Permalänk
Medlem

@SectionX2: Vi får se helt enkelt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Snöat in" mig på spel då jag spelat väldigt mycket och har även jobbat med spelutveckling tidigare. Men även om jag fortfarande bygger spel PC och köper en del spel är det rätt lite spelande nu för tiden.

Spel är ändå intressant ur andra perspektiv då de delar väldigt många tekniska svårigheter med de problem jag främst jobbar med idag, framförallt när det kommer till att skala programvara över flera kärnor. Att designa spelmotorer och skriva OS är i min mening bland det svårare och även bland det roligaste man kan jobba med som programmerare. Lägger själv obeskrivligt mycket tid på att bli totalt outstanding på just programmering, mitt fokus är just sådant som kretsar kring OS och specifikt kring multicore så är väldigt intresserade av många frågeställningar som kommer upp här.

Vet att jag blivit kallad både Nvidia och Intel fanboy. I Nvidia-fallet är det lite skrattretande då jag körde uteslutande ATi/AMD på skrivbordet mellan GeForce256 och GTX 970.

Har själv tänkt på att jag ofta hamnar i att peka på de positiva sidorna för Intel/Nvidia och de negativa för AMD. Men läs dessa sidor: är en extrem AMD-bias. All som Nvidia/Intel gör är åt helvete om man ska tro vad man läser här och AMD är absolut nya kung Midas.

För någon som vill att både de bra och dåliga sidorna belyses blir det tyvärr inte mycket att tillägga på de dåliga sidorna för Nvidia/Intel, vi får ändå läsa både verkliga och påhittade brister. Samma sak fast omvänt för AMD, här missas ingen fördel, potentiell, reell eller rent virtuell.

Läs bara denna tråd: ska man tro det som står här kan Intel plocka ner flaggan och deklarera bankrutt för Ryzen är bäst på allt, eller nästan allt fast det den inte är bäst på är det ändå ingen som använder (t.ex. AVX och saker som är enkeltrådade)

Trams, det är ingen som påstått att Ryzen är bäst på allt, och då har jag följt tråden från början.

Dock är det helt ok att du vill belysa saker när biased personer yttrar sig, problemet är att du nästan uteslutande gör detta åt "ett håll". Det får du såklart göra om du vill, men då är det inte heller speciellt skrattretande att personer upplever dig som extremt biased.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Trams, det är ingen som påstått att Ryzen är bäst på allt, och då har jag följt tråden från början.

Dock är det helt ok att du vill belysa saker när biased personer yttrar sig, problemet är att du nästan uteslutande gör detta åt "ett håll". Det får du såklart göra om du vill, men då är det inte heller speciellt skrattretande att personer upplever dig som extremt biased.

Visst och bryr mig överhuvudtaget inte om folk tycker det. Jag har aldrig någonsin anmält ett inlägg, ser hellre att de som inte kan uppföra sig får ha sina idiotier klistrade som offentligt skampåle. Fast risken är i.o.f.s. att det blir WCCFTech så är kanske bra att moderatorer städar ändå.

Men hoppas du nu förstår varför mina inlägga absolut lutar åt vissa håll?

Folk som råkar peka på någon som kan ses som kritik i denna tråd har ju i flera fall blivit verbalt påhoppade, jag bryr mig inte men kan ju inte tala för andra.

I testet av i7-7700K fick på alla sätt lära oss hur värdelös den modellen är, med minsta lilla objektivitet var och är i7-7700K den bästa desktop CPUn som finns för den stora massan. Finns absolut användare som gör saker där både Ryzen och E-serien är det optimala valet, men de är på det stora hela nischspelare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Laddar upp nu.
Men på ADSL..
Fiber nästa vecka.

Kul ge oss länken när det är färdigt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst och bryr mig överhuvudtaget inte om folk tycker det. Jag har aldrig någonsin anmält ett inlägg, ser hellre att de som inte kan uppföra sig får ha sina idiotier klistrade som offentligt skampåle. Fast risken är i.o.f.s. att det blir WCCFTech så är kanske bra att moderatorer städar ändå.

Men hoppas du nu förstår varför mina inlägga absolut lutar åt vissa håll?

Folk som råkar peka på någon som kan ses som kritik i denna tråd har ju i flera fall blivit verbalt påhoppade, jag bryr mig inte men kan ju inte tala för andra.

