Blev fast hos kontrollant men osäker om jag fick böter

Permalänk
Medlem

Blev fast hos kontrollant men osäker om jag fick böter

Jag är 19 och har jobbat sedan studenten men köper fortfarande studentbiljetter. Ja visst, jättedumt men hur som helst. Var kontrollant på tuben som kolla mitt kort, sen bad hon om migt studentkort. Jag sa att det var hemma, sen så frågade hon om jag har på mobilen och då sa jag att jag slutade plugga förra månaden men att jag har fortsatt råka köpa studentbiljett pga rutin. Hon verkade sympatisk/på gränsen till att låta det gå men tog mina uppgifter från ID-et och informerade om boten. Tror hon funderade på att inte lägga den på mig för hon förklarade för en kollega hur situationen såg ut. Men just då ruschar nån av tuben som förmodligen inte hade en biljett och alla kontrollanter sprang av. Ska man inte få ett papper av kontrollanten? Tänker att hon kanske inte hann lägga den på mig, eller kommer den komma i posten?

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha fått några böter och du har inte heller rätt till att få böter då du är under 20år.

Taget från SL:
Pris för vuxna gäller för de som fyllt 20 men inte 65 år.
*Rabatterat pris gäller för de som fyllt 65 år, är under 20 år, för studenter med giltig studentlegitimation samt för de som uppfyller särskilda villkor.

Permalänk
Medlem

Hur får man böterna om man myglar eller plankar på tunnelbanan? Är det bara en avgift som ska betalas och sen är det klart, eller blir man polisanmäld för bedrägeri eller något liknande?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

@Troberg:

Det är lite knepigt eftersom reglerna förändrades 9/1 2017. Efter det så får alla under 20 åka på rabatterat pris. Men särskilda regler verkar gälla för biljetter som är inköpta före 9/1 2017 i enighet med de gamla reglerna.

Har man en gammal studentbiljett så är den giltig, men endast om du kan visa studentleg (gamla regeln). Så tolkar jag detta:

Om du har biljett köpt före den 9 januari
Om du har en biljett till reducerat pris som är köpt fram till den 8 januari, får du som uppfyller kraven för studenter resa på den här biljetten efter den 9 januari, då de nya reglerna trädde i kraft.

De särskilda studentbiljetterna som såldes fram till den 8 januari finns bara till ett pris och för perioderna 30 och 90 dagar. De gäller så länge du har dagar kvar på dem.

Du måste kunna legitimera dig
På begäran av SL-personal ska du som använder studentbiljetten kunna visa upp id-kort och giltig studentlegitimation med SL:s logotyp. Tänk på att du måste ha en giltig studentlegitimation under hela tiden som SL-biljetten gäller. Det räcker inte att studentlegitimationen var giltig när du köpte biljetten. Går legitimationen ut under terminen, måste du skaffa en ny för att kunna fortsätta använda din studentbiljett.

Fast jag är inte säker.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

@Troberg:

Det är lite knepigt eftersom reglerna förändrades 9/1 2017. Efter det så får alla under 20 åka på rabatterat pris. Men särskilda regler verkar gälla för biljetter som är inköpta före 9/1 2017 i enighet med de gamla reglerna.

Har man en gammal studentbiljett så är den giltig, men endast om du kan visa studentleg (gamla regeln). Så tolkar jag detta:

Om du har biljett köpt före den 9 januari
Om du har en biljett till reducerat pris som är köpt fram till den 8 januari, får du som uppfyller kraven för studenter resa på den här biljetten efter den 9 januari, då de nya reglerna trädde i kraft.

De särskilda studentbiljetterna som såldes fram till den 8 januari finns bara till ett pris och för perioderna 30 och 90 dagar. De gäller så länge du har dagar kvar på dem.

Du måste kunna legitimera dig
På begäran av SL-personal ska du som använder studentbiljetten kunna visa upp id-kort och giltig studentlegitimation med SL:s logotyp. Tänk på att du måste ha en giltig studentlegitimation under hela tiden som SL-biljetten gäller. Det räcker inte att studentlegitimationen var giltig när du köpte biljetten. Går legitimationen ut under terminen, måste du skaffa en ny för att kunna fortsätta använda din studentbiljett.

Fast jag är inte säker.

De gamla studentbiljetterna var samma som reducerade och där gällde det också upp till 20 års ålder.
Så oavsett så spelar det ingen roll då han köpt biljetten innan hans 20 års dag.
Det enda han inte ska kunna åka på är skolbiljett. Dvs, terminsbiljett.
Men reducerade och studentbiljett är samma. Bara det att när du är 20 år eller över så måste du ha studentleg för att vara behörig till att åka på student/reducerad biljett.

Permalänk
Skrivet av Troberg:

De gamla studentbiljetterna var samma som reducerade och där gällde det också upp till 20 års ålder.
Så oavsett så spelar det ingen roll då han köpt biljetten innan hans 20 års dag.
Det enda han inte ska kunna åka på är skolbiljett. Dvs, terminsbiljett.
Men reducerade och studentbiljett är samma. Bara det att när du är 20 år eller över så måste du ha studentleg för att vara behörig till att åka på student/reducerad biljett.

Okej. Jag hade svårt att hitta info om de gamla reglerna men det låter som att du har koll.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Okej. Jag hade svårt att hitta info om de gamla reglerna men det låter som att du har koll.

Jag försökte själv hitta information om det men jag var i diskussion med SL förut gällande detta så jag har rätt bra koll ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jag försökte själv hitta information om det men jag var i diskussion med SL förut gällande detta så jag har rätt bra koll ändå

Så helt enkelt, vänta på att det kommer en böter i posten. Om inte, najs. Om det gör det, överklaga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vogsid:

Så helt enkelt, vänta på att det kommer en böter i posten. Om inte, najs. Om det gör det, överklaga?

Skickades från m.sweclockers.com

Helt korrekt