Ny kampanj mot svenska fildelare inleds – tusentals riskerar skadestånd

Permalänk
Medlem

Någon som kan besvara min fråga här.

Är det ens lagligt att skicka ut kravbrev? Det måste det ju vara om ingen tänker stoppa dom från att göra det här och finns inte det en risk att någon kommer på idén att skicka ut egna falska kravbrev och hoppas på att någon kommer betala ur ren rädsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Hur har Svenska Netflix varit ett skämt?

/ B

Skrivet av Dr.Mabuse:

När var du inne senast?
Tycker Netflix har fått ett rejält uppsving med alla nya kvlitetsserier. Nästa så jag t.o.m. skulle kunna tänka mig att betala för det
Räcker inte det svenska utbudet kan man tydligen enligt uppgift med enkla medel ansluta sig till Netflix USA och ta del av deras urval också.

Många av de serier jag följer ligger MINST en säsong efter, om inte mer. Lite tråkigt att vänta flera år på att se något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Någon som kan besvara min fråga här.

Är det ens lagligt att skicka ut kravbrev? Det måste det ju vara om ingen tänker stoppa dom från att göra det här och finns inte det en risk att någon kommer på idén att skicka ut egna falska kravbrev och hoppas på att någon kommer betala ur ren rädsla.

Det är definitivt lagligt i sig att skicka ut kravbrev. Företag skickar kravbrev till kunder de anser inte gjort "rätt" för sig och privatpersoner kan skicka kravbrev till personer/företag man anser vara skyldig en pengar. Du kan dock göra dig skyldig till brott om du skickar kravbrev som helt saknar bäring. Till exempel kan du göra dig skyldig till bedrägeri om du skickar en faktura som helt saknar underlag, i hopp om att några ska tro att de beställt denna vara och betala. Det är ganska vanligt att mindre företag får fakturor från olika "säljare" gällande produkter de aldrig beställt.

Du kan också göra dig skyldig till olaga tvång eller till och med utpressning om du, med uppsåt, skickar krav som är oskäliga eller med hot om påföljder eller som du aldrig kommer genomföra. Till exempel om du vet att du inte har bevisning för att vinna det här målet i domstol, men väljer att skicka ut kravbrev med hot om rättslig påföljd för att skrämma någon att betala för att undvika den rättsliga påföljden.

I det här fallet är det svårt/omöjligt att säga eftersom vi varken har sett ett krav ännu, vilken bevisning de har och hur de kommer agera mot personer som inte går med på kravet. Det verkar som att det i Finland varit två fall upp i domstol, ett gick till deras fördel, det andra till deras nackdel. Så det verkar onekligen som att det finns möjligheter (med reservation för att jag inte vet hur finsk och svensk lagstiftning skiljer sig på området).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Många av de serier jag följer ligger MINST en säsong efter, om inte mer. Lite tråkigt att vänta flera år på att se något.

Har man däremot börjat se dem en eller flera säsonger senare så spelar det inte så stor roll, inte för min del i alla fall. Då är man ju på sått och vis ändå i fas. Blacklist är den enda serie jag varit otrogen med när jag kikade på Viasat i stället. Men så är det för att jag började se den innan jag fick Netflix.
För bara något år sedan fanns det i princip inget bra att se, eller något jag inte redan sett så ur det perspektivet tycker jag att Netflix har ryckt upp sig ganska rejält. Tänk på alternativen, är dom så mycket bättre egentligen (ärligt fråga för förutom HBO och Viasat så vet jag inte)?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har man däremot börjat se dem en eller flera säsonger senare så spelar det inte så stor roll, inte för min del i alla fall. Då är man ju på sått och vis ändå i fas. Blacklist är den enda serie jag varit otrogen med när jag kikade på Viasat i stället. Men så är det för att jag började se den innan jag fick Netflix.
För bara något år sedan fanns det i princip inget bra att se, eller något jag inte redan sett så ur det perspektivet tycker jag att Netflix har ryckt upp sig ganska rejält. Tänk på alternativen, är dom så mycket bättre egentligen (ärligt fråga för förutom HBO och Viasat så vet jag inte)?

