Hur är AVX irrelevant när det något som 15-20 % av servermarknaden använder, d.v.s. den del av servermarknaden som innefattar vetenskapliga beräkningar? För vetenskapliga beräkningar ger 256-bitars bred AVX pipeline väldigt nära dubbla prestanda per kärna och cykel över SSE.
Givetvis menar jag OEM och skrivbordsdatorer nu. På servermarknaden så har AMD sina beräkningskort, och det är antagligen därför tillsammans med APU/HSA/Infinity Fabric initiativet som man skippar AVX i processorerna. En större flyttalsenhet kan dock dyka upp i Zen+, och 7nm verkar AMD bli före Intel med. Då får man plats med mycket godis...
Håller däremot med om att väldigt få "normala" användare har någon nytta av AVX, men de har inte heller nytta av en CPU med åtta kärnor vare sig den kommer från AMD eller Intel.
Det kan du inte generalisera om. Allt på skrivbordet blir mer och mer flertrådat, men framför allt så är 8 kärnor väldigt användbart för t.ex alla som sitter med produktion av video/musik. När man köpte en 2600K så hade knappast marknaden som den var inriktad till någon nytta av 8 trådar heller för dom flesta användare, men idag händer det att dom används rätt flitigt, inte minst i spel där man sett större ökningar än vad man kunde vänta sig. Det fanns tom ett hat mot SMT i samband med spel för att man ofta fick negativ prestanda. Min poäng; det har vänt totalt och fortsätter göra så på konsumentsidan. Vulkan och DX12 och alla konsolportar hjälper till att rulla snöbollen desto snabbare också.
Skylake är också större p.g.a. att L2$ och L3$ är dual-portad medan den är singelportad på Zen.
Får se vilken betydelse det får. Storlek är något man vill hålla nere som vi bägge känner till. Zen har dubbelt så stor L2 cache med dubbelt så hög associativitet samt dubbelt så stor L1i för att argumentera ren storlek. Såg också ditt föregående inlägg ang cache. Det inlägget tillsammans med fler tidigare inlägg som relaterar till cache behöver ju inte alls stämma på Zen. Cachearkitekturen designas ju efter resten av hur arkitekturen är uppbyggd för att på bästa vis mata kärnorna tillsammans med hänsyn till andra faktorer som tillverkningskostnad, komplexitet och energieffektivitet. Bara för att man minskade latensen med en mindre L2 cache på Core så behöver inte det betyda att man får samma fenomen på Zen. Zen drar förmodligen stor nytta av en större L2 cache där Intel är mer beroende av sin L3 cache. Vi kan se i många befintliga designer bakåt i tiden som fått extremt stora ökningar av större L2 cache. Speciellt spel som ofta är extremt cacheberoende.
Vidare har Skylake (hela Core-serien) en centraliserad schemaläggare för instruktioner medan Zen har en distribuerad schemaläggare som är betydligt enklare att realisera i kisel (alla dagens out-of-order ARM-designer kör med detta). Och Skylake har större out-of-order fönster, två extra pipelines för minnesoperationer samt större registerbank.
Och så finns det designer som POWER som kör med dedikerade schemaläggare/köer. Det behöver inte betyda att det endast gynnar server/HPC applikationer i en design som Zen. Det är trots allt många faktorer som saknas om Zen som är väldigt avgörande för dess prestanda också. Zen ser starkare ut än vad jag hade kunnat vänta mig inledningsvis om jag ska vara ärlig. Att ta ikapp det enorma gapet och lansera något som upprör en jätte som Intel är förmodligen bara AMD som kan göra också. Kör AMD och Intel fair-fight nu utan massa mutor osv som Intel bl.a höll på med med så tror jag att Intel kan få det mycket tufft.
Förstår inte riktigt om du menar att jag är en del av detta hype-train heller. Försökt hålla mig skeptisk och saklig med källor eller en argumentation bakom.
Står också fast vid att min liknelse ang XFR i förhållande till GPU'er är betydligt mer lik än något annat vi sett tidigare i form av speedstep/turbo.
Som du själv säger, vi är så nära lansering att man kan sluta spekulera, men det har också varit syftet med tråden och vi kom rätt långt tillsammans med att få fram olika data här och bolla runt den tills helvetet frös till is
[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]