Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Skall man tro på dubbla prestandan för Naples mot Xeon?

http://www.pcgamer.com/amds-shows-off-how-crazily-zen-can-sca...

"Running a seismic analysis workload that involves computationally intensive 3D wave equations, which taxes the entire system—cores, memory, and IO—Naples basically destroyed Intel's Xeon server. "

Om Naples kan erbjuda hög prestanda till lägre pris tror jag många företag kommer bli intresserade. Ja, det finns flera andra faktorer som spelar väldigt stor roll. Men t.ex. Google har mycket pengar och gillar att experimentera. Kanske sätter de upp en liten testfarm och om den slår väl ut kanske de utökar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst, men ser inte hur STL och RVALUE-referenses har någon som helst relevant påverkan ovan.

Enda jag säger här är att med tracing GC kan man använda datastrukturer över flera kärnor på ett sätt som minskar och för läsare helt undviker explicita lås och liknande. Det är en fördelen för att skala över CPU-kärnor både på Zen och Core, men då core-to-core kommunikation är dyrare för Zen är det en extra stor fördel för Zen att kunna använda "wait/lock-free" algoritmer i lägen där trådar måste dela data.

Jag skulle snarare säga att det handlar om marknadsföring från mjukvaruföretag som vill sälja programvara. C++ kodare är inte lönsamma kunder för de som utvecklar mjukvara till programmerare. Det troliga är att ett specifikt språks GC är skriven i C++ och vill man kan man som C++ programmerare skriva sin egen logik kring trådhanteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst, men ser inte hur STL och RVALUE-referenses har någon som helst relevant påverkan ovan.

Enda jag säger här är att med tracing GC kan man använda datastrukturer över flera kärnor på ett sätt som minskar och för läsare helt undviker explicita lås och liknande. Det är en fördelen för att skala över CPU-kärnor både på Zen och Core, men då core-to-core kommunikation är dyrare för Zen är det en extra stor fördel för Zen att kunna använda "wait/lock-free" algoritmer i lägen där trådar måste dela data.

Försöker inte vara ohövligt, men vill inte heller linda in något då det tenderar bli ännu värre (framförallt långt fler missförstånd).

Men finns överhuvudtaget inget i det du visar ovan som antyder något annat än att programmet i fråga faktiskt inte är speciellt CPU-bundet. Om det aktivt låst sig på fyra CPU-trådar matchade en tråd per fysisk kärna och inte utnyttjar dessa CPU-trådar fullt ut (vilket är fallet här) så är det ju det ett hyfsat optimal val när du har en CPU med SMT. Det enda som potentiell skulle kunna vara ännu bättre vore att låsa allt jobb till två CPU-trådar på olika kärnor, det skulle öka cache-lokaliteten.

För övrigt. Om det är programmet som explicit låst sig till en delmängd trådar så säger det ingenting om huruvida Windows är fel eller ej. Det är inte heller något som påverkas av cache-topologin för ett sådant val är det sannolikare att programmet gör baserat på CPU-tråd-topologin (som är korrekt).

Vidare, om programmet låst sig till specifika CPU-trådar ska du kunna se det i "Details" för dina processer i "Taskmanager" under "Set affinity" alternativet. Är det så att denna benchmark själv låser sig till de trådarna? Testa att explicit låsa programmet till CPU-tråd 1 och 3, du kan mycket väl få ett bättre resultat då.

Edit: om jag lastar min dator med 6 program som är helt oberoende av varandra där tillsammans konsumerar motsvarande kraft av 2-3 CPU-kärnor ser jag exakt samma mönster, Windows väljer att primärt köra dessa på kärna 1,3,5,7 på ett system med fyra kärnor med SMT. Ingen av mina program har affinititet till en specifik CPU-kärna, utan är helt upp till Windows.

Så endera har min dator samma bug, eller så begriper jag inte alls vad du anser problemet består i.

