.

Som bostadsrättsköpare räcker det inte att göra en riskanalys av din egen ekonomi vs ränteutvecklingen. Detsamma måste göras gentemot föreningen. Här kommer det vara extremt stora skillnader på en äldre, solid o lågt belånad förening vs nyproduktion.

Ett helt normalt exempel från förort Stockholm: (priser/ytor justerade ngt för enklare kalkyl):

• 100 kvm

• Pris 5.000 tkr

• Avgift 5tkr

Vi antar en ränta på 1,5% i nuläget. Samt 1.000tkr egen insats.

ränta 5.000 + amortering 6.700 + avgift 5.000. Utgift per månad 16.700. Före ränteavdrag o oaktat att amorteringen kan anses vara en typ av sparande.

Sen antar vi räntan går upp 3%.
ränta 15.000 + amortering 6.700 + avgift 5.000. Utgift per månad 26.700?

Nej - det man missar här är att större delen av den avgift som skall betalas till föreningen egentligen består av kreditkostnader. En nyproducerad bostadsrättsförening bestämmer sin kalkyl hur stor del av investeringen som skall hämtas in i form av insatser från köparna. En stor del kvarstår dock som lån på föreningen. Med andra ord de 5.000 per månad som går i avgift är en stor del räntan som föreningen skall betala på sina lån. I prospekten för nyproduktion får man ofta leta långt bak för att finna en ekonomisk plan/kalkyl och den kan krävas påtryckningar mot mäklaren att få fram dem.

I exemplet som jag tittade på kan jag utläsa att att en räntehöjning på 3% skulle kräva en höjning av avgiften med ca 80%.
Alltså ränta 15.000 + amortering 6.700 + avgift 9.000. Utgift per månad 30.700.

Dvs, givet räntan stiger från 1,5 till 4,5%, ökar utgiften från 16.700 till 30.700. I ett dylikt scenario skulle marknadsvärdet falla.

Det finns naturligtvis massa argument mot ovanstående. Det vanligaste förekommande är troligen -"räntan kommer aldrig att gå upp så mycket". Mitt inlägg är inte här för att diskutera sannolikheten för/när/hur räntan stiger. Vill istället peka på en ev konsekvens OM den stiger.

TLDR-summering: Var försiktig med nyproducerade bostadsrätter. Granska alltid föreningens ekonomi/kalkyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Just denna punkten är ngt man inte diskuterar tillräckligt.

IMHO är det just nybyggda bostadsrättsföreningar UTANFÖR "premium"-läge - tex närförort i Sthlm, GBG eller Malmö, där konsekvensen av en stigande ränta skulle slå mycket hårt.

Som bostadsrättsköpare räcker det inte att göra en riskanalys av din egen ekonomi vs ränteutvecklingen. Detsamma måste göras gentemot föreningen. Här kommer det vara extremt stora skillnader på en äldre, solid o lågt belånad förening vs nyproduktion.

Ett helt normalt exempel från förort Stockholm: (priser/ytor justerade ngt för enklare kalkyl):

• 100 kvm

• Pris 5.000 tkr

• Avgift 5tkr

Vi antar en ränta på 1,5% i nuläget. Samt 1.000tkr egen insats.

ränta 5.000 + amortering 6.700 + avgift 5.000. Utgift per månad 16.700. Före ränteavdrag o oaktat att amorteringen kan anses vara en typ av sparande.

Sen antar vi räntan går upp 3%.
ränta 15.000 + amortering 6.700 + avgift 5.000. Utgift per månad 26.700?

Nej - det man missar här är att större delen av den avgift som skall betalas till föreningen egentligen består av kreditkostnader. En nyproducerad bostadsrättsförening bestämmer sin kalkyl hur stor del av investeringen som skall hämtas in i form av insatser från köparna. En stor del kvarstår dock som lån på föreningen. Med andra ord de 5.000 per månad som går i avgift är en stor del räntan som föreningen skall betala på sina lån. I prospekten för nyproduktion får man ofta leta långt bak för att finna en ekonomisk plan/kalkyl och den kan krävas påtryckningar mot mäklaren att få fram dem.

