AMD Ryzen lanseras den 2 mars

Permalänk
Medlem

Efter många år av misslyckanden så tror jag det blir ett till misslyckande men jag hoppas att de senaste årens historik är brutet!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennix123:

@Kolsvart Katt: USD499 = EUR470 = SEK 4500

USD499 = EUR470 = SEK 4500 multiplicerat med världens näst högsta moms = 5600 kr. Fortfarande ett bra pris om den presterar som det ryktas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Halleluja! Zen är bäst osv... Skriv hur mycket ni vill men faktum är att AMD aldrig lyckats leva upp till sin hype. Hoppas dock att de gör det för konkurrenssituationens bästa. Men jag stänger ner allt som har med Zen att göra tills vi ser ett riktig test av prollen

Du känner inte till Atlon-FX-modellerna va?

I korta drag kan man säga att de malde sönder Pentium 4 totalt, så till den grad att Intel fick panik, satte kunkurrensen ur spel, och tvingades betala minjonbelopp till AMD i en förlikning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Någon var inte med under K6 verkar det som..

Sedan vänder vi på det. Intel har inte heller hållit vad de lovat... eller vad sägs om "+15% bättre IPC" på KBL? Samma sas om Skylake och nu sägs samma sak om Coffelake.

Du menar väl K7. Visst jag körde en K6-III med hela 1MB bult-in L3 cache på moderkortet. Men hängde inte med PIII. Sedan kom AMDs K7 fullt med buggar som det tog ett bra tag innan de blev av med och CPUn blev stabil. AMD spöade skiten ur Intel när väl de hade övergett instickskorten och gått över till socket. Namnen Duron och Athlon inte bara spöade utan endel rev. klockade som tusan också

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Någon var inte med under K6 verkar det som..

Sedan vänder vi på det. Intel har inte heller hållit vad de lovat... eller vad sägs om "+15% bättre IPC" på KBL? Samma sas om Skylake och nu sägs samma sak om Coffelake.

Antar att du menar K7 alt. du var inte gamer på K6-tiden. När dessa CPUer var aktuella utfördes fortfarande hela grafik-pipeline av CPU så FPU-prestanda var den kritiska delen för spel.

K6 sög på flyttal, den var ungefär hälften så snabb som Pentium på detta vilket jag fick uppleva den hårda vägen efter att "uppgraderat" från P133 till K6-200 (2000:- riksdaler för K6 var inte att leka med som student).

Av någon outgrundligt anledning räckte inte det, köpte seden en K6-2 400 MHz med 3DNow! Den var i.o.f.s. bättre än de andra två, men blev totalt demolerad av godingen Celeron 300A.

Storheten med Athlon K7 var just att dess flyttalsdel var väldigt bra jämfört med allt som funnits upp till den punkten.

Sedan, Intel sa aldrig 15 % bättre IPC på KBL. De sa 15 % högre resultat i SysMark, vilket de sa vid initiala lanseringen av KBL som endast var för mobila enheter. Notebook Check testade detta och konstaterade 14-18 % bättre resultat i Cinebench och 3D Mark (vilket pekar på att genomsnittsfrekvensen är 14-18 % högre i i7-7500U jämfört med i7-6500U), så mer än utlovat.

Applicerar man lite linjärregression på SweClockers test av i7-7700K, specifikt speltesterna i 1280x720 (där CPU-delen är främsta flaskhals) får man ut att Skylake/Kaby Lake har en ca 16 % högre IPC (gäller då de spel SweC testade). Så är väl också rätt mycket vad man lovade, eller?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Antar att du menar K7 alt. du var inte gamer på K6-tiden. När dessa CPUer var aktuella utfördes fortfarande hela grafik-pipeline av CPU så FPU-prestanda var den kritiska delen för spel.

K6 sög på flyttal, den var ungefär hälften så snabb som Pentium på detta vilket jag fick uppleva den hårda vägen efter att "uppgraderat" från P133 till K6-200 (2000:- riksdaler för K6 var inte att leka med som student).

Av någon outgrundligt anledning räckte inte det, köpte seden en K6-2 400 MHz med 3DNow! Den var i.o.f.s. bättre än de andra två, men blev totalt demolerad av godingen Celeron 300A.

Storheten med Athlon K7 var just att dess flyttalsdel var väldigt bra jämfört med allt som funnits upp till den punkten.

