Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ja det verkar som sagt skumt. Deras kösystem måste ha förändrats då de som har bokat sen 2015 borde vara garanterad tycker man. Lite beroende på hur många som bokade 2015 men det kan inte ha varit jättemånga. Sen kunde man inte förhandsboka 2015 den blå/röda heller så de som bokade när den kom in tycks ha större chans att få sin än de som bokade 2015.

Webhallen gör misstag när de har ett sopigt bokningssystem. Jag har därför bokat en neon hos Inet "just in case". Funderar allvarligt på att hämta där istället bara för hos Webhallen som är otroligt krångliga med sina bokningar. Det var likadant när jag bokade PS4. Det är nog ett misstag av boka lång tid i förväg hos Webhallen eftersom alla andra också gör det. Blir nog min sista bokning där alternativt att man bokar PS5 och Xbox 2 redan nu... :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

2 miljoner Switchar (för hela världen) ska skeppas till lanseringsdagen vad jag läst. Och större delen av dessa ska ha bokats upp väldigt fort med. Så visst finns det risk att man missar att få tag i en vid lanseringen.

Skrivet av AKA_Rappen:

Jo jag läste också att det var 2 miljoner switchar som hade tillverkats till releasen och att anledningen var att Nintendo inte ville göra samma misstag som med Wii U

Jag läste uttalandet som 2 miljoner enheter till lanseringsmånaden!

Det skulle troligtvis innebära en hyfsad bit över en miljon till lanseringsdagen (några månaders produktion) och det som inte hann bli klart för att skeppas ut till lansering, men som blivit klart strax efter (nästan en månads produktion när maskinerna är i full fart med produktionslinjerna mer intrimmade än vid starten) kommer med nästa leverans slutet av mars. Gissar jag hej vilt, med informationen om att produktionen kom igång under senhösten, kan man anta ca 1,5 miljoner vid lansering och halvmiljonen till leverans 2.

Edit:
Från en av alla ställen där siffran nämns:

Citat:

Nintendo CEO says current FY financial guidance assumes 2 million units of Switch to be shipped this fiscal year ending in March.

Länk: http://www.gamespot.com/articles/nintendo-switch-will-ship-2-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AKA_Rappen:

Jo det är sant att lagerhållningen och transport kostar, men som du säger så är ju inte Nintendo företaget med dålig ekonomi. Även vad personer världen över vill påstå ibland.

När det kommer till deras satsning på mobil spel har jag varken fastnat för Super Mario Run eller Fire Emblem Heroes, jag är inte mycket för strukturen av hur mobil spel fungerar överlag och då är jag dock en stor fan av Fire Emblem serien.

Jag hoppas Switch kommer sälja bra även efter den initiala lanseringen, vill se Nintendo vara med och köra sitt egna race sida vid sida av det två mans race som Sony och Microsoft alltid har nu mera. Tror som sagt på Nintendo den här gången och hoppas att det går bättre än med Wii U och jag håller med angående det du sa om Wii U, underbar konsol och många bra spel, hade gärna sett flera men nu vart stödet som du säger dåligt från tredjepart och det är som de är helt enkelt. Verkar ju som att stödet för Switch ser lovande ut iaf och hoppas det kommer fortsätta så även långt efter lanseringen nu den 3/3. Dom är ju delvis på hemmaplan med att den är handhållen och portabel och jag tycker om att de inte ska skrota 3DS utan att dom snarare verkar kolla på en värdig ersättare framöver under kommande 2 åren. Det är en bra instegskonsol med både 2DS och 3DS som alternativ och alla spel som finns tillbaka till DS och fram till 3DS.

Jo jag håller med dig om att Sony har varit dåliga på att ge stöd för sina konsoler som är handhållna, känns som att de släpper dem och bara rycker på axlarna och säger "it's done, let's move on" och sen sitter man där med en konsol som saknar vettigt stöd från själva tillverkaren och en mängd med Indie spel som man i vissa fall redan har spelet på t.ex PC eller andra konsoler och blir lite sur för man känner sig lite snuvad på hela upplevelsen som faktiskt ett företag som Sony kan leverera om de bara får tummen ur arslet. Jag gillar Vitan och tycker om de få spel jag har spelat på den. Tråkigt att de slutade som de gjorde och nu får man väl hoppas att om de gör en konsol till som ska leva i det handhållna utrymmet att de tänker efter och faktiskt ger den ett riktigt stöd med.

