Permalänk
Medlem

VR spel - Hur förhindra åksjuka?

Hej,

blir i princip aldrig åk- eller sjösjuk så trodde inte jag skulle bli VR-sjuk i spel som inte använde sig av teleport funktion.

Laddade hem Hoverjunkers och körde igång. I början höll jag på att trilla omkull när jag korde fram och tillbaka och efter 2-3 minuter blev jag så fruktansvärt åksjuk så jag var tvungen att stänga av, annars hade jag säkert spytt.

Vad är er erfarenhet? Kan man vänja sig så man kan lira utan att må dåligt? Några tips?

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Bra sak att nämna är vilket headset du körde. Skiljer mycket i hur lätt man blir åksjuk

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Inaktiv

@infigo 99% säker på att det är en vive

OT: Själv blir jag absolut aldrig åksjuk. Men såvitt jag vet är det enda som riktigt hjälper att träna bort det (vilket även kan vara bra för att slippa bli sjuk på båtar etc) Men för att vänja in sig kan man ta åksjukepiller eller vara lite lätt berusad

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig testat VR men jag har erfarenhet av att bli åksjuk.

Något som fungerar bäst enligt mig är åksjuketabletter. Det är dock inget som jag rekommenderar för varje speltillfälle då som med all medicinering så är det negativt att använda det i onödan.

Det näst bästa som har fungerat för mig är åksjukeband. Det är band med en liten gummikula på som trycker på en viss punkt vi handlederna.
PS. följ instruktionerna noggrant vart kulan ska tryckas mot och ta på dig banden en stund innan du ska lira.

Annars är det något som man kan vänja sig vid. Jag seglar och har över tid blivit mindre sjösjuk.

#edit:
Några saker som minskar åksjuka är att alltid ha en god vätskenivå och att ej vara hungrig. Däremot att vara proppmätt eller att hinka vatten kan ha motsatt effekt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda effektiva vad jag vet är mediciner. Träning kan minska problemet, men hur kul är det att tvinga sig igenom sekvenser med spannen framför munnen?

Åksjukeproblemet är ytterligare en anledning till mitt ointresse för VR i dagens former.

Grammatik
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Rätta mig om jag har fel men först och främst är det väldigt viktigt att ha hårdvara som verkligen klarar av att driva spelen i VR, Om frameraten sjunken så blir upplevelsen riktigt obehaglig och man blir illamående.

Det är vad jag har hört, Aldrig testat VR så har ingen som hellst erfarenhet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hybris6:

Hej,

blir i princip aldrig åk- eller sjösjuk så trodde inte jag skulle bli VR-sjuk i spel som inte använde sig av teleport funktion.

Laddade hem Hoverjunkers och körde igång. I början höll jag på att trilla omkull när jag korde fram och tillbaka och efter 2-3 minuter blev jag så fruktansvärt åksjuk så jag var tvungen att stänga av, annars hade jag säkert spytt.

Vad är er erfarenhet? Kan man vänja sig så man kan lira utan att må dåligt? Några tips?

Om du inte påverkas i verkligheten så har du nog problem med enkla vr system för sinnesintrycken är inte samstämmiga, du ser ju bara rörelsen men kroppen utsätts inte för några rörelsekrafter utan står stilla och då kan en del personer uppenbarligen må illa av det, nån gång i framtiden så blir det kanske billigare att få till det så att man känner av rörelse och g krafter men vi är inte där ännu.
Det är dyrt att köpa en riktig flygsimulator och inte ens de är helt realistiska ännu även om de är betydligt bättre än att bara ge viss begränsade synintryck.
Du kan skaffa ett mer avancerat flygspel så blir det iallafall lite roligare även om det inte kan utsätta dig för massiva g krafter ännu så kan det ju snurra och skaka om dig på ett helt annat sätt, det här är en riktig gamingstol >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att långsamt träna bort det, några minuter mer spelande varje gång, är nog det som är enklast i längden. Det var lösningen för mig. Kan nu lätt köra lite intensivare spel i 2-3 h.
Annars har jag läst några kommentarer om att ingefära ska kunna underlätta, som te eller genom att äta det, men har inte själv provat. Tror dock att man lätt kan få dåliga associationer med lukten och smaken i kombination med illamåendet.
Det viktigaste är att sluta så fort du börjar må lite illa och inte kämpa emot för länge!