Ja alternativet som jag använder nu är mycket bättre. Ge mig möjlighet att se avsnitten dagen efter de kommer men skulle kunna vänta ett par veckor ändå om det fanns en vettig betallösning.

Sitter ändå på en Netflix sub för netflix egna serier, men serieutbudet i Sverige är riktigt dåligt på alla fronter, skulle inte ha något problem att betala uppåt 500 kr i månaden för att få utkomst till det som jag har de nu.

Permalänk
Avstängd

Tycker samma sak, utbudet är för dåligt på svenska sidan. Eller att det tar för lång tid innan det kommer till Sverige.

I grund och botten är det upphovsrätten som är problemet och borde göras om. Låt aktörerna visa vad dom vill istället, och ge betalt till upphovsrättsinnehavaren ut efter antal visningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det gör dem om de har fått in en polisanmälan på den personen, vilket de måste enligt IPRED.

Så kul att se detta nu. Kommer ihåg när man var ute på Sergels för att protestera IPRED, och man fick skit ("ta på dig foliehatten haha", "jävla vänsterpack", "orka vara konspirationsälskare" etc) för det. Nu klagar många av samma människor på detta, när de faktiskt ser konsekvenserna.

"MEN.....MEN.....LAGEN VAR JU BARA TILL FÖR ATT JAGA PEDOFILER OCH TERRORISTER" hahaha, hur fan kunde man inte se detta komma på mils avstånd.....

Nej, dom ger inte ut den bara för att det upprättats en polisanmälan av en privat aktör, det läggs mest största sannolikhet ner och går aldrig till åtal.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har man däremot börjat se dem en eller flera säsonger senare så spelar det inte så stor roll, inte för min del i alla fall. Då är man ju på sått och vis ändå i fas. Blacklist är den enda serie jag varit otrogen med när jag kikade på Viasat i stället. Men så är det för att jag började se den innan jag fick Netflix.
För bara något år sedan fanns det i princip inget bra att se, eller något jag inte redan sett så ur det perspektivet tycker jag att Netflix har ryckt upp sig ganska rejält. Tänk på alternativen, är dom så mycket bättre egentligen (ärligt fråga för förutom HBO och Viasat så vet jag inte)?

Alla alternativ tillgängliga på den svenska marknaden är ganska likvärdiga i mina ögon. Jag har testat TV4-Play, Viaplay, Filmnet, HBO och Netflix och ingen är särskilt snabb på att komma med nya avsnitt förutom för deras egenproducerade serier. Idag betalar jag endast för Netflix då de har bra egna serier som kommer direkt oavsett region och ett ok utbud av filmer om man känner för det. HBO hade jag nog också haft om jag var intresserad av mer än någon enstaka av deras serier (Silicon Valley bara tror jag).

Däremot kör jag Hulu Premium vilken ger mig serier från flera amerikanska kanaler (typ alla större utom CBS) kort efter sändning tillsammans med en massa klassiska serier. Det kostar mig 12-13$ per månad för Hulu och ett par tior till för amerikanskt IP, sammanlagt blir det väl ungefär vad Netflix kostar. Ungefär 70-80% av mitt TV-tittande är på Hulu och resten är ganska jämt fördelat över Netflix, SVTPlay och annat. Hade den funnits i Sverige så hade jag gärna betalt det dubbla för det utbudet men TV-bolagen är tydligen mer intresserade av att sälja exklusiva streamingrättigheter tillsammans med sändningsrättigheterna till våra svenska kanaler.

Permalänk

Är det lagligt att själv skicka ut såna här brev? Om många gör det blir de kanske verkningslösa?

Edit: var inte tänkt att citera någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Lego Master

Nån som har fått en kommentar från Telia? Annars ska jag försöka lirka lite.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Det poängterar behovet av en VPN tjänst, oavsett om man är en laglig paragrafryttare online eller har en tveksam moralisk kompass. Jag var inte rädd förra gången, och inte heller nu. Tänk om man kunde lägga samma resurser på att sätta dit riktig förbrytare istället, både inom och utanför Sveriges gränser.

