Permalänk
Medlem

4k "dum"-tv finns det?

Jag skulle egentligen vilja få tag på en "dum"-tv som har minimalt med funktioner men 4k, hdr och runt 65"

Finns det något?

Jag vill bara att panel skall vara bra! Smart-TV är ju något du har en kortare stund för sen tas ju apparna bort och man måste ändå ha en mediaspelare..

Permalänk

@desp: du kan ju fortfarande köpa en smart tv du behöver ju bara inte använda dem smarta funktionerna.

Permalänk
Medlem

Philips har en 4k TV som inte är smart. Vet ej om den fortfarande säljs dock

EDIT: Här är den

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Absolut, men jag skulle gärna slippa betala för det "smarta"

Det är som att köpa flaskor med whisky (som man inte tycker om) för att få flaskor till hemgjord saft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten9999:

@desp: du kan ju fortfarande köpa en smart tv du behöver ju bara inte använda dem smarta funktionerna.

ja fast du betalar ju extra för en massa funktioner som man kanske inte vill ha eller behöver.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tror inte "smart"-elektroniken höjer priset på en 4K-TV väsentligt, men visst hade det varit trevligt att slippa betala för något man inte har nytta av.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Keeper of Traditions

Går man och köper något speciellt märke utan smart-funktioner får man nog en sämre TV rent generellt, så det är nog bara att bita i det sura äpplet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av desp:

Absolut, men jag skulle gärna slippa betala för det "smarta"

Alla nya TV-apparater från de stora tillverkarna är idag "smart-TV", så det följer liksom med på köpet. Och kvantitet driver ner priset, så troligtvis får du betala mer om du vill ha en TV med lika bra kvalité men minimalt med funktionalitet, om du ens kan hitta någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Tror inte "smart"-elektroniken höjer priset på en 4K-TV väsentligt, men visst hade det varit trevligt att slippa betala för något man inte har nytta av.

Skillnaden mellan en Samsung eller LG LED-tv på 46 tum som går på 22 000 istället för 12 000 är oftast mjukvaran och annat krimskrams, så som snabbare processorer för mjukare "smart-tv upplevelse" och olika bild- och ljudbehandlingsfinesser. Själva bildkvalitén, hur bra panelen är, är inte alls nödvändigtvis i korrelation till priset.

edit: och märket. Vet att Andersson (NetOnNets eget) använder sig av Samsung-paneler.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

vågar du chansa finns ju swed-x, osäker på om de har tv-mottagare dock.
http://swedx.se/product_info.php?products_id=990

Finns en tråd om företaget på forumet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Defender:

helt fel, i flesta fall du betalar mycket mer.
dom tillverkar dom i löpande band.
det kostar att de ska ändra halva av sitt verksamhet om nån inte vill ha "smart" funktion.
då lägre är efterfrågan då dyrare blir produkten.

bra exempel på tv utan tv mottagare (tv skärm) sällsynt men det finns dyrt ja för det inte många som vill ha en sån.
och en vanlig "skylt skärm" vill man inte ha för de inte samma bild kvalite.
billigast att köpa smart tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av krasha:

@Defender:

helt fel, i flesta fall du betalar mycket mer.
dom tillverkar dom i löpande band.
det kostar att de ska ändra halva av sitt verksamhet om nån inte vill ha "smart" funktion.
då lägre är efterfrågan då dyrare blir produkten.

bra exempel på tv utan tv mottagare (tv skärm) sällsynt men det finns dyrt ja för det inte många som vill ha en sån.
och en vanlig "skylt skärm" vill man inte ha för de inte samma bild kvalite.
billigast att köpa smart tv

Smart tv har absolut ingenting med tvmottagare/kanalväljare att göra.
Sen att skippa en massa fjantiga appar i en tv kan inte göra tv dyrare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Defender:

Smart tv har absolut ingenting med tvmottagare/kanalväljare att göra.
Sen att skippa en massa fjantiga appar i en tv kan inte göra tv dyrare.