Permalänk
Medlem

Hover Junkers är enda spelet jag blivit vrsjuk i. Prova några andra titlar istället.

Permalänk
Medlem

Har aldrig vart åksjuk i hela mitt liv inte heller med VR. Kan känna obehag i VR dock men det är när man är på väg åt tre håll samtidigt. Helikopterflygande eller när man hamnar i en flatspinn i en P51. Descent Underground är bra att ta en åt en massa olika håll också. Men det går över så fort man slutar manövern och egentligen är det en rätt trevlig adrenalinhöjande känsla oftast

Osäker om det går att träna bort åksjuka. VR balansen går att träna i alla fall. Första sessionerna med Windlands jösses var nära att falla otaliga gånger. Jag satte mig på golvet, sen stol sen stående sen kunde jag börja gå runt. Nu har jag bara flygsimsuget när jag gör superman hoppen. Men tja om man får obehag istället för sug så gällande det så tror jag nog det är nästan samma som första gången jag testa. Det är bara lite lättare att skilja fantasi från verklighet vilket är lite trist hur fort man blir spoilad

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Bra sak att nämna är vilket headset du körde. Skiljer mycket i hur lätt man blir åksjuk

Ja en Vive med 1080GTX. Väldigt bra framerate och laggar ingenting ens om jag vrider huvudet så snabbt jag kan.

Provade igen och det går skäligt när jag bara åker rakt fram... men när man börjar åka framåt, bakåt och sidledes om vartannat så blir jag riktigt VR sjuk :/

Tack alla som svarat, jag tror jag ska börja med att öva lite o se om jag blir lite avtrubbad.. annars får jag prova med armbanden eller droga ner mig lite... är ju fredag idag så man kanske skulle testa om det går bättre med några öl. Som en vis man en gång sade (Homer Simpsson); "Alcohol, the cause AND solution to every problem"

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde ett test med lite känsliga människor att minska FOV när man förflyttade sig. Fungerade riktigt bra

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4uigm8/need_sensitive_...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns jättemycket om detta, t.ex.

- Viktigt är att man är beredd på manövern. Du måste ha full kontroll, så i Hover Junkers måste du öva in den hanteringen.
- Man skall undvika titta ner i marken när man förflyttar sig, fokusera på horisonten.
- Gör inga hastiga accelerationer, i någon riktning. Försök att håll konstant hastighet. Kan ju vara lite svårt i just detta spelet då man kan åka in i andra objekt och man får tvärstopp. Tänk på att accelerationer skapas även när du åker upp/ned vid kullar i HJ...

Som CyberVillain nämnde så är det ju att man lurar hjärnan pga. hög FOV. Jag minns obehag när jag testade Battlefield på en trippelskärmsuppsättning för några år sen.

Permalänk
Medlem

Kommer ni göra något test där ni inte nerfar fov och man får gå runt som vanligt med touchpaden som en dpad typ? Lite nyfiken på om det är ett reguljärt problem med dylikt traditionellt rörelsemönster eller bara ett procentuell som inte fixar det.

Förflyttar man sig på traditionellt vis behöver man ju inte stå och gå heller vilket hjälpte för min del. Du får ju liksom en reell förankring då men ändå mer immersivt än att köra på 2D monitor.

De fps jag kunnat testa via vorpx där är ju huvud trackingen låst till siktet så vet inte om det är det som gör att de har 0.0 % obehag. Alien Isolation hade lite karusellkänsla men det räddas måhända av det låga tempot. Ethan Carter VR har de också men det orsakar obehag även på 2D monitorn... Vete fasen vad de gjort med det liret om det är något med dess motion blurr lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag antar att ju bättre tekniken blir (mindre latency etc) ju mindre åksjuk lär man bli? Just nu så känner man väl fortfarande av att något inte riktigt är helt 100 liksom, och hjärnan blir förvirrad.

Men jag vet inte, har aldrig använt ett VR headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag antar att ju bättre tekniken blir (mindre latency etc) ju mindre åksjuk lär man bli? Just nu så känner man väl fortfarande av att något inte riktigt är helt 100 liksom, och hjärnan blir förvirrad.