Sedan, Intel sa aldrig 15 % bättre IPC på KBL. De sa 15 % högre resultat i SysMark, vilket de sa vid initiala lanseringen av KBL som endast var för mobila enheter. Notebook Check testade detta och konstaterade 14-18 % bättre resultat i Cinebench och 3D Mark (vilket pekar på att genomsnittsfrekvensen är 14-18 % högre i i7-7500U jämfört med i7-6500U), så mer än utlovat.

Applicerar man lite linjärregression på SweClockers test av i7-7700K, specifikt speltesterna i 1280x720 (där CPU-delen är främsta flaskhals) får man ut att Skylake/Kaby Lake har en ca 16 % högre IPC (gäller då de spel SweC testade). Så är väl också rätt mycket vad man lovade, eller?

Menade självfallet K7... Slant på tangenterna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

De var inte hypade...

Dessutom levde de upp till vad de hade för spec.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

hmm vad hände med att alla skulle gå att överklocka?

"overclocking locked"

Permalänk
Medlem

R7 1800X 7800sek
R7 1700X 5500sek
R7 1700 4300sek
Ish

Men ju räkna med moms och
*nu vet jag ej om jag räkna rätt*

Men ni alla minns när 480 släpptes

Permalänk
Medlem

@Viochee: bara för att mobo inte stödjer oc. Men går ju på ett 370x

Permalänk
Medlem

@Viochee: Bilden visar olika moderkort-chipsets. Ingen, mig veterligen har någonsin påstått att alla moderkort skulle stödja överklockning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Då kanske man man kan ta sig upp lite i PC master races haft en Phenom II x4 955 C2 sen 2009, den har börjat visa tecken på ålderdom sen 2012, nu klarar den knappt Fallout 4. Försökte skrämma upp den i 3,9Ghz men då överhettade den ynkliga 4-pins kontakten på moderkortet när jag kröp upp i 1,6v HAHA, den får hanka fram i 3,5Ghz tills vidare. Vet nån om Ryzen chippen är lödda till IHSen? Vill verkligen inte ha en intel temperaturer på 90 grader :/ Min 955 nådde inte ens 60 grader vid 1,6V med CM 212 Evo. Dock har jag lappad CPU och kylare På tal om det får man söka fram 1200 sandpappren då och autosol Blir nog att lappa CPUn, har ändå lappat kylaren haha.

Vad tror ni? Kommer 4 kärniga eller 8 kärniga varianten ha mest bang for the buck i spel? 4 kärniga modellen såg inte ut att klocka bra i läckorna...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

@Viochee: bara för att mobo inte stödjer oc. Men går ju på ett 370x

Skrivet av Chris_Kadaver:

@Viochee: Bilden visar olika moderkort-chipsets. Ingen, mig veterligen har någonsin påstått att alla moderkort skulle stödja överklockning.

ah, okej

Permalänk
Medlem

Är det rimligt att anta att i7700k har avsevärt bättre prestanda i spel än R1800X om man vill köra så nära 4K som möjligt?

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

För en distributed computing idiot som mej är detta en ren gudagåva, 8c över 3GHz överklockningsbart för 3500:-
IPC må vara lite lägre än Intel men till en tredjedel av priset, so what..
FPU viktigt för climateprediction.net och deras gamla Fortran, och säkert fler, hoppas det blir hyfsat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du känner inte till Atlon-FX-modellerna va?

I korta drag kan man säga att de malde sönder Pentium 4 totalt, så till den grad att Intel fick panik, satte kunkurrensen ur spel, och tvingades betala minjonbelopp till AMD i en förlikning.

Och även 11 miljarder i EU böter, men det var det nog värt för att slippa konkurrensen.

Klippte detta från en gammal nyhetsartiken om bötningen:

"AMD, vilka hela tiden varit misstänksamma mot Intel, startade rättsprocessen då de gjorde anmälan om konkurrensbrott. EK visar på ett tillfälle då AMD försökte skänka en miljon processorer till en datortillverkare men tog endast emot 160 000 eftersom de annars brutit mot ett avtal de hade med Intel."

Permalänk
Medlem

Hoppas där kommer något trevligt matx kort med 2st m.2 portar, bara sett single hittils dock för matx.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Långt offtopic:

@Yoshman:

Jag var gamer då och jag har för mig K6an var helt ok. AMD (med 3DNow!) funkade bättre med 3DFX och Intel med Nvidia. Eller så var det tvärt om. K6an var ett helt ok köp som gamer iaf. Men visst Intel var väl bäst om man skulle ha en workstation.

