Fractal Design Define R5 eller Mini C

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R5 eller Mini C

Hej

Har lagt mitt fokus på min konfig på ljudnivå, men kommer inte ha så mycket grejer så ett R5 chassi blir onödigt stort.
Ni kan se specen här: Spec med R5

Nu är frågan: kan man, med några enklare modifieringar i kundvagnen, gå till ett mindre chassi som Mini C, och kommer det att vara lika tyst? Andra fördelar/nackdelar utom storleken?

Permalänk
Medlem

Det är ska bara va att ta ett annat moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Det är ska bara va att ta ett annat moderkort

Jo, det vet jag, och kanske annan kylare. Det stora frågan är hur ljudnivån ändras? Blir det varmare i ett litet chassi? Andra nackdelar?

Såg förresten detta, jäkligt snyggt, man kanske kan ta ett sånt och lägga till lite ljudisolering: BitFenix Prodigy M

Permalänk
Medlem

Prodigy m har lite tråkiga recensioner om jag inte minns fel..
Kylaren ska passa i fractal chassit men inte i bitfenix chassit. Varmare blir det men inte jätte mycket varmare.
Jag hade kört på fractal chassit, det bygger på en riktigt bra grund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Prodigy m har lite tråkiga recensioner om jag inte minns fel..
Kylaren ska passa i fractal chassit men inte i bitfenix chassit. Varmare blir det men inte jätte mycket varmare.
Jag hade kört på fractal chassit, det bygger på en riktigt bra grund

Mmm, mer värme innebär mera ljud inifrån chassit, och dessutom 120 mm chassi fläktar istället för 140 mm. Lutar åt ett R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MagnusHH:

Hej

Har lagt mitt fokus på min konfig på ljudnivå, men kommer inte ha så mycket grejer så ett R5 chassi blir onödigt stort.
Ni kan se specen här: Spec med R5

Nu är frågan: kan man, med några enklare modifieringar i kundvagnen, gå till ett mindre chassi som Mini C, och kommer det att vara lika tyst? Andra fördelar/nackdelar utom storleken?

R-serien har ljuddämpning i dörren/luckan, medans både S och C serien helt saknar ljuddämpning i frontpanelen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag funderade mycket om val av chassi precis som du när jag köpte mitt senaste bygge. Precis som du försökte jag motivera val av nåt annat än R5, men beslöt mig för att vad man får i förhållande till den storlek + pris det är så är det svårslaget.

Även om man nog hellre velat se ett innanmäte som var mer åt Define S så var fläktkontroller, åtkomst av dammfilter från framsidan samt mer ljuddämpande material en för stor skillnad för att inte välja R5.

Om man är villig att gå ner på mITX-formfaktor så har de ju nu även Define Nano S. Den har ljuddämpande material i fronten och åtkomst av båda dammfiltren framifrån. Däremot är det just ett rätt så klumpigt mITX-chassi (då det är meningen att ha vattenkylning inuti) och glipan mellan grafikkort och nätagg är lite väl skralt.

EDIT:

Skrivet av Peppar2014:

R-serien har ljuddämpning i dörren/luckan, medans både S och C serien helt saknar ljuddämpning i frontpanelen.

Det finns ljuddämpande material i fronten på Mini C såvitt jag vet.

Permalänk

Också dämpande material i fronten på mitt Fractal Define C chassi.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spjakarn:

Jag funderade mycket om val av chassi precis som du när jag köpte mitt senaste bygge. Precis som du försökte jag motivera val av nåt annat än R5, men beslöt mig för att vad man får i förhållande till den storlek + pris det är så är det svårslaget.

Även om man nog hellre velat se ett innanmäte som var mer åt Define S så var fläktkontroller, åtkomst av dammfilter från framsidan samt mer ljuddämpande material en för stor skillnad för att inte välja R5.

Om man är villig att gå ner på mITX-formfaktor så har de ju nu även Define Nano S. Den har ljuddämpande material i fronten och åtkomst av båda dammfiltren framifrån. Däremot är det just ett rätt så klumpigt mITX-chassi (då det är meningen att ha vattenkylning inuti) och glipan mellan grafikkort och nätagg är lite väl skralt.

EDIT:
Det finns ljuddämpande material i fronten på Mini C såvitt jag vet.

Stämmer bra det, tråkigt dock att de övergett vissa designfinesser som återfanns på Define R och S serien.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Stämmer bra det, tråkigt dock att de övergett vissa designfinesser som återfanns på Define R och S serien.

Mm jag hittar många småsaker jag tycker om samt saknar i båda serierna, men känner att det inte riktigt finns ett chassi som otvetydigt inkluderar allt. De är dock ett av de företag som jag känner att de är på god väg, och ska bli intressant att se hur de gör i kommande Define R-chassin.

Permalänk
Medlem

FYI.

Till Fractal Design Define R5 medföljer det två stycken Fractal Design Dynamic GP-14.
Till Noctua NH-D15S medföljer det en styck Noctua NF-A15 PWM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

FYI.

Till Fractal Design Define R5 medföljer det två stycken Fractal Design Dynamic GP-14.
Till Noctua NH-D15S medföljer det en styck Noctua NF-A15 PWM.

Japp, och jag har lagt till en GP-14 fläkt extra som jag tänkte sätta fram i chassit, och sedan köra alla chassi fläktar i låg eller medium (får se vad som är bäst) via chassi fläktkontrollen (cpu fläkten förstås som PWM).

Har nog bestämt mig för ett R5, jag har stort skrivbord så några cm extra bredd/höjd spelar inte så stor roll, och den borde bli tystare och svalare (bättre ljudisolering, mera plats inuti och endast 140 mm fläktar).