I exemplet som jag tittade på kan jag utläsa att att en räntehöjning på 3% skulle kräva en höjning av avgiften med ca 80%.
Alltså ränta 15.000 + amortering 6.700 + avgift 9.000. Utgift per månad 30.700.

Dvs, givet räntan stiger från 1,5 till 4,5%, ökar utgiften från 16.700 till 30.700. I ett dylikt scenario skulle marknadsvärdet falla.

Det finns naturligtvis massa argument mot ovanstående. Det vanligaste förekommande är troligen -"räntan kommer aldrig att gå upp så mycket". Mitt inlägg är inte här för att diskutera sannolikheten för/när/hur räntan stiger. Vill istället peka på en ev konsekvens OM den stiger.

TLDR-summering: Var försiktig med nyproducerade bostadsrätter. Granska alltid föreningens ekonomi/kalkyl.

Jag tror att många missar att granska föreningen. T.ex. tror jag inte att många kollar på hur mycket av föreningens lån "belastar" lägenheten, även om det förut var rätt enkelt.

Varför ska man då kolla på det? Jo för att bilda sig en uppfattning om hur räntekänslig just den lägenheten man kollar på är/blir. Det är ju inte bara köparen som belånar lägenheten utan föreningen har ju också lån på den och ev räntehöjningars inverkan på månadsavgiften är direkt beroende på hur mycket lån föreningen har "på lägenheten".

Det är iofs fortfarande rätt enkelt, men iom att låneväxling (tror jag det kallas) har blivit vanligare så har föreningar som genomfört sådana ytterligare ett andelstal som anger lägenhetens andel av lånen. Det kan vara värt att notera att det finns inget som säger att andelstal är i procent (dvs summan av alla andelstal kan skilja sig från 100).

Låneväxling gör också att det är svårt att jämföra pris mellan två lägenheter eftersom dom kan vara olika belånade från föreningen.

F.ö. så är min erfarenhet att de två största utgiftsposterna för en förening brukar vara uppvärmning och räntor.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är iofs fortfarande rätt enkelt, men iom att låneväxling (tror jag det kallas) har blivit vanligare så har föreningar som genomfört sådana ytterligare ett andelstal som anger lägenhetens andel av lånen. Det kan vara värt att notera att det finns inget som säger att andelstal är i procent (dvs summan av alla andelstal kan skilja sig från 100).

Kommer man inte rätt långt med att ta lägenhetens bostadsyta * lån/m^2 (ett nyckeltal som brukar finnas i många årsredovisningar)?
Så gjorde jag när jag köpte BR nyligen.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Kommer man inte rätt långt med att ta lägenhetens bostadsyta * lån/m^2 (ett nyckeltal som brukar finnas i många årsredovisningar)?
Så gjorde jag när jag köpte BR nyligen.

Med lån/m^2 så antar jag du menar föreningens lån utslaget på föreningens totala boyta. Vet faktiskt inte om eller hur mycket fel det slår, men jag tror att andelstalen ofta är baserade på lägenhetens bostadsyta/föreningens totala bostadsyta och då torde det bli rätt.

Dock kan andelstalen vara lite luriga, för en del föreningar kan ha vägt in andra faktorer i andelstalen också, t.ex. att mindre attraktiva lägenheter fick lägre andelstal medan attraktiva fick högre. Det är iaf vad jag läst mig till och jag tror att det varierar lite med vad som var i ropet när föreningen bildades.

Om föreningen kört ett race med låneväxling så har man i praktiken infört ytterligare ett andelstal som beskriver hur stor del av föreningens totala skuld som åligger en en viss bostadsrätt. Sen har bostadsrättsinnehavarna fått möjlighet att "betala av" delar av "sitt" lån. I praktiken lånar bostadsrättsinnehavaren pengar som denne sen ger till föreningen för att amortera föreningens lån. Anledningen till att göra det är för att få ner boendekostnaden då privatpersoner kan göra ränteavdrag, vilket en bostadsrättsförening inte kan (sist jag kollade iaf).

I sådana fall så kommer din metod att visa mer fel, men iom att du åtminstone beaktat och uppskattat föreningens lån på lägenheten så tror jag att du gjort mer än vad många andra gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Förstår att du är lite begränsad. Säger att alla som har en ideologi framför fakta är ute på hal is. Det är ju inte jag som påstår att någon annan än banken borde förvalta några lån direkt...

Jag säger ju att det är "fine" att ni resonerar så och jag upprepar igen att ni har helt fel och att ni bör tänka på detta då Swec har tusentals läsare som kan gå på era felaktigheter. Uppenbarligen har du svårt för att använda rätt termer vid rätt tillfälle, gissar att du skulle beskriva hockey som en bollsport också.

Du jar ju inget annat att komma med än direkta felaktigheter och att måla dumstruten på dig och sätta dig i ett hörn är en ytterst enkel grej.

Hockey är en ganska gammal sport som debuterade i sommar-OS för över hundra år sedan, den spelas med klubba och boll.

Termen hockey används ganska frekvent felaktigt som smeknamn för sporten ishockey i länder där den sporten är mer dominant. Även den spelades med boll en gång i tiden.

Du jobbade strax under regeringsnivå, va? Ni brukar väl ha rätt även när ni har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Skämtar du? Det är bostadsbrist i majoriteten av Sverige.
Vad hörde vi på nyheterna nyss, nyinvandrare har inte bostad å går bostadslösa. Men det är inte ett problem egentligen.
Och marknaden är bara överhettad i Stockholm men att amorteringskravet har effektivt kylt ner det.
Marknaden är även här i majoriteten överhettad i hela Sverige och med prat om att sänka löner, höjda skatter m.fl samt att kommuner går in å köper lös bostäder har absolut ingen verkan eller hur :?

Skrivet av MsSmith:

Egentligen skulle denna vara §1 då det är nedsättande ton, men låt gå för det skapar debatt.
Är det inte sant att en känsla går före moral? Är det inte känslor som driver vårat samhälle före fakta? Vi ser ju dagligen hur våra styrande går ärenden med känsla snarare än fakta. Kanske säga åt dina chefer å sluta använda känslor då?
Jag är helt inne på att fakta ska gå före, men (mag/)känsla kan vara snudd på lika viktigt.
Du svarar på en men återger "era". Borde det inte då stå "våra" fel?
Direkta felaktigheter har du själv kommit med så måla inte dumstruten på dig själv när du sitter där i hörnet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Hockey är en ganska gammal sport som debuterade i sommar-OS för över hundra år sedan, den spelas med klubba och boll.

Termen hockey används ganska frekvent felaktigt som smeknamn för sporten ishockey i länder där den sporten är mer dominant. Även den spelades med boll en gång i tiden.

Du jobbade strax under regeringsnivå, va? Ni brukar väl ha rätt även när ni har fel.

Social kompetens är en annan bristvara på det här forumet, en sak som är klar. Man har funnit spår av hockey från Egypternas tid och de spelade nog gissningsvis inte heller på is. Förväntar du dig att man ska gå tillbaka i urminnestiden och prata om vad det var "från början" så ett tips: glöm det.

men absolut, jag menade ishockey - och det var otydligt.

Skrivet av Bloopy:

Skämtar du? Det är bostadsbrist i majoriteten av Sverige.
Vad hörde vi på nyheterna nyss, nyinvandrare har inte bostad å går bostadslösa. Men det är inte ett problem egentligen.
Och marknaden är bara överhettad i Stockholm men att amorteringskravet har effektivt kylt ner det.
Marknaden är även här i majoriteten överhettad i hela Sverige och med prat om att sänka löner, höjda skatter m.fl samt att kommuner går in å köper lös bostäder har absolut ingen verkan eller hur :?

Nej det är det inte. Det är däremot befolkningsbrist och landsbygden lider.
Du får läsa på mer om vad som diskuteras inom de områden du nämnde och skapa en egen tråd om det.

