Permalänk
Medlem

16-17år på Sweclockers.

Ville posta i övrigt forumet men hade inte tillträde?

Anyway, livet bara fladdrar förbi ju äldre man blir. Såg av en händelse att jag registrerade mig på forumet 2001 men minns att jag gjorde det långt efter jag började läsa nyheterna på sweclockers och forumet för att göra min första post.

Herregud vad tiden går. När jag började följa SWEC var jag redan fast på HARDocp sedan länge som var ledaren på den tiden.

Vill bara tacka för allt ni gjort för OC scenen genom åren.

Delar med mig av lite historia:
Första dator kontakten var med en apple dator 1989? spelade loadrunner och prince of persia mins jag.
Började med PC genom att fippla i dos på pappas 386 laptop.
Commadore 64 med kassetbandspelar "strippoker" hos grannen.

Byggde mitt första BNC token ring nätverk i början på 90-talet långt innan internet som sedan gick över till ipx så småningom för diablo mm. minns hur jobbigt det var att få till ett lan med t-kopplingar och terminatorer
Skaffade första cd konsollen som kom till europa amiga cd 32 !!!
Köpte min första CD-brännare och GPU på mässan "Vission 94" en 1x SCSI brännare och ett Voodo 1 eller 2 3dfx kort minns inte... men spelsamlingen växte exponentiellt
Internet kommer till landsbygden, algonet och sedan telenor. 1444 modem sedan 288 , 36xx och slutligen 56k 5,6kbit/sec!!!!! kan ni tänka er!!! Polarens far skaffar dubbla ISDN linor och vi är helt plötsligt en del av "scenen" i sverige/världen med fet 0sec FTP Ni som vet vet.....
Livet rullar på, intresset finns kvar, jobbar några år med IT men inte längre....

Ni som varit med länge dela några STORA minne. Vad minns ni från när internet kom o.s.v.

Bonus:
Köpte den första MP3 spelaren MP-man. var typ 2mb eller nått sånt och tog 10min att ladda över en låt via seriell anslutning
Långt innan amd och nvidia stod det mellan 3dfx och matrox. Köpte det värsta matrox mystique kortet på skribofont i STHLM. Överklockade det så pass att jag fick lira med fönstret öppet på vintern men det ägde i Halflife 1. Stalkyard
Körde tidernas mest högljudda cpu fläckt VOS32 som lät som ett jetplan tillsammans med mina "blowholes"
Köpte moddade AMD cpu´s från kylning.com på sangt eriksplan med ditsatta dippswitchar. Värsta man kunde få på jorden då.
Alla nvidia kort sedan 5000 serien. OBS inte 500, 5000!

Kom igen låt höra!

§7 /moderator
Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz

Permalänk
Medlem

5000 serien? Kom igen när du stoltserat med en gammal hederlig Nvidia NV3 (Riva 128 4Mb). Klockade inge vidare men svindlande 110 Mhz på minnen och core mot original 100 gick iaf.

Hade inte råd med nått värre än en K6 166Mhz till det men den gick få upp i 210 Mhz iaf så det var ok.

OBS! Internet är en fluga.... fidoNet is where its at.

Permalänk
Medlem
Skrivet av demo1:

...på skribofont i STHLM...

Kommer ihåg när Skribofont låg i något som verkade vara en vanlig bostadslägenhet vid Rådmansgatan, man ringde på i porten och gick upp ett par trappor och sen genom en till synes helt vanlig lägenhetsdörr Innan de flyttade till Vanadis-läget.

Permalänk
Medlem

Skribofont.. Hade de inte massa reklam i tidningen "PC för Alla" eller "PC hemma"? (kommer inte ihåg vilken den stora tidningen var).
Satt alltid i drömde mig iväg till 200mmx när det fanns i tidningarna.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv

Modemljudet. Första gången man anslöt till internet i hemmet och man hör modemet ringa upp och ansluta sig till omvärlden. Otroligt häftig upplevelse. Nu har jag suttit med fiber i nästan 10 år men tycker ändå den tiden var häftigare, mycket för att allt var så pass nytt. Internet idag är så mycket annorlunda hur det var på 90-talet.

