Permalänk
Medlem

Jag googlade lite och hittade ett resultat från en 7700K@5GHz som jämförelse.
http://valid.x86.fr/bench/usqs2e/1

Permalänk
Medlem

Nu när det börjar närmar sig hjälper det inte att alla andra delar förutom CPU har anlänt 😐

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

http://valid.x86.fr/bench/rjmzdu/1 vore rätt nice om det stämde.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Kanske ska bygga en stationär ITX-dator? Nog vanligaste typen av ITX-maskin om du frågar mig.
Sedan är det i allra högsta grad relevant om man vill överklocka tyst.
Men eftersom kretsen är så stor så verkar det vara mycket låg W/mm² så ska nog gå att kyla riktigt fint.

Jag kommer göra ett sånt bygge framöver med antingen m-ITX eller FlexATX/3-slot mATX i en Ncase M1. Fördelen med FlexATX är möjligheten till fyra DIMM-slottar, tänkt mig 4x16GB + Minst Ryzen 1700 ihop med något trevligt grafikkort.

Blir troligen en lång väntan på moderkort dock.

Moderkortet ser ut ungefär så här om någon undrar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

http://valid.x86.fr/bench/rjmzdu/1 vore rätt nice om det stämde.

Men alltså, nu har den länken postats säkert 20 gånger idag.
Det räcker nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Min 6700K @ 4.8GHz, Ryzen har en liten bit upp på single thread så visst måste den varit lika/nästan lika högt klockad. Inte 5.2GHz LN2 kanske men åtminstone 4.7GHz måste den ha gått i och än så länge verkar det tveksamt om det är görligt på vatten. Kanske.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Min 6700K @ 4.8GHz, Ryzen har en liten bit upp på single thread så visst måste den varit lika/nästan lika högt klockad. Inte 5.2GHz LN2 kanske men åtminstone 4.7GHz måste den ha gått i och än så länge verkar det tveksamt om det är görligt på vatten. Kanske.

finns ju alltid de mer extrema utövarna.
AMD har dock producerat en verklig hit

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Men alltså, nu har den länken postats säkert 20 gånger idag.
Det räcker nu.

Sir yes Sir!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag kommer göra ett sånt bygge framöver med antingen m-ITX eller FlexATX/3-slot mATX i en Ncase M1. Fördelen med FlexATX är möjligheten till fyra DIMM-slottar, tänkt mig 4x16GB + Minst Ryzen 1700 ihop med något trevligt grafikkort.

Blir troligen en lång väntan på moderkort dock.

Moderkortet ser ut ungefär så här om någon undrar:
http://www.gigabyte.com/FileUpload/Product/2/5640/20151022154238_src.png

Ja har funderat på FlexATX på grund av det också. Men rykten gör två saker gällande: Ryzen gillar bandbredd, mycket. Och överklockning av minnet går bara bra med två minnen i. Så kanske satsar på att bara ha 2 stickor i i slutändan ändå.
Vi får se rätt snart hur det ligger till med dessa rykten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja har funderat på FlexATX på grund av det också. Men rykten gör två saker gällande: Ryzen gillar bandbredd, mycket. Och överklockning av minnet går bara bra med två minnen i. Så kanske satsar på att bara ha 2 stickor i i slutändan ändå.

Har du länk till bandbredden?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Har du länk till bandbredden?

Ska se, har inte sparat någon information och man har ju läst rätt mycket från rätt många olika forum på sistone.
Det var iaf inga exempel med benchmarks, utan bara var någon hade sagt. Så inga hårda bevis direkt ändå.
Men återkommer om jag hittar det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

finns ju alltid de mer extrema utövarna.
AMD har dock producerat en verklig hit

Hur vet du det? Vi har ju inte sett fulla tester än?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Ouch, ser ut som systemet kraschade redan på 4,1 ghz. Kanske överklockningsmjukvaran som inte är helt optimerad

Den kraschade dock när de startade testet, inte när själva överklockningen applicerades. Vilket borde tyda på cpun inte pallade med överklockningen :/
Visst kan tidig version av UEFI och Ryzen Master vara boven i dramat, vi får se om några dagar

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Behövs inte enligt mig. För min del är det bra nog om den kör över min AMD FX-8350 dator

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

synsk, hurså?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Lite det som oroar mig med, de FlexATX-moderkort vi ser för Intel är ren budget då formatet tyvärr bara har ett fokus på budgetsystem. Vill gärna se mina stickor köra i full hastighet. mITX är det lättare med, men då är det bara två socklar istället. Eventuellt dumpar jag Intel-systemet med något Flex-kort i Ncase och kör ett ATX-bygge med Ryzen i mitt FD Blackout-chassi och går all in på prestanda där.