Måste de ställa om i sina fabriker kostar det såklart pengar, vilket måste in i kassan igen i form av högre priser.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köpa en display.
https://www.dustin.se/product/5011006207/multisync-x651uhd-2

Tänker jag göra om ett par år när jag behöver ny TV.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Tyvärr är marknaden (åtminstone än så länge) för liten för oss som inte vill ha onödigt "smart" skräp, så en tv utan dessa funktioner skulle i praktiken bli dyrare (pga små tillverkningsvolymer).

Jag skulle inte ha något emot att betala extra för att slipa skiten, men jag är nog i minoritet.

Jag har en 65" 4K HDR-tv (LG OLEDB65V) och är högst ofrivilligt drabbad av "smart"-pesten, men jag undviker det så mycket som möjligt (har aldrig startat någon app, har stängt av all nätverksåtkomst och inte godkänt några licensavtal). I vardagsbruk ser jag skönt nog aldrig något av det "smarta" alls, utan för mig fungerar tv:n enbart som en ren display.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skillnaden mellan en Samsung eller LG LED-tv på 46 tum som går på 22 000 istället för 12 000 är oftast endast mjukvaran.

edit: och märket. Vet att Andersson (NetOnNets eget) använder sig av Samsung-paneler.

Det låter mycket underligt. Har du ett exempel?

Re märke: Det är skillnad på panel och panel, även om båda är från Samsung.
Också skillnad på panelkvalitet, även om identisk modell.

Jämför "binning" av processorer där bara ett fåtal är tillräckligt bra för att användas som toppmodellen.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av desp:

Absolut, men jag skulle gärna slippa betala för det "smarta"

Det är som att köpa flaskor med whisky (som man inte tycker om) för att få flaskor till hemgjord saft.

Du betalar inte mer för att få med smart funktionerna generellt sett. Snarare tvärtom skulle jag säga. Så köp en smart tv och skit i att använda funktionerna om du inte vill ha dem Själv tycker jag det kan vara rätt praktiskt ibland. Exempelvis Samsung "smart view" direkt från datorn/telefon osv till tvn via wifi. Eller bara en inbyggd webbläsare/youtube kan vara rätt smidigt

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en 4K "datorskärm" från Philips och använder som TV, bonus att man slipper radiotjänst

Permalänk
Medlem

haha jag missuppfattade titeln först som 4k tjock tv

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en Philips 55PUS6101. Det finns smarta funktioner i den men inget du behöver använda, eller som du ens märker av om du inte klickar upp den menyn. Tror inte direkt du betalar mer för dom funktionerna, dom finns redan i OS'et som finns i alla TV-apparater.

Är egentligen bildnörd men den här gången köpte jag den billigaste 4K-tvn som jag kunde hitta (vilket var denna). Svenskt pris borde vara runt 6200:- (betalade i Euro). Är riktigt nöjd med den. Förvånansvärt bra kvalitet, löjligt bra skärpa och svärta.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Det låter mycket underligt. Har du ett exempel?

Re märke: Det är skillnad på panel och panel, även om båda är från Samsung.
Också skillnad på panelkvalitet, även om identisk modell.

Jämför "binning" av processorer där bara ett fåtal är tillräckligt bra för att användas som toppmodellen.

Får väl krypa till korset och erkänna att det blev klantigt uttryckt sådär på morgonkvisten. Självklart finns bättre processorer i dyrare TV'n.

Fick en brainfart och tänkte att bättre mjukvara innefattar snabbare processorer.
Får väl la göra om och göra rätt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ja, jag verkar få köpa en smart-tv då. Jag hade hoppats på att någon bara hade en bra panel och en låda till den.. sen kunde man ha en dator/mediaspelare utanför.

