Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem

Har suttit och läst en del av kommentarerna här och blir inte klokare :/ skickade ett meddelande till CDON och frågade om jag var garanterad en switch grå version som jag bokat sedan 13 jan i år och dom svara:
Hej,

Det kan vi dessvärre inte svara på i nuläget då vi inte vet hur många vi kommer att bli tilldelade. Om det skulle uppstå en försening så meddelar vi dig via e-post.

Ha en fin dag!

Betyder det att ingen butik vet nått om hur många enheter de får in till release? Det e ju inte många dagar kvar nu
Dom va i alla fall trevliga och väldigt snabba på att svara, tog bara 4 tim ungefär

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Gtx 1060 6gb, intel i5 6600k, ssd samsung evo 750 250gb, corsair DDR4 2666mhz 2x8gb, windows 7
Headset steelseries siberia v2, Tangentbord steelseries apex 350, Mus Logitech G600, BenQ 22" led 60hz
Konsoler: 3ds, new 3ds, nintendo switch

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Jojjo90:

Har suttit och läst en del av kommentarerna här och blir inte klokare :/ skickade ett meddelande till CDON och frågade om jag var garanterad en switch grå version som jag bokat sedan 13 jan i år och dom svara:
Hej,

Det kan vi dessvärre inte svara på i nuläget då vi inte vet hur många vi kommer att bli tilldelade. Om det skulle uppstå en försening så meddelar vi dig via e-post.

Ha en fin dag!

Betyder det att ingen butik vet nått om hur många enheter de får in till release? Det e ju inte många dagar kvar nu
Dom va i alla fall trevliga och väldigt snabba på att svara, tog bara 4 tim ungefär

Vet inte kan vara att de stora företagen får mer vagt vad de får in. Vilket skulle va motsägelsefullt eftersom Webbis säger att de vet och har stenkoll. Inet, spel & sånt m fl har sagt att de som har förhandsbokat innan en viss tid kan komma och hämta upp dem. Inet:s deadline är den 23/2.

Tillägg: Pratat precis med komplett och refererade av av vad Webbhallen hade skrivit. Han sa att det vet vilka som kommer att få vid release. Han kände inte till hur webbis hanterade han trodde mer att det var vagt om man var en mindre kedja. Jag sa då att Webbis har sagt att de har mest förhandsbokningar i SWE.

Självklart kan saker gå fel men de som har en garanterad vid release borde få sin sen att posten inte levererar i tid det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi har stenkoll på våra förbokningar.
Vi vet exakt vilken turordning varje kund har både "globalt" inom hela företaget och inom varje enskild butik.
Inga exemplar är vigda till att säljas via butiker eller postorder om de inte redan är bokade av en kund. Så det är inte så som någon tidigare spekulerade att vi har problem med att avgöra hur många bokade kontra ej bokade vi vill säja.
Får vi 100 st och vi har 1000 bokningar. Då är det de 100 kunderna som bokade först, i turordning baserat på datum och inget annat, som får sina exemplar.

Och till syvende och sist angående leveransinformation vad det gäller hur många vi får och när vi får dem.
Vi går helt och hållet på den information som våra leverantörer kan garantera till oss.
Tyvärr får vi inte alltid den informationen. Det som gör det ännu svårare i detta läget är ju att vi inte ens får informationen direkt av tillverkaren i det här fallet. Informationen kommer via en tredje part i form av Bergsala.

Så: det handlar inte om att vi inte har koll på vad vi sysslar med. Det handlar snarare bara om att vi är försiktiga. Vi vill inte utlova saker som vi inte kan hålla.
Och som sagt: det är ett väldigt tve-eggat svärd att vara öppen med bristen på information. Å ena sidan hoppas vi att folk uppskattar att de inte får falska löften å andra sidan kan folk tolka det som om vi inte "gör vårt jobb ordentligt".

Skrivet av Tiamat:

Vet inte kan vara att de stora företagen får mer vagt vad de får in. Vilket skulle va motsägelsefullt eftersom Webbis säger att de vet och har stenkoll. Inet, spel & sånt m fl har sagt att de som har förhandsbokat innan en viss tid kan komma och hämta upp dem. Inet:s deadline är den 23/2.

Tillägg: Pratat precis med komplett och refererade av av vad Webbhallen hade skrivit. Han sa att det vet vilka som kommer att få vid release. Han kände inte till hur webbis hanterade han trodde mer att det var vagt om man var en mindre kedja. Jag sa då att Webbis har sagt att de har mest förhandsbokningar i SWE.

Självklart kan saker gå fel men de som har en garanterad vid release borde få sin sen att posten inte levererar i tid det är en annan sak.

Ta ett djup andetag, räkna till 10 och läs igen

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Segge:

Ta ett djup andetag, räkna till 10 och läs igen

Har nog gjort det få se interpretation är väldigt roligt att göra. Eller har du ett annat interpretationsschema?
Komplett har som sagt koll med och ger en info om man får eller inte.