Jo jag håller med.
Vad gäller spel på mobiler tycker jag det är svårt nog att hålla batteriet med laddning en hel arbetsdag. Skulle jag spela på min LG G3 så hade jag behövt ladda inom en kortare stund. Sedan enbart touch-kontroller. Personligen ser jag inte mobilspel som en direkt konkurrent till handhållna spelkonsoler, de erbjuder olika upplevelser.

Stödet för Switch verkar bra även om det varit lite tyst om tredjepartstitlar. Förhoppningsvis så tar det fart snart nog.
Jag tror mycket på en billigare Switch där man sparat in på en del av funktionaliteten för att få fram en billigare SKU som ersättare till 3DS. Intressant att se hur länge 3DS'en håller i sig med, även om Nintendo slutar utveckla spel för den så lär andra studior säkert fortsätta med. Men då mest indie-titlar förstås.

Jo, PS Vitan är värd bättre och dessutom värd ett bättre företag än Sony som backar upp plattformen. Bra uppdatering av PSP på nästan alla vis men mjukvara behövs med.

Skrivet av AKA_Rappen:

Precis haft en längre mail konversation med en på kundtjänsten från Webhallen angående min beställning och har fått det mera eller mindre bekräftat att jag kommer få vänta tills efter release med min leverans. Samt att jag kunde inte få nått svar om hur länge jag skulle behöva vänta heller, förhoppningsvis inte allt för länge. Men det lätt på svaret som att det kommer ta minst en vecka efter release innan jag får min konsol. Vilket inte är hela världen, men fortfarande ett tråkigt besked. Beställde som sagt den 17/1 om det är till nån hjälp för nån annan som har lagt en beställning där omkring från Webhallen.

Riktigt trist att du missar lanseringen. :/
Får hoppas du inte behöver vänta så länge. Andra leveransen bör väl vara strax efter lanseringen så veckan efter med lite tur.

Skrivet av Tiamat:

Var det den grå versionen eller den röd/blå?
Fick svar från Inet att de skickar min den 2:e hoppas på posthantering fixar så att jag får det den 3:e.
Har 2 st en på komplett och en på spel och sånt. Alla 3 i röd/blå.

Mystiken tätnar

Bör tilläggas att en person bokade 2015 via webbis och var inte garanterad sin gråa switch så han ändrade till den röd/blå.
Har själv jobbat i affär och på ett företag på över 900 miljoner kunder är tveksam till webbis har pratat med dem i telefon och via mail. Inte så imponerad av dem överhuvudtaget.

Skrivet av pege75:

Jag har bokat min i december 2015 och enligt mail från Webhallen är jag inte heller "garanterad" att få. Jag borde i alla fall vara ganska långt framme i kön...

Webhallens ständiga "förboka nu" så fort något börjar ryktas om finner jag rätt oseriöst. Finns ingen vits att binda upp förbokningar innan produkten är officiellt tillkännagiven eller ens börjar börjar närma sig lanseringen. Månaden innan lansering är det vettigt att öppna upp förstås. Men åratal innan... njäe.

Tar de förbokningsavgiften eller liknande med? Det kan ju bli en del ränta om folk betalar i förväg med.

De som haft bokning så länge måste rimligtvis vara först i kön. Ren skandal ärligt talat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

Jag läste uttalandet som 2 miljoner enheter till lanseringsmånaden!

Det skulle troligtvis innebära en hyfsad bit över en miljon till lanseringsdagen (några månaders produktion) och det som inte hann bli klart för att skeppas ut till lansering, men som blivit klart strax efter (nästan en månads produktion när maskinerna är i full fart med produktionslinjerna mer intrimmade än vid starten) kommer med nästa leverans slutet av mars. Gissar jag hej vilt, med informationen om att produktionen kom igång under senhösten, kan man anta ca 1,5 miljoner vid lansering och halvmiljonen till leverans 2.

Jo, rimligt och mycket möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag har varit kunde hos Webhallen många år och alltid haft produkterna levererade i tid innan när jag har bokat dem utom nu för några veckor sen när Yoshis Woolly World kom till 3DS, men det visade sig att så var fallet som sagt för flera jag känner som köpte från olika sidor och felet här låg hos Posten istället. Så jag har alltid haft bra intryck av dem. Dock aldrig bokat en konsol 1-2 år i förväg. Väntar med att boka hårdvara tills det finns ett datum för release och vad priset blir osv. Ska bara säga att de här är min uppfattning av Webhallen och dom har alltid varit trevliga och bemötande tidigare i alla typer av frågor och hantering av eventuella retur ärenden. Så är lite besviken den här gången av hur tvetydliga svar man får. Tycker man ska kunna få veta hur man ligger till i en kö när man betalar för en produkt. Hoppas det inte blir ett mönster som upprepar sig framöver och det blir mera uppstyrt, samt hade varit intressant att veta hur de hanterar bokningar. Som sagt utöver de senaste dagarna har jag alltid haft en positiv bild av Webhallen. Får hoppas den fortsätter vara det.