Nej du förstår nog inte alls, på Intel funkar schedulern prima, vilket är visat om och om igen, likaså all mjukvara som haft många år på sig att patchas, ryzen är det vi säger har problemen, men du ville inte hålla med om att det finns fall där fysiska kärnor föredras för att sedan göra en kovändning deluxe. har det slagit helt slint?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Nej du förstår nog inte alls, på Intel funkar schedulern prima, vilket är visat om och om igen, likaså all mjukvara som haft många år på sig att patchas, ryzen är det vi säger har problemen, men du ville inte hålla med om att det finns fall där fysiska kärnor föredras för att sedan göra en kovändning deluxe. har det slagit helt slint?

Vad anser du Windows gör för fel fallet du postar?

Har hela tiden sagt: policyn är att först lägga ut jobbet på ena tråden på varje fysisk kärna för att sedan fylla på alla trådar. Så peka gärna ut vari kovändningen ligger.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Något som jag upptäckt är att det går betydligt snabbare, både i siffror och oberoende tid att utföra saker i Linux jämfört med Windows. Ofta är det mellan 1,5 till 2 ggr snabbare. Samt att det krävs betydligt mer i Linux innan datorn börjar bli trög. Det kanske inte bara är fysisk prestanda man ska stirra sig blind på.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hjälpsam

@suzieq: Hoppsan! fel länk, här är den rikitga.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3624302

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Snabb fråga till er kunniga.

Jag ska köra #1 GPU och överklocka CPU'n. Då duger B350 eller hur? Finns ingen anledning att köpa X370 eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Något som jag upptäckt är att det går betydligt snabbare, både i siffror och oberoende tid att utföra saker i Linux jämfört med Windows. Ofta är det mellan 1,5 till 2 ggr snabbare. Samt att det krävs betydligt mer i Linux innan datorn börjar bli trög. Det kanske inte bara är fysisk prestanda man ska stirra sig blind på.

Det är svårt att besvara din fråga när du inte angett under vilka omständigheter det gäller. Är det speciellt för Ryzen eller är en mer generell fråga som kanske passar mer i en annan tråd?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sAAb:

Det är svårt att besvara din fråga när du inte angett under vilka omständigheter det gäller. Är det speciellt för Ryzen eller är en mer generell fråga som kanske passar mer i en annan tråd?

Jag tror inte det var en fråga utan snarare lite allmänt skryt om Linux

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jag ska köra #1 GPU och överklocka CPU'n. Då duger B350 eller hur? Finns ingen anledning att köpa X370 eller?

Jag hoppas på liknande. Jag har enbart en GPU och vill gärna överklocka processorn litegrann samt ha mATX moderkort för att få ett mindre chassi. Men, de moderkorten som är mATX idag ser inte ut att ha så bra strömförsörjning så jag hoppas det kommer mATX kort med X370 eller andra B350 med bättre VRM-kylning och fler faser.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...
Angående MT programmering. Alla designer gör avvägningar och kompromisser. Är fortfarande inte helt på det klara vilken marknad AMD primärt tänkt sig med Zen, i Intels fall är det uppenbart att man primärt bygger en CPU-kärna för skrivbordet som man sedan skalat upp till servers och ner till mobila enheter (gick ju sådär på sista delen, ARM är föga oväntat bättre då det är primärt fokus för dem men fungerar för Intel på bärbara datorer och upp).

En gissning är att AMD har försökt skapa en arkitektur som lättare skalar över fler kärnor för att fylla ett hål i servermarknaden där Intel inte har uppfyllt (till priser/prestanda Intel inta har uppnått), Ryzen är en mindre variant optimerad för en massa olika marknader som AMD har nämnt i alla sina presentationer (var av gaming+stream, video encoding och en jäkla massa andra områden), skälet till att jag tror Zen är huvudsakligen designat för datacenter/stora servrar är att kärnorna är svagare än typiska Intel desktop kärnor. Skälet till att använda CCX kluster och "infinity fabric" för att snurra ihop CCX / CPU blir då mycket mer logiskt än att bara ha CCX för att det lät skoj.