Är det värt att betala fakturan? Man erkänner i princip, men samtidigt så är väl bevisbördan mycket lägre i civilmål?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Klanders:

Det poängterar behovet av en VPN tjänst, oavsett om man är en laglig paragrafryttare online eller har en tveksam moralisk kompass. Jag var inte rädd förra gången, och inte heller nu. Tänk om man kunde lägga samma resurser på att sätta dit riktig förbrytare istället, både inom och utanför Sveriges gränser.

Är det värt att betala fakturan? Man erkänner i princip, men samtidigt så är väl bevisbördan mycket lägre i civilmål?

Ja, tyvärr ligger inte bevisbördan automatiskt på den anklagande (kärande?), utan om de kan presentera ett tillräckligt rimligt argument, så faller bördan över på dig att bevisa din oskuld. Och att försöka bevisa att man inte laddat ner en viss film vid ett visst tillfälle kan presentera en del svårigheter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

minst 1000000 människor i sverige har piratkopierar, varför bry sig flera år nu när alla har slutat?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Lego Master

Well... Telia sez hello.

Citat:

08:53:26 Din rådgivare Telia har kommit in i chatten
08:53:26 Telia: Hej och välkommen till Telia!
Vad kan jag hjälpa dig med?
08:53:30 Jag: Hej! Jag skulle vilja ha en kommentar på nyheterna från Breakit (http://www.breakit.se/artikel/6600/ny-rad-mot-svenska-fildela...) som gör gällande att en dansk advokatfirma inlett en process med att begära ut svenska IP-adresser från olika operatörer, bland annat Telia, som grund för liknande utpressningsbrev som Spridningskollen planerade i höstas. Hur ställer ni er till det? Som kund känns det inte så bra att en privat aktör utan några presenterade bevis (bara en lista på IP-nummer man påstår att man fått från en tysk "techfirma") skulle kunna få ut information för att identifiera era kunder och sedan skicka kravbrev till dem med hot om rättegång, allt utan att några misstankar riktats mot kunderna i fråga i ett civilrättsligt mål. Jag vill veta hur ni på Telia värnar om min integritet, så att jag kan känna mig trygg med att fortsätta vara kund hos er, utan att falla offer för missriktade insatser mot inbillade fildelare.
08:53:48 Jag: Sorry för wall of text, men jag hade lite tid i kön att förbereda mig.
08:56:59 Telia: Vad bra att du hör av dig! Telia ger inte ut IP-adresser utan ett krav från domstol, och då enbart i fall som har hög prio och är allvarliga. Att en advokat från ett annat land skulle kunna få ut såpass känslig information är inte troligt att det kommer att hända, såvida de inte först går via svensk domstol och kan bevisa varför de behöver informationen. Detta är något som tar lång tid, och som du kanske vet var inte Spridningskollen särskilt framgångsrika - och då var de ändå från Sverige.

Vi värnar om våra kunder och deras integritet, så du behöver inte oroa dig för vi lämnar inte ut något till vem som helst - bara för att de vill det.
08:59:11 Jag: Okej, då tackar jag för det. Men jag antar att ni är medvetna om Stockholms tingsrätt enligt uppgift ska ha gått på danskarnas linje?
08:59:26 Jag: "Tidigare i veckan beslutade Stockholms tingsrätt att gå på rättighetsinnehavarnas linje. Telia förbjöds, i väntan på att rättsprocessen är avgjord, att radera uppgifterna. Bryter Telia mot detta väntar 200.000 kronor i vite. "
09:00:15 Telia: Jadå, vi är medvetna om det, men det krävs ganska mycket för att vi ska gå med på krav om att lämna ut information om vad våra kunder brukar sitt internet till.
09:00:29 Jag: Dåså, tack för hjälpen. Ha en bra dag.
09:00:34 Telia: Detsamma!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well... Telia sez hello.

Jag är lite imponerad av svaret från Telias support. Tycker generellt att Sveriges ISP:ar verkar agera bra i sådana här frågor - det är staten som borde skämmas.

Nästan så jag börjar tanka grejer igen på pin kiv.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ramdm5:

Jag är lite imponerad av svaret från Telias support. Tycker generellt att Sveriges ISP:ar verkar agera bra i sådana här frågor - det är staten som borde skämmas.

Nästan så jag börjar tanka grejer igen på pin kiv.