I testet av i7-7700K fick på alla sätt lära oss hur värdelös den modellen är, med minsta lilla objektivitet var och är i7-7700K den bästa desktop CPUn som finns för den stora massan. Finns absolut användare som gör saker där både Ryzen och E-serien är det optimala valet, men de är på det stora hela nischspelare.

Självklart är i7-7700K en jättefin processor, tror inte heller någon har påstått att den inte är det. Dock finns det ju användningsområden där Ryzen eller E-serien är det bättre valet, och jag tycker inte att det är nisch-områden. Idag är det många som streamar, videoredigerar, ljudredigerar, bildredigerar på hyfsat tung nivå t ex. Personligen håller jag på med musikinspelning och ganska tung ljudredigering samt komprimering och där är ju valet enkelt för mig, precis som att valet är ganska enkelt om man bara spelar. Men det finns en ocean däremellan där valet inte alltid är självklart.

Tycker som sagt att du inte nyanserar dig speciellt mycket i dina inlägg, varken gällande användningsområden eller produkter. Men du får såklart göra så om du vill. Tror dock att du når fram till fler (om det nu är det du vill?) om du justerar din approach lite.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kul ge oss länken när det är färdigt

https://youtu.be/IjqonvobCiM

Lite väl hårt komprimerad kanske.
Ett kortare klipp är på väg upp.

EDIT:
Ett till utan komprimering:
https://www.youtube.com/watch?v=Kj0hvn2gVQA&feature=youtu.be

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte låta bli utan jag var "tvungen" att prova huruvida man kan springa på en PCI-e flaskhals i 720p benchande. Provade först i 2560x1080 på högsta inställningar med full load på gtx1080, det slog fram och tillbaka inom felmarginal... Jaja tänkte ja, bäst och prova i 720p och low.

Det visade sig att under 200fps så var det inga större skillnader men så fort man kliver över detta så kommer det en ganska ansenlig skillnad krypande. Uppe vid 500fps så kommer det vara en rätt stor skillnad, det intressanta är såklart hur en PCI-E 3.0 x16 skulle stå sig vid 500fps+, även om PCI-e 3.0 är bra så har det ändå en gräns på bandbredd och det ligger på 15760MB/s vid x16 och 7880MB/s vid x8, alltså väldigt mycket mindre än minnesbandbredden för cpu och gpu var för sig, för 2.0 som jag kör så är det 8000MB/s vid x16 och 4000MB/s vid x8.
Vid normala FPS blir PCI-e bandbredd inte ett problem alls så benchar man i 1080p med lite marginal på gpu så kommer man i det längsta undvika att springa in i meningslösa begränsande faktorer som vid normal användning inte är begränsande. Hoppas att jag fått min poäng formulerad så bra det går, jag blir bara så trött när jag ser folk hänvisa till närmast fantasifullt höga fps resultat utan att någon ens funderar över hur rimliga testen i slutändan är för det man faktiskt försöker få fram.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Självklart är i7-7700K en jättefin processor, tror inte heller någon har påstått att den inte är det. Dock finns det ju användningsområden där Ryzen eller E-serien är det bättre valet, och jag tycker inte att det är nisch-områden. Idag är det många som streamar, videoredigerar, ljudredigerar, bildredigerar på hyfsat tung nivå t ex. Personligen håller jag på med musikinspelning och ganska tung ljudredigering samt komprimering och där är ju valet enkelt för mig, precis som att valet är ganska enkelt om man bara spelar. Men det finns en ocean däremellan där valet inte alltid är självklart.

Tycker som sagt att du inte nyanserar dig speciellt mycket i dina inlägg, varken gällande användningsområden eller produkter. Men du får såklart göra så om du vill. Tror dock att du når fram till fler (om det nu är det du vill?) om du justerar din approach lite.

Jag tycker inte det är så mycket att oja om. Processorn kostar ingenting i princip. Jag velar mellan denna och 6900K men det lutar åt att jag bygger två separata system, ett Ryzen och ett 6900K och säljer det som presterar sämst. Om det inte börjar poppa upp färdiga byggen ala Webhallen Config eller liknande, Men en del problem med moderkort och sådant gör att jag avvaktar till systemet mognat lite.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

kanske bättre yield på dem ?

sitter själv på en I7 3820 i socket 2011 och det blir en 1700 eller 1600x för mig när vega kommer, 4 kärnor känns så 2007 och inte säkert för framtida bruk.

