Media Markt överger Sverige

Permalänk
Medlem

Jag tror att MediaMarkts försvinnande, sett ur ett långtidsperspektiv, är bra för marknaden. Min analys är att kampen mellan Elgiganten och MM har bidragit till en snedvriden konkurrens där mindre aktörer inte kan ta sig in på marknaden då giganterna tillsammans har en dominerande ställning och i princip har agerat utan annan konkurrens. Frågan huruvida E nu intar en sådan dominerande position och hur de förvaltar den återstår att se. Utan tvekan så är det spännande att följa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wukkaN:

Jag tror att MediaMarkts försvinnande, sett ur ett långtidsperspektiv, är bra för marknaden. Min analys är att kampen mellan Elgiganten och MM har bidragit till en snedvriden konkurrens där mindre aktörer inte kan ta sig in på marknaden då giganterna tillsammans har en dominerande ställning och i princip har agerat utan annan konkurrens. Frågan huruvida E nu intar en sådan dominerande position och hur de förvaltar den återstår att se. Utan tvekan så är det spännande att följa.

Mediamarkts butikerna kommer ju i många fall finnas kvar, bara bli rebrandade.

Visa signatur

Lantbrukare med intresse för teknik. Mest hjälper jag ungarna men jag hinner spela också. Krånglar hellre än bra med grejorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Så länge de inte har "insyn", så kan jag hålla med om rykte... Men nu påstås de ha det.

Och det är ju helt godtyckligt... Högst tvivelaktig källa skulle jag säga, om den inte kan namnges eller uppges.

Permalänk
Medlem

vem fan bryr sig, dom gick ju i graven för år sen. sämre koncept och personal finns det inte..

Permalänk
Avstängd

Förstod nästan det när de började bryta mer och mer på tyska

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Och det är ju helt godtyckligt... Högst tvivelaktig källa skulle jag säga, om den inte kan namnges eller uppges.

Inom journalistiken brukar man inte namnge källor som läcker information.

Det är varken godtyckligt eller tvivelaktigt utan helt enkelt bra journalistik.

Nu vet jag inte hur det har gått till i just det här fallet, men journalistiska regler säger kortfattat ungefär att man ska ha två av varandra oberoende källor med direkt insyn som bekräftar en story innan man publicerar.
Det är vad som påstås ha här.

Att källor som läcker information ska namnges eller uppges är tvärtom rakt emot journalistiska regler.
Källskydd och liknande är väldigt viktigt.

Permalänk
Avstängd

Kunde berättat det här för tyska jätten för 7 år sedan, det är inte direkt som att MM är motsvarigheten till Lidl i Sverige, dom e ju fan dyrast och sämst på både utbud och tillgänglighet.

Den norska ägaren som köper upp denna skitkedja borde tillgodose sitt intag av omega3, för hans hjärna borde förutspå vilka hyror mm han kommer få punga ur sig.. han möter en mera IT-bevandrad och påläst köpemarknad som handlar med hjälp av prisjakt eller går in på Webbhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Va? Tappade du förtroendet för Netonnet för att du pratade med någon du trodde var säljare?

Vet att mitt meddelande var långt och otydligt, Men när någon säger till dig på ett fräckt sätt att vänd till konkurrenten Elgiganten och se om dom kan göra nått på priset för det lär dom ändå göra.

Känns inte som optimalt kundbemötande och har själv jobbat som säljare och aldrig gjort så mot en kund.

Detta tillsammans med bortförklaring med butiksbiträde när personen i fråga har en "Namn skylt Säljare" på tröjan.

För när jag jobbade som säljare hade man en procent som var beviljat utan att prata med Sälj chefen annars var man tvungen att fråga honom och det berodde så klart på mängd och storleken på kunden.

Men enligt personen på Netonnet så jobbade det alltså inga säljare på butiken då allt styrdes från Central Ort.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Inom journalistiken brukar man inte namnge källor som läcker information.

Det är varken godtyckligt eller tvivelaktigt utan helt enkelt bra journalistik.

Nu vet jag inte hur det har gått till i just det här fallet, men journalistiska regler säger kortfattat ungefär att man ska ha två av varandra oberoende källor med direkt insyn som bekräftar en story innan man publicerar.
Det är vad som påstås ha här.

Att källor som läcker information ska namnges eller uppges är tvärtom rakt emot journalistiska regler.
Källskydd och liknande är väldigt viktigt.