Men jag vet inte, har aldrig använt ett VR headset

Nja det är mer det att du förflyttar dig men din kropp är stilla. Latencyn är obefintlig kör flipper 100 % i VR

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nja det är mer det att du förflyttar dig men din kropp är stilla. Latencyn är obefintlig kör flipper 100 % i VR

Ah okej, men det enda botemedlet mot det är ju isåfall något som gör så att man rör på dig samtidigt, typ Viruix Omni?
Alternativt något som bedövar balans sinnet helt, finns kanske någon medicin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah okej, men det enda botemedlet mot det är ju isåfall något som gör så att man rör på dig samtidigt, typ Viruix Omni?
Alternativt något som bedövar balans sinnet helt, finns kanske någon medicin

Det handlar om vana. Börja med korta sessioner, kroppen anpassar sig rätt snabbt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Har en Oculus och har aldrig upplevt illamående, så det är väldigt personligt om det händer eller inte. Dock är jag helt övertygad om att du kan träna dig själv så att du inte blir lika känslig för det, genom att köra korta sessioner gång på gång, ena gången längre än den andra.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem

Blev väldigt åksjuk i början men det är bättre nu. Blir bara lite åksjuk första minuterna tills jag börjar fokusera på själva spelet. Elite Dangerous är väl det värsta. Har så lätt att tappa kontrollen över skeppet och börjar snurra och tappar bort mig, då måste jag ofta slita av mig headsetet och gå runt ett tag.

Vanliga spel där man går runt och teleporterar sig har jag inga problem alls med längre.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Som flera har skrivit tidigare så får man vänja sig långsamt.
Själv spelar jag mkt bilsimulator. Det som hjälpte mig mycket där var dels att vänja mig. Men kände en markant skillnad när jag stängde av all typ av g-krafts simulering i spelet. Så att huvudet inte rör sig om du inte gör det.

Permalänk
Medlem

Testade VR för första gången, blev helt såld. Bågskyttet i The Lab, Google Earth VR, Arizona Sunshine etc. Kände ett stort måste ha-begär.

Blev dock lite illamående så tog en paus, käkade lite osv. Körde en stund igen efter ett par timmar i 30-40min och kände illamåendet komma krypande igen. Blev lite mer tveksam till om jag skulle köpa HTC Vive eller ej, kanske inget för mig om jag inte pallar mer än 40min.

Så ni som upplevt detsamma, har det blivit bättre med tiden? Är det viktigt att man ställer in headsetet efter en själv? Skruvade lite på ratten för avstånd mellan ögonen men märkte ingen större skillnad då iaf.

Skulle verkligen vilja skaffa det, mycket för att kunna visa familjemedlemmar etc som aldrig skulle prova det annars hur häftigt det är, men hatar verkligen att bli illamående. Tappar ju sug för allt och vill bara sova tills nästa morgon så man kan vakna pigg och alert igen.

Permalänk

Jag är extremt lättpåverkad av åksjuka och jag håller mig till spel då man teleporterar sig. Så länge man går runt i sin givna yta är det lugnt men det är när man styr gången med sin kontroller som man känner av det direkt.

För mig kan även kosten spela roll. Ju mer fett desto enklare att bli åksjuk. Till exempel skulle jag avråda att äta två plusmenyer QPcheese med extra beacon, typ ris, pasta och potatis i mindre mängder för at inte va hungrig för det kan också göra det värre. Käka sedan efter, men failar du måste man ju lägga sig hungrig så det är en del gambling.... Käka inte heller ägg och sånt som är tufft för magen att bryta ned, ät som om du vore magsjuk.

Ut över detta har jag sett videos från HTC själva där de påstår att så länge du är över 90fps är det lungt men att åksjukan kan komma lätt under 90. Hurvida det här stämmer vet jag inte men jag har hållit mig över 100fps, de gångerna jag spelat.

