Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Det är i grund och botten samma CPU. Om det skiljer mellan dessa två alls kan bero på antingen silikonlotteri eller bara slumpen.

Du sitter och påstår saker som inte stämmer överens med Sweclockers mätningar. Faktum är att AMD är och nosar på KB-L IPC.. Vilket i sig är väldigt imponerande. Att dina kommentarer är extremt tendensiösa och smått felaktiga är ju bara skrattretande. Vardagligt bruk betyder inte heller "100% gaming 4 lyf" utan att program i bakgrunden kan köras till mindre problem än säg med en 7700K. 1700 är inte heller menad att användas i enbart spelburkar. Dessutom kan du inte säga att 1700 är sämre. Sämre på vissa saker visst men du använder absoluta termer felaktigt.

*** raderat *** ... allt jag säger är att Intel är bättre för vanliga användare. Det är det enda jag sagt och kommer att säga fram tills att AMD släpper en billig/bra cpu som kan konkurera mot Intel på den fronten.

Klart jag kan säga att 1700 är sämre för vanlig användning än Intel finns ingen mening att köpa en 1700 om du inte specifikt sysslar med typ Photoshop eller Blender alt andra liknande program.

Du behöver inte 8 kärnor för att kunna köra Spotify och Twitch samtidigt som du spelar...

Om min familj vill att jag bygger ihop en ny dator till dom (Där dom surfar, spelar, kollar film, räkningar), tror du seriöst jag skulle välja en Ryzen framför en i5?

§ 1.2
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är i grund och botten samma CPU. Om det skiljer mellan dessa två alls kan bero på antingen silikonlotteri eller bara slumpen.

Jag menar att om man tittar på prestandan vid oklockat och klockat som exempel, 33% högre klock men samtidigt är skillnaden i fps mycket lägre procentuellt sett. Högsta är kanske BF1 på enbart ca 11%.
Intels diton å andra sidan skalar sjukt mycket bättre med överklockning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hjälpsam

@Garderoben: Jag håller med dig, Pentium G4560 är ett mycket bättre köp för vanliga användare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Sluta snacka skit, allt jag säger är att Intel är bättre för vanliga användare. Det är det enda jag sagt och kommer att säga fram tills att AMD släpper en billig/bra cpu som kan konkurera mot Intel på den fronten.

Klart jag kan säga att 1700 är sämre än Intel finns ingen mening att köpa en 1700 om du inte specifikt sysslar med typ Photoshop eller Blender alt andra liknande program.

Du behöver inte 8 kärnor för att kunna köra Spotify och Twitch samtidigt som du spelar...

Vi säger så. Vad du anser dig inte behöva beror helt upp till dig däremot betyder det inte att CPUn är sämre bara för att den inte passar till ditt ändamål. Man behöver egentligen inte heller en i7 7700K för att spela om man ska vara petig. Betyder det att 7700K är en sämre processor för det? För dig? Uppenbarligen.. för mig? Nej. Man borde köpa datorkomponenter efter sitt behov och inom en snar framtid kan 7700K visa sig slå ut 7600K men vi är inte där ännu. Faktum är att många klarar sig idag på en G4560. Så enligt ditt argument så borde 7700K och 7600K vara sämre CPUer?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Gällande överklockning. Man kan så klart se på det olika, ser att väldigt många utgår från basfrekvensen för att påvisa att vi har fel. Vi utgår oftast ifrån turbofrekvenser när vi talar om marginaler. Där är steget från 3,7 till 4,0 GHz inte särskilt stort. Marginalerna för Ryzen 7 1700 är dock mycket riktigt högre än för 7 1700X och 7 1800X vid överklockning, varför vi valde att ändra från "Dålig överklockningspotential" till "Begränsad överklockningspotential" under nackdelar.

All core boosten är väl inte 3.7 på 1700?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LeVvE:

All core boosten är väl inte 3.7 på 1700?