Lite kritik från andra kunder:

Skrivet av Ursäkta mig, men allvarligt talat Webhallen? 99% av kritiken handlar om att de har gått ut med olika information till alla som har kontaktat dem. Vissa får och vissa får inte, trots samma bokningsdatum osv.. Varför bemöter man inte den kritiken? Ska inte älta detta mer nu men det är seriöst skrattretande att de går ut med ett sådant meddelande och försöker framstå som att dom är dom enda ärliga återförsäljarna, när dom egentligen är dom enda som inte har någon som helst styrning på vad deras kundtjänst säger till kunderna.. edit: Bergsala har även sagt att alla återförsäljare vet hur många konsoler de får till release.:
Skrivet av :

Tycker att Webhallens svar till viss del är direkt ologiskt. De säger att de har stenkoll på sina förhandsbokningar, exakt vilken turordning varje kund har och betonar flera gånger hur ärliga de är. Samtidigt är Bergsala tydliga med att alla återförsäljare vet antalet konsoler de får och folk i branschen säger att detta stod klart för över en månad sedan. Webhallen menar dessutom att det är en nackdel att informationen kommer från Bergsala och inte direkt från tillverkaren. Varför? Det verkar inte ju inte direkt vara en nackdel för övriga återförsäljare.

Skrivet av Fast har dem kört ärliga svar då när vissa får ett ja och andra får ett nej? När den som får ett ja bokade senare än den som får ett nej...:

Underförstått att det gäller den grå vs den röd/blåa samt att gå på tillverkaren istället för en mellanhand. "Åter till källorna" right.

Skrivet av :

“Elin Ekberg:

Jag har fått höra att Webhallen sagt att man tydligen kan glömma att få en maskin vid releasen om man har bokat den i januari i år.

Eftersom jag inte har så mycket annat för mig (och jag tycker det är kul att "engagera" mig i alla dessa nördigheter) så ringde jag till Webhallen igen och nu var det andra toner; Jag sa att jag vid två tidigare tillfällen pratat med deras kundtjänst och att de, utan att lova till 100%, sa att eftersom jag bokat Neon-varianten så är chansen "ganska stor" (kommer inte ihåg exakt ordval) att jag kommer få den.

När herren som jag pratade med nu fick höra detta fnös han och sa att chanserna att jag får den på release är väldigt små. Han pratade till och med om inspelade samtal som om hans kollegor hade ljugit, lol.

Han sa även att de inte kommer skicka ut mejl till folk om huruvida de kommer få till release eller ej, detta eftersom de helt enkelt inte vet tillräckligt om hur många exemplar det kommer få in. Luddigt är bara förnamnet.

Mitt orderdatum är 2017-01-23

Min markering i fetstil om detta stämmer är jag inte imponerad att raljera sina medarbetare på support fy f-n.
Min interpretation är att ett konsensus inom supporten är A och O.

Dikotomins kärna:

Skrivet av Han sa även att de inte kommer skicka ut mejl till folk om huruvida de kommer få till release eller ej:

vs

Skrivet av Hej, Gällande din order för Nintendo Switch. Du är en av dem som har en tillräckligt tidig order för att få ditt exemplar på releasedagen!:

Ett riktigt gammalt apoftegma som har en klassisk twist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Någon som arbetar och har sökt ledigt veckan efter releasen?

Jag har tagit ledigt från jobbet den 3/3. Förbokade switch i oktober 2016 på mediamarkt och fick mail förra veckan att dom garanterar att jag får den på releasedagen. Så jag är väldigt glad.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av anon5930:

Är det verkligen nödvändigt att lägga ut produkter som knappt ens är officiella till förbokning när ni ändå inte verkar kunna garantera att de som bokat tidigt får sitt bokade exemplar?

Fast de som bokar tidigt får ju sina exemplar.
Ponera att vi får 100 exemplar och börjar ta bokningar 2015.
Vår konkurrent får också 100 exemplar men börjar ta bokningar 2016.
Om någon då beställer av oss 2016 så, trots att de relativt sett bokar tidigt, så är de inte så långt fram i kön eftersom vi började ta bokningar tidigare. Eller så missförstår jag kanske frågeställningen.

Skrivet av Tiamat:

Om ni har sån stenkoll utan ert tveeggade svärd är det inte bäst då att meddela kunder om de får en bokning eller inte?

T e x ni belyser att ni har mest förhandsbokningar. Flera påstår att redan när de har bokat sedan 2016 så får de inte någon.
Borde man inte då gå ut med det innan ni sätter upp en ny bokning 2017?

Det hade ju underlättat för båda parter. Och "sanningen gör en fri" heter det ju. Ja ni säger att ni vill vara försiktiga att det finns två sidor på det hela självklart. Men andra företag som ni också ger en förklaring på varför just de klarar av det ni inte gör. D v s meddela om man får sin konsol vid release eller inte till ett flertal kunder.

Tack vare det här ser jag inte nån möjlighet att förhandsboka från er exempelvis 2016 som en del har gjort och tillika inte få en vid release.

