Media Markt överger Sverige

Permalänk
Medlem

Det Enda jag kommer saknar väl att de tillför konkurrens på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Men vänta nu, köpte inte svenska Expert typ hälften av OnOffs butiker när de sistnämnda gick i konkurs 2011? Och det höll i typ ett år? *snabb googling* Jo då, typ så. Så varför skulle det gå bättre den här gången?

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Så varför skulle det gå bättre den här gången?

Gissar på att det inte lär gå bättre snart ser vi stora skyltar med att "nu lägger vi Power på lagerhyllan"

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Relik 📜

Synd att det inte är OnOff som kommer tillbaka, då kanske SweClockers Julskiva hade nytillverkats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Men vänta nu, köpte inte svenska Expert typ hälften av OnOffs butiker när de sistnämnda gick i konkurs 2011? Och det höll i typ ett år? *snabb googling* Jo då, typ så. Så varför skulle det gå bättre den här gången?

Eftersom Norska Expert ≠ Svenska Expert. MediaMarkt går dessutom inte i det här fallet i konkurs samt att Norska Expert har sedan tidigare planerat att introducera varumärket Power på den svenska marknaden, via e-handel bland annat.

Permalänk
Medlem

Lite trist att de försvinner då de var en av de få kedjor där man kunde gå och klämma och känna på produkter innan man köpte dem. Sen att jag personligen aldrig köpt någon produkt som jag klämt på där utan köpt den hos någon annan med bättre service är ju en annan sak 😉

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Nu vill jag se Swecable Wolverine 3000 i butik
http://www.sweclockers.com/nyhet/7510-sweclockers-lanserar-sw...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare så att svenskar föredrar bättre support framför "billigare" varor (som i många fall inte var billigare i slutändan).

SIBA lämnar dock inte utan man väljer helt enkelt att fokusera på NetOnNet. Expert verkar dock komma tillbaka till någon mån om man ska tro artikeln ovan även de under ett nytt namn.

Power är dock inte ett nytt namn för svensk mark.

Permalänk
Medlem

Media Markt har bara varit som ett gigantiskt skyltfönster för mig där man kan gå och klämma och känna på varorna. Sen köper man dom från en bra butik istället...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vilken tajming. Kom precis hem med en PS4 Pro från Media Markt. Då måste man gå runt och noja hur det blir med garantin i fortsättningen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det fanns för många butiker som sålde samma saker för samma priser. (d.v.s några % dyrare än på nätet) Det känns naturligt att Mediamark försvinner, vad Power f.d. Export tänker göra förstår jag inte. Och att folk handlar på nätet leder till att man kan spara in på arbetskraft.

När jag var liten var det jätteskoj att besöka Siba, det fanns tvapparater som hade text-tv, stereoanläggningar av olika slag, nya prylar som cdspelare och allt. Det var hur ballt som helst.
Men nu p.g.a. internet, finns det nästan ingen mening av att ens besöka dem för något, när det kommer en ny reklamblacka från dem öppnar jag den inte ens.

Den enda anledningen varför jag besöker typ Elgiganten är för att 1. Jag ska köpa en TV.. eftersom jag vägrar tillåta Posten köra den sortens varor åt mig eller 2. Behöver något i handen idag. Brorsan jobbar dessutom för Elgiganten så jag för oftast köpa saker för inköpspris.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon230307:

Härligt! Hoppas Elgiganten lägger ner också snart.

Nog för att man få ha vilken åsikt man vill om olika butiker. Men jag har lite svårt att vad den personliga vinsten av en butikskedja som Elgiganten eller Media Markt skulle vara. På vilket sätt stör Elgigantens existens dig så till den milda grad att du hoppas att de lägger ner?

Elgiganten är Sveriges största butikskedja för hemelektronik. Även om det finns diverse nätbutiker som är bättre på olika saker, så finns det många saker jag aldrig skulle beställa utan att ha sett, lyssnat, känt eller klämt på. Typexemplet är ett ljudsystem eller en TV. Så din önskan om att alla stora butikskedjor ska lägga ner, hoppas jag aldrig infrias!

Permalänk
Medlem

Närmaste Mediamarkt är 18 mil bort så aldrig handlat av dom pga detta.

Blivit mest på den Lokala Elgiganten och trodde först att det skulle bli mer hos Netonnet när dom öppnade.

Men efter jag pratade med Netonnet om en ny LG Oled tv, 55-65B6 (BF) och Säljaren i Östersund påstod att han ej jobbade som säljare utan istället som Butiksbiträde utan några rättigheter alls

Då tappade jag förtroendet för dom och Köpt LG Oled tv, PS4 PRO, 4K Ultra HD spelare, spel och filmer från BF-till Lönen i Januari från Elgiganten undrar on Netonnet butiksbiträde räknade med detta för han sa vänd dig till Elgiganten och se om dom kan göra nått för det lär dom ej göra.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vilken tajming. Kom precis hem med en PS4 Pro från Media Markt. Då måste man gå runt och noja hur det blir med garantin i fortsättningen.

Kan ju inte säga med 100% säkerhet. Men jag skulle tro att garantier och liknande kommer att föras över till "Power".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Du går via tillverkaren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Aldrig handlat på Media Markt, tyckte det var skit att det kom hit "inkräktare" som tog buisness från favoriten Siba. Vilket var orättvist för jag har inte handlat på Siba sedan jag köpte en dator där 2004. Så så märkestrogen var jag...

Visst är man dock lite nostalgisk till butiker av denna kaliber. Handlade nyligen en teve på NetOnNet och även om det var bra pris så kändes det inte lika "pampigt" som när man handlade på exempelvis Siba. Det var lika tråkigt som att gå på IKEA. När man var yngre och handlade något på elektronikvaruhusen var det lite av en ceremoniell känsla när man skakat hand med säljaren och denne gick för att hämta ens nya elektroniska vidunder på lagret.

Den enda av de gamla elektronikjättarna jag använt mig av de senaste åren är Elgiganten och då har det varit vitvaror då jag tycker det är ganska bra pris/service på att få allt levererat och få det gamla bortforslat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Du går via tillverkaren.

Stämmer bra att garanti finns hos tillverkaren men hur blir det med reklamationsrätten som är mellan säljare och köpare?
Nåja, tur att man köpte till AppleCare till sin dator så man har 3års garanti hos Apple iaf.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Synd att det inte är OnOff som kommer tillbaka, då kanske SweClockers Julskiva hade nytillverkats.

Man får åka till Estland för att hitta en OnOff butik.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Vad synd och jag som precis köpt en ny diskmaskin där och hade planer på att köpa en HP Omen gtx1060 till helgen :(.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Föga förvånande.
Ska bli intressant att se vad Power kommer kunna erbjuda.
Jag är en av de som snurrade rätt mycket i dem lokala Expertbutikerna.

Ska bli intressant att se Powers instegsstrategi på Svenska marknaden- mediamarkt har ju uppenbarligen misslyckats ganska hårt med låg prissättning och höga kostnader.

Kommer inte hända.
Elgiganten är enorma. Inte minst sedan de förvärvärvade Phone House.
Dessutom inte bra ur konkurrenssynpunkt för Svenska konsumenter.

Saturn > Dixon

Permalänk
Medlem

Har bara varit inne på MediaMarkt en gång, utan tanke på att handla, det var på Heron City, när vi väntade på en biofilm.
Såg likadant ut som på Elgiganten eller någon annan elektronik lada.
Ganska ointressant med andra ord...

De säljer en produkt ena veckan och någon annan veckan efter.
OK, hemelektronikkedjorna har sina affärsmodeller men de lockar inte mig att handla hos dom.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lusekofte:

Aldrig handlat på Media Markt, tyckte det var skit att det kom hit "inkräktare" som tog buisness från favoriten Siba. Vilket var orättvist för jag har inte handlat på Siba sedan jag köpte en dator där 2004. Så så märkestrogen var jag...

Visst är man dock lite nostalgisk till butiker av denna kaliber. Handlade nyligen en teve på NetOnNet och även om det var bra pris så kändes det inte lika "pampigt" som när man handlade på exempelvis Siba. Det var lika tråkigt som att gå på IKEA. När man var yngre och handlade något på elektronikvaruhusen var det lite av en ceremoniell känsla när man skakat hand med säljaren och denne gick för att hämta ens nya elektroniska vidunder på lagret.

Den enda av de gamla elektronikjättarna jag använt mig av de senaste åren är Elgiganten och då har det varit vitvaror då jag tycker det är ganska bra pris/service på att få allt levererat och få det gamla bortforslat.

Märklig inställning. Att de tar business från andra? Välkommen till fria marknaden där SIBA var tvungna att skära ner på sina marginaler för att mediamarkt erbjöd bättre priser. Undrar vilka som är mer konsumentvänliga (hint: ditt svar är fel)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Nog för att man få ha vilken åsikt man vill om olika butiker. Men jag har lite svårt att vad den personliga vinsten av en butikskedja som Elgiganten eller Media Markt skulle vara. På vilket sätt stör Elgigantens existens dig så till den milda grad att du hoppas att de lägger ner?

Elgiganten är Sveriges största butikskedja för hemelektronik. Även om det finns diverse nätbutiker som är bättre på olika saker, så finns det många saker jag aldrig skulle beställa utan att ha sett, lyssnat, känt eller klämt på. Typexemplet är ett ljudsystem eller en TV. Så din önskan om att alla stora butikskedjor ska lägga ner, hoppas jag aldrig infrias!

Har bara haft dåliga erfarenheter med Elgiganten under 15 år. Både via företaget och privat. Bokade varor som aldrig blev bokade ens. Varor som ska finnas i lagret men plötsligt inte finns där när man kommer till affären och ska hämta. Försenade leveranser och usel support på plats. Nej tack. Elgiganten får gärna försvinna. Det är min personliga åsikt.

Och jag har aldrig skrivit att jag vill se ALLA stora butikskedjor läggas ner. Ljug inte.
Jag gillade dessutom Expert-affärerna. Var lite tråkigt o se dom försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Saturn > Dixon

Precis.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dixons_Carphone

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon230307:

Härligt! Hoppas Elgiganten lägger ner också snart.

Varför? Elgiganten är ju den enda butiken i Sverige som har äkta öppet köp. Jag skulle exempelvis aldrig våga köpa en LCD-TV någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var en ganska kul butik med goda möjligheter att klämma och känna på lite produkter. Synd att det gått dåligt, men redan tidigt såg man att det var alldeles för mycket personal på för stor yta med alldeles för få kunder. Det har mest hela tiden sedan öppning känts för öde.

Inte heller tror jag det varit till fördel att butiken i Umeå ligger helt offside i sämsta delen av stan där det knappt finns någon kommers överhuvudtaget annat än K-rauta. Vet inte hur övriga butiker runt om i landet varit belägna, men man måste nog kunna erbjuda något mer unikt och eftertraktat än dussinelektronik för att bygga ett lönsamt varuhus i ett dåligt läge.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BlackBird:

@Tumnus: Knappast. Bara att kolla här på forumet. Folk är snåla och köper hellre online bara det är några kronor billigare. Att lador som Siba och Mediamarkt skulle ha dålig service är mest en myt. De är knappast sämre än någon annan butik. De som jobbar på respektive avdelning har rätt bra koll skulle jag vilja säga.

Om folk skulle bry sig mer om service än priser hade det varit näthandeln som kämpat i motvind.

Vadå snåla? är man inte rik så är det bara sunt förnuft att köpa billigare, jag köper nästan allt online om jag kan då jag slipper förlita mig på information ifrån anställda som försöker luras plus att det nästan alltid är billigare, tycker det är korkat att köpa det i fysisk butik om det är dyrare bara för att "dem har personal med top notch service" online köp om din vara inte funkar så skickar du tillbaka den och får en ny eller pengarna tillbaka.....

Sen så tycker jag att MediaMarket har dålig service och otrevlig personal som inte verkar veta mycket, google vet definitivt mer än MediaMarkets personal. Jovisst, MediaMarket har trevliga lokaler, men det räcker fan inte långt.

Och tex Webahllen och Inet har haft bra kund-service de gånger jag har haft problem förutom vid Diablo 3's Release, annars så har dem alltid fixat de få problem som jag har haft efter ett telefonsamtal, dålig service online? what? vart fan köper du saker online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Tyckte det var en ganska kul butik med goda möjligheter att klämma och känna på lite produkter. Synd att det gått dåligt, men redan tidigt såg man att det var alldeles för mycket personal på för stor yta med alldeles för få kunder. Det har mest hela tiden sedan öppning känts för öde.

Inte heller tror jag det varit till fördel att butiken i Umeå ligger helt offside i sämsta delen av stan där det knappt finns någon kommers överhuvudtaget annat än K-rauta. Vet inte hur övriga butiker runt om i landet varit belägna, men man måste nog kunna erbjuda något mer unikt och eftertraktat än dussinelektronik för att bygga ett lönsamt varuhus i ett dåligt läge.

Samma i Jönköping. Ligger vid solåsen som är rätt så off. Grannar med K-Rauta, Biltema och någon djuraffär. Inget bra läge för den typen av butik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Om folk skulle bry sig mer om service än priser hade det varit näthandeln som kämpat i motvind.

Vilken service är det vi talar om?

Att dom försöker sälja på mig en meninglös försäkring varje gång?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Med andra ord som Media markt då..

"Mängden Vram bestämmer hur bra grafikkortet är..."

*Facepalm*

MediaMarkt hade iaf konkurrerande priser... på utgångna varor. Man finner fortfarande datorer med Ivy Bridge och Trinity i deras sortiment som de försöker lura ut till ca tusen spänn lägre än en ny modell.

Siba(och NetOnNet) har gjort bra ifrån sig på sistonde. De håller utkik på vad våra favoritbutiker sysslar med och lär efter.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH