Nintendo Switch lanseras utan webbläsare

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch lanseras utan webbläsare

Till skillnad från andra spelkonsoler får inte Switch en inbyggd webbläsare vid lansering, där anledningen som anges är att Nintendo i första hand vill satsa på spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så avskalad som Switch verkar bli vid lansering så får spelen och spelupplevelsen som helhet vara något överjävligt bra om det inte ska bli flopp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Undrar om det egentligen har något att göra med att majoriteten av alla tidiga hacks i 3ds var baserade på webbrowsern?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ännu en krystad negativt riktad nyhet om switch. Är det någon som ens använder konsolernas webläsare? Är den intressant för någon?

Är det inte dags att skriva att den saknar telefax och diskettstation också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så för att summera Switch.

En dålig "surfplatta" men med schyssta handkontroller.

Permalänk
Medlem

Vad bra! Webbläsare på konsoler är alltid så slöa och dåliga att man förstår hur svag hårdvara det sitter i dem. Och ingen använder dem ju heller efter att de testat dem och konstaterat att de är jättedåliga.

Sweclockers nyhetsvärdering när det gäller Switch är...intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Ännu en krystad negativt riktad nyhet om switch. Är det någon som ens använder konsolernas webläsare? Är den intressant för någon?

Är det inte dags att skriva att den saknar telefax och diskettstation också?

Skickades från m.sweclockers.com

dom flesta internet appar använder nog iaf en bit av de inbyggda webläsarna. så även om användaren inte använder det så använder programmen de.
jag använder inte steam browsern för att kolla vad som skrivs på sweclockers, men på samma gång tycker jag den är asbra att ha för sina funktioner

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Vem surfar på en konsol?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det är en konsol. De får fixa en eller två lager virtualiserat innan webbläsaren om du frågar mig. Är det inte färdigt så ja, ta tiden på er.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vem surfar på en konsol?

Samma idioter som kallar Switch för en surfplatta.

Permalänk
Medlem

"......making Switch an amazing dedicated video game platform......" och ändå skickar inte med några spel vid lansering....

Permalänk
Medlem

Meh. Aldrig surfat på en spelkonsol någonsin vad jag kan minnas, så bryr mig inte personligen. Men hade ju inte skadat att lägga in det heller.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Wii U's kontroller (inte Wii's) kommer fungera till NSwitch? Exempelvis Pro controllers och/eller wii u remotes?

Eller om konsolen kommer vara bakåtkompatibel med exempelvis Wii U spel?

Pallar inte köpa typ 8+ kontroller igen.. Ska man spela med polarna så pallar man inte punga upp typ 5000 bara för kontroller. Isåfall stannar jag på Wii U.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag har mobil, dator, tv, surfplatta, samtliga har webläsare och netflix jag behöver inte det i fler enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Någon som vet om Wii U's kontroller (inte Wii's) kommer fungera till NSwitch? Exempelvis Pro controllers och/eller wii u remotes?

Eller om konsolen kommer vara bakåtkompatibel med exempelvis Wii U spel?

Pallar inte köpa typ 8+ kontroller igen.. Ska man spela med polarna så pallar man inte punga upp typ 5000 bara för kontroller. Isåfall stannar jag på Wii U.

Hoppas också att pro kontrollen funkar, gillar den som fan

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Tänkte ännu en gång att alla har telefon med sig vart man än går, surfa och kolla Netflix på telefonen och SPELA på Switch, typ så!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Ännu en krystad negativt riktad nyhet om switch. Är det någon som ens använder konsolernas webläsare? Är den intressant för någon?

Är det inte dags att skriva att den saknar telefax och diskettstation också?

Skickades från m.sweclockers.com

Känns lite som att Switch ska jämföras mer med en surfplatta än vid en "stationär" konsol. [Edit: I webbrowserkontexten.) Självklart skulle folk använda browsern mer i Switch än i PS4.

PS.

Skrivet av matnojje:

Jag har mobil, dator, tv, surfplatta, samtliga har webläsare och netflix jag behöver inte det i fler enheter.

Förstår, men alla har inte surfplatta. Alternativt går många i uppgraderingstankar gällande surfplatta, och då skulle ju Switch passa skitbra för många om den hade stöd för detta. Tråkigt faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så avskalad som Switch verkar bli vid lansering så får spelen och spelupplevelsen som helhet vara något överjävligt bra om det inte ska bli flopp.

Fast vem bryr sig egentligen om Netflix och webbläsare? Tvivlar starkt att jag skulle sitta och surfa med min Switch oavsett tbh. Måste konsolen vara "överjävligt bra" för att den inte har det?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Fast vem bryr sig egentligen om Netflix och webbläsare? Tvivlar starkt att jag skulle sitta och surfa med min Switch oavsett tbh. Måste konsolen vara "överjävligt bra" för att den inte har det?

har en polare som köpte en xbox one endast för anledningen att kunna kolla netflix och röststyra netflix.
så visst finns de personer som endast använder netflix med konsoller

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Att surfa på Wii u var i alla fall riktigt smidigt förutom att de aldrig (under tiden jag ägde mitt i alla fall) la till svenskt tangentbord synd att de ska stressa fram denna. Även netflix var bra men den versionen låg ofta efter alla andra plattformar.

Skrivet av matnojje:

Jag har mobil, dator, tv, surfplatta, samtliga har webläsare och netflix jag behöver inte det i fler enheter.

Det är fortfarande ingen nackdel med att ha allt i ett. Hade switch haft webbläsare osv hade man kunnat göra mycket av det man köper en surfplatta till (alltså slippa lägga pengar på ytterligare en pryl som blir skitseg när det kommer en ny android version) Å andra sidan är ju Switch bara en surfplatta med klen hårdvara så den kanske också blir beter sig så.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Sålänge den gör vad den är tänkt att göra bra (spela spel på) så kunde man egentligen inte bry sig mindre.

Kan se användningsområdet för vissa individer, har flera polare som enbart äger ett ps4 och använder den för att surfa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Undrar om det egentligen har något att göra med att majoriteten av alla tidiga hacks i 3ds var baserade på webbrowsern?

This. Ja, och typ alla andra konsoler lately: Wii U, PSVita, PS4 (alla har hackats via WebKit).

Så ja, det är garanterat den riktiga anledningen, men det vill dom väl inte säga rakt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

This. Ja, och typ alla andra konsoler lately: Wii U, PSVita, PS4 (alla har hackats via WebKit).

Så ja, det är garanterat den riktiga anledningen, men det vill dom väl inte säga rakt ut.

hade ingen aning om att ps4 hade hackats. får bli kvällens googlingsprojekt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så avskalad som Switch verkar bli vid lansering så får spelen och spelupplevelsen som helhet vara något överjävligt bra om det inte ska bli flopp.

... för att du inte kan surfa på en konsol?

Om något är jag positiv att man istället för att lägga fokus på en enhet som gör allt, när alla redan springer runt med telefoner som gör allt, väljer att faktiskt satsa på en "spel konsol" och inte som MS och XBoxOne kritiserades för att göra allt annat utom att spela bra.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är fortfarande ingen nackdel med att ha allt i ett. Hade switch haft webbläsare osv hade man kunnat göra mycket av det man köper en surfplatta till (alltså slippa lägga pengar på ytterligare en pryl som blir skitseg när det kommer en ny android version) Å andra sidan är ju Switch bara en surfplatta med klen hårdvara så den kanske också blir beter sig så.

Tror du svarade på din egen kommentar rätt bra. Jo det är helt klart en nackdel att ha "allt", för allt från utveckling till prestanda kostar. Varför ens lägga 1 krona på att surfa på en enhet som är designad för att spela på. Webbläsare är största säkerhetshotet vi har ffs...

Klen CPU lär göra det segt. Du kan optimera spelen, men du kan inte optimera hemsidor med tex JS, så resultatet blir en seg surfplatta som du ger negativ kritik för en funktion i den inte fungerar bra, när "ju har den". Hellre då att den framhävs som just en spelmaskin, och allt krut satsas där på och du slipper sega ner den med webbläsar bloatware, säkerhetsproblemen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

... för att du inte kan surfa på en konsol?

Om något är jag positiv att man istället för att lägga fokus på en enhet som gör allt, när alla redan springer runt med telefoner som gör allt, väljer att faktiskt satsa på en "spel konsol" och inte som MS och XBoxOne kritiserades för att göra allt annat utom att spela bra.

Tror du svarade på din egen kommentar rätt bra. Jo det är helt klart en nackdel att ha "allt", för allt från utveckling till prestanda kostar. Varför ens lägga 1 krona på att surfa på en enhet som är designad för att spela på. Webbläsare är största säkerhetshotet vi har ffs...

Klen CPU lär göra det segt. Du kan optimera spelen, men du kan inte optimera hemsidor med tex JS, så resultatet blir en seg surfplatta som du ger negativ kritik för en funktion i den inte fungerar bra, när "ju har den". Hellre då att den framhävs som just en spelmaskin, och allt krut satsas där på och du slipper sega ner den med webbläsar bloatware, säkerhetsproblemen osv.

Försök inte vänd det till en fördel för det är ingen fördel. Nintendo har haft webbläsare i WII WIIU utan problem och tror även deras bärbara haft det. På Xbox 360 och one går det surfa på ps3 och ps4 går det surfa. Och nintendo bör ju göra allt för att locka köpare då är det ju dumt att man inte kan använda switchen som mediacenter. Ex om en familj med två barn letar konsol. Barnen är de som vill spela men föräldrarna vill kunna se netflix/bluray köper de en Xbox one/ps4/Ps3, slipper de köpa konsol och en blurayspelare som ska stå framme vid tvn och det till ett lägre pris dessutom.
Jag tycker allt att webbläsare netflix och liknande är det minsta man kan begära. Om den sedan är seg i de funktionerna spelar mindre roll folk använder ju TIVO boxarna från comhem ex, jag använder mitt 360 dagligen till netflix trots att den inte är supersnabb till det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

har en polare som köpte en xbox one endast för anledningen att kunna kolla netflix och röststyra netflix.
så visst finns de personer som endast använder netflix med konsoller

Damn, han kunde köpt en media sticka med samma funktionalitet för 400kr men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Damn, han kunde köpt en media sticka med samma funktionalitet för 400kr men men.

Spelar den BF1 och bluray i 4k?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Känns lite som att Switch ska jämföras mer med en surfplatta än vid en "stationär" konsol. [Edit: I webbrowserkontexten.) Självklart skulle folk använda browsern mer i Switch än i PS4.

PS.

Förstår, men alla har inte surfplatta. Alternativt går många i uppgraderingstankar gällande surfplatta, och då skulle ju Switch passa skitbra för många om den hade stöd för detta. Tråkigt faktiskt.

Intresset för surfplattor har generellt minskat i takt med att marknaden mättats och att mobilskärmar växt. Tror att de som vill surfa någonstans där de har wifi-täckning men ändå saknar tillgång till dator/mobil/surfplatta är ganska få.

På resande fot går Switch oftast ändå inte att surfa på utan t.ex. en mobil eller annat modem för mobilsurf.

Jag har själv aldrig surfat på min 3DS, mer än att testat att funktionen existerar. Med både vanlig mobil och jobbmobil med rimliga skärmstorlekar kommer jag nog aldrig göra det med en switch heller även om det implementeras senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Intresset för surfplattor har generellt minskat i takt med att marknaden mättats och att mobilskärmar växt. Tror att de som vill surfa någonstans där de har wifi-täckning men ändå saknar tillgång till dator/mobil/surfplatta är ganska få.

På resande fot går Switch oftast ändå inte att surfa på utan t.ex. en mobil eller annat modem för mobilsurf.

Jag har själv aldrig surfat på min 3DS, mer än att testat att funktionen existerar. Med både vanlig mobil och jobbmobil med rimliga skärmstorlekar kommer jag nog aldrig göra det med en switch heller även om det implementeras senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är nog en relativt liten del av befolkningen som skulle använda det. Känns fortfarande som en bra sak att ha, så länge funktionaliteten är som den ska.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Damn, han kunde köpt en media sticka med samma funktionalitet för 400kr men men.

finns väl inte en sticka som klarar 4k utan lagg och har röststyrning?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!