Köptips önskas, skärm 1440p, IPS eller motsv. allroundbruk

Permalänk
Medlem

Köptips önskas, skärm 1440p, IPS eller motsv. allroundbruk

Hej!

Jag är ute efter en ny skärm och eftersom det är en av de kategorierna jag inte har någon bra koll på så tänkte jag kolla ifall någon har tid att ge tips, vore mycket uppskattat!

Krav- och önskelistan är som följer:
*Ca. 27"
*1440p (vilket jag har förstått är lagom för storleken. 4k lockar ej i dagsläget pga min nuvarande dator)
*IPS eller motsvarande (ev VA?)
*VESA-fäste för ev. framtida montering på stativ-arm
*Budget, gärna under 5000:-
*Gärna svart runt om för att passa in med övriga skärmar
*Ska gå att köpa inom Sveriges gränser (orkar inte privatimportera en så kallad "Korea-skärm")

Kommentarer:
Som jag förstått är 1440p rätt lagom för 27" då många verkar tycka att 1080p blir lite för pixligt. Större än 27" vet jag inte om jag får plats med, begränsat med utrymme på skrivbordet och kommer köra denna med två andra skärmar på 22".

Angående panelen, då jag inte spelar vidare mycket känner jag inte att jag behöver en gejmer-skärm ála "TN-panel med 1ms responstid och 144hz etc", utan jag skulle föredra en IPS-panel (eller liknande) eftersom jag surfar och ser på film mer än jag spelar. Skulle skärmen sedan har G-sync är det såklart inget att fnysa åt, men det ligger inte på kravlistan då jag spelar ganska begränsat. Ang. IPS vs VA har jag ingen direkt åsikt, jag kommer från 3x TN-paneler på upp till 22", så jag blir nog nöjd oavsett. Kort satt prioriterar jag fint framför snabbt.

VESA-fästet vill jag ha för att kunna haka på skärmarna på ett tre-armat stativ i framtiden.

Budgeten på under 5000kr är väl förhandlingsbar ifall det innebär en stark upphöjning, men det känns som en bra siffra att lägga sig under.

Hittills har jag kollat upp följande skärmar:
Asus PB278QR - ca 5000kr hos känd butik. Verkar vara populär. Släppt 2014. Har det kommit nyare sedan dess med samma skärm för mindre peng?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2717261

Dell UltraSharp U2717D - ca 6000kr hos känd butik. Verkar också motsvara min kravlista och Sweclockers verkar tycka det är en bra allround-skärm. Men kostar även 1000kr mer än ovan nämnda skärm.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3587506
http://www.sweclockers.com/test/22832-dell-u2717da-armen-gor-...

Dell UltraSharp U2715H - ca 4600kr hos känd butik. Populär på prisjakt, men verkar vara väldigt ojämn i kvalitén mellan exemplar.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2981197

Permalänk
Medlem

Finns väl inte så mycket mer alternativ som passar in dina önskemål kring skärm än de du listat. Men skulle nog säga 2715h eller pb278qr, då den andra dellskärmen finns i ytterst få butiker (?) billigaste kända är proshop? Är personligen inte så bekant med proshop så vet ej hur bra de är. Dessutom är den dyrare.
Ett säkert kort skulle vara Asus skärmen, men å andra sidan har dellen betydligt snyggare design imo, plus tunnare kanter.

Det är 1440p du ska ha, no doubt. Gick själv nyligen från 27" 1080p till 1440p. Tog ett litet tag att bli van dock, men wow vad läckert det blev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GTX 1070 QuickSilver Edition OC 8GB│i5 6600k OC 4,4│525GB Crucial SSD
Corsair RM550x│Ballistix Sport DDR4 16GB 2800MHz
ASUS Z170-E│NZXT s340

│ ASUS pg279q │G550JK

Permalänk
Medlem

@Genmah: Kolla in denna https://www.inet.se/produkt/2205617/acer-27-be270ua-usb-type-... en kille på jobbet köpte en sådan och den är riktigt fin. Extremt tunn bezel runt hela skärmen, bra panel och bra med anslutningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suffer1:

@Genmah: Kolla in denna https://www.inet.se/produkt/2205617/acer-27-be270ua-usb-type-... en kille på jobbet köpte en sådan och den är riktigt fin. Extremt tunn bezel runt hela skärmen, bra panel och bra med anslutningar.

