Minimal "smartphone" som klarar åtminstånde bankid

Permalänk
Medlem

Minimal "smartphone" som klarar åtminstånde bankid

Efter ett par artiklar om den nya "Nokia 3310" och en gäng kommentarer börjar jag bli lite intresserad av att skaffa någon ny telefon, men istället för att välja den "snabbaste och bästa" så tänkte jag gå efter funktionerna jag faktiskt använder.

Kraven är enkla,

  • kan ringa med (så inga paddor)

  • kan smsa

  • Klarar bankID

  • lång batteritid

  • swish och Bankernas appar är stort plus

  • plus om den är billig

Från vad jag har läst om den nya 3310:an så kommer den inte stödja några appar, så den går bort.

Permalänk
Medlem

Iphone 5s med batteriskal kanske?

Eller senare modell om plånbok tillåter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Det är vad jag har i dagsläget (iPhone6+ev batteribank), men poängen är att jag egentligen inte behöver iPhone/iOS.

Det skulle vara intressant att veta om någon har /har erfarenhet av någon riktigt nerskalad Andriod.

Optimalt vore något åt Nokia 3310 men som kunde köra appar.

Permalänk
Medlem

Moto G4 Plus

Har en själv.
+ Bra batteritid, för att vara så stor (2 -3 dagar innan JAG behöver ladda)
+ "Ren" Android
+ Responsiv
+ Stor skärm
+ Ganska tålig

- Halvdassig kamera (Jag gick dock från en Lumia 930)
- Liten och känslig fingeravtrycksläsare

Köpte min för ca 6 mån sen för 2500kr och jag tyckte den var värd pengarna då.
Nu ligger den runt 2000 kr. Klart värd pengarna.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

@PlogarN97: Det är vad jag har i dagsläget (iPhone6+ev batteribank), men poängen är att jag egentligen inte behöver iPhone/iOS.

Det skulle vara intressant att veta om någon har /har erfarenhet av någon riktigt nerskalad Andriod.

Optimalt vore något åt Nokia 3310 men som kunde köra appar.

Lenovo P2 2990 kr har ett väldigt stort batteri och har fått bra betyg när det kommer till batteritid. Tyvärr så finns det inte smartphones som har riktigt lång batteritid då de moderna Smartphone SoC drar för mycket ström för det.

https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/lenovo-p2-da...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Annars köp något gammalt och lägg in Nougat. Kör 7.1.1 på min Moto G från 2013, fungerar ypperligt. Batteriet håller 4-5 dagar vid låg användning. 5 veckor om man inte använder den alls.

Permalänk
Medlem

@Anders9110: Väl medveten om delammat, men med en lågupplöst skärm och en ner klockad CPU så borde det ändå finnas någon tillverkare som gjort en modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

@Anders9110: Väl medveten om delammat, men med en lågupplöst skärm och en ner klockad CPU så borde det ändå finnas någon tillverkare som gjort en modell?

Finns ingen efterfrågan samt att mjukvaran är viktigare för batteritiden är en nedklockad SoC och lågupplöst skärm.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Annars köp något gammalt och lägg in Nougat. Kör 7.1.1 på min Moto G från 2013, fungerar ypperligt. Batteriet håller 4-5 dagar vid låg användning. 5 veckor om man inte använder den alls.

Någon/några tillverkare att föredra om man ska installera nyare version av Android på en äldre modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

@PlogarN97: Det är vad jag har i dagsläget (iPhone6+ev batteribank), men poängen är att jag egentligen inte behöver iPhone/iOS.

Det skulle vara intressant att veta om någon har /har erfarenhet av någon riktigt nerskalad Andriod.

Optimalt vore något åt Nokia 3310 men som kunde köra appar.

Alternativ kan ju vara att byta din iphone 6 mot en iphone SE. Samt lägga rill batteripack. Då får du med storleken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

Någon/några tillverkare att föredra om man ska installera nyare version av Android på en äldre modell?

Well..rent spontant så skiljer det mer mellan modellerna än tillverkarna. Mitt råd är att kika på XDA forumet efter den telefon du vill ha, där ser du hur många trådar och hur aktiva dem är och kan då dra slutsatsen om det finns mycket support för den. Oftast har ju telefoner som sålts mer bättre stöd, finns t ex 7.1.1 builds för Samsung Galaxy S(1, alltså den från 2011), dock är den olidligt långsam tyvärr.

Oneplus One har t ex ett mycket aktivt community: https://forum.xda-developers.com/oneplus-one/orig-development

Med root access kan du även installera t ex Greenify som fryser appar on the fly, blockera wakelocks, göra Doze mer aktiv, köra utan google appar(sparar tonvis med batteri) underklocka processorn.

Men det är en del jobb, orkar du inte sätta dig in så rekommenderar även jag Moto G4, köpte en till min far förra året, mycket bra telefon, om än lite dyr jämför med kinesiska telefoner som går att hitta på aliexpress.

Permalänk
Medlem

Finns det någon telefon med TS önskemål fast med keypad? Inte qwerty utan den vanliga.

Idag när det regnade så klickade regndropparna runt en massa i telefonen och raderade viktiga saker för mig, det var droppen. Ingen mer touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Finns det någon telefon med TS önskemål fast med keypad? Inte qwerty utan den vanliga.