inget i datorvärlden är framtidssäkert om man har hårda preferenser. Jag kan nog tänka så för jag sitter kvar på en gammal i5a men de flesta entusiaster är nog inte som mig höhö.
Mig spelar det mindre roll om den har en eller 100 kärnor bara den presterar :).
ska vänta lite på "vanliga" användar tester och se hur de olika varianterna klockar. blir det en 1700 så vill jag hamna 3.8-4ghz iallafall. test exemplar som skickas ut kan ju var handplockade så att bara 1800x kan garantera 4ghz medan de flesta 1700 kanske som bäst når 3.6ghz. det vet man inte riktigt än.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

inget i datorvärlden är framtidssäkert om man har hårda preferenser. Jag kan nog tänka så för jag sitter kvar på en gammal i5a men de flesta entusiaster är nog inte som mig höhö.
Mig spelar det mindre roll om den har en eller 100 kärnor bara den presterar :).
ska vänta lite på "vanliga" användar tester och se hur de olika varianterna klockar. blir det en 1700 så vill jag hamna 3.8-4ghz iallafall. test exemplar som skickas ut kan ju var handplockade så att bara 1800x kan garantera 4ghz medan de flesta 1700 kanske som bäst når 3.6ghz. det vet man inte riktigt än.

Det fanns ett test där de tog 10st konsument 1700 och överklockade dom. Alla klarade 3,8GHz och 8/10 eller något sådant klarade 4GHz. Har tyvärr inte länken, läste detta idag iallafall.

Permalänk
Medlem

Alla som är intresserade av virtualisering, Wendell från Level 1 Techs twitter för drygt 3 timmar sedan tillsammans med en bild som tyder på framsteg:

Skrivet av @tekwendell:

IOMMU maybe working!? But is it still crashy?! Video hopefully by this time tomorrow along with kernel patch file

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Självklart är i7-7700K en jättefin processor, tror inte heller någon har påstått att den inte är det. Dock finns det ju användningsområden där Ryzen eller E-serien är det bättre valet, och jag tycker inte att det är nisch-områden. Idag är det många som streamar, videoredigerar, ljudredigerar, bildredigerar på hyfsat tung nivå t ex. Personligen håller jag på med musikinspelning och ganska tung ljudredigering samt komprimering och där är ju valet enkelt för mig, precis som att valet är ganska enkelt om man bara spelar. Men det finns en ocean däremellan där valet inte alltid är självklart.

Tycker som sagt att du inte nyanserar dig speciellt mycket i dina inlägg, varken gällande användningsområden eller produkter. Men du får såklart göra så om du vill. Tror dock att du når fram till fler (om det nu är det du vill?) om du justerar din approach lite.

Behöver han inte. Yoshman är en av de intressantaste skribenterna här inne och har rätt i det mesta.

Ryzen är en uppskalad budgetprocessor som visserligen gör vissa saker bra, men som ändå inte är ett alternativ för majoriteten av användarna eftersom de inte använder datorn till någonting svårare än att surfa och spela spel. Det enda som händer med dessa är att Windows sprider ut sig på 16 trådar istället för 4 eller 8.

"Content Creation" är ointressant för de flesta, men inte här inne eftersom det är där som AMD kan vinna några segrar så därför fokuserar man på det. Hade AMD varit bra på avslöja NASAs månbilder som falska så hade en majoritet här blivit foliehattar och hävdat att AMD har ett klart övertag när det gäller att solla igenom falska och sanna konspirationsteorier och att Intel är ett ont företag som troligtvis styrs av Illuminati.

Att glorifiera ett företags produkter bara för att de är konkurrenter till ett stort fett företag som man ogillar är virtue signalling i dess nördigaste form. AMD är inte rebeller som kämpar mot ett ont imperium - bara brorsan till Intel som gör nästan allting lite sämre, lite mera oraffinerat och osofistikerat och har gjort det i decennier och därför får nöja sig med att inte tjäna lika mycket pengar och få en lika snygg fru som sin mera framgångsrika bror.

Låt oss lägga bort argumenten som bygger på varför AMD borde vara lika bra som Intel, och istället fokusera på hur AMD ska göra för att komma ikapp.

