[Omröstning] Har ditt socket 1155-moderkort gått sönder av ålder?

Permalänk
Entusiast

[Omröstning] Har ditt socket 1155-moderkort gått sönder av ålder?

Tänkte bara göra en liten undersökning för att "ta tempen" på hur det står till med hårdvaruhaverierna där ute i stugorna
1155-moderkort är allt från 5-6 år gamla nu och huserar antingen Sandy Bridge/Ivy Bridge, två generationer som fortfarande är väldigt använbara idag och just på grund av det tänkte jag att det vore intressant och se hur många moderkort som helt enkelt knäckts av ren användning/ålder efter så lång användning.

Processorer går så vitt jag vet nästan aldrig sönder av ren användning så därför frågar jag om sepcifikt moderkorten som brukar ge upp.
Har själv en 1155-setup och med tanke på hur bra den fortfarande tjänar mig så funderar jag i alla fall inte på ett byte inom den närmsta tiden, därför vore ett enkelt hårdvaruhaveri riktigt tråkigt...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nej mitt funkar exakt lika bra som första dagen jag startade datorn, vilket var 15 juni 2011 om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Inaktiv

Moderkortet krånglade lite, jepp, så jag köpte ett nytt. 2-3 år sen. Inköpt slutet av 2011.

Permalänk
Medlem

Fungerar utan bekymmer sedan 2011-05-04

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Mitt ASRock Z77 Extreme4 + i5-3570K tuffar på mer eller mindre dygnet runt sedan september 2012. Lyckades bricka det 2014 efter en misslyckad flashning av bios men fick igång det igen efter att ha beställt ett bios-chip på Ebay.

Permalänk

Kanske irrelevant men använder mig faktiskt utav en ännu äldre socket, nämligen ett 1156 moderkort (P7H55-M PRO) tillsammans med en i5 750 i ett sidoprojekt. Tuffar fortfarande på fint tillsammans med lite lättare överklockning.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Interna ljudkortet fungerar inte längre och en PCI-E 1X-slot fungerar inte sedan dag 1, men annars tuffar det såklart på finfint. Använder varken interna ljudkortet eller PCI-E-sloten, så det gör mig inget.

Folk som köpte en i5/i7 där omkring på den tiden 2011/2012 där någonstans gjorde fan sina livs bästa datorköp utan att veta om det, för grejerna fungerar ju finfint än idag, 6 år senare. Hade någon berättat för mig att de grejerna då fortfarande hade varit bland de bästa processorerna som finns idag så hade jag skrattat åt dem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av septembro:

Kanske irrelevant men använder mig faktiskt utav en ännu äldre socket, nämligen ett 1156 moderkort (P7H55-M PRO) tillsammans med en i5 750 i ett sidoprojekt. Tuffar fortfarande på fint tillsammans med lite lättare överklockning.

Hmmm, det har du ju rätt i.
Borde kanske haft med lite äldre socklar i undersökningen också, tänkte mest att socket 1155 var en av de sista riktigt stora hoppen prestandamässigt och dessutom så är det ju många som överklockat på 1155 också

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte min 2700K relativt sent, sensommaren/tidig höst 2012. Byttes ut i mitten av november och hade då körts som huvuddator fram tills dess. Systemet fungerar fortfarande men har länge haft problem med USB3 samt på senare tid att den börjat generera fel. Vilket är anledningen till att den idag används som speldator tills jag orkat/hittat tid att felsöka och få fart på den igen. Misstänker dock moderkortet vilket blir lite svårare att lösa. Fin CPU dock, märker typ ingen skillnad mot min 6700K.

Måste dock säga att det var ett galet prisvärt köp ändå:

Dold text
Skrivet av xlr8:

Mitt ASRock Z77 Extreme4 + i5-3570K tuffar på mer eller mindre dygnet runt sedan september 2012. Lyckades bricka det 2014 efter en misslyckad flashning av bios men fick igång det igen efter att ha beställt ett bios-chip på Ebay.

Hur är USB3-portarna på ditt Extreme4? De har glitchat i ett par år för mig, får USB2-hastigheter emellanåt. Extreme4-M i detta fall men mer eller mindre samma modell.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

Interna ljudkortet fungerar inte längre och en PCI-E 1X-slot fungerar inte sedan dag 1, men annars tuffar det såklart på finfint. Använder varken interna ljudkortet eller PCI-E-sloten, så det gör mig inget.