Ok, må så vara. Men jag tycker det är godtyckligt ändå då jag inte har någon möjlighet att bedöma källan. Att ta journalister för sitt ord och lita på deras bedömning av källan, har jag svårt för idag. Men det är väl en annan diskussion.

Denna artikel är ju uppenbarligen en bekräftelse på att båda källorna hade fel, eller åtminstone förvrängd info. Om det nu inte var en misstolkning/förvridning av journalisten själv, vilket är allt för vanligt i dagens clickbaitvärld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

För när jag jobbade som säljare hade man en procent som var beviljat utan att prata med Sälj chefen annars var man tvungen att fråga honom och det berodde så klart på mängd och storleken på kunden.

Var det NetOnNet du jobbade på då?

För alla kedjor gör ju givetvis olika. En av de större kedjornas varuhus låter säljarna få sätta vilket pris de vill (givetvis så blir det ju konsekvenser om en säljare skänker bort sakerna men....). Så alla gör inte samma

Är väl lite det intryckrt jag har om netonnet. Det är som ett lager och du som kund förväntas vara påläst å bara gå in å ta det du behöver. Vill du stå å prata skit och humblebragga så är det elgiganten eller MM som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att du menar att journalistiken blir godtycklig med källskydd är så förbluffande att du nog har rätt i att den diskussionen hör hemma någon annanstans.

Skrivet av pasen:

Denna artikel är ju uppenbarligen en bekräftelse på att båda källorna hade fel, eller åtminstone förvrängd info. Om det nu inte var en misstolkning/förvridning av journalisten själv, vilket är allt för vanligt i dagens clickbaitvärld.

Inte direkt.
Informationen har ju läckt och att dom officiellt går ut och säger något som går rakt emot vad läckan säger är ju inte ovanligt även i fall där läckan har rätt.

Vi får helt enkelt vänta och se hur det ligger till.

Permalänk

Kommer sakna Media Markt, då de i särklass hade det bredaste utbudet av varor att titta på. Även om det kanske inte blev så många hårda paket därifrån, så hade de en juste avdelning med film, vilket jag ofta besökte. Halva filmbiblioteket är säkert därifrån.

Deras service upplevde jag som ok, inga problem att få nytt eller pengarna tillbaka. Har då haft mer bekymmer med Inet och Siba. Konstigt att Sverige skall ha så "mördande" konkurrens på detta fält. Upplever inte att elektroniken är billigare här än i andra länder, oavsett om man räknar in momsen.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som kommer att hända med mitt presentkort när de överger sverige? Kommer det fortfarande att gälla i deras "nya" butiker efter att de blivit uppköpta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joi93:

Någon som vet vad som kommer att hända med mitt presentkort när de överger sverige? Kommer det fortfarande att gälla i deras "nya" butiker efter att de blivit uppköpta?

"Garantibevis, presentkort och andra överenskommelser upphör juridiskt att gälla när och om en ny part tar över butikerna.
– Har du presentkort så passa på att använda det nu, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket."

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodda:

"Garantibevis, presentkort och andra överenskommelser upphör juridiskt att gälla när och om en ny part tar över butikerna.
– Har du presentkort så passa på att använda det nu, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket."

Källa

Ah helvete alltså. Men tack för länken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Kommer sakna Media Markt, då de i särklass hade det bredaste utbudet av varor att titta på. Även om det kanske inte blev så många hårda paket därifrån, så hade de en juste avdelning med film, vilket jag ofta besökte. Halva filmbiblioteket är säkert därifrån.

Deras service upplevde jag som ok, inga problem att få nytt eller pengarna tillbaka. Har då haft mer bekymmer med Inet och Siba. Konstigt att Sverige skall ha så "mördande" konkurrens på detta fält. Upplever inte att elektroniken är billigare här än i andra länder, oavsett om man räknar in momsen.

Håller med dig. Elgiganten och Siba har inte en chans när det gäller konceptet "klämma&känna". Sen har jag mött några eldsjälar som jobbar på MM som verkligen haft bra info som jag inte hittat hos konkurrenterna. Netonnet må vara bra men är ändå rätt sterilt. Webbis och Inet är ju egentligen nätbutiker som har utlämningsställen. Köpte mitt förstärkar&högtalarpaket på MM och det var ett riktigt bra val. Dock handlar jag mest överlag på Webbis pga bäst RMA hantering.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Så.... Ska MM överge Sverige eller va det bara skitsnack?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Ok, må så vara. Men jag tycker det är godtyckligt ändå då jag inte har någon möjlighet att bedöma källan. Att ta journalister för sitt ord och lita på deras bedömning av källan, har jag svårt för idag. Men det är väl en annan diskussion.