Citat:

Egentligen skulle denna vara §1 då det är nedsättande ton, men låt gå för det skapar debatt.
Är det inte sant att en känsla går före moral? Är det inte känslor som driver vårat samhälle före fakta? Vi ser ju dagligen hur våra styrande går ärenden med känsla snarare än fakta. Kanske säga åt dina chefer å sluta använda känslor då?
Jag är helt inne på att fakta ska gå före, men (mag/)känsla kan vara snudd på lika viktigt.
Du svarar på en men återger "era". Borde det inte då stå "våra" fel?
Direkta felaktigheter har du själv kommit med så måla inte dumstruten på dig själv när du sitter där i hörnet.

Nä men det är väl som du skriver i din signatur - fakta först. Sen kommer känsla, moral, etik, ideologi. Den socialdemokratiskt styrda regering vi har idag är ideologiskt styrd rätt ordentligt. Det skulle en SD styrd regering vara också (för att inte tala om destruktiv för samhället i stort) - utan det enda rätta vore en regering som behärskar ekonomi. Sittande regering gör mycket baserat på sin ideologi och har problem att motivera vad man gör. Den gör också saker som känns slarviga och ogenomtänkta. Men den gör också mycket bra, även om det är i det tysta, för det är så media fungerar idag.

Det finns inte en enda felaktighet i vad jag skrivit, förutom att jag var otydlig med hockeyn då jag så klart syftade på ishockey och inte bandy. Det är fakta och det finns fakta att ta reda på för den som önskar. Men jag förutsätter att när man ponerar sig så har man lite att stå på - tjommarna här har inte det utan påvisar bara absolut oförståelse för hur saker och ting faktiskt är och skyller sedan på att man "förenklar" eller "likställer". Sanningen är väl att det är för svårt att sätta sig in i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu finns det banker som pysslar med olika saker, men en bank som bedriver in/utlåning har inte som främsta uppgift att förvalta pengar. Snarare är det att "tillverka" pengar, vilket sker när någon tar ett lån. Mao de miljoner man lånar till husköpet är inte pengar banker har/förvaltar, utan det är pengar som skapas när man skriver på lånehandlingarna. För mig är det iaf inte att förvalta pengar.

Visst, "skapandet" går med ett knapptryck men när banken sedan sitter på lånet i 20 år eller vad det kan vara - då är det att förvalta den pågående affären. Vad man tycker är störst är nog upp till var och en

Citat:

Sist jag kollade, vilket förvisso var några år sen, så var inte bostadsrättstillägg i hemförsäkringen lagstadgat. Inte heller var det lagstadgat att man måste ha en hemförsäkring. Anledningen till att många föreningar tecknar en försäkring som liknar bostadsrättstillägget (jag skriver liknar eftersom den enbart innehåller såna moment och ingen hemförsäkring) för samtliga medlemmar är just för att alldeles för många missar/skiter i det.

Jag har inte noterat att detta skulle ha ändrats, så du får gärna komma med en källa på ditt påstående om att det är lagstadgat att en bostadsrättsinnehavare måste ha ett bostadsrättstillägg i sin hemförsäkring (eller liknande).

Jag kan ha fel här men bankerna kräver det av låntagarna, av föreningarna och man hänvisar till någon paragraf. Om det är för att det ska skötas fackmannamässigt låter jag nog vara osagt. Men jag är rätt övertygad om att det är lagstadgat, men kan vara någon ny lag möjligen. Eller så är det inte det alls.

Citat:

Vilket helt ärligt inte betyder ett smack! Bara för att man sitter i styrelsen så betyder inte att man har rätt. Jag har själv suttit i styrelsen för ett par föreningar, varav en rätt stor sådan. I princip alla i styrelserna (förutom då möjligtvis externa representanter) är amatörer. Min erfarenhet är att många som sitter i styrelserna mest bara tycker saker och inte ens försöker sätta sig in i vad som gäller (vilket givetvis inte gäller alla, jag har stött på otroligt ambitiösa och duktiga människor i styrelserna också).