Citat:

De kompromisser AMD gjort i Zens cache-system gynnar problem som är "embarrassingly parallel", men hur relevanta är dessa problem på skrivbordet? Kan få spel att fungera lite bättre än idag, med största sannolikhet ja. Men men ännu större sannolikhet kommer det vara en minimal skillnad då problemet inte är något nytt. PS4/XBO har exakt samma design och det ses som ett problem av spelutvecklare, C2Q har samma problem men inget gjordes åt det för det gick inte.

Det fundamentala problemet är att saker som måste synkronisera mellan CPU-kärnor är helt beroende på tiden det tar att koordinera ägande och innehåll i en viss minnescell (den där låset ligger). Men två CCX där RAM är LLC och de sitter ihop via en, från CPU-kärnan sett, extern buss kommer se höga kostnader här.

Jag trodde att CXX<->CXX inte gick via RAM utan egna datalinjer? Måste först kolla upp vars jag hörde detta.

Citat:

Vidare pekar ju Hardware.fr att latens mot RAM är högre i Ryzen jämfört med de flesta andra designer vid en given uppsättning minnes-timings. Det stämmer även med de resultat som uppmäts i AIDA64 samt de som mätningar som Legit Reviews gjort.

Jag trodde att AIDA64 inte gav rätt resultat enligt massa olika källor?

Citat:

Valen man gjort i Zen gynnar då saker som behöver mycket L3$ bandbredd. 2x 8 MB cache ger ju dubbel aggregerad bandbredd. Intel har viss skalning av bandbredd i sin ringdesign, teoretiskt ökar den perfekt med antal kärnor men tänker man på hur det rent praktiskt är implementerat så inser man rätt snabbt varför skalningar inte alls är linjär. Det är nog en orsak till varför man har flera ringar över tio kärnor.

Och det här är vars CXX över "infinity fabric" blir mer logiskt för storskaliga server CPU'er.

Citat:

Men valen man gjort i Zen missgynnar latens för att hålla saker koherenta. Däremot är cache-latensen för ren läsning riktigt bra (bättre än E-serien, men där är också L3$ latens väsentligt högre än S-serien). Legit Reviews visar det rätt bra, Zen fungerar precis lika bra som Intel när L1$ tar hand om det hela. Vid L2$ och L3$ har Zen faktiskt en fördel i latens om det är ett trivialt accessmönster (prefetch ligger uppenbarligen lite tidigare i pipeline för Zen). Vid slumpmässig läsning hamnar man efter för L2$ men fortfarande före vid L3$ (upp till 8 MB som är storleken för varje CCX).

Så gissningen tidigare i tråden om att ett CXX är snabbare än 4 traditionella Intel kärnor + en ring bus för det mesta stämmer antar jag?

Citat:

D.v.s för MT program där kärnor inte kommunicerar med varandra så har Zen en bättre cache-design än Core i de flesta fall. Intel har några fördelar som att om alla kärnor ofta läser samma data måste Zen duplicera informationen per CCX medan Core bara behöver en kopia i L3$ och det är lägre latens mot RAM då det inte finns någon annan CCX som också tas med i ekvationen vid RAM-access.

Tror du menar kärnor mellan CXX givet vad du sade precis tidigare

Citat:

De flesta på SweClockers är ändå främst intresserad av skrivbordsprogram i allmänhet och spel i synnerhet. I det läget blir kostnaden för att hålla data koherent mellan kärnor det som seglar upp + att fokus flyttas från de ofta flyttalsintensiva program som det ofta handlar om när det är trivialt att parallellisera till heltalsintensiva program.

Än en gång, gissar att du menar mellan CXX (och håller med i sådana fall).

Citat:

När det kommer till att hålla data koherent mellan flera kärnor är en icke-inkluderande cache policy ett minus, att ha två CCX som i praktiken kommunicerar med latens av RAM (vilket är vad hardware.fr hävdar blir fallet och man hävdar även att man frågat AMD om man förstått rätt) så har man rejäl uppförsbacke. Framförallt när "den andra sidan" har en design där L3$ täcker alla kärnor och är inkluderande vilket betyder att L3$ även kan utnyttjas som snoop-filter (vilket också görs i praktiken).