Men då måste ju det inte vara så svårt att svara kunder i support vad som gäller då andra företag klarar av det?
Javisst ni ger svar på varför de andra klarar det men ni har som sagt "stenkoll" och ni "skönmålar" inte er själva. Bra upp till bevis då.

Nä det förstår jag hursomhelst då andra klarar av att ge klara besked om de kommer att få en vid release eller inte kanske ni borde uppdatera ert system. Företag behöver vara progressiva för att kunder ska vara nöjda.

Att vi har koll på vårt bokningsystem och turordningen i det är inte samma sak som att vi har koll på vad leverantören har för info.
Om leverantören har bristfällig, otrovärdig eller ingen information alls så kan vi ju inte ge raka besked till någon ändå.
När vi har verifierbar information som vi vet är helt tillförlitlig så kan vi också kommunicera den till våra kunder.

Våra system har inte med saken att göra, vi skulle kunna ha världens bästa system men sålänge vi har fler bokningar än vad vi har bekräftade leveranser och sålänge leveransdatum och kvantiteter inte är bekräftade till oss med en viss grad av säkerhet så blir ju såklart informationen från oss också bristfällig.
Hade vi varit i en situation där vi hade 100 inkommande konsoler och 50 bokade så hade det varit ganska lätt att ge extremt konkret information till våra kunder. Nu är fallet inte så.
Nu snackar vi istället om om tusentals bokningar, några få tusen konsoler bekräftade, oklara leveransbesked och ännu oklarare besked om när andra leveransen kan ske och hur många konsoler det rör sig om.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Webhallen:

Om någon då beställer av oss 2016 så, trots att de relativt sett bokar tidigt, så är de inte så långt fram i kön eftersom vi började ta bokningar tidigare. Eller så missförstår jag kanske frågeställningen.

Så m a o man behövde boka typ 2 år i förväg eftersom ni får så många förhandsbokningar?
Ja det var ett bra svar då får var och en avgöra om det är värt att göra så. Komplett kände inte till vad ni gör men de vet vad de gör och man får ganska snabbt svar om man är garanterad en eller inte. Antar att de inte har så att man kan förhandsboka för långt i förtid heller.

Skrivet av Att vi har koll på vårt bokningsystem och turordningen i det är inte samma sak som att vi har koll på vad leverantören har för info.:

Fast nu belyser ju ett flertal att Bergsala ha sagt vad som gäller i stora drag eller?

Skrivet av Samtidigt är Bergsala tydliga med att alla återförsäljare vet antalet konsoler de får och folk i branschen säger att detta stod klart för över en månad sedan:

Tycks ändå inte vara ett homogent svar och jag förstår att andra blir förvirrade:

Skrivet av :

Lite kritik från andra kunder:
Skrivet av Ursäkta mig, men allvarligt talat Webhallen? 99% av kritiken handlar om att de har gått ut med olika information till alla som har kontaktat dem. Vissa får och vissa får inte, trots samma bokningsdatum osv.. Varför bemöter man inte den kritiken? Ska inte älta detta mer nu men det är seriöst skrattretande att de går ut med ett sådant meddelande och försöker framstå som att dom är dom enda ärliga återförsäljarna, när dom egentligen är dom enda som inte har någon som helst styrning på vad deras kundtjänst säger till kunderna..

edit: Bergsala har även sagt att alla återförsäljare vet hur många konsoler de får till release.:
Citat:

Tycker att Webhallens svar till viss del är direkt ologiskt. De säger att de har stenkoll på sina förhandsbokningar, exakt vilken turordning varje kund har och betonar flera gånger hur ärliga de är. Samtidigt är Bergsala tydliga med att alla återförsäljare vet antalet konsoler de får och folk i branschen säger att detta stod klart för över en månad sedan. Webhallen menar dessutom att det är en nackdel att informationen kommer från Bergsala och inte direkt från tillverkaren. Varför? Det verkar inte ju inte direkt vara en nackdel för övriga återförsäljare.

Skrivet av Fast har dem kört ärliga svar då när vissa får ett ja och andra får ett nej? När den som får ett ja bokade senare än den som får ett nej...:

Underförstått att det gäller den grå vs den röd/blåa samt att gå på tillverkaren istället för en mellanhand. "Åter till källorna" right.

“Elin Ekberg:

Jag har fått höra att Webhallen sagt att man tydligen kan glömma att få en maskin vid releasen om man har bokat den i januari i år.

Eftersom jag inte har så mycket annat för mig (och jag tycker det är kul att "engagera" mig i alla dessa nördigheter) så ringde jag till Webhallen igen och nu var det andra toner; Jag sa att jag vid två tidigare tillfällen pratat med deras kundtjänst och att de, utan att lova till 100%, sa att eftersom jag bokat Neon-varianten så är chansen "ganska stor" (kommer inte ihåg exakt ordval) att jag kommer få den.

När herren som jag pratade med nu fick höra detta fnös han och sa att chanserna att jag får den på release är väldigt små. Han pratade till och med om inspelade samtal som om hans kollegor hade ljugit, lol.