Men det är ju inte vad Svensson eller någon annan vill ha

SweDX var ju lite intressant, skulle varit kul att veta vilken panel de kör med.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara rena rykten, så ta det men en stor nypa salt. Jag har inte kunna hitta någon förstahandskälla till det här påståendet.

Om jag förstått rätt använder swedx blandade paneler som andra tillverkare ratat i kvalitetskontrollen. Men andra ord andrasorteringen av paneler. Därför är det också väldigt bra pris på Swedx displayer. Vad det innebär i praktiken vet jag inte.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@desp: Hade du varit OK med 1080p istället så finns det en hel drös med publika skärmar att välja mellan på dustin.se. Tex., denna - https://www.dustin.se/product/5010873867/db55e#specification

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

@desp: Hade du varit OK med 1080p istället så finns det en hel drös med publika skärmar att välja mellan på dustin.se. Tex., denna - https://www.dustin.se/product/5010873867/db55e#specification

Så för 12,5k får man varken 4K eller HDR, men en massa funktioner för att publicera och schemalägga material? Det känns inte riktigt som någon bra deal jämfört med att bara köpa en vanlig TV som är gjord för att användas som en TV och inte som en digital skylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Så för 12,5k får man varken 4K eller HDR, men en massa funktioner för att publicera och schemalägga material? Det känns inte riktigt som någon bra deal jämfört med att bara köpa en vanlig TV som är gjord för att användas som en TV och inte som en digital skylt.

Efter att ha arbetat på Elgiganten kan jag säga att jag aldrig i hela mitt liv kommer lägga tusenlappar på TV-apparater för konsumenter. Tom. de dyra OLED panelerna från LG kommer med hur mycket krims krams som helst, och touchknappar och uppdateringar och en hel drös med funktioner som bara är i vägen. Även om man stänger av de så måste man handskas med deras påhittade operativsystem som klöddar till det. En TV ska bara vara en TV, jag ska inte behöva tänka på mjukvara, licenser och behöva vara orolig att skiten kommer lägga av när som helst. Ingen kvalitetskänsla över huvudtaget, även på de dyraste och häftigaste apparaterna.

Kommersiella paneler är gjorda för att stå på 24/7 i alla olika miljöer. Skiten håller. Och har oftast bättre paneler än konsumentvarianter. HDR och 4K är för mig inget annat än nymodigheter för att sälja apparater för 30-40 tusen kronor. Tycker 1080p Bluray är tillräckligt vackert ärligt talat. Men det är bara jag. Rant over.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Jag har en lg 4K smart tv och tycker det är kanon med appar som Netflix, plex och youtube. Visst fattas det lite appar som Telia play + t.ex. Har heller aldrig haft problem med ovanstående appar.

Det bästa är att den inbyggda webbläsaren klarar av att streama material från diverse hemmsidor utan lagg.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Efter att ha arbetat på Elgiganten kan jag säga att jag aldrig i hela mitt liv kommer lägga tusenlappar på TV-apparater för konsumenter. Tom. de dyra OLED panelerna från LG kommer med hur mycket krims krams som helst, och touchknappar och uppdateringar och en hel drös med funktioner som bara är i vägen. Även om man stänger av de så måste man handskas med deras påhittade operativsystem som klöddar till det. En TV ska bara vara en TV, jag ska inte behöva tänka på mjukvara, licenser och behöva vara orolig att skiten kommer lägga av när som helst. Ingen kvalitetskänsla över huvudtaget, även på de dyraste och häftigaste apparaterna.

Vill inte ens ha en inbyggd tuner/digitalmottagare eller högtalare.

En TV som är i princip en 70" stor OLED-monitor (utan något enda krimskrams), fast med UHD/4K/HDR vore helt perfekt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@desp:
Det finns idioter med fjärrkontrollen dock. Fråga mitt ex...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Efter "avslöjandena" om Samsungs Tizen smart-TV, så vill man ju ha en dum-TV ännu mer..