Skickades från m.sweclockers.com

3.2 all core, tror att singel är 3,7.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Oförskämt mycket prestanda för pengarna oavsett ändamål! Bra jobbat av amd

Permalänk
Medlem

Finns det några tester där man prövat att inaktivera kärnor och få lika många som Intels motsvarighet och sedan undersöka om det går att klocka högre?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

3.2 all core, tror att singel är 3,7.

Precis och då tycker jag man ska räkna från 3.2 till 4.0 och inte 3.7 till 4.0 för det gör missvisande.

Alltså en 800MHz OC och inte 300MHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ratatosk:

Utmärkt test Jacob.
Den diskussionen kan hålla på i evighet, det handlar om åsikter.
Följde det med en originalkylare med erat testexemplar och om ja, han ni få några intryck av denna?

Dessvärre inte, är extremt sällan AMD skickar stockkylare med sina testexemplar. Vi badar i processorer men AMD-kylarna är rariteter i testlabbet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Finns det några tester där man prövat att inaktivera kärnor och få lika många som Intels motsvarighet och sedan undersöka om det går att klocka högre?

Jag tror att Jonas hade testat lite snabbt och det gav samma frekvens men lägre spänning. Jag orkar inte kolla igenom två timmar för att hitta det så jag kan inte backa upp med källa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag tycker att ni borde uppdatera era speltester lite. Visst, jag förstår att 720p är med för att visa skillnader när GPU inte agerar flaskhals, men det har ju ingen praktisk betydelse då ingen spelar på så låg upplösning.

1080p, 1440p, 4K är ju de vanliga upplösningarna idag och kunde gärna få vara med i testen.

https://www.nordichardware.se/test/snabbtest-vilken-cpu-kravs...

Permalänk
Medlem

Rikligt trevlig cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tumnus:

Vi säger så. Vad du anser dig inte behöva beror helt upp till dig däremot betyder det inte att CPUn är sämre bara för att den inte passar till ditt ändamål. Man behöver egentligen inte heller en i7 7700K för att spela om man ska vara petig. Betyder det att 7700K är en sämre processor för det?

För en vanlig användare är en i7 7700k ett dåligt köp, en som bara surfar betalar räkningar, tittar på film och spelar någon enstaka gång, klarar sig fint med en Pentium G4560.
Fast jag fattar egentligen inte vad det har med denna tråd att göra, här testas ju en CPU avsedd för entusiaster eller proffs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Spelprestandan överlag är godkänd, förkrossande överlägsen i övrigt mot Intels ockerprissatta processorer. 4k spel ökar alltmer och då är skillnaden i spel mot Intel obetydligt liten. Man får en effektiv och tyst luftkylare för 600kr, överklockar lätt till 3.9 ghz. 1700 är mest prisvärda processorn.

Skrivet av backfeed:

Av de tester i 4K jag sett så är det försumbar skillnad, förutom att det förekommer rapporter om allmänt bättre flyt med Ryzen (vilket jag tolkar som jämnare framerate). Det var detta som till slut fick mig att beställa en 1800X.

Anledningen till att skillnaden är mindre i 4k beror på att grafikkortet och inte processorn är flaskhalsen när man gör 4k tester. När vi har grafikkort och övrig hårdvara som inte flaskar i 4k kommer vi se en prestandaskillnad mellan intel och amd som ungefär motsvarar prestandaskillnaden i 720/1080p i detta testet.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Man kanske inte ska titta på hur det ligger procentuellt utan att 4.0Ghz i sig är en rätt medioker siffra för en modern processor 2017. Att TDP på processorn är specificerat till 65W är för mig helt oförståeligt. Är det så att AMD specificerar TDP för Idle läge? Den drar ju 130W vid belastning liksom Intels i7-6800K som har en specificerad TDP på 130W.

Vet du ens vad TDP är för något, är väl en relevant fråga efter att ha läst ditt inlägg?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Sluta snacka skit, allt jag säger är att Intel är bättre för vanliga användare. Det är det enda jag sagt och kommer att säga fram tills att AMD släpper en billig/bra cpu som kan konkurera mot Intel på den fronten.