Nån som vet hur många enheter Europa får totalt?

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G502 X | PowerPlay | G513 | HD599 | Modmic USB 2 | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Jag tror det är problematiskt för webhallen att veta hur många de kommer lägga undan till de som förhandsbokat och hur många de kan ta till butikerna.

Vi är många som förhandsbokat tidigt (januari 2016). NX tillät de folk förhandsboka redan 2015.

Jag vågar dessutom betta på att Webhallen är den kedja som fått flest bokningar i hela Sverige.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

anders190:
Webhallens ständiga "förboka nu" så fort något börjar ryktas om finner jag rätt oseriöst. Finns ingen vits att binda upp förbokningar innan produkten är officiellt tillkännagiven eller ens börjar börjar närma sig lanseringen. Månaden innan lansering är det vettigt att öppna upp förstås. Men åratal innan... njäe.

Tar de förbokningsavgiften eller liknande med? Det kan ju bli en del ränta om folk betalar i förväg med.

De som haft bokning så länge måste rimligtvis vara först i kön. Ren skandal ärligt talat.
[/quote]

Svar:
Webhallen brukar funka ypperligt när det gäller leveranser och kundservice, har handlat där i många år och aldrig haft några problem, de småsaker som uppstått har de alltid löst på ett väldigt schysst sätt. Dessutom behöver man ju faktiskt inte betala någonting vid förhandsbokning där, till skillnad från de flesta andra butiker.

Jag tror definitivt att problemet här ligger hos Nintendo/Bergsala. Det har ALLTID varit trassel vid Nintendos lanseringar, se bara på NES Classic Mini nu; jag fick min igår efter att ha köat sen oktober hos Media Markt. De har fortfarande över 3000 bokningar på Mini NES liggande och får 10st I VECKAN från Bergsala (alltså att fördelas till hela Sverige), och vissa rykten gör gällande att Nintendo kommer sluta tillverka den nu.

Jag bokade min Switch i september 2016 och har iaf hittills inte fått nåt meddelande om att jag inte kommer få på releasedagen, vilket annars brukar gå ut innan.

Visa signatur

Fractal Design North TX, AMD Ryzen 7800X3D 4,2ghz 104MB, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, ASUS Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming, Kingston Fury Renegade M.2 2TB, Kingston Fury Beast 32GB DDR5, LianLi Galahad liquid cooler, BeQuiet RGB fan, Q-Pad MK 95 tangentbord, Q-Pad mus, Acer 27' skärm.

Permalänk

Bokade min Switch 20/10-16, enligt Webhallens support så är jag inte garanterad leverans.

Vill minnas att jag hade runt plats 60 i Göteborgsbutiken, så att gå ut med att "leverans inte är garanterad" känns som ett standardsvar.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Avbokade precis min som jag bokade i oktober från CDON. Så kön rörde på sig liiiiite iaf för er som bokat där hehe.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av in a bodybag:

Bokade min Switch 20/10-16, enligt Webhallens support så är jag inte garanterad leverans.

Vill minnas att jag hade runt plats 60 i Göteborgsbutiken, så att gå ut med att "leverans inte är garanterad" känns som ett standardsvar.

Andra personer belyser att skarven går någonstans vid:

Skrivet av :

2017-01-17 09:30 en grå

Skrivet av :

Då har jag varit i kontakt med webhallen för min egen beställning vad jag förstod har jag tur så kan det bli första omgången ligger på gränsen lät det som, men kommer nog få i omgång 2 och att omgång 2 kommer i mars.

Men det är bra att ni som har beställt från webbis skriver kommer aldrig förhandsbeställa något där. Tråkigt för er som har beställt redan sedan 2016 och inte får någon på release. Komplett har fortfarande kvar men de är dyrare än sitt dotterbolag. Såg att de hade 10 mars nu så antar att batch nummer 1 är borta.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nyfiken på när får man reda på ifall man får den vid realease eller inte.

Varför så mycket oklarheter? Ligger felet hos återförsäljarna eller Bergsala? Vid det här laget så borde väl dom veta hur många enheter dom får och hur många som går ut till varje återförsäljare.

Jag har inte hört något från Netonnet, CDON eller Gamestop. ( Gamestop sa dock att jag skulle få en enhet när jag bokade en, men jag vågar inte lita på någon förrän jag har en i handen )

Jag har inte orkat fråga dom heller.
Skickade dock ett mail till Ginza och fråga om min Zelda order, och dom svarar att jag bör ha spelet runt den 3:e mars. Vill ju ha det senast 3:e mars, så jag hoppas dom börjar skicka ut ordnarna innan dess.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Inet kör nattöppet: Källa

Skrivet av :

Natten till releasedagen den 3/3 är du välkommen till oss på Inet Sisjön för att hämta ut din förbokade konsol (eller köpa en på plats)! Om du vill vara bland de första i Sverige med en Switch i hand är detta ett utmärkt tillfälle att ge dig ut om natten! ...
...Vi har dessutom 10 extra Switch-konsoler att sälja på eventet, dessa är ämnade eventet och nya kunder då Nintendo vill se till så att så många möjligt får pröva den nya konsolen. ...

...Goodie-bags till de första 30 kunder som hämtar ut eller köper en Switch...
...Vi kommer meddela de kunder vi garanterat kan leverera en Switch till den 3/3 senast den 21/2...

Så det finns en chans att köpa en vid release utan att förhandsboka.
Mail går ut under eftermiddagen idag den 23:e till de som är garanterad en.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Finns att boka en grå på spel & sånt för release 3:e mars.
De skickar innan den 3:e så vidare du inte vill hämta den i deras butik.

Permalänk
Konsolgrävare

Ni alla gjorde mig nojjig ju!
Mailade Webhallen och dom sa jag ligger säkert till!
(Bokade i April 2015)

Hoppas alla lyckas få vid release!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Börjar bli sjukt taggad nu! Bara en och en halv vecka kvar nu. Blir att sitta inne hela helgen och nöta Zelda (om man får den i tid av Spel&Sånt).

Vad har folk bokat för "paket" för releasen? Tillbehör etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Börjar bli sjukt taggad nu! Bara en och en halv vecka kvar nu. Blir att sitta inne hela helgen och nöta Zelda (om man får den i tid av Spel&Sånt).

Har du bokat första batchen hos Spel&Sånt bör du ha den till 3/3 om inte posten strular med leveransen, det är ju tyvärr inget som nån butik kan styra över.

Personligen har jag bokat Switch (Grå), Pro Controller, Zelda BotW, en av varje av Zelda BotW amiibo figurerna och Zelda BotW Guide Collector's Edition. Om jag nu har tur och får den på releasen dagen av Webhallen så vet jag vad jag kommer göra den helgen.

Ska tillägga att jag tycker personligen det är tråkigt att man börjar "hata" på en butik som t.ex Webhallen pga en sån sak som att de har många förhandsbokningar på en konsol, visst det kan verka dåligt att alla inte kan få men det är ju faktiskt långt ifrån Webhallens fel. Sen vad det gäller förhandsbokningar av en konsol många år tidigare så instämmer jag med en tidigare post att det kostar ju faktiskt inget att förhandsboka, om du inte betalar ordern direkt då får man ju ligga ut med X antal tusen kronor. Men vem gör det 2-3 år innan varan har släppts och priset inte är satt. Webhallen har inte gjort mig besviken tidigare och de har alltid levererat som jag skrev tidigare. Trevliga är de i kundtjänsten om något kryptiska nu när det kommer till Switch releasen. Fast jag kan ha överseende med det då de faktiskt är sånt tryck efter den och jag skulle kunna gissa att de är den butik på nätet som har flest bokade konsoler överlag.

Visa signatur

Tillbehör: G502 X | PowerPlay | G513 | HD599 | Modmic USB 2 | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Fick mail från Inet nyss:

Hej,

Gällande din order för Nintendo Switch.

Du är en av dem som har en tillräckligt tidig order för att få ditt exemplar på releasedagen!

Vi vill erbjuda dig möjligheten att vara en av de första i Sverige som får sin konsol, därför slår vi upp portarna till följande butiker kl. 23:50 2/3 och påbörjar försäljningen vid midnatt.

· Inet Hötorget

· Inet Sisjön

· Inet Malmö

Det finns Goodie-bags till de första 30 kunder som hämtar ut eller köper en Switch.

Vi har dessutom 10 extra Switch-konsoler att sälja på eventet, dessa är ämnade till eventet och nya kunder då Nintendo vill se till så att så många möjligt får pröva den nya konsolen. Dessa går ej att förboka och det är först till kvarn som gäller. Har du redan förbokat på dig själv kan du inte både hämta ut din konsol och köpa en extra, ta med en polare i så fall!