Tycker fortfarande att jag kom ihåg någon som sade att det inte var lika dåligt som RAM latens och hastighet...

Citat:

Det är en ocean i latensskillnad mellan två Core kärnor och två Zen-kärnor som måste synkronisera något. Det gäller till viss del även två kärnor i samma CCX eftersom man vid miss i lokala cachen inte vet om den andra CCX:en har cellen cachad eller om det ska tas från RAM.

Detta låter som ett jätteroligt område att benchmarka! Vet ej om det finns några program som är skapade för att testa detta dock.

Citat:

Kommer naturligtvis ner till vilket användarfall som är viktigast. Finns VÄLDIGT många fler program i det senare fallet där kärnor måste synkronisera data. Ovanpå det så är det just fallen som är triviala att parallellisera som är toppkandidater för att köras med GPGPU. @sAAb postade t.ex. detta, ingen som reagerar på de två överlägset snabbaste fallen? CUDA kanske ringer en klocka och kommentaren i artikeln som länkas är rätt talande

"Otherwise, for the most part, Blender and Premiere are happening on the GPU – though other workloads like compiles, should you work with them, would benefit from CPU acceleration."

D.v.s. har man en GPU kvittar ju CPU-delen för just det som testas här då allt går betydligt snabbare GPU-accelererat (d.v.s. lika snabbat på i7-7700K som Ryzen/E-serien till lägre pris och högre prestanda i de 99 % man INTE spenderar i final-render). Vidare är inte ens hans kommentera kring kompilering korrekt, det stämmer för "rebuilt all" men normalt gör man tiotals, kanske hundratals, inkrementella byggen per totalt ombygge. De inkrementella byggena beror till 100 % av enkeltrådprestanda.

Nu får vi inte glömma saker som att bygga BVH träd och annat potentiellt arbete som kan ske före och efter renderingen i sig själv, BHV generering används i stort alla utomhus renderingsscener av skogar som exempel, efter sådant är klart kan man mata på i GPGPU. Så att säga kärnor är irrelevant här är också fel.

Citat:

Här tänkte lite på de kommenterar i denna tråd som hävdar hur irrelevant enkeltrådprestanda är idag under två senaste veckorna, sitter och putsar på andra personers kod och unit-tester vilket betyder massor med koda-kompilera-köra_tester. Då det är C++ med en hyfsad andel templates tar en inkrementell kompilering ~10 sekunder, otroligt irriterande tidsspann då det är för kort för att göra något annat men ändå långt nog att absolut märkas. Enda som sänker denna tid är högre enkeltrådprestanda för heltal!

Det är självklart att enkeltrådsprestanda är relevant, och lika mycket har sagts i denna tråd om att den också är viktig. C++ är ju känt att vara extremt sakta i att kompilera jämtemot andra språk (för små ändringar i vissa filer mm ), så det finns inga konstigheter där med att vilja köra en maskin som är snabb på enkeltrådat där, men det är också extremområde på andra sidan av det extremt parallella och inte heller ett vanligt scenario

Citat:

Har aldrig sagt att Naples är inte bra på något. Den kommer vara ruggigt vass på saker som är rent CPU-bundna, främst skalära flyttal, där problemet behöver LÄSA väldigt stora mängder data och det hela är "embarrassingly parallel". Vi vet ännu inte om det finns något likt DDIO (en teknik som minskar trycket på RAM och minskar latens enormt på access till data som kommer via DMA, detta nästan dubblade prestanda för I/O-bundna laster när det introducerades), vi vet inte var nivån för RAS ligger (d.v.s går man upp mot E5 eller E7).

Det finns fler användningsområden än en monolitiskt "embarrassingly parallel" program som skalar över massa kärnor, i vissa fall måste man köra extremt många små program/requests/forks som är enskilda från varandra, detta skalar också bra utan att bete sig "embarrassingly parallel". Helt enkelt ganska många områden där t.ex. en xeon phi inte funkar pga för olik design mot en vanlig server CPU.