Sant det men jag lyssnar hellre på Niklas Wikegård än random supporter på o'learys när det ska diskuteras (is)hockey.

Givetvis kan saker och ting ändras med åren, men såvitt jag vet och vad jag lite snabbt kan läsa mig till så verkar saker vara ungefär detsamma som när detta hände. Vilket i så fall innebär att du har fel i det du säger. Om jag har fel får du gärna komma med bättre argument för dina påståenden än "jag sitter i styrelsen" (och då gärna med källor).

För er som inte orkar läsa artikeln jag länkade till så tar jag med några exempel ur den:

[/quote]

De tre exempel som listades är egentligen, baserade på beskrivningen, rätt självklara, förutom nr3. Föreningens ansvar på fasad och stammar. Båda bör undersökas av besiktningsmän betydligt oftare än vad som görs - det är en billig grej i jämförelse med reparationen - och man bör ha en yttre reparationsfond eller underhållsfond. Dock tycker jag det verkar lustigt att B skulle behöva betala för sina reparationer i tredje exemplet. Som du själv skriver " Inre skador i lägenheten står Brf för om skadorna är orsakade av Brf (ex fel i de delar som Brf är ansvariga för)" med hänvisning till att det är en annan medlem i föreningen vars diskmaskin gått sönder.

Men det är väl det här som tilläggsförsäkringen ska täcka, så att man inte får en räkning man aldrig kan betala eller en lägenhet man inte kan reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Brist på bostäder är ett problem och jag har det som ett ständigt dilemma då jag arbetar strax under regeringsnivå med integrationsproblematiken i Sverige. Men ännu är det egentligen inte ett problem utan enbart vissa delar i framför allt Stockholm som är överhettat [...] - men det är inte representativt för Sverige som land.

Hmm - har inte Stockholm växt oroande mycket på senare tid???

/M

Förtydligade citatet
Permalänk
Medlem

Nej tvärtom behöver Stockholm växa än mer - en miljon bostäder hade varit önskvärt inom ett årtionden.
Den där bilden från Boverket är inte helt sanningsenlig. Det finns allt för många kommuner (Karlskoga, Värnamo - den storleken) som river lägenhetshus till höger och vänster, som har förfallit genom åren för att de stått tomma etc.

Men vad jag vill minnas med inlägget handlar om prisbilden - storstadsregionerna har en vettig prisbild generellt förhållande till andra städer i samma storlek. Undantaget är Stockholm som är extremt dyrt och snarare jämförs med London och Tokyo, vilket är väldigt fel då Stockholm är en liten stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Visst, "skapandet" går med ett knapptryck men när banken sedan sitter på lånet i 20 år eller vad det kan vara - då är det att förvalta den pågående affären. Vad man tycker är störst är nog upp till var och en

Visst man kan vrida och vända på det hur man vill.

Skrivet av MsSmith:

Jag kan ha fel här men bankerna kräver det av låntagarna, av föreningarna och man hänvisar till någon paragraf. Om det är för att det ska skötas fackmannamässigt låter jag nog vara osagt. Men jag är rätt övertygad om att det är lagstadgat, men kan vara någon ny lag möjligen. Eller så är det inte det alls.

Banken kräver nog oftast det, men lagstadgat är det såvitt jag vet inte. Lawline verkar hålla med. Det lär finnas föreningar som kräver det i sina stadgar, men dom tycks inte ha något lagstöd för såna krav.

Skrivet av MsSmith:

Sant det men jag lyssnar hellre på Niklas Wikegård än random supporter på o'learys när det ska diskuteras (is)hockey.

Som jag uppfattade det så argumenterade du för att du skulle ha rätt i en sakfråga eftersom att du sitter/satt i en BRF styrelse.

