Nytt grafikkort, chassi för litet, nätaggregat för svagt

Permalänk

Nytt grafikkort, chassi för litet, nätaggregat för svagt

Fick alltså nyligen ett gtx 1060 vilket är för stort för min dators chassi (Acer Aspire XC-705) samtidigt är nätaggregat för svagt (220V). Min fråga är om jag bara kan köpa nytt chassi och lägga över allt, tillsammans med ett nytt nätagg och det nya kortet. Jag har aldrig prylat med hårdvara och är därför lite fundersam över om det är möjligt att bara lägga över allt i ett nytt chassi. Köpa nytt är inte ett alternativ atm.

Permalänk
Medlem

220 Volt är ju vad den drivs av från väggen väl.

Du ska kolla på hur många Watt den kan kräma ur sig.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Gissningsvis så är det ett vanligt mITX-moderkort i den datorn, vilket passar i de flesta chassin. Men öppna gärna datorn och fota insidan åt oss, så kan du nog få lite bättre svar. Tillverkaren ger ju tyvärr inte allt för mycket detaljer om sånt. Mest intressant är storleken på moderkortet (mITX är 17x17cm), samt strömkablarna som går till moderkortet (så att det är standard ATX och inget Acer-påhitt).

@Kilrah: Han menar 220W, det är i alla fall vad det är enligt spec. Det är väl lite gränsfall för ett GTX 1060, och det lär ju t.ex. sakna PCIe-strömkablar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Han menar 220W, det är i alla fall vad det är enligt spec. Det är väl lite gränsfall för ett GTX 1060, och det lär ju t.ex. sakna PCIe-strömkablar också.

Ja det var kanske lite väl klent agg det...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x