Han sa även att de inte kommer skicka ut mejl till folk om huruvida de kommer få till release eller ej, detta eftersom de helt enkelt inte vet tillräckligt om hur många exemplar det kommer få in. Luddigt är bara förnamnet.

Mitt orderdatum är 2017-01-23

Min markering i fetstil om detta stämmer är jag inte imponerad att raljera sina medarbetare på support fy f-n.

Ytterligare ett inlägg:

Skrivet av :

Igen, jag tycker deras svar är direkt pinsamt. Problemet är, precis som Oscasko säger, inte att Webhallen t.ex. ärligt har sagt att "vi vet inte just nu, men hör av dig en två veckor innan releasen".

Problemet med Webhallen har varit att de gett helt olika svar till olika kunder! Någon som har bokat förra året för höra att de troligen inte får, och någon som har bokat iår får höra att de troligen visst kommer få till releasen. Vad jag vet är det det som folk (inkl mig själv) varit snea på! Inte att de eventuellt inte vet. För det tror jag att de flesta kan ha överseende med. Åtminstone om de ger samma besked till alla sina kunder.

“Webhallen:

Igen, jag försöker inte skönmåla oss här men jag vet for a fact att ingen har fler förbokningar än vad vi har och ingen kommer att få in fler exemplar till launch än vad vi får.

Fast det är ju precis det som de försöker göra. De har ägnat större delen av svaret till att tala om hur ärliga och försiktiga de själva är, och hur konkurrenter eventuellt inte är det. Trots att flera inlägg i denna tråden tyder på att de gett olika svar. Och ibland även olika svar till samma person! Det gör ju inte saken bättre att de själva dessutom verkar helt omedvetna om att det är det som folk är snea på.

Visst är det möjligt att endel av skälen till att folk fått olika svar kan bero på att vissa har valt att hämta ut, vissa har köpt online och vissa har valt att hämta ut i olika butiker. Men det förklarar fortfarande inte varför de gett olika svar till samma person.

Grattis, Webhallen. Förtroendet för de har sjunkit till ungefär noll. Iaf i sånna här sammanhang.

De flesta citat år från loading tycks vara mer frustration där än här.

Källa
Så kanske det är bättre ni svarar där än här. Då det är glasklart för mig och jag har redan fått adekvata svar angående mina bokningar från Inet, Spel & sånt samt komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Så m a o man behövde boka typ 2 år i förväg eftersom ni får så många förhandsbokningar?
Ja det var ett bra svar då får var och en avgöra om det är värt att göra så. Komplett kände inte till vad ni gör men de vet vad de gör och man får ganska snabbt svar om man är garanterad en eller inte. Antar att de inte har så att man kan förhandsboka för långt i förtid heller.

Fast nu belyser ju ett flertal att Bergsala ha sagt vad som gäller i stora drag eller?

Tycks ändå inte vara ett homogent svar och jag förstår att andra blir förvirrade:

Bergsala *host* NES mini classic *host *host* Trovärdig?
Antar Webhallen inte riktigt litar på den info som kommer från Bergsala, med all rätt.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Segge:

Bergsala *host* NES mini classic *host *host* Trovärdig?
Antar Webhallen inte riktigt litar på den info som kommer från Bergsala, med all rätt.

Ja visst en källa kan göra fel kan den inte också förbättras eller är det ett status quo?

Inet har skickat mig mail så jag har min och de refererade från Bergsala.
Den som lever får se... heter det.

Skickar med hosttabletter till din hals

Permalänk
Medlem

Jösses. 10 dagar kvar till officiell release och nog ska väl Bergsala då kunna ge ett exakt nummer?

"Så här många enheter får ni och ni får dom på detta datum..."

Har alltid tyckt att Bergsala har hyggliga medarbetare osv men så här pass nära release så är det ju helt vansinnigt om dom fortfarande inte kan ge leverantörerna exakta besked! Är det så att Nintendo eller tillverkaren själva är vaga?

Om Webhallen fick klara besked så kan dom givetvis ge sina kunder detsamma. Krångligare än så är det väl inte?

Permalänk
Medlem

Sedan är min egen erfarenhet av att jobba i kundtjänst att man inte direkt sitter och har daglig telefonkontakt med ansvarig säljare hos distributören, utan snarare använder ett verktyg där ett godtyckligt ETA dyker upp och den som gett dig datumet jobbar i ett annat verktyg osv....

Permalänk
Medlem

Ja det verkar, som en annan sa här innan, den som lever får se.... skönt ändå att få prata av sig lite och att andra verkar ha samma "problem" ^^
Längtar så tills jag får min Switch och får spela Zelda!!
Har bokat både konsoll, pro kontrollen, zelda, bomberman och även mario kart 8 med ratt då jag tyckte det va sååå kul med dom på wii synd att man måste vänta 2mån till på det

Visa signatur

Dator: Gtx 1060 6gb, intel i5 6600k, ssd samsung evo 750 250gb, corsair DDR4 2666mhz 2x8gb, windows 7
Headset steelseries siberia v2, Tangentbord steelseries apex 350, Mus Logitech G600, BenQ 22" led 60hz
Konsoler: 3ds, new 3ds, nintendo switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Jösses. 10 dagar kvar till officiell release och nog ska väl Bergsala då kunna ge ett exakt nummer?