Anledningen till att vi blir åksjuka är för att kroppen tror att den är förgiftad. Kan va bra att ha i åtanke när man ska kontra det, lägga sig ned och kolla på en stillastående punkt brukar unnka för mig.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

Jag föreslår ingefära och det finns ingefäratabletter att köpa på hälsokostbutiker, vet inte om apoteken säljer. Lärde mig detta först av en kille på Nya Zeeland som körde turister i båtar och de delar till och med ut sådana tabletter innan avfärd och sedan de började med det så har de betydligt mindre problem med sjuka gäster. Jag har själv provat det ett antal gånger och har då inte fått någon sjösjuka. (Men jag drabbas inte alltid och har själv för få utfall för att vara säker på ingefärans effekt)
Mythbusters hade ett avsnitt där de testade olika motmedel mot sjösjuka och jag har för mig att de kom fram till att ingefära fungerade lika bra som åksjukemedicin men att ingefäran inte gav några negativa effekter som dåsighet till skillnad mot medicinen som de mådde ganska dåligt av. Den är snabbare också, det räcker med en halvtimma innan strapatserna för ingefära medans medicinen skall intas betydligt tidigare.

Permalänk
Medlem

Problemet jag ser med Hover Junkers är att det känns som att världen rör sig under dig och att det inte är DU som rör dig genom världen. Vet inte om det är ett problem med parallaxen av att du har något i ditt synfält som är statisk (din hover junker) och världen under dig som rör sig. Jag blev också lite smått yr av att spela hover junkers, på samma sätt som jag blev yr första gången jag spelade Onward. Men efter ett tag försvann den känslan. I onward till skillnad från Hover Junkers så har du inte den där parallaxen som i hoverjunkers. Jag blir inte illamående men artificial locomotion kan lätt få mitt balanssinne att balla ur. Därför brukar jag ta en lite bredare och stadigare stance när jag spelar såna spel. Asså jag ställer mig lite bredare med benen och balanserar ut kroppen. Tänk en knäböjsställning.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det hela är relativt enkelt.

Man mår dåligt om man sitter i en bil och tittar på sin telefon, samtidigt som bilen utsätts för g-krafter (rondellkörning ,skarpa svängar, inbromsningar och gaspådrag)

Samma sätt fast det omvända med VR. Om man utsätts för g-krafter i spelet men man inte utsätts för motsvarande g-kraft i verkligheten. Ja utvecklas en obehaglig känsla.

Därför fungerar det riktigt bra att gå runt i rumskala, när g-krafterna stämmer med spelet. Bilspel och flygspel fungerar inte alls bra om man t.ex. snurrar runt men inte får samma känsla i verkligheten. Inte ens en cockpit hjälper då. Därför fungerar heller inte förflyttning med gamepad för dom känsligaste.

Detta bekymmer går träna bort till viss del. Om man utsätter sig för små korta sessioner och sedan utökar detta så har iaf. jag lyckats träna bort den jobbiga känsla man kan få om man använder gamepad som förflyttning istället för teleportering.

Har också upptäckt att man kan t.ex. hoppa när man får en acceleration i spelet. Det spelar tydligen inte så stor roll att den är exakt, det viktiga är tydligen att det skvalpar till inne i båggången i balanscentralen!

Dvs... står du och hoppar medans du gör de mest jobbiga manövrarna i spelet så hanterar hjärnan det bättre...

Permalänk
Inaktiv

Ingefära? Haha. Jag mår illa *av* ingefära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

ingefära fungerade lika bra som åksjukemedicin men att ingefäran inte gav några negativa effekter som dåsighet till skillnad mot medicinen som de mådde ganska dåligt av.

Vet inget om ingefära men modern åksjukemedicin ger inte direkta biverkningar. Det är vanligt med uppiggande innehåll som motverkar den dåsighet som själva åksjukedelen i medicinen kan orsaka.

Jobbar som pilot med rätt mycket simulatorflygning i jobbet. En del är känsliga för åksjuka i simulatorer och där fungerar åksjukepiller fint.
Om man ska rekommendera åksjukepiller för spelande med VR vet jag inte, däremot har det vart bra för de som drabbats av åksjuka i simulator då de inte tar åt sig träningen om de sitter och mår tjuvens.

För de som har tendenser till åksjuka( i flygning / simulator) så verkar det minska med träning. Tänker mig att det kanske inte är fel att använda åksjukemedicin några gånger medan kroppen vänjer sig. I övrigt gissar jag på många korta pass för att träna kroppen till att tåla det.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/64Gb DDR5@6600/RTX5090/ 3x Samsung m2.
Varjo Aero, Reverb G1. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.