Citat:

Däremot vet vi redan att Naples kommer ligga efter på de flesta HPC-laster (de är storkonsumenter av SIMD) och då ingen tråd någonsin kan se mer än 8 MB + 512 kB cache kommer den hamna på efterkälken i laster där "working-set" är större än så. Finns 4/6-kärniga Xeon E5 med 10/15 MB L3$ just för att det finns problem som aktivt jobbar på relativt stora "working-sets", i extremfallet kan ju en kärna använda hela 50 MB L3$ i en E5 2699.

Detta är iofs ett problem, men vi har ju inte sett någon info om att det specifika scenariot är det som Naples ska gå till då det redan finns en stark Intel marknad för just detta (och vad minnet säger mig är de Xeon processorerna inte allt för dyra heller).

Citat:

Men lär ändå bli en succé för AMD och ett problem för Intel. Intel sitter i detta fall på 99 % av marknaden, så oavsett hur liten del av marknaden AMD är bästa val för betyder det en minskning för Intel.

Instämmer till fullo

Citat:

Döp om tråden till "AMD Zens gloriferingstråd", då kommer antagligen aldrig posta mer. Nu är det trots allt så att det finns intressanta saker som diskuteras här och hoppas det finns intresse av att både se uppsidor OCH nedsidor av saker.
Tänker för övrigt inte heller skriva ett enda inlägg i en eventuell "Intel Broadwell-E är bäst" tråd heller, för borde framgå att jag må anse att 8-kärnors Ryzen är en nischprodukt men Broadwell-E är en nischprodukt av en nisch p.g.a. av sin prislapp (och när jag ändå är på basha-intel stråk, ser minimal poäng med Optane-diskarna då fördelen är latens men PCIe pajar ju alla latensfördelar, ser en poäng med 3DXpoint när den används som RAM).

Ja alla har ju rätt till sin egen åsikt, vi får försöka samsas som vuxna (?)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Naxos:

Skrivet av UnkeN:

Jag hoppas på liknande. Jag har enbart en GPU och vill gärna överklocka processorn litegrann samt ha mATX moderkort för att få ett mindre chassi. Men, de moderkorten som är mATX idag ser inte ut att ha så bra strömförsörjning så jag hoppas det kommer mATX kort med X370 eller andra B350 med bättre VRM-kylning och fler faser.

Mvh, Jakob

Ett svar som i alla fall har med er fråga att göra är att det är svårt att pressa upp Ryzen till mer än 4.0 GHz.
Räkna med mer 100mV-150m bara för att går från 3.9 till 4.0 MHz, därefter sticker kraven på spänning exponentiellt.
Upp till 3,9 GHz är det lättare, tänker inte klocka själv, men jag skulle stanna vid 3.9.

edit AMD rekommenderar inte mer än 1.35V annat än under korta perioder, de anser också att 1.45V är max under korta tester.
http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=auto&tl=en&u=...

@Jocke86 Produktionen blir bara bättre och bättre så klockpotentialen kommer öka, men det tar tid Det är en enorm övergång AMD gjort med en ny mikroarkitektur på en ny tillverkningsprocess. En av dom svåraste ting att bemästra, och därav tom Intel är rädda för att göra det varav man körde tick-tock modellen.

Jag tycker 1700 känns rätt imponerande oc mässigt redan nu med tanke på priset. Kul att AMD återinför 'entusiast-rabatten'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ett svar som i alla fall har med er fråga att göra är att det är svårt att pressa upp Ryzen till mer än 4.0 GHz.
Räkna med mer 100mV-150m bara för att går från 3.9 till 4.0 MHz, därefter sticker kraven på spänning exponentiellt.
Upp till 3,9 GHz är det lättare, tänker inte klocka själv, men jag skulle stanna vid 3.9.