"Så här många enheter får ni och ni får dom på detta datum..."

Har alltid tyckt att Bergsala har hyggliga medarbetare osv men så här pass nära release så är det ju helt vansinnigt om dom fortfarande inte kan ge leverantörerna exakta besked! Är det så att Nintendo eller tillverkaren själva är vaga?

Om Webhallen fick klara besked så kan dom givetvis ge sina kunder detsamma. Krångligare än så är det väl inte?

Å andra sidan... förstår verkligen er som förbokat och hoppas få Switchen på releasedagen. Hade jag bokat på Webhallen hade jag också varit frustrerad vid det här laget..

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det ska behöva vara så här, men Webhallen sitter ju som mellan hand och det gör ju alla andra butiker, det kanske är så att dom inte har fått så pass bra siffror från Bergsala att de kan säga om X person som bokade i Januari är garanterad eller inte. Kan ju vara så att dom får flera eller färre än vad de fått besked om och då får man ju kolla bakåt i ledet och se är det som tidigare inlägg nämnt Bergsalas eller Nintendos fel? eller det kanske är företaget som tillverkar switch som rent av ställer till det. är bara 9 dagar kvar nu så snart kan vi alla slappna av och glömma hela den här stressen tills nästa konsol släpps xD

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G502 X | PowerPlay | G513 | HD599 | Modmic USB 2 | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, vi förstår er frustration och om vi verkar nonchalanta eller clueless i något utskick så ber jag verkligen om ursäkt. Det är förstås inte alls vår avsikt.

En sak som ofta leder till mycket frustration är väl att vi är ärliga.
Om vi inte vet, då är vi öppna med att vi inte vet. Vi gör hellre er besvikna nu än att ge er löften om leverans som vi inte kan hålla. Vi vet av erfarenhet att alla andra i branschen kanske inte beter sig likadant.
Jag försöker inte få det att framstå som att vi är någon slags änglar i sammanhanget men att vara ärlig även med dåliga nyheter är ett tve-eggat svärd. Vår förhoppning är ju att det gynnar oss i längden. Att inte hålla på att sugar-coata sanningen eller lura folk bara för att få in några fler beställningar.

Vi har stenkoll på våra förbokningar.
Vi vet exakt vilken turordning varje kund har både "globalt" inom hela företaget och inom varje enskild butik.
Inga exemplar är vigda till att säljas via butiker eller postorder om de inte redan är bokade av en kund. Så det är inte så som någon tidigare spekulerade att vi har problem med att avgöra hur många bokade kontra ej bokade vi vill säja.
Får vi 100 st och vi har 1000 bokningar. Då är det de 100 kunderna som bokade först, i turordning baserat på datum och inget annat, som får sina exemplar.

Angående att vissa konkurrenter kan ha exemplar över.
Igen, jag försöker inte skönmåla oss här men jag vet for a fact att ingen har fler förbokningar än vad vi har och ingen kommer att få in fler exemplar till launch än vad vi får.
Men om vi har 10 000 bokningar och får 5000 enheter så räcker det förstås inte.
Och tyvärr är det inte enbart förbokningar som styr hur Bergsala/Nintendo fördelar ut konsolerna.
Små lokala återförsäljare kan få kanske 20 st, och har bara 5 bokningar. Ja: då har de ju 15 över som de kan sälja medan folk kliar sig i huvudet "hur kan Webhallen inte ha några till min förhandsbokning om butik X kan ha lediga på lager".

Nintendo/Bergsala har många partners och alla kommer få någon form av kvantitet av Switch. Webhallen kan inte begära att få alla exemplar i norden bara för att vi har flest bokningar.
Det skapar situationer som denna, det är beklagligt och vi förstår att det kan se väldigt märkligt ut.
Men alternativet här vore att många andra återförsäljare stod helt utan och det medför en massa tråkigheter det också (kanske inte just för Webhallen men för kunder som är trogna Inet, Elgiganten eller vilken butik de nu föredrar, och givetvis hade det varit förödande för Nintendo/Bergsalas relation med andra återförsäljare) - så vi förstår dem, hur tråkigt det än är.

Och till syvende och sist angående leveransinformation vad det gäller hur många vi får och när vi får dem.
Vi går helt och hållet på den information som våra leverantörer kan garantera till oss.
Tyvärr får vi inte alltid den informationen. Det som gör det ännu svårare i detta läget är ju att vi inte ens får informationen direkt av tillverkaren i det här fallet. Informationen kommer via en tredje part i form av Bergsala.

Så: det handlar inte om att vi inte har koll på vad vi sysslar med. Det handlar snarare bara om att vi är försiktiga. Vi vill inte utlova saker som vi inte kan hålla.
Och som sagt: det är ett väldigt tve-eggat svärd att vara öppen med bristen på information. Å ena sidan hoppas vi att folk uppskattar att de inte får falska löften å andra sidan kan folk tolka det som om vi inte "gör vårt jobb ordentligt".