Folk som köpte en i5/i7 där omkring på den tiden 2011/2012 där någonstans gjorde fan sina livs bästa datorköp utan att veta om det, för grejerna fungerar ju finfint än idag, 6 år senare. Hade någon berättat för mig att de grejerna då fortfarande hade varit bland de bästa processorerna som finns idag så hade jag skrattat åt dem.

Hehe jo, jag satt på i7 920 när Sandy Bridge släpptes. Tyckte den kändes rätt meh med den tidens takt. Men med tanke på hur lite som hänt sedan dess? Riktigt jäkla bra och jag räknar speciellt 2600K och 2700K som bland de bästa processorer som någonsin gjorts. Jag räknar med att de som har fungerande system säkert kommer kunna sitta där, tio år efter lansering, och fortfarande hänga med i långt modernare mjukvara och spel. Vi är redan 6 år in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur är USB3-portarna på ditt Extreme4? De har glitchat i ett par år för mig, får USB2-hastigheter emellanåt. Extreme4-M i detta fall men mer eller mindre samma modell.

Jag kör 2st USB3-diskar på dom bakre portarna och jag upplever att dom fungerar som dom ska med skriv/läshastigheter runt 70-100MBps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xlr8:

Jag kör 2st USB3-diskar på dom bakre portarna och jag upplever att dom fungerar som dom ska med skriv/läshastigheter runt 70-100MBps.

Du har haft större tur då, bra det.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Hmmm, det har du ju rätt i.
Borde kanske haft med lite äldre socklar i undersökningen också, tänkte mest att socket 1155 var en av de sista riktigt stora hoppen prestandamässigt och dessutom så är det ju många som överklockat på 1155 också

Jojo. Så sant det. Går jättefint att överklocka 1156 också.

Uppdatering:

#16604149

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Sedan jag blev noggrann med ESD-skydd så har nästan inga moderkort gått sönder. Det är gamla socket A som har svällande kondensatorer som slutat fungera men dessa är ju kanske 15 år vid det här laget. Såg idag på jobbet en 80286 fortfarande i produktion, den lär vara minst 30 år nu.

Tar man hand om prylarna går de sällan sönder.

Permalänk
Medlem

Böjde pins vid montering, räknas det? Det som inhandlades efter har hållt i 5-6 år nu tror jag.

Permalänk
Medlem

Det känns som om desktop datorer börjar bli som bilar :.(

Permalänk
Medlem

Jag körde med mitt ASRock p67 extreme4 och en 2500K fram till för en månad sen men det funkar fortfarande. Både moderkort och processor köpt på lanseringsaden här i sverige men moderkortet byttes väldigt tidigt på grund av SATA problemet B2 steppingen som påverkade alla moderkort som fanns på marknaden, vore intresatn om någon som inte ersatte sitt moderkort och använt alla sina SATA portar kan väga in om hur stort problemet egentligen var i praktiken.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jocke86:

Det känns som om desktop datorer börjar bli som bilar :.(

På ett sätt är det tråkigt, men på ett annat sätt är det roligt för mig och min plånbok som kan fokusera på GPU'n och allt annat.
För trots att prestanda-ökningen har varit så still i 5 år nu så har ju fysiken i spel utvecklats (Det som processorer främst håller på med) och trots det så kan min processor hantera moderna spel riktigt bra. Det skulle man inte kunna sagt för 10 år sedan om man jämförde två stycken processorer med 5 års differens.

Så jag är lite kluven om vad jag ska tycka om det som gamer...
Och när det kommer till workstations och servrar så läggs ju ändå flera kärnor/trådar på generation efter generation vilket innebär att prestandan definitivt inte har slutat öka där.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Satt på i7 920 innan (som fortfarande rullar, uppgraderat grafikkort bara) och nu en 2500K klockad till 5GHz och ett 980TI. Tuffar på bra i stort, men har problem med att USB-portarna tappar kopplingen vilket är väldigt irriterande. Trodde först jag hade för mycket prylar inkopplade men har lika mycket problem med endast mus/tangentbord/Rift och Xboxkontroll. Överväger faktiskt att köpa nytt bara för att få fler (och förhoppningsvis stabilare) USB-portar, trots att jag är nöjd med prestandan i övrigt.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Asus Z77 Sabretooth, köpt hösten 2012, trasigt våren 2015 (ett mindre fel).
Blir intressant att se statistiken när lite fler fyllt i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Folk som köpte en i5/i7 där omkring på den tiden 2011/2012 där någonstans gjorde fan sina livs bästa datorköp utan att veta om det, för grejerna fungerar ju finfint än idag, 6 år senare. Hade någon berättat för mig att de grejerna då fortfarande hade varit bland de bästa processorerna som finns idag så hade jag skrattat åt dem.

Jag byggde min "första" stationära dator utan hjälp 2012 och använder den fortfarande <3 Den tuffar på och aldrig har det varit några problem med hårdvaran. Har uppgraderat SSD och GPU men det räknas inte som ny dator

Permalänk
Medlem

Köpte min dator begagnad för ganska exakt 4 år sedan men den är strax över 5 år. Det är den i signaturen förutom att det satt ett gtx 590 i den tills för bara någon månad sedan då jag uppgraderade grafikkortet. Hade aldrig varit klockad men har kört den i 4.3Ghz sedan ett par år tillbaka. Nu med det nya grafikkortet klarar den alla nya spel galant Riktigt nöjd med köpet då jag fick allt för 7000 kr för så många år sen! Tror jag väntar något år eller så tills jag köper allt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Moderator
Moderator

Hade ett ASUS Sabertooth P67 som byttes till B3 av samma - det gick sönder inom ett par år.

Ersatte med ett AsRock Extreme4 Z77 och det funkade klockrent hela vägen till att jag sålde den datorn.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara bra kvalitet på 1155 moderkorten. Det kan väl knappast vara bra för varken Intel eller moderkortstillverkarna.

edit: Jag har nästan alltid på min dator. Har läst att moderkort går sönder snabbare om man 'kallstartar' datorn ofta. Stämmer det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Min tuffar på fint fortfarande, köptes 2012. Fick iofs lov att flasha om BIOS för ett par månader sen pga att den inte ville boota ordentligt, lång felsökning på den.

Sen köpte jag mig en i7 3770K här på marknaden förra året för att ersätta min 3570K.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Har ett MSI Z77 MPower som har tuffat på nu i snart 5 år tillsammans med en I7 3770K@4.6GHz

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Jag hittade (!) ett Asus Z77-A med en i5-3570K bland elektronikskrotet på tippen när jag var där i höstas som råkade få följa med mig hem. Jag har ingen aning om varför det hamnade bland skräpet men det funkar skitbra; grabben kör Black Ops 3 och CS:GO flera timmar varje dag utan minsta problem och jag har klockat det till 4.5 GHz med en Be Quiet Pure Rock-kylare, 16 GB ram, ett Radeon HD 7950 och ett 600W PSU.

Visa signatur

Primära speldatorn: Corsair Obsidian 450D, i5-4670K @ 4.5 GHz, Cryorig H5 Ultimate, GA-Z97X Gaming 3, Corsair RM850X, Crucial Ballistix Sport 16GB DDR3, MSI R9 390 Gaming 8GB, Asus Xonar Phoebus Solo

Sekundära speldatorn: Corsair Carbide 200R, Pentium G3258 @ 4.5 GHz, Be Quiet Pure Rock, Asus Z97-E, Cooler Master B700 v2, Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3, MSI R9 390 Gaming 8GB, Sound Blaster Z

Lekdatorn på jobbet: Fractal Core 3500, Pentium G3258 @ 4.5 GHz, Cooler Master EVO 212, GA-Z97-HD3, Cooler Master B600 v2, Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3, XFX Radeon HD 7950.

Permalänk
Medlem

ASRock Z77 Extreme4 tuffar på sedan 2012-10-03

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så var det Sandy Bridge med 1155 jag hade där moderkortet brann upp efter några ändringar i BIOS. Ändringar som absolut inte skulle kunna orsaka en sådan sak. Men men... fick det bekräftat att något var fel i den BIOS-versionen och CPU:n/Moderkortet byttes ut.

Hade detta aldrig hänt vore det nog fortfarande samma CPU som satt i min dator. Frugan använder fortfarande en likadan CPU, i7 2600K, och det känns inte som den behöver bytas ut på ett bra tag till. Utvecklingen går verkligen långsamt just nu.

Permalänk
Skrivet av Jay-Jay:

Böjde pins vid montering, räknas det? Det som inhandlades efter har hållt i 5-6 år nu tror jag.

Jag läste om folk som lyckats böja pins vid montering. För att undvika detta var jag EXTREMT försiktig. Men se på FAEN! första moderkortet fick ett par böjda pins och kasserades. Det var bara att köpa ett till och hoppas på det bästa... :S (hur ett par pins kan böjas mitt i sockeln när man försiktigt lägger ner CPUn kan jag inte förstå...)
Moderkortet håller än, men det är sista gången jag bygger en dator med en sockel med pins!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz