AMD Ryzen i 17 modeller hittar ut på webben – R7 1800X är flaggskeppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Men varför 17 modeller? Hade det inte räckt med 8-9 och lagt rejält med krut på dem istället?

Alla är baserade på samma kiselkrets. Dvs AMD tillverkar bara en krets. Resten är binning, dvs kretsarna testas, sorteras och färdigställs efter hur bra de blev och vad marknaden vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Much slow?

Denna nyhet kom ut för 2-3 dagar sedan....

var helg då. swec jobbar inte då

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Ryzligt spännande 😁

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Låt mig gissa. Bra eller helt ok prestanda i mångtrådade applikationer. Dålig men godkänd prestanda i enkel- eller fåtrådade applikationer.

Jag gissar att den kommer vara bra eller dålig

Permalänk
Medlem

17 st... ja det lär ju inte alls bli förvirrande.

Får vänta o se om det stämmer eller inte

Permalänk
Medlem

Lite konstig namnsätning med en blandning av ord (PRO) och bokstav (X), och att sen ha PRO före namnet, och X efter gör det ännu mer förvirrande, sen känns ju som R9, R7 och R5 hade varit mer logiskt i AMDs namnsättning.

Inte för att namnet är det viktigaste men, det var ju ungefär det man fick nu.

Hoppas det blir bra prestanda iaf

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut. Är det Skylake-IPC som det verkar vara blir det köp!

Permalänk
Medlem

väntar på prestanda tester! innan dess är det totalt ointressant!
Men blir väl samma flopp som vanligt! hoppas jag har fel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

haha PRO?

Ja PRO som i professional, alltså främst riktad för företag. Förmodligen inte PRO som i PRO-GAMER!!!!11

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Implor:

Much slow?

Denna nyhet kom ut för 2-3 dagar sedan....

Exakt min tanke, tror jag såg detta på Reddit och i den tråden var det många som var skeptiska och ansåg att denna informationen troligen är gammal eller fake eftersom den passar dåligt med den konfimerade information vi har fått.

Bara AMD vet antar jag.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5rudia/amd_ryzen_model/

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Ja PRO som i professional, alltså främst riktad för företag. Förmodligen inte PRO som i PRO-GAMER!!!!11

NEJ! Det är en pentionärs CPU!

http://www.pro.se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Åh nej...

1. Bokstaven X är så sjukt uttjatad i datorsammanhang. Om alla modeller är upplåsta och det bara skiljer i stock clock mellan X- och icke-X-modellerna, skippa bokstaven helt och lös det med siffror istället, som i FX-serien! Säga vad man vill om Bulldozer kan man ju, men namngivningen var helt klart bättre än Intels.

2. PRO? Vänta nu, hur många delnamn ska vi ha egentligen? 1: AMD, 2: Ryzen, 3: R7, 4: PRO, 5: 1800. Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump?

3. Intel wannabe:s. Kom igen, var lite nyskapande när ni har chansen! Är ju toppen när ni just slopat R3/R5/R7/R9 för era grafikkort att införa det för era processorer istället. Kommer säkert inte skapa någon förvirring alls.

Säger för övrigt inte att Intels namngivning är bättre, men jag hoppas ju innerligt att prestandan för Ryzen inte blir en lika stor besvikelse som dess namngivning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

NEJ! Det är en pentionärs CPU!

http://www.pro.se

En CPU för Zeniorer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

En CPU för Zeniorer.

Prezis!

Dvs den modell som kommer sitta i alla OEM burkar på Elgiganten och Mediamarkt

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av teejee:

Alla är baserade på samma kiselkrets. Dvs AMD tillverkar bara en krets. Resten är binning, dvs kretsarna testas, sorteras och färdigställs efter hur bra de blev och vad marknaden vill ha.

Alla är baserade på samma kiselkrets. Dvs AMD tillverkar bara en krets. Resten är binning, dvs kretsarna testas, sorteras och färdigställs efter hur bra de blev och vad marknaden vill ha man kan artificiellt segmentera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

AMD rep har sagt att det är fake. GG sweclockers.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

åter igen så gör Sweclockers bort sig genom att rapportera rykten som nyheter. uppgifterna har inte bekräftats från något håll och blev borttagen så snabbt som dem kom upp.
Men visst, funka ju alltid bra att gör halvt genomtänkta artiklar om AMD där man inte tydligen klargör att det är inte bekräftat information och när det gnälls sen över att AMD lura sina kunder eller nåt annat felinformation har sprids alldeles för mycket så är det plötsligt AMD's fel fast dem har inte haft nåt med det att göra.
BRA JOBBAT SWECLOCKERS.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Vart intresserad ett tag men trist att det egentligen inte erbjuder så mycket mer än "likvärdig" prestanda. Känns inte som jag kommer hoppa på tåget om inte priserna är bättre än vad det ryktas om tbh, då kör jag nog vidare på det jag har tills man ser vad Intels svar blir.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Men varför 17 modeller? Hade det inte räckt med 8-9 och lagt rejält med krut på dem istället?

