Vad har ni för tankar om stationär HP OMEN med GTX 980ti?

Permalänk
Medlem

Vad har ni för tankar om stationär HP OMEN med GTX 980ti?

Hej!
Jag ska införskaffa en ny stationär och har inte en gammal att utgå ifrån. Så det blir nyköp. Datorn ska användas för gaming i 1080p över 60fps på de nya spelen i höga grafikinställningar. Jag snubblade in på denna HP OMEN för 8990kr (studentrabatt, kostar 9990kr vanliga fall).

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?sel=DTP&id...

Specs:
i5-6600K (3,5 GHz, upp till 3,9 GHz, 6 MB cache, 4 kärnor)
1 TB 7200 rpm SATA
128 GB SATA SSD
NVIDIA® GeForce® GTX 980 Ti (6 GB GDDR5 dedikerat)
8 GB DDR4-2133 SDRAM (2 x 4 GB)
500 W PSU (säger inget om märke osv)
Mobo: Intel Z170 (säger inget mer om märke osv)
Windows 10 Home inkluderat

Från vad jag kan se så finns det uppgraderingsmöjligheter och ett GTX 980ti är nära ett GTX 1070 i prestanda. Min budget är runt 8000-10000 kr, så för dem pengarna, kan jag hitta eller bygga nåt bättre själv?
Tack!

Permalänk
Medlem

Sett till prestanda kommer du inte hitta något billigare idag.

Edit:
Du måste upp minst 2000 kronor om du ska hitta något likvärdigt hemmabygge. Vanligen brukar hemmabygge vara billigare, men inte i detta fallet.

Några eventuella nackdelar med datorn dock:
CPU går med stor sannolikhet inte att lverklocka
Ljudnivån kan vara något hög. Ibland hr märkesmaskiner bra kylning, ibland mindre bra. Svårt å säga vad som gäller med denna.
Om du om 2 år vill köpa nytt kraftfullt grafikkort så kan nätagget få svårt att hänga med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sketbra pris och som redan sagts kan du inte hitta mycket billigare, speciellt inte med Windows inkluderat. SSD:n är inte jättestor men lätt att uppgradera i efterhand om behovet finns.

Permalänk
Medlem

En billigare färdigbyggd kommer du inte hitta, moderkort och nätaggregat brukar vara av den sämre typen men det brukar fungera. Sen försvinner hälften av det roliga enligt mig när man inte bygger själv men det är såklart att det inte är för alla.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits (med samma budget) och slängde faktiskt iväg en beställning på denna burk tidigare idag. Hade föredragit att bygga ihop allt själv, men svårt att matcha samma prestanda för denna peng. Särskilt med studentrabatten inkluderat 8-).

Grävde dock djupare för att få fram mer detaljerad information om komponenterna och kunde ganska omgående konstatera att det är bra att chassit saknar fönster 8-). Precis som föregående talare påpekar så är vare sig moderkort, PSU eller kylning några ögonstenar. Men förhoppningsvis håller de måttet rent prestandamässigt. Kan vara bra att notera att det sitter ett mATX kort med endast en PCIx16-plats, så har du planer på att köra dubbla grafikkort i framtiden så bör du se dig om efter andra alternativ

Länk till produktspecifikationerna: http://support.hp.com/se-sv/product/OMEN-by-HP-870-000-Deskto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormtrooper:

Inte helt oväntat ingår det ett antal virus

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: När man måste gräva i supporten för att hitta relevant information om komponenterna så vet man att det kommer lukta lite unket här och där

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Ja, jag hade gärna byggt något själv och använt annat chassi, PSU och moderkort men då kommer jag fort upp i 12000-13000 för ett likvärdigt egenbygge. Snål smålänning som jag är blir det nog inte så.

Jag såg inget om cpu-kylare, men jag antar att det måste sitta nåt annat än en stock-cooler där på iom 6600K.

Skrivet av Stormtrooper:

Sitter i samma sits (med samma budget) och slängde faktiskt iväg en beställning på denna burk tidigare idag. Hade föredragit att bygga ihop allt själv, men svårt att matcha samma prestanda för denna peng. Särskilt med studentrabatten inkluderat 8-).

Grävde dock djupare för att få fram mer detaljerad information om komponenterna och kunde ganska omgående konstatera att det är bra att chassit saknar fönster 8-). Precis som föregående talare påpekar så är vare sig moderkort, PSU eller kylning några ögonstenar. Men förhoppningsvis håller de måttet rent prestandamässigt. Kan vara bra att notera att det sitter ett mATX kort med endast en PCIx16-plats, så har du planer på att köra dubbla grafikkort i framtiden så bör du se dig om efter andra alternativ

Länk till produktspecifikationerna: http://support.hp.com/se-sv/product/OMEN-by-HP-870-000-Deskto...

Där ser man! Du får gärna meddela mig om hur burken presterar och hur högljudd den är när du får hem den!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en likadan, tack vare er jävlar här på sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av quitone:

Så kan det gå! Säger samma sak till dig; du får gärna meddela mig om prestanda och ljudnivå när du får hem den.

Permalänk

Beställde en jag också. Med koden OMENC får ni 1000:- rabatt även om ni inte studerar. Jag ringde och frågade om det gick att kombinera studentrabatt och rabattkoden, men det gick tyvärr inte. Jag kan skriva här hur den är när jag får hem den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quitone:

Du borde fått hem den nu? Hur är ljudnivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du borde fått hem den nu? Hur är ljudnivån?

Jag var inne på MediaMarkt idag och de hade en likadan HP Omen fast med en i7:a och ett GTX 1080 med Titanfall 2 igång. Jag la örat till och det susande bara väldigt lågt från fläktarna faktiskt. Jag lyckades omärkt skruva loss en sidopanel med en tumskruv och kikade inuti lådan också. Det såg förvånansvärt fint och prydligt ut, men moderkortet är "upp och ner" då det sitter på andra panelen än vad jag är van vid. Rent byggmässigt såg det bara bra ut!

Dock har jag börjat vela om det är värt att köpa en gsming desktop då jag har ett PS4 som jag spelar på nu och en äldre laptop för skolarbete. Har ni någon vis tanke om detta?

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Datorn hörs inte när den arbetar. För att jämföra med något så hörs min ps4 mer när jag spelar gta5

Permalänk
Medlem
Skrivet av quitone:

@PlogarN97: Måste säga det va hög kvalité, datorn hörs inte när den arbetar.

Kasta in bilder från insidan.
Gör gärna en inspelning när den är under belastning.
Ser ut att vara bra produkt med vettig prislapp för 9k

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Fick min för några timmar sedan

@Bloopy: Kört igång den med två udda skärmar, surrar lite men klart mindre än min Dell XPS som är från stenåldern...

Kör wifi nu i början, bredbandskollen visar full fart, inget att klaga på.

MEN - SSD på 128gb känns tyvärr litet, redan nu efter uppdateringar och drivrutinsinstallationer är det nere på 50Gb ledigt...tips? Provar att länka en bild från G+.

Ser inte ut att finnas kontakter för att stoppa i extra hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Hur många sataportar finns på moderkortet?

Permalänk
Avstängd

@Bjoe:
Datorn är förra generationens dator och 6600k en äldre i5 ssdn är lite liten och blir snabbt full och med windows och 2 störrre spel är den full sen grafikkortet är av förra generationen av grafikkort och 8gb minne duger till alla spel men är minsta man ska köpa idag och nätagget är antagligen nån billig historia på 500watt och moderkortet matchar antagligen billigaste z170 du kan hitta på marknaden

Cpu´n är snabb nog för alla spel minnet duger och grafikkortet har bra med vram som brukar vara problemet om man går äldre gen kort och nätagget på 500w duger bra och du kan köra ett 1080 och en i7 på det eller slänga i ett 1080 som drar mindre med ström än 980 eller sätta i en i7 om du vill utan att byta nätagg sen är det överklocknings moderkort på den så då är det smartare att bara klocka cpu´n om du behöver mer prestanda

Köper du dator av senaste modell så blir det ganska mycket sämre prestanda på grafikkortet för dom pengarna och man hamnar i regionen 1060/480 och skulle möjligen gå att kombinera ihop rätt bra kitt med kommande ryzen i april men prestandan per krona är svårslagen och är väldigt bra prestanda för pengarna och enda egentligen negativa är mer att det påverkar andrahand värdet när prylarna är en generation äldre men annars är det väldigt bra dator för pengarna

Men 2 saker man kan bli besviken på men är fixbara saker och ssd´n blir full snabbt men man kan köra spel på mekaniska och nummer 2 är kylningen på cpu för ibland sitter det någon HP kylning på cpu´n som ibland kan låta illa men dom kanske kör med intel stock kylare idag som är hyfsad men förut har dom en del inte så bra lösningar så lämnar ljudnivån till att man kanske behöver köpa nån enklare kylning för ett par hundringar om man har otur

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w