Idag när det regnade så klickade regndropparna runt en massa i telefonen och raderade viktiga saker för mig, det var droppen. Ingen mer touch.

Den nya Nokia 3310 kanske?
http://www.swedroid.se/har-ar-nya-nokia-3310-off-topic/

Permalänk
Skrivet av Evolved:

Finns det någon telefon med TS önskemål fast med keypad? Inte qwerty utan den vanliga.

Idag när det regnade så klickade regndropparna runt en massa i telefonen och raderade viktiga saker för mig, det var droppen. Ingen mer touch.

http://www.lg.com/se/mobiltelefoner/lg-Easy-Smart-H410

Permalänk
Medlem

Den verkar inte gå att få tag på genom något annat än abonnemang i Sverige?

EDIT; det va "LG Wine Smart H410" som jag hittade, "Easy-Smart" verkar inte finnas alls?

Permalänk
Medlem

Kika på kina telefoner. Jag hittade någon med 10000mah batteri för ett tag sedan som kostade 1500kr eller nåt.

Permalänk

@Bjrk
Windows Mobile 10
Jag gillade min Lumia 640LTEs batteri tid, alla bank appar finns inte men handelsbanken har en men vet dock inte vad mer, batteri tiden sägs vara bättre med senare uppdateringar (inget jag kan kolla då min gick i sönder)
rätt kass prestanda om man jämför med t.ex din 6a eller lg g5 osv men samtidigt en billig telefon med bra batteritid.
Fick ut ca 2 dagars batteri tid med ok användande dock inget spelande men sms osv.
Jag TROR även att 650n fick bättre batteri pga snålare gpu och effektivare cpu och även bättre skärm.
Kan ju vara värt en titt!

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Kika på kina telefoner. Jag hittade någon med 10000mah batteri för ett tag sedan som kostade 1500kr eller nåt.

Här har TS en telefon som bör ha riktigt lång batteritid: https://www.aliexpress.com/item/Oukitel-K10000-4G-FDD-LTE-Mob...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en Huawei Honor 7 drygt en vecka sen och jag är ganska nöjd .men då det är en smartphone på 5" så kommer det i Alla fall dra mycket Ström .den här telefonen har en dags batteritid samt varierar det pga hur mkt jag använder den samt ifall jag kör på max ljusstyrka så far batteritiden. Jag köpte den på komplett för 2390kr och.det är 16gb versionen.
https://www.komplett.se/product/850790/mobil/mobiltelefon/hua...

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd

Köpte en Yotaphone 2 (beställde från kinaland) mest för skojs skull men måste säga att jag är imponerad av hur pass bra den ändå är. Inga problem med Bank-ID eller sådant. Är dessutom super-cool med e-bläcksskärmen på baksidan

Billig. Bra batteritid också.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Som @Ziggy_ nämnde, Huawei Honor 7. Har haft den i ca 1 år nu och tycker priset är bra för vad den gör:
+Bra kamera (fram också om selfies är viktigt)
+Bra batteritid (Finns ultraströmsparläge som man enkelt kan switcha imellan, ger lång batteritid och ringa/sms fungerar i det läget)
+/- Beror på person, men gillar hur det är upplagt * med android-systemet menar jag
+Grym fingeravtrycksläsare
+Snabbknapp (som kan kopplas till t.ex. spotify så kommer jag åt spotify i ultraströmsparläget(borde nog inte fungera))

-Inte prestandamobilen 3000 direkt
-Enkelt repig

*EDIT*

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

@Bjrk
Windows Mobile 10
Jag gillade min Lumia 640LTEs batteri tid, alla bank appar finns inte men handelsbanken har en men vet dock inte vad mer, batteri tiden sägs vara bättre med senare uppdateringar (inget jag kan kolla då min gick i sönder)
rätt kass prestanda om man jämför med t.ex din 6a eller lg g5 osv men samtidigt en billig telefon med bra batteritid.
Fick ut ca 2 dagars batteri tid med ok användande dock inget spelande men sms osv.
Jag TROR även att 650n fick bättre batteri pga snålare gpu och effektivare cpu och även bättre skärm.
Kan ju vara värt en titt!

Enda som egentligen hindrar mig från att överväga någon av Windows telefonerna är att vi inte vet hur länga tredje-parts applikationer kommer funka (läs bankID) har letat på deras sida efter någon info men inte hittat något.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, får helt enkelt överväga någon annan lösning.
Det verkar just nu inte finnas någon tillverkare som tycker att denna marknaden är värt det.

Även om det är kul att sitta och kolla på elektronik direkt från Kina, så är det inget jag tänker köpa.

Billig telefon (typ Nokia 3310) och en padda med data sim-kort, känns just nu som det bästa alternativet.

Permalänk
Skrivet av Bjrk:

Enda som egentligen hindrar mig från att överväga någon av Windows telefonerna är att vi inte vet hur länga tredje-parts applikationer kommer funka (läs bankID) har letat på deras sida efter någon info men inte hittat något.

Jag tror ju inte själv att supporten försvinner för appen, samtidigt vet man ju aldrig.
Så jag resonerat själv är väl att jag skulle köpt en billigare telefon med Windows på om jag skulle köpa en till (så som jag gjorde med 640LTE) av den simpla anledningen att jag inte velat lägga för mycket pengar om support på en viktig app försvinner..
Men jag kan tänka mig att en 3310 (v.2?) + platta skulle kunna fungera!