Första helt egna datorn. Datorer var sjukt dyra på den tiden och tog ett tag tills jag hade råd med min första. Att fritt få använda den som jag ville och ha möjlighet att uppgradera och bygga om den när jag känner för det (och speciellt då, hade råd) var en härlig känsla.
Datormarknaden idag var inte som den var då. Många stora företag är borta idag, tänker framförallt på 3Dfx men även exempelvis Abit, DFI, Epox och IBM. IBM finns kvar men Lenovo köpte upp konsumentverksamheten. DFI lämnade konsumentmarknaden. Epox lades ner helt vad jag kan minnas.

Alla häftiga fildelningstjänster och frihetskänslan som båda på sätt och vis är borta idag. Napster var en revolution, dock kortlivad i dess ursprungliga utförande.

Att följa datorutvecklingen tidigare när en ny dator faktiskt var gammal efter ett par månader. Idag kan vi sitta i flera år på samma hårdvara där det inte är komponenternas prestanda och funktionalitet som gör att vi måste byta hårdvara utan att något förr eller senare rasar.

Alla trender, ett tag skulle datorer vara svarta istället för beigea, sedan skulle det till fönster, neonrör som lyser som lyser i ett antal olika färger. Saker ska plötsligt bli det odefinierbara "stilrena" vilket ofta innebar att neon och fönster var töntigt och fjortis. Osv.

Ubuntu. Linux hade funnits länge men var först när Ubuntu kom som andra än de mest fanatiska människorna upptäckte Linux. Utvecklingen av operativsystemet har varierat en hel del och på senare år kan iallafall jag tycka att de gått i fel riktning. Började med Unity, om jag nu inte minns helt fel.

Spelen. De där milstolparna som skjutit vad man kan förvänta sig av spel framåt. Personligen är jag av åsikten att spelkonsollerna pushat mest men grafiskt har PC överlag legat först. Far Cry när det kom och jag faktiskt såg det IRL rullandes (eller ja... behövdes mer RAM för att göra det till en någorlunda behaglig upplevelse) på min egna dator. Häftigt. Och så snyggt! Demot spelades väldigt mycket, med olika försök och experiment med att klara av nivån. Att vattnet renderades annorlunda när man var under vattenytan och effekten som även finns med när man går mellan vatten och luft... fanns inget i samma stil vid tidpunkten. Hakan ramlade ner på golvet. Crysis lika så, ett spel som fortfarande är väldigt snyggt nästan 10 år efter lanseringen.

Finns säkert mer saker att nämna men det börjar bli läggdags. Intressant att se era andra minnen under denna period, datorvärlden har helt klart förändrats enormt de senaste 20 åren. Ofta till det bättre men på många vis till det sämre med förstås.

Permalänk
Medlem

Första riktiga PC'n var en HP Vectra 386 SX25 med 2 MB RAM och 40 MB (eller om det var 20) HDD.
Köpte en insticks ISA HDD på 120 MB vilket var hur grymt som helst.
Inbyggt ljud, 14" skärm och Wolfenstein 3D

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Avstängd

Har bara varit med sen 2002 här men var mest aktiv på 64bits förut och hoppat runt lite men är mest på swec idag

Första datorn var en laser 210 med där man kodade allt själv i basic och sparade på kasett gick över till amiga 500 som det kopierades stora mängder med floppys på och trillade sen in på 386/486 när min mormor fick köpa en dator genom jobbet som vi först fick låna sen ta över men körde amiga mest och spel som moonstone, eye of the beholder och var några hundra floppys till den efter ett tag med allt möjligt

började köra PC när pentium 2 kom med p2 350mhz och 128mb ram 6.4gb disk som kostade 12000kr sen ett tnt2 vanta pci till den och även en extern 2x brännare som pajade 50% av skivorna och kostade 2-3tusen så man kunde bränna alla mp3 från napster vilket tog 15-20 min per låt att tanka med det då moderna v90 k56 modemet sen kunde man ta med brännaren och kopiera saker hos/till kompisar och fick in grymt mycket på en cd så länge det inte var överdrivet stora spel som carmageddon 2 med sina ofattbara 400mb som hade sjukt bra fps på den datorn och samma half-life som var världens bästa spel sen unreal, quake, doom var en fröjd på den