Intel har 18 processorer i sim gen 7, hur många av dessa ser du till försäljning? Som sagt, många OEM-processorer också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu hittar vad som uppges vara 17 modellnamn och grundläggande specifikationer ut på webben. Förutsatt att listan stämmer har AMD tagit inspiration från såväl de egna grafikkorten i Radeon-serien som Intels namnschema, då alla modeller inleds med bokstaven R och följs upp av siffran 7, 5 eller 3. Av dessa är det 8 stycken som har beteckningen "Pro", som sannolikt indikerar att de riktar sig mot företag snarare än vanliga slutanvändare.

Sweclockers är rätt öppna med att det är rykten.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hur troligt stämmer detta? Någon som "grävt"?

Permalänk
Medlem

Can't wait!! ALL ABOARD THE HYPE TRAIN!

Ska bli väldigt intressant att se hur de mindre modellerna (4c 4t) presterar gentemot i5:orna

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Silcan: Nej. Alternativa fakta!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

AMD rep har sagt att det är fake. GG sweclockers.

Någon källa på det?

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: dem kanske ska börja med att gör samma sak som med sin "nyhet" om att det inte kommer nån 6-kärnig RyZen och skriva det direkt i rubriken att det är enbart rykten.
läser man tråden verka det ju redan så att många antar att det stämmer och direkt hoppa på att gnäller över AMD hit och AMD dit. men tyvärr är det väl så när största delen av forumet är blå/grön.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Tror AMDs ingenjörer sitter med popcorn just nu och njuter/skrattar åt alla spekulationer :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@ClintBeastwood: dem kanske ska börja med att gör samma sak som med sin "nyhet" om att det inte kommer nån 6-kärnig RyZen och skriva det direkt i rubriken att det är enbart rykten.
läser man tråden verka det ju redan så att många antar att det stämmer och direkt hoppa på att gnäller över AMD hit och AMD dit. men tyvärr är det väl så när största delen av forumet är blå/grön.

Kan bara tala för mig själv och mina svar är förutsatt att det stämmer och tror att många andra skriver sina svar på samma vis. Man behöver inte inleda varje inlägg i en sån här tråd med om det stämmer. Men jag håller med, när det är rykten borde artikeln starta med en fet text som säger att det är ju rykten.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var inga jätteroliga frekvenser. Hoppas att det går att överklocka rätt bra.

Jaha, vad är det som inte är så roligt och vad spelar för roll? Vet du någon som vi inte vet?

Om jag säger till dig att jag har uppfunnit ett helt nytt fordon och att detta fordon går i 60 i sekunden, säger du då "Fan vilken tråkig hastighet, varför går den inte i 80?". Jag har ju trots allt aldrig sagt om det är 60 cm/s, m/s eller km/s.

TLDR: Du är besviken över en siffra som inte säger någonting överhuvudtaget utan att veta andra faktorer. Klockfrekvens är bara relevant i samma/liknande arkitekturer.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Jaha, vad är det som inte är så roligt och vad spelar för roll? Vet du någon som vi inte vet?

Om jag säger till dig att jag har uppfunnit ett helt nytt fordon och att detta fordon går i 60 i sekunden, säger du då "Fan vilken tråkig hastighet, varför går den inte i 80?". Jag har ju trots allt aldrig sagt om det är 60 cm/s, m/s eller km/s.

TLDR: Du är besviken över en siffra som inte säger någonting överhuvudtaget utan att veta andra faktorer. Klockfrekvens är bara relevant i samma/liknande arkitekturer.

Har väl varit prat att Zen kommer ha liknande IPC som Ivy Bridge?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: jag tror tyvärr motsatsen med hänsyn till vad folk skriver. alldeles för många som tror att saker måste vara sant eftersom sweclockers skriver (oftast flera dagar försenat) om det.
Det gäller att inte bara vara kritiska mot Nvidia/Intel/AMD men även till nyhetssidor och "nyheter" som postas. i dagens samhälle sprider sig saker alldeles för snabbt för att sanningen kan komma fram ibland.

Visa signatur