Klart jag kan säga att 1700 är sämre för vanlig användning än Intel finns ingen mening att köpa en 1700 om du inte specifikt sysslar med typ Photoshop eller Blender alt andra liknande program.

Du behöver inte 8 kärnor för att kunna köra Spotify och Twitch samtidigt som du spelar...

Om min familj vill att jag bygger ihop en ny dator till dom (Där dom surfar, spelar, kollar film, räkningar), tror du seriöst jag skulle välja en Ryzen framför en i5?

Beror väl på priset?

Om du kan välja en 4C8T med mer än nog prestanda för under 2000kr, och i5an kostar 2500kr, varför lägga pengarna på dyrare?? Detta kommer 11:e april...
Att du inte bör välja en 1700 håller jag med om, men jag förstår inte logiken alls med en i5a med ynka 4 kärnor och trådar.

Och om du oroar dig för prestandan så bör du kolla vad problemet med just de större Ryzen är... nämligen när den ska prata mellan klusterna av kärnor. Detta problem finns inte på 4C8T, då det är ett kluster. Så du kommer få lägre latency på kärnorna (tom än Intel) och jämn prestanda med den, till kanonbra pris.

Sen om du "vill köpa" Intel, köp... men enklare Ryzen R5 är precis perfekt för det behovet du beskriver ovan.

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Sluta snacka skit, allt jag säger är att Intel är bättre för vanliga användare. Det är det enda jag sagt och kommer att säga fram tills att AMD släpper en billig/bra cpu som kan konkurera mot Intel på den fronten.

Klart jag kan säga att 1700 är sämre för vanlig användning än Intel finns ingen mening att köpa en 1700 om du inte specifikt sysslar med typ Photoshop eller Blender alt andra liknande program.

Du behöver inte 8 kärnor för att kunna köra Spotify och Twitch samtidigt som du spelar...

Om min familj vill att jag bygger ihop en ny dator till dom (Där dom surfar, spelar, kollar film, räkningar), tror du seriöst jag skulle välja en Ryzen framför en i5?

För en vanlig användare räcker en iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vi säger så. Vad du anser dig inte behöva beror helt upp till dig däremot betyder det inte att CPUn är sämre bara för att den inte passar till ditt ändamål. Man behöver egentligen inte heller en i7 7700K för att spela om man ska vara petig. Betyder det att 7700K är en sämre processor för det? För dig? Uppenbarligen.. för mig? Nej. Man borde köpa datorkomponenter efter sitt behov och inom en snar framtid kan 7700K visa sig slå ut 7600K men vi är inte där ännu. Faktum är att många klarar sig idag på en G4560. Så enligt ditt argument så borde 7700K och 7600K vara sämre CPUer?

Ryzen är bättre på vissa saker och 7700k i andra, för den generella PC användaren är 7700k bättre. G4560 är sämre i allt VS 7700K så, vilken dålig jämförelse xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Fast det intressanta måste ju vara hur mycket man kan öka från den marknadsförda grundfrekvensen. Olika arkitekturer har ju olika förutsättningar för att nå höga frekvenser. Det testen visar är att man kan få ut mer prestanda kontra basprestanda ur Ryzenchippet än Intelchippet för de testexemplar Sweclockers haft.

Nu hänger jag inte med riktigt med här? Vi har ju inte direkt tillräckligt med data med en processor av varje typ för att avgöra om det finns en signifikant skillnad i relativ frekvensökning på de på processorerna.

Men 3,7 GHz gäller väl bara när det är ett fåtal kärnor som kör? Överklockningen är ju ganska fin om man kollar på fallet med många kärnor.
Av ren nyfikenhet, har ni testat överklockning med färre antal kärnor och om det ger någon skillnad?

Exakt. Boost är inte samma sak som överklockning.. Begreppet Överklockning fanns långt innan Boost än fanns som idé. Känns lite som när Steve Jobs införde att alla typer av mjukvara skulle kallas "app" när det finns fungerande termer för specifika mjukvaror redan.