Jag tycker snarare tvärtom. Det hon i stort sett säger är att Telia kommer lägga sig platt om det kommer ett domstolsbeslut, så mycket för att värna om integriteten i motvind.

Citat:

Att en advokat från ett annat land skulle kunna få ut såpass känslig information är inte troligt att det kommer att hända, såvida de inte först går via svensk domstol och kan bevisa varför de behöver informationen. Detta är något som tar lång tid, och som du kanske vet var inte Spridningskollen särskilt framgångsrika - och då var de ändå från Sverige.

Spridningskollen lades inte ner för att de stötte på motgångar i rätten, det var opinionen som var mot dem. Och "såvida de inte går via domstol", det har de redan gjort. Och är påväg att vinna första striden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nej, dom ger inte ut den bara för att det upprättats en polisanmälan av en privat aktör, det läggs mest största sannolikhet ner och går aldrig till åtal.

Får väl klarifiera: Om det finns en polisanmälan och polisen begär ut det pga detta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är definitivt lagligt i sig att skicka ut kravbrev. Företag skickar kravbrev till kunder de anser inte gjort "rätt" för sig och privatpersoner kan skicka kravbrev till personer/företag man anser vara skyldig en pengar. Du kan dock göra dig skyldig till brott om du skickar kravbrev som helt saknar bäring. Till exempel kan du göra dig skyldig till bedrägeri om du skickar en faktura som helt saknar underlag, i hopp om att några ska tro att de beställt denna vara och betala. Det är ganska vanligt att mindre företag får fakturor från olika "säljare" gällande produkter de aldrig beställt.

Du kan också göra dig skyldig till olaga tvång eller till och med utpressning om du, med uppsåt, skickar krav som är oskäliga eller med hot om påföljder eller som du aldrig kommer genomföra. Till exempel om du vet att du inte har bevisning för att vinna det här målet i domstol, men väljer att skicka ut kravbrev med hot om rättslig påföljd för att skrämma någon att betala för att undvika den rättsliga påföljden.

I det här fallet är det svårt/omöjligt att säga eftersom vi varken har sett ett krav ännu, vilken bevisning de har och hur de kommer agera mot personer som inte går med på kravet. Det verkar som att det i Finland varit två fall upp i domstol, ett gick till deras fördel, det andra till deras nackdel. Så det verkar onekligen som att det finns möjligheter (med reservation för att jag inte vet hur finsk och svensk lagstiftning skiljer sig på området).

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tycker snarare tvärtom. Det hon i stort sett säger är att Telia kommer lägga sig platt om det kommer ett domstolsbeslut, så mycket för att värna om integriteten i motvind.

Fast vad menar du att man ska göra, vägra följa domstolens utlåtande?
Vill vi ha ett helt rättslöst samhälle där alla gör som de själva behagar, bara för att man inte "gillar" rådande lagstiftning?
Det finns mycket att önska av den rådande lagstiftningen, men anarki torde knappast vara rätt sätt att hantera det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

"MEN.....MEN.....LAGEN VAR JU BARA TILL FÖR ATT JAGA PEDOFILER OCH TERRORISTER" hahaha, hur fan kunde man inte se detta komma på mils avstånd.....

Haha! Vad var det för tokiga tomtar som påstått att ipred var till för att jaga pedofiler och terrorister? Ipred (Intellectual Property Rights Enforcement Directive) är tänkt att hantera upphovsrättsbrott från början så givetvis är det upphovsrättsbrott lagen används till ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Blomman90:

Fast vad menar du att man ska göra, vägra följa domstolens utlåtande?
Vill vi ha ett helt rättslöst samhälle där alla gör som de själva behagar, bara för att man inte "gillar" rådande lagstiftning?
Det finns mycket att önska av den rådande lagstiftningen, men anarki torde knappast vara rätt sätt att hantera det!

Hade man gått på tex. Bahnhofs linje så hade man aldrig ens fått frågan om att lämna ut uppgifter, eftersom det inte funnits några uppgifter att lämna ut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Laddar folk fortfarande ner? Låter så 2012! Rätt åt er isåfall:) Och välkommen till framtiden!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Enligt vem? Om man skall prata om juridiska begrepp så finns väl ingen anledning att använda felaktiga sådanna?

