Samsung 960 evo 500GB är långsam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikf1:

det är i kb/s inte mb

Skrivet av Paddanx:

Heh... tror du får läsa tråden igen.
Det var faktiskt MB/s, men med RAPID, så mot RAM.

Eller bara läsa vad som faktiskt står på tabellen :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast 60GB på 3 min är ju inte särskilt imponerande egentligen, det är "bara" ca. 340MB/s. Du hade troligtvis fått ungefär samma resultat om du hade fört över datan till en annan bra SATA-SSD. En 960 EVO 500GB ska kunna skriva i 1800MB/s enligt spec, så den behövde knappt anstränga sig i det fallet.

Jo det är sant, men det kändes extra bra eftersom jag inbillade mig att det var snabbare
Här en skärmdump där skillnaden syns mer mellan nvme och sata.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem

Körde själv CrystalDiskMark på min Samsung 850 Pro, och fick följande
Seq Q32TI 555 516
4k Q32TI 358 328
Seq 536 501
4K 36 104

Skall snart byta ut den mot en 960 EVO

Permalänk
Medlem

Mycket snack om Rapid Mode. I senaste Magician v5 är funktionen ej tillgänglig.

RAPID Mode
Not supported

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

RAPID Mode
Not supported

Gäller detta just 960 EVO eller menar du att RAPID inte är tillgängligt på några av Samsungs SSD:er?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har själv EVO 960 500GB, det borde vara detsamma med 960 PRO. När det gäller vanliga SATA III-SSD:er är det mycket möjligt att funktionen stöds även i Magican v5. Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gerel7:

Jaha, märkte nu när jag flyttade en fil så gick det rätt snabbt, så antar att mitt internet är boven i det hela gällande att installera spel... sitter på 250mb lina med dåliga kablar så har 90mb/s, några tips på hur jag kan fixa det?

det är lätt att blanda ihop mb/s och mbit/s

90mb/s är vad du kommer upp i gigabit nätverk dvs ca 1000mbit/s

menar du att du kommer upp i 90mbit/s ?

innan nån börjar gnälla att jag inte använder stora och små bokstäver på rätt ställe tror jag ni förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

RAPID Mode
Not supported

Inte? Vad är detta då? Man måste ha rätt drivrutin för RAPID Mode skall finnas tillgänglig.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

det är lätt att blanda ihop mb/s och mbit/s

90mb/s är vad du kommer upp i gigabit nätverk dvs ca 1000mbit/s

menar du att du kommer upp i 90mbit/s ?

innan nån börjar gnälla att jag inte använder stora och små bokstäver på rätt ställe tror jag ni förstår vad jag menar

OK, du indikerar att du vet hur enheterna ska skrivas, men du gör det inte.

Istället skriver du en kommentar med 21 ord om att vi andra inte ska bry oss i det.

Hur är du egentligen funtad?

Jag är uppriktigt sagt konfunderad...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det enkla svaret här är att talet formaterats med amerikanskt format där kommatecken är tusentalsavgränsare och punt för decimal. I Sverige är det normalt mellanslag eller punkt (valuta) för tusental och komma för decimal.

13 MB / sekund motsvarar ungefär 10% eller 5 minuter jämfört med en start på 30 sek från en disk som gör 150 MB / sekund. Med andra skulle det kännas. Att cachen skulle prestera över 6 GB förvånar mig inte. i Linux får man över 2 GB / sekund i hastighet 3:e gången när man gör kopior till flera separata roterande diskar. Just på grund av hur dess cache fungerar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

OK, du indikerar att du vet hur enheterna ska skrivas, men du gör det inte.

Istället skriver du en kommentar med 21 ord om att vi andra inte ska bry oss i det.

Hur är du egentligen funtad?

Jag är uppriktigt sagt konfunderad...

okej, det viktiga i detta sammanhang är skillnaden på mb/s och mbit/s

sen om det är små och stora bokstäver har mindre betydelse i sammanhanget då vi pratar om ett vanligt nätverk

men eftersom du börjar varje mening med stor bokstav förstår jag att det är viktigt för dig

är det något specifikt du undrar över när du frågar hur jag är funtad? sladdar med bilen? sopsorterar? har mössa på mig inomhus?

skrev kommentaren för folk blir skitnödig när det är felskrivet

Permalänk
Medlem

Jag menade såklart att jag har en 250Mbit lina och får bara ut 90Mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