Jag kanske inte besvarade all kritik i detta inlägg (inte för att jag medvetet undvikit något) men är det något mer specifikt som det känns att vi hanterat dåligt i sammanhanget så är det bara att svara här så ska jag försöka att vara behjälplig.

Jag börjar med att skriva att jag verkligen uppskattar att du anstränger dig att beskriva er verklighet. Plus i kanten för det. Som sann gaming-fantast och relativt trogen Webhallen-kund känns det extra trist att behöva boka hos en konkurrent, när jag redan har bokat i god tid hos er, samt att jag allra helst vill handla hos Webhallen. I mitt tycke har ni absolut bästa service och bemötande vid t.ex. garantiåtgärder.

Vidare tycker jag att det är åt fanders att ni får dålig information från Bergsala. Det som gör mig konfunderad är att du antyder att konkurrenter helt enkelt chansar på hur många enheter de blir tilldelade. Jag förmodar att alla får lika lite information som ni och då låter det märkligt i mina öron att många av era konkurrenter kan erbjuda enheter. Då tolkar jag det som att ni helt enkelt har extremt många förbokningar som gör att ni inte ens kan ge en hint om att (som exempel) kommunicera att ni som har bokat från och med mars 2016 troligtvis kan erhålla en enhet vid release.

Hur ska man som konsument förhålla sig till förbokningar hos Webhallen i framtiden? Ingen lätt fråga antar jag. Min förhoppning är att jag några dagar innan release får ett mail från webhallen att jag har blivit tilldelad en Switch, men framöver, inför nästa konsollgeneration är jag tveksam till om jag kommer förboka hos er. Men, för att lätta upp stämningen; Ni ska ändå vara stolta att så många förbokningar görs hos er. Det är ett gott betyg trots allt.

Permalänk
Konsolgrävare

Officiela Unboxing videos från Nintendo för Switch + The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Limited Edition

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

någon som har importerat ifrån utelandet? vet en polare som pluggar i Kalifornien där switch kostar en tusenlapp mindre, 2690;-

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Webhallen:

Det fanns rapporter om väldigt tidiga förbokare som ska ha blivit utan. Om det stämmer så är det ju rätt illa.
Om förbokningssystemet fungerar så är det väl bra nog förstås.

Skrivet av Jojjo90:

Ja det verkar, som en annan sa här innan, den som lever får se.... skönt ändå att få prata av sig lite och att andra verkar ha samma "problem" ^^
Längtar så tills jag får min Switch och får spela Zelda!!
Har bokat både konsoll, pro kontrollen, zelda, bomberman och även mario kart 8 med ratt då jag tyckte det va sååå kul med dom på wii synd att man måste vänta 2mån till på det

Om en vecka är förhoppningsvis en hel del Switchar på väg ut till deras köpare. Om inte annat om åtta dagar då, intressant att se vilken butik som släpper iväg sina först.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Snake pass kommer till Switch den 29:e Mars:

Troll and I planeras till Switch våren 2017:

Lite bilder på värmehanteringen på switch i olika spel:

Mariokart

Nintendo Switch CAT S60 Flir photo.
Avg. 25.2°C Max. 37.6°C Min. 18.6°C.
It did not feel that warm to the touch and the game was running really really smooth, you were to engaged in the game to think about the unit or how it felt in you hands. You can clearly see the CPU/GPU on the right side of the unit behind the screen. Working hard under 40°C.

Snipperclips

Avg. 24.3°C Max. 35.7°C Min. 19.6°C.
Standing on its own while being connected to a charger. You can really see how the right side (no joycon connected) is transferring the heat generated from the CPU/GPU to the right side where the Joycon holder is. Heat transfer to the front of the device achieved more easily than to the right side where the joycon gets attached.

Splatoon 2

Avg. 21.2°C Max. 35.0°C Min. 21.2°C.
Undocked while being connected to a charger. A more detailed look (sorry for the poor resolution) with some points of
interest.

Fler bilder och info här: Källa

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Avbokat min på Spel & Sånt finns två kvar på röd/blå version för den 3:e Mars.

Spel & sånt

Kommer hämta upp en på release istället.

Permalänk
Konsolgrävare

@tiamat
Trevligt inlägg! Kommer garanterat införskaffa mig Snake Pass!

Switch verkar hålla temperaturerna bra! Inte roligt att köra handeld mode och blir varm om händerna som när man spelar spel med mobilen

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Wonder Boy: The Dragon's Trap kommer till Switch inom ett par månader (00:32 in i videon meddelar han det).

FAST RMX And Shovel Knight släpps vid release med.

En användare har gett mer info angående vad de nya amiibo figurerna ger i Zelda BOTW.

Lägger dem i en spoiler nedan:

Guardian: The Guardian amiibo unlocks rare weapons and items to help you on your adventure, which include a special arrow and some other objects which could potentially be used for crafting

Bokoblin: The Bokoblin amiibo also unlocks rare weapons - a few special clubs, to be precise.