Permalänk
Medlem

4 GHz på luft är väl inte fyskam med tanke på att det är en 8-kärnig CPU. Rejält med beräkningsprestanda för pengarna. Och kör man i 4K upplösning när man spelar är det ändå grafikkortet som begränsar så inget att klaga på där heller.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Ryzen är bättre på vissa saker och 7700k i andra, för den generella PC användaren är 7700k bättre. G4560 är sämre i allt VS 7700K så, vilken dålig jämförelse xD

Du missade helt poängen. Den vanliga användaren spelar knappt. De sitter och gör räknar, surfar, lyssnar på spotify, läser kanske tidningen på morgon och kväll och eventuellt ser en stream via youtube. Då passar G4560 till det... Sitter man och påstår att alla inte använder åtta kärnor så måste man även ta med i argumentet att minoritet spelar. Ryzen är bättre på vissa saker ja men argumentet började med att personen ifråga påstod att Ryzen var sämre utan att specificera på vilket sätt och därför är det inte för långsökt att man tolkar det som att han menar i allt. Bara för att 1700 inte presterar som en 7700K i spel så betyder det inte att den är sämre.. Inte ens för en vanlig användare. I 99% av fallen märker man inte ens skillnaden eftersom medelanvändaren inte pillar på i 720p eller sitter med flera kort i SLI/CF.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av ibland:

@Vesh: Fast det är max-clocken man vill åt? Jag förstår vad de menar 4.0ghz är ju relativt lågt 2017 som max överclockning? Rätta mig om jag har fel.

Vem bryr sig om hur stor siffran är, det är ju prestandan som spelar roll. Skulle högre klockfrekvens vara bättre skulle bulldozer ha varit en succé!

Permalänk
Medlem

Ni borde testa att överklocka ramminnet!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Hjälpsam

@Tumnus: Exakt! det är som att i ett test av en i7 7700k, börja klaga på att en Pentium G4560 klarar surf och mail precis lika bra, trots att den bara kostar en bråkdel så mycket.
Funkar också till enklare spel, varför köpa en r7 1700 eller en i7 7700k, när man kan köpa en Pentium G4560 för bara några hundra spänn!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Intel 7700k överklockas 19% - får betyget god överklockningsmarginal som fördel.
Intel 7600k överklockas 31% - får betyget god överklockningsmarginal som fördel.

AMD Ryzen 7 1700 överklockas 33% - får betyget begränsad överklockningspotential som nackdel. Hur tänkte ni där?

Det beror på vad syftet är med överklockningen. Är det bara att uppnå så hög procentuell ökning som möjligt från utgångsfrekvensen, eller att få bästa möjliga prestanda för priset? Att en processor kan komma långt över klockfrekvensen den levererades vid är i sig såklart trevligt, men om en annan processor når en högre absolut klockfrekvens ger det ändå bättre prestanda även om den procentuella ökningen var mindre. 4.5 GHz är mer än 4.0 GHz, oavsett om utgångsfrekvensen var 3.0 eller 3.8 GHz.

Pratar då om överklockning generellt utan att ta hänsyn till antal kärnor, det blir en helt annan diskussion.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tänker nog att det är absolut toppfrekvens som man tänker på.
Bortåt 5Ghz fixar ju inte dessa, sen om det är viktigt är en annan sak.

Hade Ryzen 1700 lyckats överklocka 2 GHz så hade i alla fall jag blivit skapligt imonerad

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Hade Ryzen 1700 lyckats överklocka 2 GHz så hade i alla fall jag blivit skapligt imonerad

Jag hade trott att jag drömde, nypt mig i armen och vaknat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Som flera sagt, så borde det vara:
+Bra överklockningspotensial
-Låg standardklock

Detta betyder att Ryzen 1700 är en processor för de som gillar överklocka och den är mindre bra för de andra som kanske bör kolla på storebröderna till denna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Viochee:

Finns det ens någon anledning att köpa 1700X och 1800X över denna?
bara köra med 1700 och överklocka? eller tänker jag fel

Du tänker rätt