Gick igenom burkar med amd k62 400mhz ,celeron 600mhz ,duron 1100mhz athlon 1800, athlon 2500, athlon 2600 som jag köpte nya själv samt en del beg med och gick sen över till amd 64 med 6800nu som var ett av dom roligaste systemen att klocka när man kunde låsa upp pipes på gpu´n men har nog klockat alla system jag ägt förutom det jag har nu

Efter det ballade det ur med datorer och köpte sålde lagade böt så har haft dom flesta intel/amd cpu och sockets som släppts från socket A till nu och är luddigt med roliga minnen man kan binda ihop med saker men kan dra några minnen

1:half-life med 350mhz datorn var speciellt flöt så jävla bra och var så sjukt bra spel
2:battlefield 1 på 1100 duron så man slapp ha bildspels fps var enormt bra och vet jag tänkte att det är så bra att jag kommer aldrig behöva ett annat spel
3:Tog 10e på orb med oc med kombon amd 64 + 6800nu med uplåsta pipes vmodd och kunde reta kompisen som fick 11e plats trots vatten kylning
4: körde age of empires 2 med nollmodem kabel och jag och kompisen körde max stor bana och en runda som tog 16timmar mot varann utan pause
5: allt moddande man fick göra på den tiden och skulle man ha fönster fick man göra det själv och ville man klocka grafikkortet fick man t.e.x borra om en cpu kylare så den passade grafikkortet och allt var mycket mer diy
6: Saknar inte ljuden modem, floppy, dator som låter som dammsugare, diskar som lät som nått som fastnar i hjulet på bilen o.s.v
7:Doom 3 hade köpt ny dator och spelet laddat med läsk godis släkt alla lampor och väntat så sjukt länge att få spela det och går in i menyn drar upp settings spelet drar i gång hinner spela max 1 minut så BAAAM sköt jag nätagget

datorer var roligare förr och med speciellt och idag köper man nytt sen 2 dagar senare är dom booring och är massor med saker man kan ta upp men orkar inte skriva en bok men har byggt runt 200 datorer lödit om moderkort klockat och byggt egna kylnigar till tv spel som chippats och moddats och gått igenom faser med moddning till överklockning till linux och mjukvaru intresse och datorer har varit en stor del av mitt liv minst dom senaste 25 åren men idag står den mest där och ska vara tyst och göra som jag säger och bara funka

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Nvida 5000 serien, är inte det en av deras sämsta serier? 5800 lätt som en högljudd dammsugare, sen om jag inte minns helt fel så var det väl nått kort i den serien som brann om man uppdaterare till senaste drivrutinen från Nvidia?
Var det inte samtidigt som ATI 9800? Ett av dom bättre korten som ATI släppt. Och AMD hade socket 939, aah vilka tider

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Det finns en veterantråd för gamlingar här
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1050355-veteraner-pa-sw...

Såg att ni nämnde Skribo Font, ja det var en klassiker. De drabbades väl hårt av IT-krisen runt millenieskiftet och gick omkull.