Skrivet av MsSmith:

De tre exempel som listades är egentligen, baserade på beskrivningen, rätt självklara, förutom nr3. Föreningens ansvar på fasad och stammar. Båda bör undersökas av besiktningsmän betydligt oftare än vad som görs - det är en billig grej i jämförelse med reparationen - och man bör ha en yttre reparationsfond eller underhållsfond. Dock tycker jag det verkar lustigt att B skulle behöva betala för sina reparationer i tredje exemplet. Som du själv skriver " Inre skador i lägenheten står Brf för om skadorna är orsakade av Brf (ex fel i de delar som Brf är ansvariga för)" med hänvisning till att det är en annan medlem i föreningen vars diskmaskin gått sönder.

Exemplen var för att belysa att att fuktskador inte alls alltid går på föreningen, vilket du påstod i ett tidigare inlägg.

Personligen tycker jag inget av exemplen var speciellt konstigt. Kostnadsfördelningen utgår normalt från samma principer som underhållsansvaret om ingen speciell omständighet skjuter ansvaret åt något håll.

Det jag skrev tidigare om att "Inre skador i lägenheten står Brf för om skadorna är orsakade av Brf (ex fel i de delar som Brf är ansvariga för)" är f.ö. inte heller helt korrekt. Det gäller för trycksatta vattenledningar, men som exempel 1 visar så gäller det inte vid t.ex. fasadläckage (om inte föreningen varit försumlig).

Skrivet av MsSmith:

Det finns inte en enda felaktighet i vad jag skrivit, förutom att jag var otydlig med hockeyn då jag så klart syftade på ishockey och inte bandy. Det är fakta och det finns fakta att ta reda på för den som önskar.

Du tycks haft fel om att bostadsrättstillägg är lagstadgat och om att samtliga fuktskador går på föreningen, men du kanske fortfarande menar att du har rätt i dessa frågor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Den där bilden från Boverket är inte helt sanningsenlig. Det finns allt för många kommuner (Karlskoga, Värnamo - den storleken) som river lägenhetshus till höger och vänster, som har förfallit genom åren för att de stått tomma etc.

Det är väl fortfarande en brist oavsett om den beror på att bostäderna aldrig byggts eller om rivits (eller om de är obeboeliga pga förfall)?

Skrivet av MsSmith:

Men vad jag vill minnas med inlägget handlar om prisbilden - storstadsregionerna har en vettig prisbild generellt förhållande till andra städer i samma storlek. Undantaget är Stockholm som är extremt dyrt och snarare jämförs med London och Tokyo, vilket är väldigt fel då Stockholm är en liten stad.

Hur jämförs prisbilden mellan regionerna/städerna? Kvadratmeterpris?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Banken kräver nog oftast det, men lagstadgat är det såvitt jag vet inte. Lawline verkar hålla med. Det lär finnas föreningar som kräver det i sina stadgar, men dom tycks inte ha något lagstöd för såna krav.

Verkar som att du har rätt! Dock är den ena länken gammal och den andra inte daterad så håller dörren öppen ändå

Citat:

Som jag uppfattade det så argumenterade du för att du skulle ha rätt i en sakfråga eftersom att du sitter/satt i en BRF styrelse.

Menade att jag har mer inblick än de flesta här och det vidhåller jag.

Citat:

Exemplen var för att belysa att att fuktskador inte alls alltid går på föreningen, vilket du påstod i ett tidigare inlägg.

Förstår det men jag vidhåller att B i alternativ tre nog skulle bestridit lösningen och antagligen fått rätt på sikt.

Citat:

Det jag skrev tidigare om att "Inre skador i lägenheten står Brf för om skadorna är orsakade av Brf (ex fel i de delar som Brf är ansvariga för)" är f.ö. inte heller helt korrekt. Det gäller för trycksatta vattenledningar, men som exempel 1 visar så gäller det inte vid t.ex. fasadläckage (om inte föreningen varit försumlig).

I ärlighetens namn finns det nog undantag på allt.

Citat:

Du tycks haft fel om att bostadsrättstillägg är lagstadgat och om att samtliga fuktskador går på föreningen, men du kanske fortfarande menar att du har rätt i dessa frågor?

Det gör jag.