Dessutom finns det en viktig moralisk skiljelinje mellan stöld och upphovsrättsintrång,

Säg att du vill ha en snickers, men vill inte köpa den.

Du kan antingen välja att fysiskt bege dig till en butik och tillskansra dig ett exemplar, eller så kan du trycka på en knapp och få ett exemplar i handen.

Det första alternativet är det säkert många som gjort, och inte känner skam över, men vad det verkar på folk så likställer de inte stöld med upphovsrättsintrång. Kopierar man en snickers så har man ju i teorin också berövat chokladföretaget ett tillfälle att sälja, men man har inte fråntagit dem möjligheten att sälja ett specifikt exemplar.

Det är därför det är skillnad. Stöld har dessutom högre straffvärde, så även lagstiftarna anser ju tydligen att det är skillnad, och att stöld är värre än upphovsrättsintrång.

Men diskussionen kommer hålla på. Finns dock inget som någonsin kommer få mig att felanvända begrepp för att försöka vränga allvarlighetsgraden i ett brott till min fördel. Jag tycker det är lågt, och ohederligt. Om man vill hävda att fildelning är ohederligt kanske det vore på sin plats att sopa framför egen dörr först, tycker jag i alla fall.

Hur som helst så slipper jag bry mig. Bahnhof sparar medvetet data i endast 24 timmar så även om de blir dömda att lämna ut data så kommer de inte ha något att lämna ut.

Enligt lagen. Visst, för all del, det är bättre att hänvisa till upphovsrättsintrång. Att kalla det stöld passar bättre i vardagligt tal. Liksom de flesta skulle kalla det stöld om Aftonbladet olovligen använde deras bilder.

Moraliskt är det samma sak. Det är att ta upphovsmakarens tid, arbete och idéer vilket är den moraliska grunden till äganderätt. Äganderätten finns inte för att folk godtyckligt ska kunna peka på något och utropa det som deras. När någon stjäl din cykel handlar det i grunden om att ta frukterna av ditt arbete. Det är samma sak med immateriella rättigheter, att ta frukterna av någon annans arbete och begränsa deras möjligheter att realisera värdet.

För övrigt har stöld och upphovsrättsintrång fängelse på 2 år som maxstraff. Skillnaden är att Brottsbalken även tar upp snatteri och grov stöld. Upphovsrättslagen förändras dock betydligt mer aktivt och nuvarande lydelse är från 2005. Det förefaller sannolikt att den kan komma att ändras till att ge utrymme för grövre tillgrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Någon som kan besvara min fråga här.

Är det ens lagligt att skicka ut kravbrev? Det måste det ju vara om ingen tänker stoppa dom från att göra det här och finns inte det en risk att någon kommer på idén att skicka ut egna falska kravbrev och hoppas på att någon kommer betala ur ren rädsla.

Självklart är det lagligt. Du kan skicka kravbrev till vem som helst och på hur lösa grunder som helst. Precis på samma sätt som du kan polisanmäla grannen för att han har fula tofflor eller lämna in en stämningsansökan för att någon tittade snett på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Enligt lagen. Visst, för all del, det är bättre att hänvisa till upphovsrättsintrång. Att kalla det stöld passar bättre i vardagligt tal. Liksom de flesta skulle kalla det stöld om Aftonbladet olovligen använde deras bilder.

Moraliskt är det samma sak. Det är att ta upphovsmakarens tid, arbete och idéer vilket är den moraliska grunden till äganderätt. Äganderätten finns inte för att folk godtyckligt ska kunna peka på något och utropa det som deras. När någon stjäl din cykel handlar det i grunden om att ta frukterna av ditt arbete. Det är samma sak med immateriella rättigheter, att ta frukterna av någon annans arbete och begränsa deras möjligheter att realisera värdet.

För övrigt har stöld och upphovsrättsintrång fängelse på 2 år som maxstraff. Skillnaden är att Brottsbalken även tar upp snatteri och grov stöld. Upphovsrättslagen förändras dock betydligt mer aktivt och nuvarande lydelse är från 2005. Det förefaller sannolikt att den kan komma att ändras till att ge utrymme för grövre tillgrepp.