Denna artikel är ju uppenbarligen en bekräftelse på att båda källorna hade fel, eller åtminstone förvrängd info. Om det nu inte var en misstolkning/förvridning av journalisten själv, vilket är allt för vanligt i dagens clickbaitvärld.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du någon fundering kring vad som möjligtvis kommer hända de "under chefer/personal" som läckt, om den informationen når ledningen?

Är som sagt inte ovanligt att källor hålls anonyma i pressen och det kan du vara glad för... För annars skulle det aldrig bli några läckor.

Att källorna har fel, behöver inte vara sant. Har hänt flertalet gånger att ledningen för olika företag gått ut och dementerat, för att sedan någon/några dagar senare bekräfta...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Taft:

Så.... Ska MM överge Sverige eller va det bara skitsnack?

Skitsnack är väl fel för det verkar ha pågått förhandlingar som är långt gångna. Men var i processen försäljningen egentligen befinner sig vet vi väl inte. Företaget vill ha locket på och det kan man väl förstå för dessa förhandlingar är känsliga.
Det VDn för media markt Sverige sagt är att inget är färdigt ännu för då skulle han känt till det men att det har pågått förhandlingar sedan han började på sin post.

Så vi får vänta och se om affären blir av eller ej. Det har helt enkelt kommit ut en del info innan företaget själva var mogna att berätta om vartåt det barkar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Skitsnack är väl fel för det verkar ha pågått förhandlingar som är långt gångna. Men var i processen försäljningen egentligen befinner sig vet vi väl inte. Företaget vill ha locket på och det kan man väl förstå för dessa förhandlingar är känsliga.
Det VDn för media markt Sverige sagt är att inget är färdigt ännu för då skulle han känt till det men att det har pågått förhandlingar sedan han började på sin post.

Så vi får vänta och se om affären blir av eller ej. Det har helt enkelt kommit ut en del info innan företaget själva var mogna att berätta om vartåt det barkar.

Eller så är affären klar och dom vill inte gå ut med det då det skulle påverka deras försäljning väldigt negativt tills allt är genomfört.
Kontrakten kanske redan är påskrivna men en sån här affär tar lång tid att gå igenom och då vill dom inte gå ut med det innan det är påbörjat iaf.

Det finns det massvis med exempel på kring företag tidigare.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg för en del år sedan när dessa kedjor sålde "speldatorer" med GT 210 eller GT610-grafikkort. Min polare undrade varför det inte gick och spela på den, den hade ju Geforce-GPU. Jösses!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pasen:

Och det är ju helt godtyckligt... Högst tvivelaktig källa skulle jag säga, om den inte kan namnges eller uppges.

Media inte får utge sina källor. Det kallas pressetik.. annars hade ju ingen vågat yttra sig till media i rädsla för repressalier.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

@Tumnus: Knappast. Bara att kolla här på forumet. Folk är snåla och köper hellre online bara det är några kronor billigare. Att lador som Siba och Mediamarkt skulle ha dålig service är mest en myt. De är knappast sämre än någon annan butik. De som jobbar på respektive avdelning har rätt bra koll skulle jag vilja säga.

Om folk skulle bry sig mer om service än priser hade det varit näthandeln som kämpat i motvind.

Siba har haft väldigt bra service/support enligt min erfarenhet, t.o.m den bästa. Media Markt har jag nog bara handlat på en gång utav dom tusen gånger man varit där pga skitpriser och säljare som nosar i arslet konstant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Siba har haft väldigt bra service/support enligt min erfarenhet, t.o.m den bästa. Media Markt har jag nog bara handlat på en gång utav dom tusen gånger man varit där pga skitpriser och säljare som nosar i arslet konstant.

Har själv aldrig handlat på Siba utan den enda kontakt jag har haft med koncernen är genom NetonNet i Umeå och jag har inget annat än positivt att säga om de få gånger jag behövt reklamera en vara.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Var har du hittat statistik gällande kompetensen hos företag X i förhållande till Y? Subjektiva uppfattningar från personer utan insyn i verksamheten är ju lika givande som att pixxa i motvind, på ett ungefär.. Hur tror du handeln kommer påverkas av att elektronik endast inhandlas via e-handel, när ex. Media Markt försvinner och eventuellt Elgiganten, var ska du som konsument då "kolla på" produkten du tänker köpa rent fysiskt? Goddag yxskaft!