Silicon lottery bro.. nä men alltså det handlar nog om att dessa först födda batcher är genrellt "sämre" på att klocka och drar nog mer.. trots det så anser jag inte att ryzen klockar särskilt dåligt och drar ej särskilt mkt ..

Jag väntar nog några månader tills det att jag ser att tillverkning har mognat och att 4.5ghz börjar bli standard

En annan viktig poäng som kan vara värt att tänka på är att skalningen vid högre mhz är skyhög.

Hoppas att cpuerna med 4c och 6c kommer upp till 4.5ghz

Då kommer intel att börja svettas oerhört mycket skulle jag tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Körde på 4.1 ghz stabilt jag. 3 timmar cs go session utan crash

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SectionX2:

Körde på 4.1 ghz stabilt jag. 3 timmar cs go session utan crash

Ja det går för en del, men lätt är det väl inte?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Ja det går för en del, men lätt är det väl inte?

En 1800X från Silicon Lottery:
https://siliconlottery.com/collections/all/products/1800x41g

Enligt dom är det de 20% bästa som klarar 4.1Ghz.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Funderar allt mer på Ryzen 1700 jämfört med 1800X, bl.a. tack vare

http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2827-amd-r7-1700-review-...

Här är en tydlig fördel för Ryzen jämfört med alternativen.
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/1700/r7-1700-premiere.png

AMD Ryzen 1700 är drygt fem gånger snabbare i vissa fall än Intel Core i7-7700.

De skriver
vilket låter rimligt för mig.

EDIT: Kolla hans minnesfrekvenser, 2933 MHz.

Till att börja med tycker jag att det är intressant att lyckas producera en hel artikel utan att nämna vilket grafikkort det handlar om, men låt oss anta att det är tillräckligt bra för att "eliminera risken för en GPU-flaskhals", sålunda 1080 eller titan xp: Det är ingen annan som funderar på vad som skulle hända med en Naples i det testet istället? Om ett Titan är 3 ggr så snabbt, hur står det sig då i konkurrensen om vi istället för 8 kärnor, kan använda 4 gånger så många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Till att börja med tycker jag att det är intressant att lyckas producera en hel artikel utan att nämna vilket grafikkort det handlar om, men låt oss anta att det är tillräckligt bra för att "eliminera risken för en GPU-flaskhals", sålunda 1080 eller titan xp: Det är ingen annan som funderar på vad som skulle hända med en Naples i det testet istället? Om ett Titan är 3 ggr så snabbt, hur står det sig då i konkurrensen om vi istället för 8 kärnor, kan använda 4 gånger så många?

Det här var något intressant dom plockat fram:

Citat:

Note that AMD’s own marketing materials from the Polaris launch indicate ~95% of PC gamers, by their marketed numbers, are on 1080p or below for resolution.

Sen klagar folk på 1080p-tester för nu är det ju jättevanligt med 1440p och 4k och det är det som gäller

Sen en liten text från AMD också, från en Youtube-video:

https://www.youtube.com/watch?v=IKGJshXgOwU&t=282s

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Sen klagar folk på 1080p-tester för nu är det ju jättevanligt med 1440p och 4k och det är det som gäller
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/1700/amd-radeon-1080p-owners.jpg

Ja du, om man kollar på Steam så ser man också att 45% av alla har 1GB grafikminne eller mindre. Det som är intressant är vad den köpstarka gruppen entusiast-gamers har, inte vad alla som reggat ett konto. Det går inte att dra några slutsatser av den offentliga statistiken på Steam.

Permalänk
Medlem

@Buio: det är inte alla som reggat ett konto. Det är personer som aktivt spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ja du, om man kollar på Steam så ser man också att 45% av alla har 1GB grafikminne eller mindre. Det som är intressant är vad den köpstarka gruppen entusiast-gamers har, inte vad alla som reggat ett konto. Det går inte att dra några slutsatser av den offentliga statistiken på Steam.