Zelda: Zelda amiibo rewards with you a fancy Hylian shield.

Link archer: ...the Link with a bow amiibo gives you a (you've guessed it) special bow.

Link rider: Horse Rider Link gives you a special sword and saddle,...

Källa Källa II
Bör tilläggas att i slutet av filmen sa han att alla saker inte var exklusiva och kunde eventuellt hittas i spelet ju längre in i spelet du har kommit.

Dold text
Permalänk
Medlem

Hmm, jag är kluven till det här med Amiibo-funktionerna i BotW. Känns ju lite som att det sabbar upplevelsen att få vad jag antar är rätt bra grejer från direkt i början av spelet? Men det är ju frivilligt om man vill använda funktionen eller ej.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Schluug:

Hmm, jag är kluven till det här med Amiibo-funktionerna i BotW. Känns ju lite som att det sabbar upplevelsen att få vad jag antar är rätt bra grejer från direkt i början av spelet? Men det är ju frivilligt om man vill använda funktionen eller ej.

Tja känns som p2w men ja vet inte svårt att veta innan man har spelat. Men Wolf link med 20 hjärtan (ger 3 bara om du inte har laddat den från wii U) från start är en annan stor fördel från början.

Permalänk

Ligger uppe med gratis frakt ifrån Amazon.de för 345 euro med vanlig frakt och 363,90 med snabb frakt. Finns bägge färgerna!

Permalänk
Medlem

Embargot på Nintendo Switch för diverse spelnyhetssidor, recensenter och youtube kanaler har släppts nu och de har fått börja packa upp och kolla närmare på Nintendo Switch. Tog bara en video ur mängden av alla och lägger upp här, känns inte som de är nån skillnad på vem som gör det. samma saker i lådan iaf.

Visa signatur

Tillbehör: G502 X | PowerPlay | G513 | HD599 | Modmic USB 2 | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Snake pass kommer till Switch den 29:e Mars:

https://www.youtube.com/watch?v=Im0I_Vmc7nA

Troll and I planeras till Switch våren 2017:
https://www.youtube.com/watch?v=Jd4qSm-nZn8

Lite bilder på värmehanteringen på switch i olika spel:

http://i.imgur.com/NhaXq7i.jpg

Mariokart

Avg. 25.2°C Max. 37.6°C Min. 18.6°C.
It did not feel that warm to the touch and the game was running really really smooth, you were to engaged in the game to think about the unit or how it felt in you hands. You can clearly see the CPU/GPU on the right side of the unit behind the screen. Working hard under 40°C.

http://i.imgur.com/9avgIfQ.jpg

Snipperclips

Avg. 24.3°C Max. 35.7°C Min. 19.6°C.
Standing on its own while being connected to a charger. You can really see how the right side (no joycon connected) is transferring the heat generated from the CPU/GPU to the right side where the Joycon holder is. Heat transfer to the front of the device achieved more easily than to the right side where the joycon gets attached.

http://i.imgur.com/YxSmnmQ.jpg

Splatoon 2

Avg. 21.2°C Max. 35.0°C Min. 21.2°C.
Undocked while being connected to a charger. A more detailed look (sorry for the poor resolution) with some points of
interest.

http://i.imgur.com/r00bnxW.jpg

Fler bilder och info här: Källa

Snake Pass såg faktiskt rätt mysigt ut, blir nog att kolla närmare på.

Skrivet av Schluug:

Det verkar vara ungefär som med tidigare Amiibos att själva Amiibon är som en fysisk DLC som kan låsa upp småsaker i olika titlar. Stämmer det att prylarna man får med Amiibos även kan hittas i spelet så ser jag inget större problem med det. Nu har jag Wolf-Amiibon men kommer inte vilja använda den så jag får 20 hjärtan eller låsa upp en massa annat. Vill uppleva hela spelet själv.

Bra för de som vill komma igång snabbare antar jag, blir ju en liten genväg för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Snake Pass såg faktiskt rätt mysigt ut, blir nog att kolla närmare på.

Det verkar vara ungefär som med tidigare Amiibos att själva Amiibon är som en fysisk DLC som kan låsa upp småsaker i olika titlar. Stämmer det att prylarna man får med Amiibos även kan hittas i spelet så ser jag inget större problem med det. Nu har jag Wolf-Amiibon men kommer inte vilja använda den så jag får 20 hjärtan eller låsa upp en massa annat. Vill uppleva hela spelet själv.