Hur gör jag om jag vill hämta en webborder under nattöppet i butik?

- För att ge oss en chans att omdirigera din konsol i tid ber vi dig att senast 23/2 23:59 höra av dig till oss på info@inet.se eller på 031 -65 27 00

Jag har beställt för att hämta ut i en annan butik, kan jag byta till en med nattöppet?

- Ja, hör av dig senast 23/2 23:59 så ser vi till så att du kan hämta din Switch under nattöppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AKA_Rappen:

Har du bokat första batchen hos Spel&Sånt bör du ha den till 3/3 om inte posten strular med leveransen, det är ju tyvärr inget som nån butik kan styra över.

Personligen har jag bokat Switch (Grå), Pro Controller, Zelda BotW, en av varje av Zelda BotW amiibo figurerna och Zelda BotW Guide Collector's Edition. Om jag nu har tur och får den på releasen dagen av Webhallen så vet jag vad jag kommer göra den helgen.

Ska tillägga att jag tycker personligen det är tråkigt att man börjar "hata" på en butik som t.ex Webhallen pga en sån sak som att de har många förhandsbokningar på en konsol, visst det kan verka dåligt att alla inte kan få men det är ju faktiskt långt ifrån Webhallens fel. Sen vad det gäller förhandsbokningar av en konsol många år tidigare så instämmer jag med en tidigare post att det kostar ju faktiskt inget att förhandsboka, om du inte betalar ordern direkt då får man ju ligga ut med X antal tusen kronor. Men vem gör det 2-3 år innan varan har släppts och priset inte är satt. Webhallen har inte gjort mig besviken tidigare och de har alltid levererat som jag skrev tidigare. Trevliga är de i kundtjänsten om något kryptiska nu när det kommer till Switch releasen. Fast jag kan ha överseende med det då de faktiskt är sånt tryck efter den och jag skulle kunna gissa att de är den butik på nätet som har flest bokade konsoler överlag.

Jag gillar också Webhallen. Alltid grym service, men när det kommer till förbokningar, är det inte snyggt att skriva "tyvärr, vi har ingen information om du kommer få en konsoll vid release", trots att jag har bokat i december 2015. Då har man inte koll på sina förbokningskunder. Det märkliga är att andra butiker kan "garantera" leverans. Jag har också idag fått mail från Inet om jag kommer få Switch vid release trots att jag bokad hos Inet så sent som i början på januari 2017. Det är självklart att jag då kommer att hämta min konsoll hos Inet istället för Webhallen.

Webhallen bryr sig nog inte särskilt mycket för de kommer att sälja "min" förbokade konsoll till någon annan, men varumärket webhallen har fått sig en törn i mitt tycke i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toobypls:

Switch Grey för 3490kr: http://cdon.se/spel/nintendo_switch_with_grey_joy-con-3288756...
Zelda: Breath of the Wild Limited Edition för 899kr: https://www.ginza.se/product/legend-of-zelda-ltd-ed-/369411/
Switch Pro-kontroller för närmare 700kr: https://www.komplett.se/product/912446/gaming/nintendo-switch...
Grått Switch-fodral med Zelda-tryck för strax under 200kr: https://www.komplett.se/product/912451/gaming/nintendo-switch...

Kontrollen och fodralet får jag nog vänta på ett tag, min Switch + Zelda bör levereras till lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Jag gillar också Webhallen. Alltid grym service, men när det kommer till förbokningar, är det inte snyggt att skriva "tyvärr, vi har ingen information om du kommer få en konsoll vid release", trots att jag har bokat i december 2015. Då har man inte koll på sina förbokningskunder. Det märkliga är att andra butiker kan "garantera" leverans. Jag har också idag fått mail från Inet om jag kommer få Switch vid release trots att jag bokad hos Inet så sent som i början på januari 2017. Det är självklart att jag då kommer att hämta min konsoll hos Inet istället för Webhallen.

Webhallen bryr sig nog inte särskilt mycket för de kommer att sälja "min" förbokade konsoll till någon annan, men varumärket webhallen har fått sig en törn i mitt tycke i alla fall.

Testade att ringa dem på telefon idag och kolla om svaret var annat då, enligt han jag pratade med så lång jag bra till i kön, fast om jag fick den på release dagen hade att göra med hur många flera än just dom som redan blivit garanterade de kommer få. alltså hur många extra switch de lyckas få fram till release dagen. Så återstår att se. men jag håller inga tummar. Kommer konsolen så kommer den.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AKA_Rappen:

Testade att ringa dem på telefon idag och kolla om svaret var annat då, enligt han jag pratade med så lång jag bra till i kön, fast om jag fick den på release dagen hade att göra med hur många flera än just dom som redan blivit garanterade de kommer få. alltså hur många extra switch de lyckas få fram till release dagen. Så återstår att se. men jag håller inga tummar. Kommer konsolen så kommer den.