Ptja, det kan man ju ta reda på lite genom att titta på omdömen på Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=579

Permalänk
Medlem

@Friterad: Återigen handlar det om subjektiva uppfattningar om Media Markt verksamhet rent generellt, inte faktisk kompetens hos personalen i varuhusen vilket var min poäng. Vidare är MM den enda elektronikkedjan i Sverige som är certifierade av ISF för bl.a. kalibrering av bildskärmar och monitorer. Sen självklart har MM större brister på vissa områden gentemot andra konkurrenter, men vad händer när konsumenten helt plötsligt inte kan få produkten demonstrerad före det faktiska köpet? Att använda en produkt och utvärdera den i hemmet är inte syftet med öppet köp, inte heller finns det något lagstöd som vissa mindre vetande verkar tro. Kontentan är att om MM skulle försvinna (eller Elgiganten för den delen) så är det vi konsumenter som förlorar på detta i längden, nuff said..

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Underbart! Efter att de konkurrerade ut OnOff och Expert genom "affärsstrategin"att gå back med mångmiljonbelopp så är det inte mer än rätt åt dem.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

@Friterad: Återigen handlar det om subjektiva uppfattningar om Media Markt verksamhet rent generellt, inte faktisk kompetens hos personalen i varuhusen vilket var min poäng. Vidare är MM den enda elektronikkedjan i Sverige som är certifierade av ISF för bl.a. kalibrering av bildskärmar och monitorer. Sen självklart har MM större brister på vissa områden gentemot andra konkurrenter, men vad händer när konsumenten helt plötsligt inte kan få produkten demonstrerad före det faktiska köpet? Att använda en produkt och utvärdera den i hemmet är inte syftet med öppet köp, inte heller finns det något lagstöd som vissa mindre vetande verkar tro. Kontentan är att om MM skulle försvinna (eller Elgiganten för den delen) så är det vi konsumenter som förlorar på detta i längden, nuff said..

Fast faktisk kompetens har dom ju inte heller, bara för att dom kan kalibrera monitorer gör det dom inte kompetenta.

Förstår inte ditt argument heller, jag kan få produkter demonstrerade i fler butiker än bara Media Markt och Elgiganten. Så vad är problemet? Faktiskt så har jag nog inte besökt en elektronikbutik utan några produkter man får pröva på väldigt väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Vadå snåla? är man inte rik så är det bara sunt förnuft att köpa billigare, jag köper nästan allt online om jag kan då jag slipper förlita mig på information ifrån anställda som försöker luras plus att det nästan alltid är billigare, tycker det är korkat att köpa det i fysisk butik om det är dyrare bara för att "dem har personal med top notch service" online köp om din vara inte funkar så skickar du tillbaka den och får en ny eller pengarna tillbaka.....

Sen så tycker jag att MediaMarket har dålig service och otrevlig personal som inte verkar veta mycket, google vet definitivt mer än MediaMarkets personal. Jovisst, MediaMarket har trevliga lokaler, men det räcker fan inte långt.

Och tex Webahllen och Inet har haft bra kund-service de gånger jag har haft problem förutom vid Diablo 3's Release, annars så har dem alltid fixat de få problem som jag har haft efter ett telefonsamtal, dålig service online? what? vart fan köper du saker online?

Jag har bara handlat på MediaMarkt i Linköping, men där köpte jag både både lurar, mus och tangentbord. Skitbra att kunna knappra på sakerna IRL. Och där var det trevlig personal iallafall.

Skrivet av Sweede:

Vilken service är det vi talar om?

Att dom försöker sälja på mig en meninglös försäkring varje gång?

Köper man saker online så skickar man in en RMA-ansökan, får en retursedel och sen väntar man. Funkar alldeles utmärkt men så jävla mycket service är det väl inte att tala om? Sen anser jag att man får ha förståelse för att företag som Inet lockar betydligt mer "nördig" personal än ställen som MediaMarkt och dylika. Men de kan hjälpa en med att plocka fram produkter så man får känna och jämföra - och det är långt mycket mer service än jag kunnat utnyttja från en webhandlare.

Sen anser jag inte att det är sååå svårt att sägas "Nej tack" när de frågar "Vill du ha en försäkring på denna, kostar xxx kr och täcker xxx?". Det tar kanske 10-15 sekunder att gå igenom och jag har inte fått några men av det efteråt.