Bra för de som vill komma igång snabbare antar jag, blir ju en liten genväg för dessa.

amiibos är en väldigt trevlig ide som inte är unik direkt med tanken på skylanders osv, men tycker om konceptet. du får en fin "samlarpryl" till hyllan som du också kan använda för att få små saker i spel. Har man problem med det så behöver man ju varken köpa eller använda dem, inte direkt så det är som att köpa extra kraft. sure du får lite saker i början av Zelda BotW t.ex men du kommer ju kunna hitta dem i spelet med. Wolf Link amiibon är väl det som kan ses som lite "fusk" av visa, men man får tänka på att om wolf link dör så är det en dags CD innan du kan summona honom igen med din amiibo. Det enda tråkiga med amiibos överlag kan jag tycka är scalpers som köper dem och säljer dem dyrt på t.ex ebay osv.. men det är ju inget man kan göra nått åt när Nintendo är så dumma ibland att de väljer att begränsa upplagan av visa.. hoppas det inte blir problemet med BotW amiibo:sen.. hoppas verkligen att det kommer in flera i lager om det är så att man inte har tur och får dem nu vid släppet pga förhandsbokningar osv.

Nån som samlar på amiibos här eller?

Personligen har jag alla som har släppts i affär inom Sverige. Utom animal crossing figurerna då dom spelen aldrig har tilltalat mig, med undantag för villigare för att han är med i super smash bros. (öppnade, för hör och häpna jag använder dem faktiskt!)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AKA_Rappen:

amiibos är en väldigt trevlig ide som inte är unik direkt med tanken på skylanders osv, men tycker om konceptet. du får en fin "samlarpryl" till hyllan som du också kan använda för att få små saker i spel. Har man problem med det så behöver man ju varken köpa eller använda dem, inte direkt så det är som att köpa extra kraft. sure du får lite saker i början av Zelda BotW t.ex men du kommer ju kunna hitta dem i spelet med. Wolf Link amiibon är väl det som kan ses som lite "fusk" av visa, men man får tänka på att om wolf link dör så är det en dags CD innan du kan summona honom igen med din amiibo. Det enda tråkiga med amiibos överlag kan jag tycka är scalpers som köper dem och säljer dem dyrt på t.ex ebay osv.. men det är ju inget man kan göra nått åt när Nintendo är så dumma ibland att de väljer att begränsa upplagan av visa.. hoppas det inte blir problemet med BotW amiibo:sen.. hoppas verkligen att det kommer in flera i lager om det är så att man inte har tur och får dem nu vid släppet pga förhandsbokningar osv.

Nån som samlar på amiibos här eller?

Personligen har jag alla som har släppts i affär inom Sverige. Utom animal crossing figurerna då dom spelen aldrig har tilltalat mig, med undantag för villigare för att han är med i super smash bros. (öppnade, för hör och häpna jag använder dem faktiskt!)

I Skylanders är väl dessa figurer en vital del av spelet då man måste köpa dessa för att kunna spela själva spelet? Jag är inte så insatt, inte fattat intresse för spelet riktigt.
Problem med scalpers kommer alltid finnas, är ju inte direkt ovanligt idag att produkter inte tillverkas i den mängd marknaden vill ha. Jag själv väntade länge och väl på att få tag i en Samsung 960 SSD, tog två månader ungefär innan jag hade en i handen.

Samla är väl att ta i lite, kom av mig då Zero Suit Samus blev så svår att få tag i, men jag har 14st själv, senaste är Yarn poochy som jag fick hem förra veckan.

Härlig samling du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

I Skylanders är väl dessa figurer en vital del av spelet då man måste köpa dessa för att kunna spela själva spelet? Jag är inte så insatt, inte fattat intresse för spelet riktigt.
Problem med scalpers kommer alltid finnas, är ju inte direkt ovanligt idag att produkter inte tillverkas i den mängd marknaden vill ha. Jag själv väntade länge och väl på att få tag i en Samsung 960 SSD, tog två månader ungefär innan jag hade en i handen.

Samla är väl att ta i lite, kom av mig då Zero Suit Samus blev så svår att få tag i, men jag har 14st själv, senaste är Yarn poochy som jag fick hem förra veckan.

Härlig samling du har!

Jo det stämmer att de är en vital del av spelet som jag har förstått det, inte intresserat mig mera än så för de spelen.
Jag gjorde bara jämförelsen för att de är figurer med en funktion till tv spel. amiibos är ju inget måste jämfört med t.ex skylanders.
Jo men så är det, men jag tycker att man iaf borde producera i flera vågor efter släppet av t.ex amiibo. De gjorde ju flera av de mera sällsynta amiibo figurerna sen som t.ex Zero Suit Samus och Fire Emblem figurerna.

Mitt intresse för samlandet började med just Zero Suit Samus, Toon link och Fire Emblem Lucina. Var spel och sånt kommer jag ihåg som annonserade ut att de nu hade fått tag i några extra av just de här figurerna. då slog jag till sen vad jag fast.. Nintendo är första konsolerna jag hade hemma och spela på så många karaktärer som är i amiibo form köper jag ju för att de blir lite nostalgi känsla. sen tycker jag överlag att de håller bra kvalitet. t.ex Wolf Link är ju väldigt detaljerad.

Tackar, är väl nästan det enda jag samlar på i spel väg, utom just Blizzard Colletor's Edition av deras spel, där är det dock snarare tvärt om att det var exklusivt med t.ex Vanilla och TBC collectors sen vart det mass produktion xD

Visa signatur