Drygt nog om man inte hinner få den på fredagen utan den kommer med posten på måndagen eller kanske tisdagen. Det är ett scenario jag nästan oroar mig mer för än att jag missar första leveransvågen. Alltid drygt att vänta på något paket över en helg, jag är personligen för att alla veckans dagar är postdagar, vi lever inte på 1800-talet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Drygt nog om man inte hinner få den på fredagen utan den kommer med posten på måndagen eller kanske tisdagen. Det är ett scenario jag nästan oroar mig mer för än att jag missar första leveransvågen. Alltid drygt att vänta på något paket över en helg, jag är personligen för att alla veckans dagar är postdagar, vi lever inte på 1800-talet direkt.

Nej precis, postutdelningen är ett helt annat ämne, överlag tycker jag den fungerar bra men det finns väl några tillfällen, speciellt när man väntar på saker som ska dyka upp till en fredag. Alltid lite kallsvettigt när man ser fram emot nått och väntar på det där sms:et från postnord. Ska säkert mycket till för att utdelningen på lördagar och söndagar ska hända. Vill inte ens tänka på all byråkrati kring ett sånt beslut..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag är inte den enda som är in och kollar till och från om ens ordrar börjar röra på sig?
Lite tidigt denna vecka men jag hoppas man får se någon ny spännande status helt plötsligt dyker upp.

Skrivet av AKA_Rappen:

Nej precis, postutdelningen är ett helt annat ämne, överlag tycker jag den fungerar bra men det finns väl några tillfällen, speciellt när man väntar på saker som ska dyka upp till en fredag. Alltid lite kallsvettigt när man ser fram emot nått och väntar på det där sms:et från postnord. Ska säkert mycket till för att utdelningen på lördagar och söndagar ska hända. Vill inte ens tänka på all byråkrati kring ett sånt beslut..

Personligen tyckte jag det var bättre innan Posten övergick till Postnord. Blev själv av med minst ett brev förra året. Klarade mig dock bra, inga missade räkningar eller liknande, finns ju en del som hamnade i rätt svåra sitsar.

Hehe men jag håller helt klart med om den där väntan på att få SMS om att leveransen går att hämta ut. Lite jobbigt om man väntat på något väldigt mycket och fortfarande har ett par timmar kvar att jobba, eller vad man nu har för sysselsättning, innan man kan hämta ut vad det nu är.
Dyker min Switch och Zelda upp på fredagen kommer jag flexa ut tidigt och ta helg. Så skönt att veta att det inte är så långt kvar nu, denna vecka har gått riktigt fort i mitt tycke och så är det bara drygt en vecka kvar.

Permalänk
Medlem

Någon som arbetar och har sökt ledigt veckan efter releasen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Tydligen fick killen sin Switch skickad av butiken av misstag 2 veckor innan release (!).

Se unboxing-filmen på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=XqVa1MB90PU

Det visade sig att Switchen var stöldgods. Nintendo har tagit tillbaks den.
Jag förstår frestelsen i att vara den första som gör en unboxing video, men ändå... hade han hållt tyst om det..

http://www.polygon.com/2017/2/19/14661934/nintendo-switch-lea...http://www.polygon.com/2017/2/19/14661934/nintendo-switch-leaked-video

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Någon som arbetar och har sökt ledigt veckan efter releasen?

Önskar jag kunde göra det men jag vet inte om jag får det på release. Därför har jag ej sökt ledigt.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Jag var nog förhållandevis sen med att boka, så har inga större förhoppningar om att få ut min från Webhallen på releasedagen.. argh. Undra hur långt det är till leverans nr två?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Webhallen
Skrivet av pege75:

Hej, vi förstår er frustration och om vi verkar nonchalanta eller clueless i något utskick så ber jag verkligen om ursäkt. Det är förstås inte alls vår avsikt.

En sak som ofta leder till mycket frustration är väl att vi är ärliga.
Om vi inte vet, då är vi öppna med att vi inte vet. Vi gör hellre er besvikna nu än att ge er löften om leverans som vi inte kan hålla. Vi vet av erfarenhet att alla andra i branschen kanske inte beter sig likadant.
Jag försöker inte få det att framstå som att vi är någon slags änglar i sammanhanget men att vara ärlig även med dåliga nyheter är ett tve-eggat svärd. Vår förhoppning är ju att det gynnar oss i längden. Att inte hålla på att sugar-coata sanningen eller lura folk bara för att få in några fler beställningar.