Min första PC hade ett ATI Mach32 grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, trådstart redigerad (§7/piratkopiering)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@SAnDis: Dom hade en get som maskot

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@anon5930: Du nämner farcry. Får mig att tänka på följande milstolpar: Microcosm på amigacd32, turok på pc och quake 2 som hade stöd för 3dfx, detta var innan vi hade ett 3df hemma, spelade hos en polare och trodde inte mina ögon jämfört med doom 2 som jag lirade hemma. Kanske mest imponerande var ett spel som följde med en compaq som köptes som "kommundator" till familjen som det hette då när kommunen suventinerade en del i internets begynnelsedagar i sverige. En Compaq som kom med spelet "incoming" och ett matrox kort som spelet var utveklat för. Hade aldrig sett sådan grafik och framerate säkert 30fps då i 3d. Helt mind blowing och på en 15" färg CRT!!! Vi vart dock enormt bortskämda året efter när en bekants företag som arbetade med CAD uppgraderade fick varsin 21" philips CRT. Detta är typ 1996-7 = helt overkligt. Kostade säkert 40lax ny. Minns hur jag klockade den till 200hz i 1024 med ps2 musen klockad till 200hz och 80hz i 1680. Pajjade den faktiskt genom att försöka pressa den högre men det sa jag aldrig till farsan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Passar på att bara slänga ut några tekniska termer, ni som varit med vet:

Isa
Pci
Agp
Pci-e

Någon nämnde Abit och Epox. som tillverkare.

Jag arbetade som pc-byggare några år i början på 2000-talet och abit var det vi använde mest. Epox hade lite vassare OC MB men abit hade allt från MB till GFX-kort så det blev mycket abit. Kul att ni påminner.

Soundblaster var juh enorma men nu har alla MB inbygt ljud som är helt ok. Samma sak med 3com då hade även alla privatpersoner intel eller 3com kort. BNC eller rj45.

Visa signatur

Permalänk

En grej som jag minns är att man köpte datortidningar (åtm. delvis) för de medföljande disketterna och senare CD-skivorna med shareware m.m. Minns särskilt första numret av PC Aktiv (sommaren -95 typ) som hade en CD med en rejäl samling av sharewarespel.
Det fanns till och med företag som levde på att sälja samlingar av sharewareprogram - undrar vad som hände med dem egentligen.
Minns också min första helt egna dator som jag köpte på gamla INET.

Permalänk
Medlem

Någon nämnde modemljudet så kom direkt att tänka på denna av Linus Walleij: https://www.youtube.com/watch?v=s3gaQyGlTfA

Fösta pc var en gammal Bondwell 286'a, vilka spel det fanns, CGI Golf! 4 färger Och så klart man minns ubåtssimulatorn GATO!

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

hmm första datorn fick jag av grannen på tidigt 80 tal, spelen var sträck som sprang och det kändes som man blev solbränd framför skärmen
Sedan fick min far för sig att köpa en dator till oss barn, Han slog på stort och köpte det värsta som gick på den tiden, (tror han gav över 30k) cpu hade otroliga 33mhz (om jag inte minns fel)om man inte tryckte på den stora turbo knappen på chassit, då fick den 66mhz om jag inte minns fel hade den 2 eller 4 mb ram och massiva 512mb hdd. spelen man körde var starwars med världens grymmaste joystick som såg ut som en fyrkant. och doom. Internet var livsfarligt och allt kunde ge datorn virus. //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Nvida 5000 serien, är inte det en av deras sämsta serier? 5800 lätt som en högljudd dammsugare, sen om jag inte minns helt fel så var det väl nått kort i den serien som brann om man uppdaterare till senaste drivrutinen från Nvidia?
Var det inte samtidigt som ATI 9800? Ett av dom bättre korten som ATI släppt. Och AMD hade socket 939, aah vilka tider

5800U var väl lite av ett "fail" i dåtidens ögon men tittar man tillbaks på kortet så var ju Blower kylaren som användes i sin linda, den GPU'n i dag hade en passiv lösning klarat.

Men visst 9700PRo och 9800PRO var nog det bättre kortet.
Dock var Linux drivisarna HORIBLA, mitt GeForce 3 utpresterade det också i linux så var inte ett val för "alla" att gå ATI vägen.

I teorin var väl FRX5800 lika bra men vad jag vill minnas så var det lite svårare att kräma ut prestandan i praktiken sedan var det dyrt och kylarlösnigen var inte mogen nog .

Själv väntade jag till 5900U kom ut för då fick man 256bit buss istället för 128bit och kylarna och chipet hade mognat avsevärt.
Körde ett sådant i Gentoo Linux.

Köpte ASUS V9950 Ultra, deras värsta modell av FX5900U. 6K fick jag pröjsa.
Kopparkylare, guldpläterad med 2x 40mm fläktar.
https://www.techpowerup.com/gpudb/b1809/asus-v9950-ultra

Har kvar kortet än och det fungerar, lagren i fläktarna är dåliga så har fyllt dom med tjock silikinolja för att dämpa lager skramlet men när kortet var nytt så var det typ ljudlöst sett till dåtidens "standard". Vi benchade kortet då i en dator med Athlon XP 3200+ i polarens datorbutik mot 9700/9800PRO har jag för mig i 3D mark med snarlika resultat.

Måste varit relativt tyst för sin tid för han trodde kortet var dött när han startade datorn tills det blev bild på skärmen hehe.

Sitter i en retro Windows 98 SE burk och med 1280x1024 så flyter det bra i det jag testat hittills, sjukt mjuk framerate villket gör att jag saknar optimeringarna från gamla tiden när saker var lite enklare. Inga FPS drop eller stutering, verkar hålla 60fps med Vsync just fine, lite ghosting på gammla LCD skärmen men vad fan motionblur FTW

Själv körde jag ofta 2-3x mer ram i datorerna och jag mins själv hur min Athlon 1.4Ghz thunderbird med 768Mb DDR och Geforce 3 överclockat från 200 till 260Mhz slog polarnas NYA vattenkylad Athlon XP processorer (skaffade XP proppar senare med) med 256Mb DDR och GeFroce 4 i spel som Far Cry helt pga horibel disk swap.

Men treden var ju då DDR PC3200 OC minne på Nfroce 2 eller KT333/400 ship. Ändå hade jag bättre prestanda på mitt Epox 8KHA+ (95% effektiv bandbred) med KT266A och DDR PC2100.
I praktiken var bussen begränsningen och Nforce 2 med dual channel gav inget i praktiken.

Det var så mycket gimiks även på den tiden.

Så ja lite bittra miner blev det väl när min föra gen CPU och grafikkort pumpade stabila FPS medans derras fryslaggade fram i Far Cry på lan och andra AAA titlar hehe.

Mins också när jag gick från 32Mb ram till 96Mb ram på våran Pentium 166Mhz. Quake 2 laddade med 32Mb ram om banan på ca 30 sekunder om man dog, med 96Mb ram hade man nog med ram för att cacha hela banan i ram så det tog 2 sekunder att ladda om banan. Skulle vilja ha sådan laddtider i AAA titlar igen.....

Permalänk
Medlem

kom ihåg irc med botnets och takeovers , flashfxp för trading. icq och exploiten där man kunde skicka ut mottagarens cd tray😅. Autoexec.bat........ detchalvgrafiska norton commander till dos. bygga sin första hemsida i flexed som laddas upp på geocities. edo minnen. zipdrive

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm .. början av 2004. Jag tar chansen på att jag inte skämmer ut tråden

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag har hängt här sedan start men jag reggade mig först 2002.

Nostalgi:
Saknar tiden då man låste upp processorer med en blyertspenna (amd duron)

Permalänk
Medlem

Haha, lite sjukt att det finns folk som varit medlem längre än vad vissa på forumet levt.. Själv var jag två år 2001, så något större datorintresse fanns inte då, men det tog inte många år innan det var igång

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aldric T:

Hmm .. början av 2004. Jag tar chansen på att jag inte skämmer ut tråden

Mmm vi är någora 4or här med.

Säger bara
Baby-AT moderkort
"Det är nu säkert att stänga av datorn"
Turboknappar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vet jag är 10 år försent registrerad, men minnen från denna tiden har jag än.

@anon5930
Å... som man fick pilla för att få ens 56k modem att bli några Baud snabbare... Gamla telefonkablar
Jag kände mig som en kung när man redan April år 2000 fick 0,5Mbit bredband dock... Alla vännerna skulle ju "hälsa på" med Zip-drives, CD-brännare och LAN. Minns jag köpte 2 extra HDDs bara för att ha på LANet... så man kunde "låna" andras nerladdade saker

Själv var jag fast i Fallout 2... typ 36 timmar i sträck. Need4Speed, Far Cry, Total Annihilation (spelar ibland fortfarande)...

DFI P3 moderkort, självklart... Även Abit BX133 moderkort, som man kompletterade med Voodoo kort så klart och Creative Soundblaster kort. Har faktiskt denna stående på vinden än idag, fullt fungerande senast jag kollade.
Var skrämmande dock att man kunde lägga 18kkr på en dator, för att den 6 mån senare var "totalt värdelös"

Och ja.. alla neon-rör... Plexiglas chassin i udda stil, 250W Peltier för att kyla bättre osv. Att kyla 200W då var inte så enkelt som idag med heat-pipes mm. Man hade Zalmans gigantiska koppar kylare som idag är mer värda i koppar än som kylare.

Minns fortfarande klassiska fel som:"Error, no keyboard detected, Press F1 to continue"

Win 9x installation av CD-läsare/brännare... sätt i Win skivan för att installera.
Man fick plocka fram en 1,44MB floppy, formatera om den till 1,7MB formatet, hitta en vän/dator med fungerande läsare, kopiera ner just den "filen" som hade drivrutinerna och sen kunde den installera ens CD-enhet.

Konstanta problemet med att allt ville ha minne från dessa 640kB.. så man fick tweaka Config.sys och Autoexec.bat för olika spel, och man kämpade med desa sabla Creative drivare som aldrig ville samarbeta verken i Windows eller i DOS.

@demo1 Minns på gymnasiet runt 2000 så lade jag och många i klassen upp egna hemsidor. Objektet var... reklam annonser och intäkter . Så vi klickade på varandra länkar hit och dit och fick nån 100-lapp extra i månaden allihopa

Många hade med sig Zip-enheter på datorlektionen, bara för att ta ner saker från nätet. (jag själv tills jag fick mitt snabbare internet hemma). Efter det kom datorföreningen till mig och ville ha ner och bränt ut bla olika Linux CD. Deras 10Mbit Coax orkade inte med det, och deras lina var rätt strypt.

Minns jag och en vän programmerade ett chatt program i java.. och vi gjorde fel i polling rate och destinationen var alla datorer. Buggen tog ner hela skolans nätverk till sirap. Det var en "extra funktion" sade vi till läraren

Var det inte ICQ som lät typ "ahoh"?

@Fluf "Det är nu säkert att slänga datorn"

Permalänk
Medlem

@Ludzee: I have email accounts older than you =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av demo1:

Bonus:

Långt innan amd och nvidia stod det mellan 3dfx och matrox. Köpte det värsta matrox mystique kortet på skribofont i STHLM. Överklockade det så pass att jag fick lira med fönstret öppet på vintern men det ägde i Halflife 1. Stalkyard

Kom igen låt höra!

Hade ett Matrox 4 Mb kort som jag byte ut mot ett 3dfx 16 Mb kort!! Det var sjukt dyrt då och man var kung!! Vi var ett gäng killar som byggde eget LAN hos en kompis och spelade Quake turnering. Sen bytte man till ett GeForce 500ti 64 Mb. Då brydde man sig inte om ljud och värme utveckling. Det var tider det!!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

Kommer ihåg när Skribofont låg i något som verkade vara en vanlig bostadslägenhet vid Rådmansgatan, man ringde på i porten och gick upp ett par trappor och sen genom en till synes helt vanlig lägenhetsdörr Innan de flyttade till Vanadis-läget.

Jepp, där handlade man ett par gånger innan de fick sin "NYA" större lokal!

PII 233 32MB RAM Riva 128 / Voodoo 1 det var tider det!

Jul 2001 var väl när "nya" forumet kom till.... så tidigare än det gick det väl inte att regga?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Truxdata cd-r skivor.
Trading med usa via cd-skivor på posten när man satt på 36k modem. Få hem titanic på VCD innan den gick på bio i sverige och låna en projektor för ändamålet
Även att för någon anledning tycka att det var värt att se cams av biofilmer som komprimerats i det vidriga formatet "vivo" Såg godzilla i storleken typ 10x10cm och i know what you did last summer innan dom kom på bio. Det var juh för sig rätt stort på den tiden att kunna se filmerna innan dom kom.

En historia kring 1995 nånstans när jag var ensam i plugget om att äga en cd-brännare. En kille i klassen ville köpa en skiva med porr. Jag svarade visst, fixar till imorgon. Men vänta du har väll ingen dator hemma? Fick det episka svaret..... -"Nej men man kan väl lyssna på den i stereon?" AHahahhahahahahahahahhaha skönaste killen någonsin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av demo1:

Truxdata cd-r skivor.

Haha, Traxdata vs. Verbatim, CDRWin vs. FireBurner, skaffa Adaptec 2940 och en Plextor 8X för mest pålitliga overburn!

Permalänk
Avstängd

Finns mycket som man tänker på från äldre tider och fanns mer konstigheter inom hårdvara som moderkort med stöd för 2 sorters minnen som SD-ram och DDR med 2 slots var och fanns moderkort med dubbla cpu sockets så man kunde köra olika generation cpu till adaptrar där man stoppade i t.e.x slot 1/370 adaptrar och kunde köra nyare cpu i gamla moderkortet till vodoo korten med 3dFX som kunde köras i sli i slutet av 90 talet eller så

Populära saker så tänker jag voodoo, tnt2, nforce 2, soundblaster, socket 939 "amd 64" ,xp1700, dfi lanparty, logiteck ultraflat, mx möss väldigt mycket styling från lysrör till färgglada fläktar, fläkstyrnigar, fönster kitt där man fick såga ur chassiet och sätta i dom själv

Termer 3dnow, mmx, rdram, 3dfx, k56,v90

Mjukvara: dc++, msn, icq, irc, netscape, napster, flashfpx, norton commander, winamp, musicmatch jukebox,kazaa, real player, quick time var sådant man bara måste ha och inte kunde leva utan

Märken voodoo, matrox, riva tnt, dfi, epox ,abit ,msi men gillade mest epox på den tiden och är förvånad att både epox och dfi försvann när dom var riktigt stora men i.o.f så var det dom trasiga kondingarnas tid vet jag hade ett epox 8rda som var tvärslut efter 1 år + med en bunt kassa kondingar som kanske hade nått med saken att göra

Spel: doom, quake, unreal, carmageddon, halflife, age of empires, cossacks, fallout 1o 2, arcanum allt med troika men är nog dom jag minns mest även om det är flera hundra man spelat

Men var faktiskt lite roligt när man faktiskt bar över datorerna med crt skärmar och hela kittet och körde multiplayer mot varann och är nog det jag tänker på mest i gamla tider för man laddade med chips godis och kunde köra 2 kvällar efter varann med lan spelande och satt och klockade tillsammans

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av demo1:

kom ihåg irc med botnets och takeovers , flashfxp för trading. icq och exploiten där man kunde skicka ut mottagarens cd tray😅. Autoexec.bat........ detchalvgrafiska norton commander till dos. bygga sin första hemsida i flexed som laddas upp på geocities. edo minnen. zipdrive

FlashFXP är ett av de där oerhört trevliga programmen med livstidslicenser. Jag kom på för några år sedan att jag behövde en FTP-klient igen och rotade i gamla mailarkiv och hittade licensen för programmet. Det var lite special eftersom de ändrat licenskoden, men det fungerade efter två uppgraderingar. Har det fortfarande installerat. Har också WinRAR och mIRC-licenser från stenåldern. Men använder dem inte längre. Kör 7-Zip. De flesta körde nag eller fulversioner, men jag använde dem så mycket att jag tyckte det var värt betala några hundralappar för dem var.