Permalänk
Medlem

@Adrenochrome: Jag köpte mitt nuvarande chassi från caseking.de

Fick det snabbt, och som du säger har de väldigt bra priser på ivvsa grejer. Och de har väldigt bra rykte.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Alla som är intresserade av virtualisering, Wendell från Level 1 Techs twitter för drygt 3 timmar sedan tillsammans med en bild som tyder på framsteg:

Skönt att se att inte alla använder sin Ryzen med Titan XP kort för att spela i 480p Ryzen kommer bli en grym plattform för desktop virtualisering om man får ordning på isoleringen av PCI enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag kunde inte låta bli utan jag var "tvungen" att prova huruvida man kan springa på en PCI-e flaskhals i 720p benchande. Provade först i 2560x1080 på högsta inställningar med full load på gtx1080, det slog fram och tillbaka inom felmarginal... Jaja tänkte ja, bäst och prova i 720p och low.
http://i621.photobucket.com/albums/tt297/Tellus82/PCIE_zpssgctc9zx.png

Det visade sig att under 200fps så var det inga större skillnader men så fort man kliver över detta så kommer det en ganska ansenlig skillnad krypande. Uppe vid 500fps så kommer det vara en rätt stor skillnad, det intressanta är såklart hur en PCI-E 3.0 x16 skulle stå sig vid 500fps+, även om PCI-e 3.0 är bra så har det ändå en gräns på bandbredd och det ligger på 15760MB/s vid x16 och 7880MB/s vid x8, alltså väldigt mycket mindre än minnesbandbredden för cpu och gpu var för sig, för 2.0 som jag kör så är det 8000MB/s vid x16 och 4000MB/s vid x8.
Vid normala FPS blir PCI-e bandbredd inte ett problem alls så benchar man i 1080p med lite marginal på gpu så kommer man i det längsta undvika att springa in i meningslösa begränsande faktorer som vid normal användning inte är begränsande. Hoppas att jag fått min poäng formulerad så bra det går, jag blir bara så trött när jag ser folk hänvisa till närmast fantasifullt höga fps resultat utan att någon ens funderar över hur rimliga testen i slutändan är för det man faktiskt försöker få fram.

Du skriver "Min", vilket jag tolkar som Minimal eller Minsta. Går det få fram 99th? Det skulle undvika tillfälliga "drops"; jag har inte benchmarkat på Windows på snart ett decennium och vet inte vilka verktyg som finns där idag.

EDIT:

Skrivet av Dockland:

Jag tycker inte det är så mycket att oja om. Processorn kostar ingenting i princip. Jag velar mellan denna och 6900K men det lutar åt att jag bygger två separata system, ett Ryzen och ett 6900K och säljer det som presterar sämst. Om det inte börjar poppa upp färdiga byggen ala Webhallen Config eller liknande, Men en del problem med moderkort och sådant gör att jag avvaktar till systemet mognat lite.

Har du råd så är ju 6900K en våtare dröm.

EDIT 2:

Skrivet av suzieq:

Alla som är intresserade av virtualisering, Wendell från Level 1 Techs twitter för drygt 3 timmar sedan tillsammans med en bild som tyder på framsteg:

Yess!!!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 1r1d1um:

Behöver han inte. Yoshman är en av de intressantaste skribenterna här inne och har rätt i det mesta.

Ryzen är en uppskalad budgetprocessor som visserligen gör vissa saker bra, men som ändå inte är ett alternativ för majoriteten av användarna eftersom de inte använder datorn till någonting svårare än att surfa och spela spel. Det enda som händer med dessa är att Windows sprider ut sig på 16 trådar istället för 4 eller 8.

"Content Creation" är ointressant för de flesta, men inte här inne eftersom det är där som AMD kan vinna några segrar så därför fokuserar man på det. Hade AMD varit bra på avslöja NASAs månbilder som falska så hade en majoritet här blivit foliehattar och hävdat att AMD har ett klart övertag när det gäller att solla igenom falska och sanna konspirationsteorier och att Intel är ett ont företag som troligtvis styrs av Illuminati.

Att glorifiera ett företags produkter bara för att de är konkurrenter till ett stort fett företag som man ogillar är virtue signalling i dess nördigaste form. AMD är inte rebeller som kämpar mot ett ont imperium - bara brorsan till Intel som gör nästan allting lite sämre, lite mera oraffinerat och osofistikerat och har gjort det i decennier och därför får nöja sig med att inte tjäna lika mycket pengar och få en lika snygg fru som sin mera framgångsrika bror.

Låt oss lägga bort argumenten som bygger på varför AMD borde vara lika bra som Intel, och istället fokusera på hur AMD ska göra för att komma ikapp.

"Ryzen är en uppskalad budgetprocessor som visserligen gör vissa saker bra, men som ändå inte är ett alternativ för majoriteten av användarna eftersom de inte använder datorn till någonting svårare än att surfa och spela spel. Det enda som händer med dessa är att Windows sprider ut sig på 16 trådar istället för 4 eller 8."