Vi har stenkoll på våra förbokningar.
Vi vet exakt vilken turordning varje kund har både "globalt" inom hela företaget och inom varje enskild butik.
Inga exemplar är vigda till att säljas via butiker eller postorder om de inte redan är bokade av en kund. Så det är inte så som någon tidigare spekulerade att vi har problem med att avgöra hur många bokade kontra ej bokade vi vill säja.
Får vi 100 st och vi har 1000 bokningar. Då är det de 100 kunderna som bokade först, i turordning baserat på datum och inget annat, som får sina exemplar.

Angående att vissa konkurrenter kan ha exemplar över.
Igen, jag försöker inte skönmåla oss här men jag vet for a fact att ingen har fler förbokningar än vad vi har och ingen kommer att få in fler exemplar till launch än vad vi får.
Men om vi har 10 000 bokningar och får 5000 enheter så räcker det förstås inte.
Och tyvärr är det inte enbart förbokningar som styr hur Bergsala/Nintendo fördelar ut konsolerna.
Små lokala återförsäljare kan få kanske 20 st, och har bara 5 bokningar. Ja: då har de ju 15 över som de kan sälja medan folk kliar sig i huvudet "hur kan Webhallen inte ha några till min förhandsbokning om butik X kan ha lediga på lager".

Nintendo/Bergsala har många partners och alla kommer få någon form av kvantitet av Switch. Webhallen kan inte begära att få alla exemplar i norden bara för att vi har flest bokningar.
Det skapar situationer som denna, det är beklagligt och vi förstår att det kan se väldigt märkligt ut.
Men alternativet här vore att många andra återförsäljare stod helt utan och det medför en massa tråkigheter det också (kanske inte just för Webhallen men för kunder som är trogna Inet, Elgiganten eller vilken butik de nu föredrar, och givetvis hade det varit förödande för Nintendo/Bergsalas relation med andra återförsäljare) - så vi förstår dem, hur tråkigt det än är.

Och till syvende och sist angående leveransinformation vad det gäller hur många vi får och när vi får dem.
Vi går helt och hållet på den information som våra leverantörer kan garantera till oss.
Tyvärr får vi inte alltid den informationen. Det som gör det ännu svårare i detta läget är ju att vi inte ens får informationen direkt av tillverkaren i det här fallet. Informationen kommer via en tredje part i form av Bergsala.

Så: det handlar inte om att vi inte har koll på vad vi sysslar med. Det handlar snarare bara om att vi är försiktiga. Vi vill inte utlova saker som vi inte kan hålla.
Och som sagt: det är ett väldigt tve-eggat svärd att vara öppen med bristen på information. Å ena sidan hoppas vi att folk uppskattar att de inte får falska löften å andra sidan kan folk tolka det som om vi inte "gör vårt jobb ordentligt".

Jag kanske inte besvarade all kritik i detta inlägg (inte för att jag medvetet undvikit något) men är det något mer specifikt som det känns att vi hanterat dåligt i sammanhanget så är det bara att svara här så ska jag försöka att vara behjälplig.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Webhallen:

Hej, vi förstår er frustration och om vi verkar nonchalanta eller clueless i något utskick så ber jag verkligen om ursäkt. Det är förstås inte alls vår avsikt.

En sak som ofta leder till mycket frustration är väl att vi är ärliga.
Om vi inte vet, då är vi öppna med att vi inte vet. Vi gör hellre er besvikna nu än att ge er löften om leverans som vi inte kan hålla. Vi vet av erfarenhet att alla andra i branschen kanske inte beter sig likadant.
Jag försöker inte få det att framstå som att vi är någon slags änglar i sammanhanget men att vara ärlig även med dåliga nyheter är ett tve-eggat svärd. Vår förhoppning är ju att det gynnar oss i längden. Att inte hålla på att sugar-coata sanningen eller lura folk bara för att få in några fler beställningar.

Vi vet exakt vilken turordning varje kund har både "globalt" inom hela företaget och inom varje enskild butik.
Inga exemplar är vigda till att säljas via butiker eller postorder om de inte redan är bokade av en kund. Så det är inte så som någon tidigare spekulerade att vi har problem med att avgöra hur många bokade kontra ej bokade vi vill säja.
Får vi 100 st och vi har 1000 bokningar. Då är det de 100 kunderna som bokade först, i turordning baserat på datum och inget annat, som får sina exemplar.