Det gick från viktiga 95% när det passade AMD till att "bara" bli en av tre välanvända upplösningar inom ett år. Inte illa.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det här var något intressant dom plockat fram:
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/1700/amd-radeon-1080p-owners.jpg

Sen en liten text från AMD också, från en Youtube-video:
https://s10.postimg.org/56cgy20vt/amd.png
https://www.youtube.com/watch?v=IKGJshXgOwU&t=282s

Det är ju intressant att se att AMD säger att man ska stänga av prestanda höjande funktioner for Intel plattformen. Who's really the bad guy here?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är ju intressant att se att AMD säger att man ska stänga av prestanda höjande funktioner for Intel plattformen. Who's really the bad guy here?

Haha.. internet hade brunnit om det var ombytta roller.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Buio: det är inte alla som reggat ett konto. Det är personer som aktivt spelar.

Det är bara kolla på statistiken så ser du. Det spelar ändå inte så stor roll. Vad jag menar är att gruppen som köper en Ryzen CPU har en rejält större andel personer med >1080p än om man räknar alla som den bilden jag kommenterade gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Fast menar du "All core turbo" (Multi-Core Enhancement) funktionen som en del moderkort har så är det en ren överklockning av intel plattformarna, inte speciellt konstigt att be recensenter kolla att den är avstängd. Det är en funktion som tillåter den normalt enkärniga maxboosten bli satt på alla kärnorna. Om en cpu normalt boostar till 4.5GHz på en kärna och 4.2 på alla så med denna funktion låter man alla kärnor gå upp till 4.5GHz, alltså ren överklockning, denna funktion är aktiv per default på en del moderkort men långt ifrån alla kort har ens funktionen tillgänglig, det är inte en av intel satt standard på någon plattform, det sägs att en del har redan blivit påkomna med att använda detta i speltester. Det skulle vara precis lika dumt om man lät AMD plattformen göra likadant och jämförde med en helt stock intel.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast menar du "All core turbo" funktionen som en del moderkort har så är det en ren överklockning av intel plattformarna, inte speciellt konstigt att be recensenter kolla att den är avstängd. Det är en funktion som tillåter den normalt enkärniga maxboosten bli satt på alla kärnorna. Om en cpu normalt boostar till 4.5GHz på en kärna och 4.2 på alla så med denna funktion låter man alla kärnor gå upp till 4.5GHz, alltså ren överklockning, denna funktion är aktiv per default på en del moderkort men långt ifrån alla kort har ens funktionen tillgänglig, det är inte en av intel satt standard på någon plattform, det sägs att en del har redan blivit påkomna med att använda detta i speltester. Det skulle vara precis lika dumt om man lät AMD plattformen göra likadant och jämförde med en helt stock intel.

Jag ser det inte så. Om AMD plattformen inte har samma möjlighet så betyder det inte att man skall stänga av den funktionen på en Intel plattform. Om det är en funktion som normalt används på de moderkort som har funktionen så ser jag det som en standar funktion.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag ser det inte så. Om AMD plattformen inte har samma möjlighet så betyder det inte att man skall stänga av den funktionen på en Intel plattform.

Ehhhh, så du tycker det är ok at jämföra en helt stock 1800x mot valfri överklockad intel? Ska man jämföra överklockat mot någonting så lär det väl för faen vara just överklockat... OC mot OC och stock mot stock, allt annat är ren och skär idioti när det kommer till hårdvarubenchande. PS AMD har funktionen men den används icke per default...

Edit, såg din edit nu, nej det är under inga omständigheter en standardfunktion, att påstå annat är bara ren och skär lögn. Om det vore en standard satt av intel själva så vore det standard och inte överklockning. Nu är det en funktion som vissa moderkorttillverkare "satt dit i efterhand" och är per definition överklockning av processorn.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Har för mig att Sweclockers stängde av den, eftersom de anser den vara överklockning.
De som vunnit på silikonlotteriet kan dra väldig nytta av den, de som inte har det tjänar just ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har för mig att Sweclockers stängde av den, eftersom de anser den vara överklockning.

Japp, frågade dom rakt ut och dom sa i mycket raka svar att dom körde utan denna funktion

Visa signatur