Skrivet av Punnisher:

Myt, hahaha...
2010-12-30 köpte jag en JVC Everio GZ-HM330 camcorder på MM 3390:-. Information om modellen på netonnet.
Jag var dum nog att hoppa på 5 års garanti för 699:-
En kamera med 30x optisk zoom, där jag stängt av digital zoom helt och hållet.
Efter några månader hade jag lyckats spela in några videos, saknade ljud i kameran men brydde mig inte så mycket om det, antog att det bara var fel på högtalaren i kameran, sen överförde klippen till datorn, upptäckte då att ljudet inte riktigt fungerade som det skulle där heller, ett brummande/brus ljud över flera videos.

Service 1: "Byte och intrimning av main board samt byte av mikrofon, kontroll"
Fel: 36x zoom helt plötsligt och all zoom över 20x är suddigt.
Service 2: "Kameran har 30x optisk zoom och resten är digital zoom, läs manualen hur det fungerar. Använd stativ vid filmning med hög zoom.
Fel: Helt trasig videokamera...Nu fungerar ingen zoom alls, kan inte filma, kan inte fota, spelar inte upp något ljud från tidigare videos. Skickar med en kopia på manualen som hänvisar till 30x optisk zoom, inte 36x optisk zoom.
Service3: Reparation av kontakt, Kontroll.

Kameran fungerar men zoomar jag mer än 20x så är det inte lika knivskarpt som den var från början och fick inget svar på varför de bytt till ett helt annat moderkort med högre zoom som inte fungerar optimalt till den där kameran/optik, antagligen vet de inte vad de håller på med på Assist, A Workshop Linköping AB som MM anlitat. Orkar inte bry mig mer och lessnar helt på att filma med videokamera.
Aldrig mer köpa hårdvara på MM är så jag känner fastän jag bor ett stenkast från en MM.
Servicen inne i MM är ju sämst också eller var de första åren, personalen stod mest och pratade med varandra när man verkligen undrade över saker.

Som jag förstått det hela så har olika märken olika verkstäder - och det finns oerhört få i Sverige. Assist hette nåt annat innan - Anovo vill jag minnas. Och sen har du InfoCare. Och kanske några till. Var produkten hamnar handlar om vad det är för fabrikat - inte var man köpt den. Så även om du köpt den på 1337-Inet och fått 100 godispåsar på köpet hade du fortfarande fått samma resultat. Klaga på JVC istället som anlitar en kass verkstad.

Skrivet av Friterad:

Siba har haft väldigt bra service/support enligt min erfarenhet, t.o.m den bästa. Media Markt har jag nog bara handlat på en gång utav dom tusen gånger man varit där pga skitpriser och säljare som nosar i arslet konstant.

Jag har köpt (senaste året då) ett st K70 Rapidfire RGB, en st Steelseries Rival 700 och ett st HyperX Cloud II hos Mediamarkt. Samtliga kostade exakt lika mycket som alla andra på top 10 på Prisjakt. Detta var i November-December. Innan har jag köpt stativ och objektiv där. Och säkert en del andra grejer med.

Tycker det är intressant hur man kan såga en hel kedja bara för att man träffade på dålig personal i den butiken man själv handlar i. Man kan precis lika gärna dra slutsatsen att folk som finns tillgängliga att anställa i de regioner där ni som är missnöjda har era varuhus är statistiskt sett mer värdelösa än de i tex Linköping då - där det så vitt jag vet är vettig personal. Av de jag träffat då. Finns säkert puckon där med.

Men det faktiskt helt omöjligt att samtliga som anställs på ett företag, oavsett geografisk plats, blir lögnaktiga skurkar över en natt.

För er som inte fick hjälp - det kan ju vara så att personalen var trötta på att 134 personer innan er bara gick och tafsade på grejerna för att sen gå hem och beställa dom på nätet. Att de redan frågat en massa människor som antingen bara tittar, eller använder deras arbetstid för att fråga om grejer och sen lite genomskinligt ska hem och "tänka på saken".

Men nej. MM skrev nog i jobbannonserna att de sökte lögnaktiga, svårnådda (men ändå påträngande!) människor som levde för att luras! För det är fan enda chansen att en hel kedja med vitt spridda butiker i olika delar av landet kan vara homogent rikskassa.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast faktisk kompetens har dom ju inte heller, bara för att dom kan kalibrera monitorer gör det dom inte kompetenta.

Jag skulle säga att jag har den kompetens mitt yrke kräver, jobbar i en MM-butik. Det känns som att du generaliserar hela personalstyrkan baserat på något / några få besök ?

Sen är det klart att man måste få jobba några år innan man blir tillräckligt kompetent. Det är skillnad på sommarjobbare och en som arbetat 5år+. Men så är det ju i alla branscher.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”