Slutade läsa där, hade Yoshman uttryckt sig på det sättet, hade jag inte läst vad han skriver heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Du skriver "Min", vilket jag tolkar som Minimal eller Minsta. Går det få fram 99th? Det skulle undvika tillfälliga "drops"; jag har inte benchmarkat på Windows på snart ett decennium och vet inte vilka verktyg som finns där idag.

EDIT:
Har du råd så är ju 6900K en våtare dröm.

EDIT 2:
Yess!!!

Jo, det är inga pengar att snacka om, den håller väl i fyra/fem år. Då köper jag den nu, så skyller jag på dig sedan

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Förstår inte heller varför en diskussion om Intel förs i en Ryzen tråd, stundtals vore det bra om trådarna kunde brytas ut, det skall ständigt relativiseras kring 7700K osv, och försvaras och skyddas samt nedvärderas. Vore härligt med en Ryzen Owners Club, så kan alla övriga diskutera hur förträffligt bra Intel är i en dedikerad tråd.

Faktum är att AMD med Ryzen har gjort mer för konsumenterna i ett släpp än vad Intel har gjort senaste 4-5 åren, dom har uppenbarligen hållit tillbaks och samtidigt utnyttjad sitt övertag maximalt med överpriser för produkterna samt minutiös indelning av i5, i7, i3, K, ej K, osv.

Ryzen 1700 för 3699 kr drar jämnt med 6900K för 10 000 kr, och stundtals är Ryzen snabbare än 6950X, en CPU som kostar 18 500 kr, verkligen, detta är på riktigt.

Den är 5-10% långsammare i somliga speltitlar i 1080P, OBS! somliga, ej samtliga, och i 1080P (som LinusTechTips sade i WAN Show, vem köper en dyr CPU och GPU och spelar i 1080, ingen) dessutom, vilket är irrelevant för dom flesta entusiaster. I 1080P är dessutom inte 5-10% lägre FPS ett problem, enda möjligheten är om användaren sitter på en 240Hz skärm eller ett riktigt billigt grafikkort, återigen, då har antagligen inte heller användaren en dyr CPU såsom i7, Ryzen eller E-serien. Går man upp till 1440P och 4K är skillnaden mindre.

I gengäld för 5-10% i en del spel endast dagar efter release, så får användaren 8 kärnor 16 trådar vilket kommer hålla bra mycket längre än 4 kärnor med 8 trådar, mycket kraftigare prestanda i princip allting som har med produktivitet att göra, samt fler trådar att nyttja för spel som faktiskt utnyttjar det.

Om veckor / månader efter optimeringar i BIOS, från AMD, och från MS mfl. så kommer Ryzen antagligen vara snabbare än den är idag, och då är det givet.

Jim Keller är gud och har precis räddat AMD i elfte timmen.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Att glorifiera ett företags produkter bara för att de är konkurrenter till ett stort fett företag som man ogillar är virtue signalling i dess nördigaste form. AMD är inte rebeller som kämpar mot ett ont imperium - bara brorsan till Intel som gör nästan allting lite sämre, lite mera oraffinerat och osofistikerat och har gjort det i decennier och därför får nöja sig med att inte tjäna lika mycket pengar och få en lika snygg fru som sin mera framgångsrika bror.

Låt oss lägga bort argumenten som bygger på varför AMD borde vara lika bra som Intel, och istället fokusera på hur AMD ska göra för att komma ikapp.

Allt som AMD gör är gott som alltid lite sämre, lite mera oraffinerat och osofistikerat, i flera decienner dessutom? Okej.

Gällande brorsan, lite svårt för lillebrorsan att visa vad han verkligen kan göra, på betydligt mindre resurser och åskådare, när han många av gångerna blir ofta avvisad eller nonchalerad och folk (kvinnor?) per automatik riktar sina blickar/väljer storebrorsan. Eftersom han är storebrosan.

Skrivet av Ratatosk:

"Ryzen är en uppskalad budgetprocessor som visserligen gör vissa saker bra, men som ändå inte är ett alternativ för majoriteten av användarna eftersom de inte använder datorn till någonting svårare än att surfa och spela spel. Det enda som händer med dessa är att Windows sprider ut sig på 16 trådar istället för 4 eller 8."

Slutade läsa där, hade Yoshman uttryckt sig på det sättet, hade jag inte läst vad han skriver heller.

Skönt, då var jag inte ensam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Behöver han inte. Yoshman är en av de intressantaste skribenterna här inne och har rätt i det mesta.

Ryzen är en uppskalad budgetprocessor som visserligen gör vissa saker bra, men som ändå inte är ett alternativ för majoriteten av användarna eftersom de inte använder datorn till någonting svårare än att surfa och spela spel. Det enda som händer med dessa är att Windows sprider ut sig på 16 trådar istället för 4 eller 8.

"Content Creation" är ointressant för de flesta, men inte här inne eftersom det är där som AMD kan vinna några segrar så därför fokuserar man på det. Hade AMD varit bra på avslöja NASAs månbilder som falska så hade en majoritet här blivit foliehattar och hävdat att AMD har ett klart övertag när det gäller att solla igenom falska och sanna konspirationsteorier och att Intel är ett ont företag som troligtvis styrs av Illuminati.

Att glorifiera ett företags produkter bara för att de är konkurrenter till ett stort fett företag som man ogillar är virtue signalling i dess nördigaste form. AMD är inte rebeller som kämpar mot ett ont imperium - bara brorsan till Intel som gör nästan allting lite sämre, lite mera oraffinerat och osofistikerat och har gjort det i decennier och därför får nöja sig med att inte tjäna lika mycket pengar och få en lika snygg fru som sin mera framgångsrika bror.

Låt oss lägga bort argumenten som bygger på varför AMD borde vara lika bra som Intel, och istället fokusera på hur AMD ska göra för att komma ikapp.

Nu är det så så att AMD har kört kraftigt på att marknadsföra Ryzen till folk som vill streama, folk som håller på med "Content Creation" etc, så det är inte fel att anta att den kollektiva marknaden av dessa är nog stor för att hålla AMD igång ett tag finansiellt (AMD måste ju tycka det med sin marknadsföring). Och i just dessa scenarion är där Ryzen kommer att prestera bäst, AMD valde att marknadsföra CPU'n som entusiast/video encoder etc för en billigare peng, och det finns inget fel med det heller. Att säga att alla "Average Joe" inte har någon användning av Ryzen för tillfället är 50/50, AMD vill ändra marknaden på sikt (till mer kärnor/billigare peng), om de bara ville sikta in sig på samma "Average Joe" marknad som Intel's low end modeller hade de släppt en APU med ett enkelt CXX och en liten GPU på sidan.

Basically, AMD har siktat in sig på en stor kollektiv marknad där Intel inte har något svar. Naples kommer kanske visa vart skåpet ska stå i en marknad där Intel inte heller har något alternativ, men det får vi vänta och se på. (nerskalad Naples som HEDT i framtiden?)

Både @Yoshman och @Enigma låter ganska hostila i diskussionerna de har här, men dom menar nog bara väl, de flesta i den här tråden är ju trots allt techälskare

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det finns ju Xeon för under 2500 Kr, med 6 kärnor, så med lite tur så kan det komma en motsvarighet till dessa.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Nice, hoppas den är på runt 4GHz. Då snackar vi monster

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dockland:

Nice, hoppas den är på runt 4GHz. Då snackar vi monster

Blir nog lägre än så, det är en server, så det gäller att spara effekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/KSWcOcHQWDc
En ny video angående sleep state clock bug med ryzen, precis som vi trodde tidigare så går tiden långsammare efter sleep läge.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Alla som är intresserade av virtualisering, Wendell från Level 1 Techs twitter för drygt 3 timmar sedan tillsammans med en bild som tyder på framsteg:

4.11 commits

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blir nog lägre än så, det är en server, så det gäller att spara effekt.

Ja, såklart, det var med glimten i ögat. Jag tänkte skriva ...och kostar under 10000:-
Tippar på 2,2GHz och redan då en winner om den visar sig kunna vara pålitlig

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nice, hoppas den är på runt 4GHz. Då snackar vi monster

Har hört att den ska vara på 1.4 GHz baseclock för 32 kärniga modellen. Men samtidigt var det WCCFTech som rapporterade det så ta det med stor skopa salt.

Det närmsta Intel har är 2.4 GHz basfrekvens på Broadwell-EX processorerna, men samtidigt är det 24 kärnor istället för 32.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

https://youtu.be/KSWcOcHQWDc
En ny video angående sleep state clock bug med ryzen, precis som vi trodde tidigare så går tiden långsammare efter sleep läge.

Hade det förr på en gammal dator. Nice om man spelade CS, kunde springa/skjuta snabbare än alla andra utan att fuska