Förhoppningsvis så klarnar mycket bara recensionerna släpps. Intressant det där med bandbredd och Ryzen med. Med Skylake så tappar jag prestanda när jag kör alla fyra minnena i full hastighet mot för bara två av dessa. Inte riktigt acceptabelt men så ligger jag på gränsen till vad plattformen klarar med förstås.

Permalänk
Medlem

Någon som sett något ryzenkompatibelt m-atx moderkort med intel LAN ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Den kraschade dock när de startade testet, inte när själva överklockningen applicerades. Vilket borde tyda på cpun inte pallade med överklockningen :/
Visst kan tidig version av UEFI och Ryzen Master vara boven i dramat, vi får se om några dagar

Kraschar datorn då? Tycker det mer verkar vara som han säger nå problem med signalen till stora bilden bara.
Han som babblar står ju vid datorn och kollar på skärmen, antar jag. Han reagerar inte alls när det tar stopp på stora bilden i alla fall.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

För att Vi ser intel skita i byxan och sänker priser.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

https://4.bp.blogspot.com/-jYQWmpal9vs/WLRqqwSeTcI/AAAAAAAAyO8/KFATAP2L9Ok3QSEGS063qfJJ0V91ry0zACLcB/s1600/cpuz.jpg

men MSI moderkorten har ju deras inbyggad överklockningen som tar alla med 8 kärnor till 4.4 på max nivå så jag antar att det kommer vara lätt att klocka dem till 4.4 och allt över det kommer krävas vatten kylning eller något över bättre kvallitet, skulle inte förvåna mig om många kommer upp i 4.5-4.7ghz.

Framtiden är Multi-Thread, Single-thread kommer att tappa i vikt om några år. jag har en liten känsla att microsoft kommer pusha multi-thread i och med Xbox scorpio som kan hyssera en Ryzen CPU och en polaris/Vega GPU eller varför inte Deras nya APU.

Skrivet av Gambit_2K:

Nu när det börjar närmar sig hjälper det inte att alla andra delar förutom CPU har anlänt 😐

http://i.imgur.com/nk5Mwf7.jpg

Rapportera gärna dina resultat

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite det som oroar mig med, de FlexATX-moderkort vi ser för Intel är ren budget då formatet tyvärr bara har ett fokus på budgetsystem. Vill gärna se mina stickor köra i full hastighet. mITX är det lättare med, men då är det bara två socklar istället. Eventuellt dumpar jag Intel-systemet med något Flex-kort i Ncase och kör ett ATX-bygge med Ryzen i mitt FD Blackout-chassi och går all in på prestanda där.

Förhoppningsvis så klarnar mycket bara recensionerna släpps. Intressant det där med bandbredd och Ryzen med. Med Skylake så tappar jag prestanda när jag kör alla fyra minnena i full hastighet mot för bara två av dessa. Inte riktigt acceptabelt men så ligger jag på gränsen till vad plattformen klarar med förstås.

Ja kvalitetsmoderkort till FlexATX är det inte jättegott om, framförallt har det varit riktigt svårt till AMD då det förpassats till budget en tid. Men mindre datorer är på frammarsch så förhoppningsvis hittar man något som passar alla ens krav.
Men ja, hoppas recensenter haft tid till att undersöka skalning med bandbredd osv. Men har väl en känsla av att IPC-test har ovanligt hög prioritet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

För att Vi ser intel skita i byxan och sänker priser.

Det gjorde dom ju iförsig aldrig om man kollade. Det var ju Microcenters vanliga priser.