Angående att vissa konkurrenter kan ha exemplar över.
Igen, jag försöker inte skönmåla oss här men jag vet for a fact att ingen har fler förbokningar än vad vi har och ingen kommer att få in fler exemplar till launch än vad vi får.
Men om vi har 10 000 bokningar och får 5000 enheter så räcker det förstås inte.
Och tyvärr är det inte enbart förbokningar som styr hur Bergsala/Nintendo fördelar ut konsolerna.
Små lokala återförsäljare kan få kanske 20 st, och har bara 5 bokningar. Ja: då har de ju 15 över som de kan sälja medan folk kliar sig i huvudet "hur kan Webhallen inte ha några till min förhandsbokning om butik X kan ha lediga på lager".

Nintendo/Bergsala har många partners och alla kommer få någon form av kvantitet av Switch. Webhallen kan inte begära att få alla exemplar i norden bara för att vi har flest bokningar.
Det skapar situationer som denna, det är beklagligt och vi förstår att det kan se väldigt märkligt ut.
Men alternativet här vore att många andra återförsäljare stod helt utan och det medför en massa tråkigheter det också (kanske inte just för Webhallen men för kunder som är trogna Inet, Elgiganten eller vilken butik de nu föredrar, och givetvis hade det varit förödande för Nintendo/Bergsalas relation med andra återförsäljare) - så vi förstår dem, hur tråkigt det än är.

Och till syvende och sist angående leveransinformation vad det gäller hur många vi får och när vi får dem.
Vi går helt och hållet på den information som våra leverantörer kan garantera till oss.
Tyvärr får vi inte alltid den informationen. Det som gör det ännu svårare i detta läget är ju att vi inte ens får informationen direkt av tillverkaren i det här fallet. Informationen kommer via en tredje part i form av Bergsala.

Så: det handlar inte om att vi inte har koll på vad vi sysslar med. Det handlar snarare bara om att vi är försiktiga. Vi vill inte utlova saker som vi inte kan hålla.
Och som sagt: det är ett väldigt tve-eggat svärd att vara öppen med bristen på information. Å ena sidan hoppas vi att folk uppskattar att de inte får falska löften å andra sidan kan folk tolka det som om vi inte "gör vårt jobb ordentligt".

Jag kanske inte besvarade all kritik i detta inlägg (inte för att jag medvetet undvikit något) men är det något mer specifikt som det känns att vi hanterat dåligt i sammanhanget så är det bara att svara här så ska jag försöka att vara behjälplig.

Är det verkligen nödvändigt att lägga ut produkter som knappt ens är officiella till förbokning när ni ändå inte verkar kunna garantera att de som bokat tidigt får sitt bokade exemplar?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Webhallen:

Inga exemplar är vigda till att säljas via butiker eller postorder om de inte redan är bokade av en kund.

Om ni har sån stenkoll utan ert tveeggade svärd är det inte bäst då att meddela kunder om de får en bokning eller inte?

T e x ni belyser att ni har mest förhandsbokningar. Flera påstår att redan när de har bokat sedan 2016 så får de inte någon.
Borde man inte då gå ut med det innan ni sätter upp en ny bokning 2017?

Det hade ju underlättat för båda parter. Och "sanningen gör en fri" heter det ju. Ja ni säger att ni vill vara försiktiga att det finns två sidor på det hela självklart. Men andra företag som ni också ger en förklaring på varför just de klarar av det ni inte gör. D v s meddela om man får sin konsol vid release eller inte till ett flertal kunder.

Tack vare det här ser jag inte nån möjlighet att förhandsboka från er exempelvis 2016 som en del har gjort och tillika inte få en vid release.

Skrivet av Igen, jag försöker inte skönmåla oss här men jag vet for a fact att ingen har fler förbokningar än vad vi har och ingen kommer att få in fler exemplar till launch än vad vi får.:

Men då måste ju det inte vara så svårt att svara kunder i support vad som gäller då andra företag klarar av det?
Javisst ni ger svar på varför de andra klarar det men ni har som sagt "stenkoll" och ni "skönmålar" inte er själva. Bra upp till bevis då.

Skrivet av Så: det handlar inte om att vi inte har koll på vad vi sysslar med. Det handlar snarare bara om att vi är försiktiga. Vi vill inte utlova saker som vi inte kan hålla:

Nä det förstår jag hursomhelst då andra klarar av att ge klara besked om de kommer att få en vid release eller inte kanske ni borde uppdatera ert system. Företag behöver vara progressiva för att kunder ska vara nöjda.