Permalänk
Medlem

alla processorer skulle vara överklockningsbara. Dom nämnde aldrig om alla moderkort skulle vara det.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

det enda man kan välja är x370 om man vill ha bra framtidsmöjligheter

inte många usb3 portar på dom andra

Precis som några redan nämnt (ang. SATA-portarna) så är det också vanligt att moderkortstillverkarna lägger till fler USB-portar via extra styrkretsar. På så vis kunde man t.ex. få USB3 inbyggt även på äldre moderkort som t.ex. H61 som inte hade det från Intel-chipsetet.

En annan sak:
Är det någon som har sett några bilder på (eller läst något om) mini-ITX-moderkort för Ryzen? Jag har bland ryktena så långt bara sett mATX och ATX.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

@Gelantious: Asus strix z270g har två. Lär väl komma något liknande för AMD också.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Av de anledningen är Ryzen riktigt intressant är just att man skalar upp en konsumentplattform, inte skalar ner en serverplattform. Det verkliga Intel svaret kommer bli den 6-kärninga Coffee Lake i slutet av året (som inte är ett paniksvar på Ryzen, man jobbat med den kretsen säker fyra år nu, det finns artiklar från 2015 som nämner den).

Skylake-E (eller om det är Skylake-X nu...) kommer vara snabbare än Ryzen, men det kommer fortfarande vara en dyrare plattform.

Problemet för Intel är att en lansering av 6C/12T på konsumentplattformen kommer med stor sannolikhet göra en redan nischad E-serie till en nisch man bara kan se med elektronmikroskop...

Jag vet inte om man kan hålla med då Coffe Lake skulle komma Q2 2018 och nu ska den släppas i slutet av året d.v.s. Q4 2017? De släppte precis Kaby Lake Q12017 (mobila Q42016).

Lite panik är det nog hos Intel då de inte haft någon riktig konkurrens på 6-7 år och nu verkar de förstå att Ryzen är ett krutpaket och inge ny Bulldozer 2.0.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22663-intels-produktplaner-f...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

USD499 == EUR499 == SEK 5999?

Snarare: USD499 = EUR499 = SEK 9999

Skämt åsido så tror jag ändå på ett svenskt överpris som vanligt.

USD499 = EUR499 = SEK 6499 (inkl. moms såklart).

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Efter många år av misslyckanden så tror jag det blir ett till misslyckande men jag hoppas att de senaste årens historik är brutet!

Du får gärna utveckla detta så man förstår, för vad de flesta vet och känner till så var Bulldozer ett misslyckande som även AMD erkänt. Det är 1 misslyckande på 6 år??

Det tar som sagt några år att ta fram en ny CPU från grunden, inget man snyter ur näsan på en kafferast...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Snarare: USD499 = EUR499 = SEK 9999

Skämt åsido så tror jag ändå på ett svenskt överpris som vanligt.

USD499 = EUR499 = SEK 6499 (inkl. moms såklart).

Jag *hoppas* det landar runt 5500-6000kr men ja 6500kr skulle inte förvåna mig det minsta heller.

Undrar om det kommer finnas bulk versioner för några hundralappar mindre, vill ju inte ha skit kylaren som kommer med oavsett versionen. Spelar ingen roll hur mycket dom säger att dom förbättrat dom, stock har alltid varit skit och jag tror inte zen kommer ändra det faktum. Enda sättet jag kan tycka annorlunda är om AMD säger att top kylaren har 2x 600-900rpm 120mm Noctua klass fläktar på sig. Vilket vi vet att den inte har.

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

det enda man kan välja är x370 om man vill ha bra framtidsmöjligheter

inte många usb3 portar på dom andra

Alltså.. de är ju lite mer än USB3 portar som gör ett moderkort

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Endast dual channel och pcie 8x (crossfire) år 2017, nej tack...

Intels mainstream motsvarigheter lider av samma problem. Sen så gör quad channel och pcie 16x lite till ingenting för att förbättra prestandan i spel. Inte tal om att det gör moderkorten en bra bit dyrare..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av cwhyl:

För en distributed computing idiot som mej är detta en ren gudagåva, 8c över 3GHz överklockningsbart för 3500:-
IPC må vara lite lägre än Intel men till en tredjedel av priset, so what..
FPU viktigt för climateprediction.net och deras gamla Fortran, och säkert fler, hoppas det blir hyfsat

Ja, detta är fantastiskt!