TPUs artikel togs bort från framsidan när det upptäcktes.

https://www.techpowerup.com/forums/threads/about-intel-price-...

Återigen folk som bara sväljer WCCFtechs nyheter. (Deras nyhet där det hela började verkar också borttagen?)

Edit: Hittade artikeln men den finns inte på framsidan längre
http://wccftech.com/intel-amd-price-war-ryzen-processors/

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Kraschar datorn då? Tycker det mer verkar vara som han säger nå problem med signalen till stora bilden bara.
Han som babblar står ju vid datorn och kollar på skärmen, antar jag. Han reagerar inte alls när det tar stopp på stora bilden i alla fall.

Ja den kraschade, BSOD. Syns tydligt på stora skärmen att det blir bluescreen på halva sista bilden innan ut-signalen till stora skärmen försvinner helt. Han reagerade inte för att han är ett proffs. Ingen vill väll se en ny Windows 98 "ooooh"

Hade det bara varit signalen mellan datorn och skärmen som försvann så hade han inte avslutat det så snabbt och börja prata om nästa ämne. Inte ens ett försök att få tillbaka signalen, för de fanns ingen

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Ryzen 1700 som kör DDR4 minne i 3400MHz.
https://twitter.com/AMDRyzen/status/836285599636127744

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Implor:

Känns nu som frågan mest är om Ryzen är Bra, Väldigt bra eller löjligt bra. Min känsla är att vi hamnar någonstans imellan Väldigt bra och löjligt bra beroende på vad man mäter.

Mitt i är gott nog!
Kul med lite amd igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det gjorde dom ju iförsig aldrig om man kollade. Det var ju Microcenters vanliga priser.

Intel har redan sänkt priserna men i form av tidsbegränsad rea eller deals. Inte i Sverige dock såklart, utan andra länder som tex England. Ca 80 dollar sänkning och jag tror de var kaby lake det snackades om då. Finns en video där en snubbe snackar om priser ect

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Bra fekvenser men slöa timings av någon anledning?

Skrivet av SpeedRebirth:

Intel har redan sänkt priserna men i form av rea eller deals. Inte i Sverige dock såklart, utan andra länder som tex England. Ca 80 dollar sänkning och jag tror de var kaby lake det snackades om då. Finns en video där en snubbe snackar om priser ect

Det tror jag när jag ser det. För just nu gör jag inte det.

Pcpartpicker visar att alla priser i USA är exakt likadana som innan. Microcenter har alltid legat lägre än andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Bra fekvenser men slöa timings av någon anledning?

Ja, enligt en som skrev på Twitter ser det nedanstående som borde ha 16-18-18-38.
http://www.overclockers.com/g-skill-tridentz-16gb-ddr4-3400-c...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ja kvalitetsmoderkort till FlexATX är det inte jättegott om, framförallt har det varit riktigt svårt till AMD då det förpassats till budget en tid. Men mindre datorer är på frammarsch så förhoppningsvis hittar man något som passar alla ens krav.
Men ja, hoppas recensenter haft tid till att undersöka skalning med bandbredd osv. Men har väl en känsla av att IPC-test har ovanligt hög prioritet.

Precis, dual slot-korten har lite roligare features men då kan man ju lika väl välja ett m-ITX som det finns riktigt påkostade modeller av. Även om man nu saknar möjligheten till 3st PCI-e portar.

För mig var FlexATX-stödet ganska nytt och blev riktigt riktigt sugen på en när jag väl lade märke till det. Men är just att hitta ett bra moderkort att basera bygget på. Nu kan jag samtidigt offra en del features för att få ett moderkort som klarar de viktigare kraven men de är lite väl begränsade även om prissättningen iallafall är bra.

Skrivet av Buio:

Ser lovande ut ändå.

Lite så jag undrar hur RyZen hade fungerat om den kunde köra HBM-minnen som alternativ till DDR4. Nu hör jag till skaran som räknar med att vi får se APU'er framöver som iallafall delvis använder just HBM för grafikkretsen. Finns många fördelar trots allt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade i enlighet med §1.6 (meme/video)*
/moderator

EDIT: Samt §11

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...