Jag köpte den modellen och den åkte tillbaka illa kvickt.
IPS glow och ojämn bakgrundsbelysning deluxe på det exemplaret jag fick. Det låg som en gul hinna, främst i det nedre vänstra hörnet men gick även ut en bit inåt mitten av panelen och det syntes även mot ljusa bakgrunder.

Kanske bara var jag som hade otur i skärmlotteriet den gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt: Tråkigt att höra, upplevde inget av det på kollegans ex. Nu hade jag inte möjlighet att grundligt testa den, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepspep:

Finns väl inte så mycket mer alternativ som passar in dina önskemål kring skärm än de du listat. Men skulle nog säga 2715h eller pb278qr, då den andra dellskärmen finns i ytterst få butiker (?) billigaste kända är proshop? Är personligen inte så bekant med proshop så vet ej hur bra de är. Dessutom är den dyrare.
Ett säkert kort skulle vara Asus skärmen, men å andra sidan har dellen betydligt snyggare design imo, plus tunnare kanter.

Mjo, verkar som att det är antingen 2715h eller pb278qr. Asus:en är i helsvart vilket jag gillar, men Dellen har mycket snyggare ram. Jag har dock hört att Dells 2715h haft en del variation på kvalitén exemplar emellan, vore lite surt att vara en av dem som fick ett exemplar åt det dåliga hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genmah:

Mjo, verkar som att det är antingen 2715h eller pb278qr. Asus:en är i helsvart vilket jag gillar, men Dellen har mycket snyggare ram. Jag har dock hört att Dells 2715h haft en del variation på kvalitén exemplar emellan, vore lite surt att vara en av dem som fick ett exemplar åt det dåliga hållet.

Jo sant, är väl lite utav ett lotteri. Men i värsta fall är det väl bara att göra en RMA.

Visa signatur

MSI GTX 1070 QuickSilver Edition OC 8GB│i5 6600k OC 4,4│525GB Crucial SSD
Corsair RM550x│Ballistix Sport DDR4 16GB 2800MHz
ASUS Z170-E│NZXT s340

│ ASUS pg279q │G550JK

Permalänk
Medlem

Fick hem min 2715h idag och är väldigt nöjd. Visst den har ips-glow, min framför allt uppe till vänster men tycker det är acceptabelt så kommer att behålla den. Stor skillnad från att gå från en eizo som var åtta år gammal.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Inaktiv

Samsungs curved ch711 med quantum dot ska släppas i mars , priset skulle landa på 519 euro för 27 tums varianten. Det är en VA panel, du slipper ips glow och bleed samt får bättre svärta. Ryktas att det ska vara 60hz också med 125% rgb och freesync. Pris och lanseringsdatum har inte bekräftats utav samsung, men en kanal på youtube som visar samsung prylar gick ut med denna info under ces.

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla LCD-tekniker kan dras med backlight bleed då det i första hand handlar om konstruktionen. Vanligtvis ett light guide-skikt som inte ligger exakt rätt och utsätts för spänningar från ram och värme från elektronik.

Alla LCD-tekniker dras med "glow"-effekter. VA är knappast unikt eller felfritt, tvärtom är det ofta värre problem än med IPS om vi talar om de rena fysikaliska skillnaderna. Däremot gör det högre kontrastförhållandet att det inte är lika uppenbart för ögat hur mycket sämre svärtan blir i vinkel.

Permalänk
Avstängd

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082

Är sjukt nöjd med den här skärmen kan jag säga. Jag kör nVidia men så jag utnyttjar ju inte den till fullo, men ändå otroligt bra skärm.