Fast 60GB på 3 min är ju inte särskilt imponerande egentligen, det är "bara" ca. 340MB/s. Du hade troligtvis fått ungefär samma resultat om du hade fört över datan till en annan bra SATA-SSD. En 960 EVO 500GB ska kunna skriva i 1800MB/s enligt spec, så den behövde knappt anstränga sig i det fallet.

när det kommer till skrivhastighet så är det inget som vanliga pc användare har någon störra nytta av när det kommer till skrivhastigheter som är snabbare än bredbandshastigheten. Om man tar det i enklaste laget så går 8bit på en byte, 1000mbit/s = 125mb/s så ifall du laddar ner kommer du aldrig utnyttja mer än 125mb/s write speed. installerar du från USB-Minne så beror det på minnets överföringshastighet. men inget externt kommer i närheten av NVMe. därför drar du troligen endast nytta av den sista skrivhastigheten när det kommer till kompilering, video och bildhantering och dyl.

Det som är intressant för en vanlig användare är läshastigheten och iops. Det är ju faktiskt det som delvis avgör hur snabbt programm laddar. tidigare använde man photoshop som tar sin tid att starta för att jämföra SSD mot HDD. Så passa på att testa läshastigheten och strunta mer eller mindre i skrivhastigheten

Visa signatur

Stationär: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING - i7 8700k @ 3.7GHz - Corsair H115i - DDR4 32GB(2x16GB) 3200MHz CL14 G.SKILL Trident z - Samsung 960 evo 500gb - ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 - Corsair PSU RM850X 850W - Fractal Design Define R6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av William90:

när det kommer till skrivhastighet så är det inget som vanliga pc användare har någon störra nytta av när det kommer till skrivhastigheter som är snabbare än bredbandshastigheten. Om man tar det i enklaste laget så går 8bit på en byte, 1000mbit/s = 125mb/s så ifall du laddar ner kommer du aldrig utnyttja mer än 125mb/s write speed. installerar du från USB-Minne så beror det på minnets överföringshastighet. men inget externt kommer i närheten av NVMe. därför drar du troligen endast nytta av den sista skrivhastigheten när det kommer till kompilering, video och bildhantering och dyl.

Det som är intressant för en vanlig användare är läshastigheten och iops. Det är ju faktiskt det som delvis avgör hur snabbt programm laddar. tidigare använde man photoshop som tar sin tid att starta för att jämföra SSD mot HDD. Så passa på att testa läshastigheten och strunta mer eller mindre i skrivhastigheten

Så det enda man gör på en dator är att ladda ner material från internet menar du? Skulle säga att det är rätt väsentligt att ha snabbare skrivhastighet än sin internetuppkoppling. Väldigt många gör mer än att tanka filer från nätet och då drar man nytta av snabb skrivhastighet, detta inklusive "vanliga pc-användare".

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Så det enda man gör på en dator är att ladda ner material från internet menar du? Skulle säga att det är rätt väsentligt att ha snabbare skrivhastighet än sin internetuppkoppling. Väldigt många gör mer än att tanka filer från nätet och då drar man nytta av snabb skrivhastighet, detta inklusive "vanliga pc-användare".

Men även en vettig SATA SSD kan leverera upp till 500MB/s, vilket är 4Gbit/s lina... Hur många har denna lina? Så väldigt få behöver mao snabbare...

Sen som @William90 sa så använder du extremt sällan maximal skrivprestanda vid vanlig användning. Så nej.. man har inte nytta av extrem skrivprestanda mer än du har nytta av 250km/h i bilen... för hur sabla ofta kan du köra det på Svenska vägar?

Om du tar bilden till specifika platser där du får och kan köra så fort... då har du nytta av det. Och precis samma är det med NVMe diskar... om du utför uppgifter som ha nytt av denna prestanda, så kommer du märka skillnad. Jobbar du med specifikt tunga filer som är stora, så kommer snabbare disk märkas. Men verken OSet, surf eller generella spelande kommer gynnas. Lägg pengarna på vettigare saker istället.

Anledningen till varför en enkel SATA SSD räcker i 9/10 fall är pga du får bort flaskhalsen med disken, som tex HDD gör. Om de inte jobbar iaf QD1-2 100% konstant, så finns där ingen nytta med mer. Enda du gör är att ha en disk som jobbar <50% istället... och det tar exakt lika lång tid, då det är CPU + RAM som blir flaskhalsen istället. För du har nämligen skriv-buffrar som kompenserar för detta, och kan hantera kortvarig skrivning av snabbare typ.

Som det är nu dock bör TS börja om med ny tråd, då det verkar vara Internet som är problemet... inte disken.