Jag kan bara konstatera att vi har olika syn på saken. Om du snor min cykel så kan jag inte cykla på den. Om du kopierar min film så kan jag fortfarande sälja den. Så det man har "stulit" är "kanske" ett försäljningstillfälle, men det är ju inte säker att filmen hade köpts oavsett, eller så kanske man köper, även om man har kopierat den, så det är inte alls lika svart eller vitt som konsekvenserna av att stjäla fysisk egendom. Därför tycker jag det är och bör vara skillnad på begreppen, även vardagligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Iwar:

Laddar folk fortfarande ner? Låter så 2012! Rätt åt er isåfall:) Och välkommen till framtiden!

Ja, det gör folk väl. Men det är inte det jag blir mest irriterad över.
Tingsrätten tar en lista på IP-adresser som ingen riktigt vet hur man producerat (och Tingsrätten garanterat inte hade förstått även om man kunde förklara) från en tredjepart och ger dem tillåtelse att hämta ut personuppgifter på de som står bakom IP-adresserna. Det är absurt av flera skäl:

1. En person som namnges på den listan kommer (eventuellt) få ett kravbrev från en dansk advokatfirma, som hotar med att dra personen inför civilrättslig domstol om man inte betalar. I civilrätt faller bevisbördan över på dig som anklagad att bevisa din oskuld. Eftersom det till att börja med inte ens är klarlagt om ditt namn borde funnits i listan är bevisläget helt bakvänt och skitkonstigt. Man borde inte haft rätt att få ut namnet utan att bevisläget är klart.

2. Oavsett om ditt namn borde finnas på listan eller inte, så kan man inte med säkerhet säga vem i ett hushåll som laddat ner något. Spåret man rimligtvis kan följa tar slut vid kundens router, vad som hänt innanför den är höljt i dunkel. Som någon tidigare skrev, man kan inte döma nån för knivmord bara för att du råkade äga kniven som användes.

Fuldelning eller inte, ditt namn kan hamna på listan ändå, och om den gör det har du rättsväsendet emot dig. Hur ska du kunna bevisa att du inte gjort något, ifall det går så långt som till rättegång?
Den felande länken här är Tingsrätten som tydligen gått på advokatfirmans linje, samt en del av operatörerna som inte högljutt motsätter sig. Bahnhof inte medräknade.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Gäääääääääääääääääsp.....

Min IP-adress om dom inte hittar den : 127.0.0.1

Kingping

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Enligt lagen. Visst, för all del, det är bättre att hänvisa till upphovsrättsintrång. Att kalla det stöld passar bättre i vardagligt tal. Liksom de flesta skulle kalla det stöld om Aftonbladet olovligen använde deras bilder.

Moraliskt är det samma sak. Det är att ta upphovsmakarens tid, arbete och idéer vilket är den moraliska grunden till äganderätt. Äganderätten finns inte för att folk godtyckligt ska kunna peka på något och utropa det som deras. När någon stjäl din cykel handlar det i grunden om att ta frukterna av ditt arbete. Det är samma sak med immateriella rättigheter, att ta frukterna av någon annans arbete och begränsa deras möjligheter att realisera värdet.

För övrigt har stöld och upphovsrättsintrång fängelse på 2 år som maxstraff. Skillnaden är att Brottsbalken även tar upp snatteri och grov stöld. Upphovsrättslagen förändras dock betydligt mer aktivt och nuvarande lydelse är från 2005. Det förefaller sannolikt att den kan komma att ändras till att ge utrymme för grövre tillgrepp.

Eftersom piratkopiering inte är stöld så passar det inte att kalla det för stöld någonstans.

Permalänk
Medlem

Snart sitter nog 20% av Skandinavien bakom lås o bom

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFranklin:

Jag förstår inte riktigt. Är det dem som exempel lägger upp filmer på torrentsiter som dem jagar? Det kan väl inte vara så många.
Vad gör dem åt dem som streamar från sådana där "dreamfilm" sidor.....
På mina barn låter det som om "alla" gör det, även lärarna i skolan.

För det måste väl vara majoriteten av allt gratistittande som sker där?

Det är fildelning som gäller. Dvs torrents där man delar copyrighted material med andra. Att se på en film på dreamfilm är inte olagligt för du delar inget.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB